6 tipů, jak se poprat s pomluvami na pracovišti
Kolektiv v zaměstnání ti může přinést mnohé výhody. Třeba navázání blízkých vztahů s několika kolegy. Ale není pravidlem, že si se všemi budeš rozumět. A někteří, aniž by měli nějaké osobní problémy přímo s tvou osobou, o tobě mohou šířit pomluvy. Pravděpodobně proto, aby byli zajímavější. Spíš než hledat důvod, proč by to někdo dělal, pojďme se podívat na 6 tipů, které ti mohou pomoci pomluvy zastavit.
Jak se pomluvy na pracovišti liší od nepřátelského pracovního prostředí? Co dělat, pokud jsi předmětem pomluv na pracovišti ty?
Jak odlišit drby od nepřátelského pracovního prostředí?
Pomluvy na pracovišti jsou neformální komunikace, kterou lidé sdílejí o svých kolezích, spolupracovnících nebo nadřízených. Pomluvy se obvykle týkají informací, které jsou osobní nebo soukromé a většinou se nezakládají na pravdě nebo alespoň na celé pravdě.
Přestože nadměrné pomluvy na pracovišti mohou být součástí nepřátelského pracovního prostředí, tyto dva pojmy se liší v několika klíčových ohledech. Zde jsou tři způsoby, kterými se pomluvy na pracovišti odlišují od nepřátelského pracovního prostředí:
Co říkáš
Bavit se s kolegy o dalších kolezích je naprosto normální. Pravděpodobně můžete obdivovat něčí kabelku, vlasy nebo vztah. Pokud hodnotíte cenu předmětů nebo, jak moc to doma někomu klape, pak jen strkáte nos, kam nemáte, ale nevytváříte společně dusnou atmosféru pro onu 3. osobu.
Jak to říkáš
Pomluvy jsou obvykle šířeny za zády toho, koho se týkají. Mějme prosím stále na paměti, že v Trestním zákoníku je dokonce Pomluva definovaný trestný čin. Tak bacha.
Nepřátelská atmosféra jde ovšem dál. Může zahrnovat fyzické zastrašování, výhružné vzkazy či další. Tedy přímou konfrontaci osoby.
Důsledky
Nežádoucí pomluvy na pracovišti mohou v lidech zanechat pocit nepodpory a snížit pocit důvěry nebo pohodlí člověka. Ovšem v situaci, kdy zaměstnanec zažívá nepřátelské pracovní prostředí, se může dokonce cítit v ohrožení života nejen v práci ale i mimo ni.
Vzhledem k tomu, že tato jednání mají různé typy důsledků, mohou mít také různé sankce, pokud je zaměstnanec při jejich provádění přistižen. Za šíření negativních pomluv v kanceláři dostávají zaměstnanci často ústní nebo písemné varování. Jednání vedoucí k nepřátelskému pracovnímu prostředí může být důvodem k okamžité výpovědi.
Jak se s pomluvami vypořádat?
Zjistil jsi, že jsi předmětem pomluv? Jedná se o informace osobního rázu? Pokud jsou pomluvy pozitivní nebo prosociální, můžeš se do situace nevměšovat a soustředit se na vlastní práci. Mezi tyto pomluvy patří třeba informace o výši tvého platu nebo odměn. Pozitivní pomluvy mohou zaměstnance povzbudit k usilovnější práci a k budování bližších vztahů s kolegy. Závist je sice hrozná vlastnost, ale někdy se dá využít i k pozitivním účelům. Pokud jsou drby negativní, diskriminační nebo vylučující, zde je několik typů, co dělat:
- Požádej řečníky, aby toho nechali. Prvním krokem, který můžeš učinit, je klidně konfrontovat mluvčí co nejdříve a požádat je, aby přestali probírat tvé osobní údaje na vašem společném pracovišti. Pokud je požádáš klidně a zdvořile, mohou tvou žádost respektovat a okamžitě přestat.
- Promluv si se svým nadřízeným. Pokud pomluvy i přes první krok pokračují, můžeš si o situaci promluvit se svým nadřízeným a požádat ho o pomoc. Nadřízený může často celý tým nepřímo oslovit, aby se zdrželi neprofesionálních témat k diskusi.
- Poraď se s personálním oddělením. V některých případech mohou pomluvy pokračovat i poté, co se nadřízený problém pokusil řešit. Pak už ti zbývá se obrátit na personální oddělení a požádat je o podání stížnosti.
Máš práci, kde se necítíš dobře? Nejsi správně motivovaný, nemáš dostatek výzev a ani si nerozumíš se svými kolegy? Ubíjí tě to? Vyzkoušej práci ajťáka. Dostaň se mezi motivované lidi milující svou práci. A pokud se s nikým nechceš stýkat, můžeš pracovat z domova a omezit se jen na konference! Rekvalifikuj se v našem akreditovaném kurzu:
6 tipů, jak omezit a zvládat pomluvy na pracovišti
Buďme upřímní, většinou pomluvám nahrává prostředí. V případě, že je vše správně a zdravě nastaveno, mělo by k jejich vzniku vést méně příležitostí. Pokud jsi manažerem nebo vedoucím týmu, můžeš vytvořit pracovní prostředí, které podporuje pozitivní komunikaci na pracovišti a omezuje negativní pomluvy. Těchto 6 tipů ti pomůže zvládat případné pomluvy vyskytující se na pracovišti, ať už jsi řadový zaměstnanec nebo ne:
1. Jdi příkladem
Od příchodu do práce až do odchodu domů dbej na to, aby tvé jednání bylo profesionální a ohleduplné k ostatním. Při komunikaci s ostatními kolegy, spolupracovníky nebo nadřízenými, je důležité jednat čestně. Pokud ti někdo sdělí soukromé informace o svém osobním životě, buď důvěryhodný a nech si tyto informace pro sebe.
