NOVINKA - Online rekvalifikační kurz Java programátor. Oblíbená a studenty ověřená rekvalifikace - nyní i online.
NOVINKA – Víkendový online kurz Software tester, který tě posune dál. Zjisti, jak na to!

Podpořili jsme Rodičovskou linku. Kyberšikany přibývá

Každý rok se na Rodičovskou linku obrátí okolo tří tisíc rodičů, prarodičů, učitelů či dalších lidí z celého Česka, aby zde řešili problémy týkající se dětí. Linka jim totiž zdarma poskytuje krizovou intervenci při nejrůznějších životních situacích v reálném světě i online. Své o tom ví Kateřina Schmidová, která na Rodičovské lince pracuje už 19 let. Potvrzuje, že toto poradenství může někdy potřebovat úplně každý, a to bez ohledu na technickou zdatnost. Děti v online světě totiž nelze vždy úplně ochránit. V ITnetwork s tímto názorem více než souhlasíme, a proto Rodičovskou linku podporujeme.

S jakými problémy se volající nejčastěji na linku obrací? A v čem je kyberšikana nebezpečnější oproti běžné šikaně?

Blog ITnetwork.cz

Na Rodičovskou linku volají 3 tisíce klientů ročně

Čím se Rodičovská linka zabývá a komu slouží?

Rodičovská linka nabízí krizovou pomoc a rodinné poradenství klientům z celé České republiky. Je určená všem, kteří jednají v zájmu dětí. Nemusí to být tedy pouze rodiče či nejbližší příbuzní, ale také učitelé, trenéři nebo vedoucí kroužku.

Jakými způsoby Vás klienti kontaktují?

Nejčastěji se nám ozývají telefonicky, protože jsme na příjmu každý pracovní den. Online chatovací podporu pak máme k dispozici pouze v neděli v odpoledních hodinách. Klienti nám ale mohou kdykoliv napsat také e-mail, na něž odpovídáme do 3 pracovních dnů.

Potřebuješ se obrátit na Rodičovskou linku? Můžeš tak učinit na čísle: 606 021 021

Kolik lidí Vás už letos se svými problémy oslovilo?

V rámci rodičovské linky jsme měli okolo 1300 kontaktů.

Roste to číslo v průběhu let?

Dlouhou dobu jsme měli nárůst počtu kontaktů, nyní to číslo nárůstu mírně klesá. Už jsme totiž na stropě toho, kolik lidí zvládneme vůbec odbavit. Linka je jednoduše vytížená na maximum, ročně nás kontaktuje okolo 3 tisíc klientů.

Linka je jednoduše vytížená na maximum, ročně nás kontaktuje okolo 3 tisíc klientů.

Kolik vás na lince pracuje?

Aktuálně je nás tady 7. Jsou to většinou psychologové s nějakým přesahem dovedností krizové intervence a dovedností rodinného a výchovného poradenství.

Zajímá tě svět technologií a chtěl by ses naučit programovat? Přihlas se do našeho akreditovaného rekvalifikačního kurzu a získej práci snů. Kromě bezkonkurenčního platu na tebe čeká také home office, flexibilita a mnoho dalších benefitů. Nakopni svou kariéru ještě dnes:

Psychické problémy u dětí jsou stále častější. Každoroční nárůst je až 40 %!

V jakých situacích se na Vás klienti obracejí?

Máme tři hlavní skupiny klientů. Jednak jsou to ti, kteří aktuálně procházejí nějakou krizí či náročnou situací a potřebují doprovázení a podporu. Pak je druhá skupina klientů, jejichž děti se dostaly do nějaké situace a kteří s někým potřebují zkonzultovat svůj plán, jak problém vyřešit. A poslední skupinou jsou ti, kdo na Rodičovskou linku volají kvůli konkrétní informaci, jak třeba postupovat v případě šikany.

Jaké nejčastější případy na Rodičovské lince řešíte?

