Lekce 7 - Podmínky v PHP podruhé - přetypování, skládání a switch
V předchozím kvízu, Kvíz - Textové řetězce, pole a podmínky v PHP, jsme si ověřili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.
Okolo podmínek je ještě nějaká teorie, která by vám do budoucna chyběla. Nezbývá, než se do ní pustit v dnešním PHP tutoriálu.
Datový typ boolean
S podmínkami úzce souvisí datový typ boolean
. Ten nabývá
pouze dvou hodnot a to true
(pravda) a false
(nepravda). Někdy bývají tyto konstanty psány velkými písmeny. Zkusme si
takovou proměnnou vytvořit:
{PHP}
$pozdravit = true;
if ($pozdravit == true)
echo('Ahoj');
{/PHP}
Kód výše se ptá, zda je v proměnné $pozdravit
hodnota
true
. Pokud ano, vypíše pozdrav. Hodnoty true
a
false
se opravdu často používají u nějakého nastavení
programu.
Když se na relační operátory v podmínkách zaměříme podrobněji, tak
vždy vracejí výsledek typu boolean
(např. 5 > 2
vrátí hodnotu true
). Podmínka vždy skončí buď u toho, že
platí nebo že neplatí. Do podmínky můžeme typ boolean
vložit
rovnou bez operátoru:
{PHP}
$pozdravit = true;
if ($pozdravit)
echo('Ahoj');
{/PHP}
Pokud výraz v závorce podmínky vrátí ve výsledku true
nebo
false
, možná vás napadlo, zda jde výsledek podmínky uložit do
proměnné typu boolean
a použít ho k vyhodnocení až později.
Ano, je to možné:
$podminka = (15 > 3); if ($podminka) { // ... }
Porovnávání a přetypování
Již víme, že operátor ==
slouží k porovnání hodnot. A
také víme, že je PHP dynamickým jazykem a datové typy proměnných samo
převádí podle toho, jak s nimi pracujeme. K tomuto
přetypování dochází i při používání podmínek. Je
opravdu velmi důležité, abyste věděli, jak funguje. Jinak vás chování
PHP může překvapit nebo dokonce způsobíte bezpečnostní díru ve své
aplikaci.
Přetypování na boolean
Pokud do podmínky zadáme proměnnou jakéhokoli datového typu, bude
automaticky převedena na boolean
(tedy na pravdu nebo nepravdu).
Pokud jako výraz zadáme nenulové číslo, podmínka bude
vždy platit a to i pro záporná čísla:
{PHP}
$a = 5;
if ($a)
echo('Platí');
{/PHP}
U řetězců bude podmínka platit v případě, že má nenulovou délku:
{PHP}
$retezec = 'itnetwork';
if ($retezec)
echo('Platí');
{/PHP}
U polí je to podobné. Pokud v poli něco je, bude podmínka platit:
{PHP}
$cisla = array(1, 2, 3);
if ($cisla)
echo('Platí');
{/PHP}
Toto může někdy zjednodušit práci. Podmínku s číslem využijeme v
případě, že číslo označuje nějaký počet. Ušetříme si
> 0
. S polem je to podobné, tam si ušetříme
count($cisla) > 0
. Řetězec zas splní podmínku jen tehdy,
když je zadaný (můžeme tak zkontrolovat, zda uživatel např. vyplnil
nějaké formulářové pole).
U všech výše uvedených zápisů můžeme samozřejmě použít i negaci, např. takto:
{PHP}
$jmeno = '';
if (!$jmeno)
echo('Nemůžeš mít prázdné jméno.');
{/PHP}
Porovnávání proměnných různých datových typů
Zajímavé to začne být zejména ve chvíli, kdy dojde při porovnávání k automatické (implicitní) konverzi datového typu. To se děje zejména u čísla a řetězce.
Asi vás nepřekvapí, že když porovnáme to samé číslo jako číslo a jako řetězec, bude podmínka platit:
{PHP}
$a = 2;
$b = "2";
if ($a == $b)
echo('Platí');
{/PHP}
PHP zjistí, že je na pravé straně řetězec a pokusí se na řetězec
převést i stranu levou. Ve finále porovnává řetězec "2"
s
řetězcem "2"
, které jsou stejné.
Před verzí PHP 8 by došlo k automatickému pokusu o převod řetězce na číslo. PHP by z řetězce vydolovalo dvojku a ve finále tedy porovnávalo zase dvě dvojky. Toto však fungovalo pouze v případě, že řetězec číslem začínal.
Při programování ve starších verzích PHP si dávejte pozor na porovnávání různých datových typů a snažte se přetypování nechat na jazyku.
Vyhnete se tak následujícím chybám:
{PHP}
$a = 2;
$b = "2Ahoj, jak se máš?";
if ($a == $b)
echo('Platí'); // Provede se ve verzi PHP 7 a starší
else
echo('Neplatí'); // Provede se ve verzi PHP 8 a novější
{/PHP}
Do třetice si ukažme něco, co byste asi nečekali. Asi tušíte, že ve starších verzích PHP bude podmínka platit i v tomto posledním případě:
{PHP}
$a = 0;
$b = "Ahoj, jak se máš?";
if ($a == $b)
echo('Platí'); // Provede se pouze ve verzi PHP 7 a starší
else
echo('Neplatí'); // Provede se ve verzi PHP 8 a novější
{/PHP}
Proč tomu tak bývalo? PHP zjistilo, že porovnáváme číslo s něčím
jiným a pokusilo se převést řetězec na číslo. Když se mu to nepodařilo,
místo chyby prohlásilo, že je výsledek 0
. A nula se přeci
rovná nule
PHP 8 však převede číslo 0
na řetězec "0"
,
který následně porovná s řetězcem "Ahoj, jak se máš?"
