Pouze tento týden sleva až 80 % na e-learning týkající se C# .NET. Zároveň využij akci až 30 % zdarma při nákupu e-learningu - Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Dobré zvyky vedoucí k úspěchu? Takhle je získáš! Nové

'Zvyk je železná košile,' říká jedno přísloví. Návyky mohou hrát významnou roli v tom, zda jsme šťastní či nikoliv a zda máme v životě více či méně úspěchu. Ať už se chceme stát úspěšnými programátory nebo sportovci, bez práce s našimi návyky se zbytečně nadřeme a přitom stačí udělat pár změn na správných místech.

Jak si utvořit pozitivní návyky, které ti pomohou dosáhnout životních cílů? Co to návyky vlastně jsou a jak vznikají? Jakých chyb bychom se měli vyvarovat při pokládání jejich základů?

Návyky - Jak vznikají a čím vlastně jsou?

Zvyk je tendence něco dělat opakovaně. Jsou řízeny mechanismy v mozku, které hledají odměnu. Často jsou vyvolány něčím konkrétním. Například když jdeme kolem kavárny a ucítíme vůni kávových zrn, může to v nás vyvolat chuť na šálek kávy. Pocit porozumění danému tématu může vyvolat chuť na další studium. Po delší době se návyky stanou opakující se součástí našeho životního stylu.

Mezi ně mohou patřit i velmi obyčejné činnosti:

  • samostudium programování každé odpoledne
  • zapínání bezpečnostních pásů v autě
  • kontrola, zda máme klíče, peněženku a mobil

Návyky nám vlastně usnadňují život. Čím více úkolů dokáže mozek splnit, aniž by nad nimi ztrácel čas přemýšlením, tím lépe. Takové návyky jsou pozitivní, protože jsou efektivní - z časového hlediska či z hlediska zdraví, životního stylu, ...

Jaký je rozdíl mezi návyky a rutinou?

Hlavním rozdílem mezi zvykem a rutinou je uvědomění. V obou případech jde o pravidelné, opakované činnosti. Ale zatímco návyky fungují na autopilota, rutiny jsou záměrné. Rutiny potřebují záměrné cvičení, jinak časem vymizí. Zvyk se však děje jen s malým nebo žádným vědomým přemýšlením.

Aby se rutina změnila ve zvyk, budeme ji muset opakovat do té doby, dokud ji nezačneme dělat zcela automaticky. Proto na našich stránkách neustále narážíš na radu či doporučení, že bys měl každý den alespoň chvilku programovat. Stejně jako klavírista po čase cviku skladby nepotřebuje aktivně skenovat noty a hledat jednotlivé klávesy, ani ty nebudeš nad určitými úkony tak dlouze přemítat a prsty ti po klávesnici pojedou samy.

Jak vznikají návyky?

Zde je proces 4 kroků:

1. Krok - Podnět/spouštěč

Mozek neustále hledá nějakou odměnu - například peníze nebo štěstí. V případě, že je odměna nablízku, vede mozek k zahájení určitého chování. To, že jsme blízko odměny, přirozeně povede k druhému kroku: touze.

2. Krok - Touha

Touha je motivační silou, která stojí za každým návykem. Dává nám důvod k jednání. To, po čem toužíme, však není samotný návyk, ale spíše změna stavu, kterou nám návyk přináší - zapnutí bezpečnostního pásu nám dává pocit bezpečí.

3. Krok - Reakce

Odpovědí na touhu je tedy činnost - zárodek návyku. Může mít podobu myšlenky nebo činnosti. Reakce závisí na motivaci a náročnosti daného chování. Čím je činnost náročnější, tím spíše ji nebudeme chtít provádět.

4. Krok - Odměna

Cílem každého návyku je odměna. Můžeš třeba projít kolem pekárny, ucítíš vůni čerstvého pečiva a prostě zajdeš dovnitř a koupíš si něco dobrého. A jestli máš tuto voňavou pekárnu po cestě do práce, hádej, co se asi stane... ;-)

Za odměnami se honíme ze dvou důvodů: uspokojují naše chutě a učí nás, které činnosti si máme v budoucnu zapamatovat. A tak neztrácet příště čas s přemýšlením, jestli do pekárny zajít nebo ne.

Když se budeme držet příkladu zapnutí pásů po nasednutí do auta:

  • Spouštěč = Nasednutí do auta
  • Motivace = Touha po pocitu bezpečí
  • Reakce = Zapnutí bezpečnostních pásů (poměrně nenáročný úkol)
  • Odměna = Pocit bezpečí za vynaložení minima úsilí

Jak dlouho trvá vytvoření nového návyku?

Ve studii provedené v roce 2009 vědci z University College London zjistili, že budování návyků trvá v průměru asi 66 dní! Na tom, jak dlouho to skutečně trvá, se však významně podílela volba návyku (18 až 254 dní). Stručně řečeno, některé návyky se vytvářejí hůře či snadněji než jiné.

Nakonec to, jak dlouho bude vytvoření návyku trvat, bude záviset na tom, jakou máme motivaci a kolik úsilí je třeba vynaložit na provedení daného chování. Je tedy rozhodně jednodušší přečíst si každý den 1 e-learningovou lekci a postupně vstřebávat výukový materiál, než se snažit spolknout celý kurz najednou za nereálný čas a pak to bohužel nezvládnout.

5 důvodů, proč ti nejde nahradit starý zvyk novým

Rozhodně je konstruktivnější místo sledování YouTube videí se zvířátky, si každý večer vypracovat příklad ze cvičení programování. Zde je pět chyb, kterých je třeba se vyvarovat, když chceš nahradit stávající návyk jiným.