Snaž se o lidech na pracovišti mluvit pouze pozitivně a vyhni se tomu, abys v práci mluvil o jejich osobním životě, intimních vztazích nebo společenském postavení. Pokud se někdo v práci pokusí pomlouvat jinou osobu, můžeš mu vždy laskavě sdělit, že se toho nechceš účastnit.
2. Buď inkluzivní
Dalším skvělým způsobem, jak se vyhnout pomluvám na pracovišti, je aktivně se podílet na vytváření inkluzivního pracovního prostředí. To znamená chovat se tak, aby se každý cítil vítaný a důležitý. Při setkání s kolegy, spolupracovníky nebo nadřízenými buď vřelý a ke každému se chovej ohleduplně a s respektem. Pokud jsi manažer nebo jiný vedoucí pracovník, můžeš zahájit program profesního rozvoje, který se zaměřuje na rozmanitost a inkluzi.
Tím můžeš pomoci podpořit zdravou a pozitivní kulturu na pracovišti. Když se lidé cítí bezpečně a jsou oceňováni, je méně pravděpodobné, že se oddělí nebo vytvoří exkluzivní sociální kliky, což by mělo pomoci zabránit nežádoucím pomluvám.
3. Jednej včas!
I přesto, že jsi přijal všechna nejlepší preventivní opatření, se můžeš setkat s negativními pomluvami na pracovišti. Pokud k tomu dojde, je důležité co nejdříve informovat nadřízeného nebo pracovníka personálního oddělení o tom, co se děje.
Čím rychleji začne vedení nebo personální oddělení situaci řešit, tím méně mohou pomluvy poškodit pracovní prostředí.
4. Podporuj pozitivní komunikaci
Když se řekne drby, lidé si pravidelně vybaví pomluvy nebo nežádoucí tlachání. Někdy se však tento pojem může vztahovat i na pozitivní a prosociální konverzaci. Pozitivní drby jsou řeči na pracovišti o jiné osobě, které mají pozitivně ovlivnit dojmy ostatních lidí o její osobnosti nebo charakteru.
Pokud je to možné, podpoř pozitivní drby tím, že zmíníš působivé vlastnosti týkající se pracovní morálky, odvahy nebo vytrvalosti tvých kolegů. Zde jsou čtyři příklady pozitivních drbů ze serveru indeed.com, které můžeš na pracovišti iniciovat:
- "Páni, věřili byste, jak je XY tak vynalézavý? Ten klient se pravděpodobně chystal zrušit celý projekt, a on dokázal obchod zachránit. Víte, co je na tom pravdy?"
- "Něco ti řeknu, ten nový kolega je fantastický. Přinesl do našeho týmu spoustu energie a nadšení a je tak ochotný se učit."
- "Je neuvěřitelné, jak tvrdě XY pracuje. Osobně toho hodně prožívá, ale jako člověk zvenčí byste to nikdy nepoznali. Vždycky se mu podaří všechno udělat tak dobře!"
- "Ach, tyhle konfigurace bys měl ukázat XZ. Ona je úžasná v analýze dat. Jsem si jistý, že ti s tím pomůže."
5. Projev empatii a péči
Empatie je schopnost člověka spojit se s druhými a vnímat, co cítí nebo prožívají. Pokud víš, že je někdo předmětem pomluv na pracovišti, zkus si představit, jak se asi cítí. Nabídni této osobě empatii, laskavost a péči. Tímto postupem můžeš vyvážit některé negativní dopady této události. Také přátelské a ohleduplné chování ke všem spolupracovníkům, kolegům a nadřízeným pravděpodobně pomůže povzbudit ostatní k podobnému chování.
Například pomlouvanému nabídneš, že s ním strávíš oběd, či ho poprosíš o pomoc. Tím ho více vtáhneš znovu do celého kolektivu. Jemu to pomůže cítit se lépe a ostatním dáš najevo, že pomluvy po tebe nic neznamenají.
6. Pozorovat a hodnotit
Pokud zaslechneš pomluvy na pracovišti, je důležité situaci důkladně pozorovat a posoudit, jaký mají záměr a dopad. Pozitivní pomluvy můžeš nechat být.
Pokud rozhovor nebo tlachání není pozitivní, pokus se posoudit, zda to, co jsi slyšel, je příkladem pomluvy nebo příkladem nepřátelské události. V případě, že se pomluvy týkají rasy, pohlaví, etnického původu nebo jiné rozlišovací charakteristiky osoby, může se jednat o diskriminaci. A v tom případě by ses měl neprodleně obrátit na personální oddělení.
Závěrem
Drby jsou nedílnou součástí naší společnosti. Myslet si, že je zcela vymýtíme, je nereálné. Ovšem nikdy by neměly být šířeny s úmyslem někoho poškodit. To je hranice mezi šedou zónou a agresorským teritoriem. Pokud se potýkáš s kolektivem, který o tobě produkuje jen samé lži a napadají tak tvoji čest, nejspíš je čas změnit místo či dokonce rovnou obor. V IT se setkáš s motivovanými a povětšinou pozitivně smýšlejícími lidmi, kteří milují svou práci. Tak proč by si ji kazili nějakými zbytečně nepřátelskými pomluvami?! Ajťáků je nedostatek a budou si tě tady rozhodně víc považovat. Rekvalifikuj se díky Úřadu práce už od 0 Kč a užívej si nespočtu benefitů a neopakovatelného přístupu kolegů a šéfů:
Další zajímavé články