Jsou to dvě hlavní témata, prvním je rozpad rodiny nebo rozvod a druhým pak psychické potíže u dětí a dospívajících. V rámci psychických obtíží řešíme například sebepoškozování či sebevražedné myšlenky u dětí. Podle našich dat roste každý rok počet případů, kdy rodiče řeší psychické problémy u dětí, zhruba o 40 %.

Blog ITnetwork.cz

Tušíte, proč tomu tak je?

O tom se vedou velké odborné diskuze, za sebe ale mohu říct, že děti jsou vždy odrazem svých rodičů. Dnes je rozvodovost v Česku okolo 45 %. Děti v tomto období ztrácejí svoje jistoty. Pokud nemají dostatečnou podporu, mohou se u nich objevit různé psychické obtíže. Určitá role se přikládá také covidu, kdy jsme byli všichni izolovaní a děti tak neměly kontakt se svými vrstevníky. Nárůst psychických potíží u dětí jsme sice zaznamenali už před covidem, po něm se to ale ještě výrazně zhoršilo. Nepřidává tomu ani závislost dětí na sociálních sítích.

Jak se pozná, že se dítě trápí?

Nejčastějším příznakem je, že se dítě uzavře do sebe. Věci, které dříve zvládalo, mu najednou dělají problém. Může být zvýšeně náladové, smutné, zamlklé, nebo naopak vzteklé. Působí bez energie. Velkým vykřičníkem pak je, pokud říká věty typu: „Už tady nechci být. Nic nemá smysl. Už to nemůžu vydržet. Beze mě vám bude líp.“

Obzvlášť v pubertě to ale může být problém odhalit. Dospívající se totiž v tomto životním období přirozeně uzavírají do sebe či prožívají silnější výkyvy nálad.

Nejčastějším příznakem je, že se dítě uzavře do sebe. Věci, které dříve zvládalo, mu najednou dělají problém. Může být zvýšeně náladové, smutné, zamlklé, nebo naopak vzteklé. Působí bez energie.

Jak má rodič s dítětem jednat, pokud má podezření, že se u něj rozvíjí psychický problém?

Důležité je, aby rodiče vytvořili bezpečné prostředí, ať už fyzicky, nebo svým nastavením. Děti potřebují cítit, že je skutečně posloucháme, že nás zajímá jejich pohled na situaci. Je také dobré reflektovat emoce u dětí, například větou: Vidím, že jsi smutná, to muselo být pro tebe těžké. Je potřeba zkusit společně s dítětem hledat řešení i to, co mu pomáhá. V těžkých situacích pak doporučuji se nebát oslovit odborníky.

Nebude dítě brát přílišný zájem jako kontrolu?

Je důležité, jakou formou budeme k dítěti mluvit. Pokud se ho ptáme až příliš často, je možné, že to jako kontrolu vnímat bude. Děti v pubertě nám navíc vždy všechno říkat ani nechtějí. V takovou chvíli je nejlepší jim jen sdělit, že tady pro ně v případě potřeby jste. Můžete jim také navrhnout, zda se se svým trápením nechtějí obrátit na odborníky, jako je třeba Linka bezpečí. O některých tématech se totiž v určitém vývojovém období s rodiči těžko mluví.

Děti v online prostředí řeší posmívání i vyhrožování smrtí

A jak by měla kontrola probíhat v online prostředí?

Je to velmi citlivá záležitost, která vyžaduje rovnováhu mezi soukromím dítěte a zajištěním bezpečnosti. Rodiče by vždy měli zohlednit věk, třeba u malých dětí podle mě právo na kontrolu mají. Opět je důležitá pravidelná komunikace a zájem. Je dobré si jednou začas s dětmi zahrát třeba online hru nebo se podívat na jejich oblíbeného youtubera. Problémem online světa je, že nikdy nebudeme schopní zajistit to, aby se dítě úplně vyhnulo všem rizikům.

S jakými problémy v kontextu online prostředí se na Vás klienti obrací?

Je to především téma kyberšikany a vyhrožování. Kyberšikana je forma šikany, která se odehrává prostřednictvím digitálních technologií, například skrze online hry nebo sociální sítě. Setkáváme se s urážkami, nadávkami či šířením lží. Problém ale bývá i vyhrožování fyzickým násilím a v krajních případech i smrtí.

Častým problémem je také anonymní obtěžování. Dítě při něm netuší, kdo jej trápí, což je pro něj velmi traumatizující. Jednou se dokonce stalo, že tímto anonymním agresorem byla nejlepší kamarádka oběti. V dětech to zanechává nejistotu ohledně vztahů.

V čem je kyberšikana odlišná od té ve fyzickém světě?

Kyberšikana může probíhat nepřetržitě, stačí být jen online. Kvůli tomu mají děti pocit, že z toho není úniku. Problémem je také rychlé šíření. U běžné šikany je většinou přítomno jen pár dětí, kyberšikaně ale mohou přihlížet klidně i stovky. A především – útočník není vidět.

Co dělat, pokud se dítě přizná, že mu ubližují?

Prvním krokem je dítě ocenit za to, že se svěřilo. Určitě není dobré se ho ptát, proč vám o tom neřeklo dřív. Pokud se jedná o kyberšikanu, neměli byste nic mazat. Naopak je vhodné všechny důkazy zálohovat. Následně mohou rodiče oslovit správce sítě a požádat ho o zamezení přístupu či zablokování konkrétních lidí. U mailu pak zase mohou založit úplně novou, bezpečnou adresu.

Co mohou rodiče s posbíranými důkazy dělat?

Pokud je problém v rámci třídy, měli by se obrátit na školu. Občas se sice setkáváme s tím, že učitelé od problémů online dávají ruce pryč, já se ale domnívám, že i tyto konflikty přesahují do vztahů ve škole. Podle ministerstva školství navíc mají školy povinnost tyto problémy prošetřit.

V závažných případech, jako je třeba vyhrožování smrtí, pak doporučujeme kontaktovat oddělení internetové kriminality na policii. Je pak samozřejmě na nich, jak danou situaci vyhodnotí, určitě bych se ale nebála je oslovit.

Dá se kyberšikaně nějak předejít?

Velmi účinná může být i obyčejná beseda ve škole. Dospělí by do těchto konfliktů měli vstupovat, protože děti se v tomto věku teprve vztahům učí, co je přiměřené a co už je moc. Právě my bychom je to měli naučit. Obzvlášť v dnešní době, kdy dochází k prudkému vývoji technologií, je podle mě edukace velmi důležitá. Například taková deepfake videa se v případě zneužití mohou stát dalším nástrojem kyberšikany.

Máte nějaká doporučení pro naši komunitu?

Ajťáci mají většinou o technologiích dobrý přehled a vědí, jak je ovládat a kontrolovat. To by je mohlo svádět k větší kontrole i u jejich dětí. Je ale důležité pochopit, že je to o něčem jiném. Hlavní je budovat otevřené vztahy a bezpečné prostředí. Jak už jsem říkala, v online světě není možné dítě vždy ochránit. Mělo by však vědět, že ať už se stane cokoliv znepokojivého nebo děsivého, vždy se na vás bude moct obrátit.

Hlavní je budovat otevřené vztahy a bezpečné prostředí. Jak už jsem říkala, v online světě není možné dítě vždy ochránit. Mělo by však vědět, že ať už se stane cokoliv znepokojivého nebo děsivého, vždy se na vás bude moct obrátit.

„My v ITnetwork si velmi dobře uvědomujeme, že tuto pomoc může jednou začas potřebovat úplně každý, včetně naší široké komunity. Mnoho z našich členů jsou již sami rodiči. Proto činnost Rodičovské linky více než podporujeme,“ uvádí jako důvod pomoci jeden ze spoluzakladatelů ITnetwork David Hartinger.

Přečti si také:


 

Všechny články v sekci
Blog ITnetwork.cz
Článek pro vás napsala Radka Boháčová 28. června 13:02
Avatar
Autorka vystudovala obor mediální studia a žurnalistika a psaní je jejím velkým koníčkem. Ráda se rozvíjí v oblasti digitálního marketingu a zajímá ji i svět IT.
Aktivity