  • Nemáš kontrolu nad svým prostředím - Ujisti se, že tvé prostředí podporuje změny, které chceš provést = neseď u televize
  • Snažíš se změnit příliš mnoho návyků najednou - Místo toho se zaměř na změnu jednoho aspektu = nemůžeš začít programovat, běhat 5 km a učit se vařit během jednoho měsíce
  • Nejsi 100% odhodlán se změnit - Musíš být trpělivý a dát si nějaký čas na dosažení svých cílů = že něco hned nechápeš, je prostě normální
  • Příliš se soustředíš na výsledek - Zaměř se na úpravu svého životního stylu, výsledek se dostaví většinou sám
  • Nezapomeň - I na malých krocích záleží

A především: nikdy se nestyď říci si o pomoc. Pokud se chceš naučit programování, ale máš strach, že bys to sám nezvládl, přihlas se do našeho akreditovaného rekvalifikačního kurzu. Za 4 měsíce se můžeš naučit vše, co musí každý junior programátor WWW aplikací umět. Vyber si technologii a začni studovat již od 0 Kč:

Jak úspěšně změnit své návyky

Zde jsou 4 rady, jak změnit rutinu v návyk. Pamatuj především na to, že se nic neděje, pokud napoprvé nedocílíš svého. Prostě to zkus znovu, pokud na změně opravdu trváš:

1. Rozvrh je tvůj kamarád

Může se snadno stát, že nové pozitivní návyky ustoupí do pozadí, když je nebudeš pravidelně opakovat. Když toho máme hodně, prostě se stane, že zapomeneme jednou, dvakrát a pak to prostě vzdáme.

Využívej techniky time managementu k efektivnímu řízení svého času a stanovení priorit svých návyků. Zapisuj si do kalendáře časové bloky úkolů a činností. Uvidíš, jak ti to pomůže zvládat vše skvěle časově a zároveň plnit konstantně tvé cíle.

Nebo další dobrou radou, jak elegantně asimilovat nové činnosti mezi návyky, je tzv. hitchhiking. Že se nová činnost sveze s již zavedeným zvykem. Oběd si dáváme většinou ve stejnou denní dobu, proto není od věci si po něm na vytrávení přečíst jednu lekci z e-learningu. Postupně můžeš zvyšovat intenzitu tak, aby tvá motivace neutrpěla.

2. Vytvoř si ideální prostředí

Obklop se podobně smýšlejícími lidmi, kteří mají podobné cíle jako ty. Proč? Protože jako lidé jsme do značné míry ovlivněni naším okolím. Vynaložení duševního úsilí je prostě nakažlivé a povzbuzující. Už jen to, že budeme plnit úkol vedle člověka, který vynakládá velké úsilí, nám pomůže dělat totéž.

Chceš se stát programátorem, ale už jsi zjistil, že to vyžaduje spoustu úsilí. Navázání kontaktů s dalšími programátory ti dodá další energii a motivaci k tomu, abys návyk držel.

Pobyt v pozitivní skupině lidí, kteří mají podobné cíle a zájmy, může být tím největším katalyzátorem, který ti pomůže.

3. Používej upomínky

Jednou z nejsložitějších částí udržování návyku je vůbec si na něj vzpomenout. Především v počátečních fázích. Proto si nastav do kalendáře také připomenutí.

Nastav si připomenutí do telefonu nebo si stáhni některou z mnoha dostupných aplikací pro sledování návyků. A jestli to chceš posunout ještě o kousek dál, pořiď si chytré hodinky. Ty mají funkce upozorňování a připomínkování a rozhodně je jen tak nepřehlédneš :D

Čas od čas se hodí zamyslet, proč jsi s daným návykem vlastně vůbec začal. V případě, že nevidíš kýžený efekt tak rychle, jak jsi doufal, ti toto myšlenkové cvičení může dodat novou sílu.

4. Přílišná sebekritika podtíná tvé snahy

Vybudování nového (pozitivního) návyku je obtížné. Jeho udržování může být ještě náročnější. Nevyvíjej na sebe příliš velký tlak. Někdy se stane, že největšími nepřáteli jsme my sami. A právě ty můžeš být důvodem neúspěchu. Negativní proslovy a myšlenky typu "zase jsem selhal" nebo "nikdy se mi to nepodaří" tě budou jen brzdit.

Místo toho se přílišné sebekritice vyhni tím, že si budeš připomínat, že vytváření a udržování návyků je cesta. A selhání je její přirozenou součástí. Neobviňuj se a soustřeď se na to, jaké budoucí kroky můžeš podniknout.

Závěrem

Budování pozitivních návyků je jedním z hlavních pilířů osobního růstu. Pokud si chceš vybudovat lepší návyky, měl bys pozitivně formovat své okolí a postupovat krok za krokem. Není zdravé na sebe tlačit a očekávat nemožné v neskutečně krátkém čase. Na ty dobré věci se v životě vyplatí čekat.

Chceš se naučit programovat? Potřebuješ vedení a možnost konzultací s lektory? Chceš studovat zdarma akreditovaný kurz a na jeho konci získat osvědčení zaštítěné MŠMT? Rekvalifikuj se na ajťáka v 1 ze 6 technologií ještě dnes:

Další zajímavé články


 

Všechny články v sekci
Blog ITnetwork.cz
Článek pro vás napsala Tereza Blažková 21. června 21:47
Avatar
Autorka ráda zkouší nové formy online marketingu a má blízko k IT businessu. Díky home officu zvládá mateřství i sledovat rychlý svět technologií.
Aktivity