. Tyto
dva řetězce se samozřejmě nerovnají, a tak PHP vyhodnotí podmínku jako
false
.
Porovnávání v závislosti na typu
Pokud vám výše zmíněné chování připadá poněkud divoké, máte
pravdu. Někdy ušetří práci, ale někdy je lepší porovnávat v závislosti
na datovém typu. To platí zejména pro textové řetězce. Pokud místo dvou
==
použijeme tři (===
), výraz vrátí
true
jen v případě, že jsou hodnoty v proměnných opravdu
stejné a mají stejný datový typ:
{PHP}
$a = 0;
$b = "Ahoj, jak se máš?";
if ($a === $b)
echo('Platí');
else
echo('Neplatí');
{/PHP}
Nyní se již podmínka nesplní. To samé by platilo i pro číslo a řetězec:
{PHP}
$a = 2;
$b = "2";
if ($a === $b)
echo('Platí');
else
echo('Neplatí');
{/PHP}
Textové řetězce bychom měli porovnávat spíše třemi
===
.
Pokud chcete v PHP porovnávat dvě proměnné, téměř vždy
chcete porovnávat i jejich datové typy. Kdykoliv máte pocit, že potřebujete
použít pouze dvě ==
, zamyslete se, zda žádná z proměnných
nemůže obsahovat hodnotu, která by mohla způsobit nečekané vyhodnocení
podmínky.
Skládání podmínek
Podmínky je možné skládat a to pomocí dvou základních logických operátorů:
Operátor | C-like zápis |
---|---|
A zároveň | && |
Nebo | || |
Na české klávesnici můžeme napsat znak &
za pomocí klávesy pravý ALT a písmene C. Znak
|
taktéž za pomocí klávesy pravý ALT ale písmene
W:
Uveďme si příklad, zkontrolujme, zda je dané číslo v rozmezí
10-20
:
{PHP}
$a = 15;
if (($a >= 10) && ($a <= 20))
echo("Zadal jsi správně");
else
echo("Zadal jsi špatně");
{/PHP}
Takto bychom mimochodem mohli validovat např. věk zadaný z formuláře. To
již umíme. Operátory se pomocí závorek samozřejmě dají kombinovat.
Zkontrolujme, zda je číslo v rozmezí 10-20
nebo
30-40
:
{PHP}
$a = 35;
if ((($a >= 10) && ($a <= 20)) || (($a >=30) && ($a <= 40)))
echo("Zadal jsi správně");
else
echo("Zadal jsi špatně");
{/PHP}
switch
Abychom podmínky dobrali, představme si ještě konstrukci
switch
. Jedná se vlastně o alternativní zápis sekvence
if
...else
. switch
(česky přepínač)
umožňuje jednoduše reagovat na různé hodnoty nějaké proměnné. Ukažme
si náš skript pro zpracování výpočtu kalkulačky, kde místo sekvence
if
...else
použijeme právě switch
:
switch ($operace) { case 'scitani': $vysledek = $a + $b; break; case 'odecitani': case 'odcitani': $vysledek = $a - $b; // Příkaz se provede pro hodnotu "odecitani" i "odcitani" break; case 'nasobeni': $vysledek = $a * $b; break; case 'deleni': if ($b != 0) $vysledek = $a / $b; else $vysledek = 'Chyba'; break; } echo("Výsledek: $vysledek");
Za klíčovým slovem switch
vložíme do závorky proměnnou,
jejíž hodnoty chceme opodmínkovat. Tělo switch
je v bloku ze
složených závorek. Jednotlivé případy označíme slovem case
a za ně vložíme dvojtečku. Dále normálně píšeme příkazy, které se
mají stát. Nejsou zde žádné složené závorky a příkazů zde může být
více. Za posledním je nutné vždy uvést příkaz break
.
Můžeme také použít případ default:
, který se provede tehdy,
když neplatí ani jedna možnost.
Osobně konstrukce switch
příliš nepoužívám. Nepřijde mi,
že něco zjednodušuje a správný programátor ho příliš často
nepotřebuje. Ono se takové bezduché větvení v programech většinou
nepoužívá, jelikož jsou elegantnější a mnohem kratší zápisy, jak danou
situaci řešit (třeba polymorfismem, reflexí nebo anonymními funkcemi, ale
na to máme ještě hodně času ). Určitě na konstrukci switch
ale narazíte v cizích
programech a dobrý PHP kurz by ho měl zmínit.
match
Od verze PHP 8 je k dispozici také konstrukce match
, která je
velmi podobná konstrukci switch
a můžeme ji tímto způsobem
využít. Příklad níže ukazuje přepis konstrukce switch
na
match
:
$vysledek = match($operace) { 'scitani' => $a + $b, 'odecitani','odcitani' => $a - $b, 'nasobeni' => $a * $b, 'deleni' => ($b != 0) ? $a / $b : 'Chyba' }; echo "Výsledek: $vysledek";
Všimněme si, že match
na základě vyhodnocování podmínek,
které jsou uvedeny vlevo (podobně jako klíč v asociativních polích) vrací
hodnotu vpravo a předává ji proměnné $vysledek
. S využitím
této konstrukce se nám kód rovněž zjednodušil. Konstrukce
match
porovnává hodnoty, které jsou striktními datovými typy.
O těch si povíme více v lekci Tvorba
vlastních funkcí v PHP.
V příští lekci, Kontaktní emailový formulář v PHP, budeme dělat kontaktní emailový formulář.