Velkolepý vstup Prahy do světa NFT pokazil chabý zájem kupců
Originální nápad, který ale úplně nevyšel. I tak by se dala popsat kampaň z loňského března, kterou vytvořila společnost Prague City Tourism. V ní nabídli návštěvníkům Prahy i jejím příznivcům možnost zakoupit si nezaměnitelný token (NFT), přičemž veškerý výtěžek měl jít na opravu historických památek v hlavním městě. Očekávané nadšení ze strany veřejnosti se ovšem nedostavilo, a tak Praha sice vkročila jako jedna z prvních metropolí do světa NFT, ale téměř bez výdělku.
Co vedlo organizátory ke spuštění této nevšední kampaně? A kolik lidí si tokeny skutečně zakoupilo?
Foto zdroj: OpenSea
Originální bohémská kampaň
Společnost Prague City Tourism (PCT) zvolila pro svou kampaň na podporu udržitelného cestovního ruchu v Praze velmi zvláštní metodu, a sice prodej NFT. Jedná se o typ digitálního aktiva (v angličtině Non-Fungible Token), který zastupuje jedinečný předmět nebo obsah. Na rozdíl od kryptoměn, které jsou běžně zaměnitelné, je každý NFT unikátní. Velmi často proto tyto tokeny zastupují nějaké digitální umělecké dílo.
V případě pražské kampaně vytvořil slovenský výtvarník Marian Dúha 1357 digitálních obrazů krásných mladých dívek (múz), jejichž počet symbolicky odkazuje na rok založení Karlova mostu. Celá série Bohemian Muse NFT měla reprezentovat autenticitu, kreativitu a nekonvenčnost bohémských Pražanů, kteří jsou podle vyjádření organizace „opravdovou duší města“.
„100 % výnosu z prodeje NFT Bohemian Muse půjde přímo na péči o kulturní a národní památky ve správě PCT,“ řekla při spouštění projektu v loňském roce Jana Adamcová, místopředsedkyně představenstva PCT. Cena každé z múz byla stanovena na 0,065 etherea (dnes asi 5600 Kč) a platit lze tedy pouze v kryptoměnách. „Skrze NFT navíc oslovujeme zcela novou a specifickou cílovou skupinu našich potenciálních návštěvníků,“ dodala Adamcová.
Zajímá tě svět technologií a chtěl by ses naučit programovat? Přihlas se do našeho akreditovaného rekvalifikačního kurzu a získej práci snů. Kromě bezkonkurenčního platu na tebe čeká také home office, flexibilita a mnoho dalších benefitů. Nakopni svou kariéru ještě dnes:
Prodalo se jen 11 múz
Podle digitálního tržiště OpenSea, kde se tokeny obchodují, se od zahájení kampaně prodalo pouze 11 múz. K prodeji deseti z nich přitom došlo jen pár měsíců po spuštění. Celkové výdělky této neúspěšné kampaně tak dosahují částky v nižších desítkách tisíc korun. Tisková mluvčí PCT Klára Janderová pro Novinky.cz přiznala, že tento experiment nevyšel úplně podle plánu. Jeho realizace přitom společnost přišla asi na půl milionu korun.
„Světový vývoj trhu NFT se vloni prudce propadl, takže je jasné, že tento experiment nevyšel tak, jak jsme očekávali. Nicméně kdybychom se místo NFT rozhodli pro jinou marketingovou kampaň, třeba natočení videa, bylo by to stejné, byl by to výdaj na marketingovou prezentaci Prahy,“ přiblížila Novinkám Janderová.
Zajímavé je, že zatímco nadšení veřejnosti z NFT padá, ceny bitcoinu se mezitím stále drží na výši. Podle mnohých odborníků za to může několik faktorů, například i letošní dubnový halving nebo schválení ETF fondů na začátku roku. Očekává se přitom, že by se hodnota bitcoinu dokonce mohla ještě letos vyšplhat na rekordních 100 tisíc dolarů. Strmý růst se pak čeká také u etherea i některých dalších kryptoměn.
Janderová nicméně ještě dodala, že hlavním cílem kampaně nebyl zisk, ale propagace hlavního města a zatraktivnění Prahy u movitějších obyvatel a turistů. Ať už se tohoto cíle povedlo dosáhnout, nebo ne, naše stověžatá Praha získala díky této zajímavé kampani další inovativní technologický unikát.
Všechny múzy si můžeš prohlédnout na stránce OpenSea.
Hledáš novou příležitost a kariérní cestu? Začni s programováním a získej skvělé peníze, flexibilní pracovní podmínky, home office a mnoho dalšího. Rekvalifikuj se v našem akreditovaném kurzu pro junior programátory WWW aplikací. Nauč se pracovat s moderními nástroji budoucnosti a vybírej si z nekonečného množství pracovních nabídek. Nikdy není pozdě začít:
Přečti si také: