Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 15 - Inkscape - Snap a uspořádání objektů

V předchozím kvízu, Kvíz - Práce s vrstvami, Ořezem a Maskou v Inkscape, jsme si ověřili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.

V dnešním Inkscape tutoriálu se podíváme na funkci Snap. Jde o funkci, která pomáhá uživatelům přesně umístit a zarovnat objekty v rámci kreslící plochy. Snap využívá automatického přichytávání (angl. snapping) ke specifickým místům na pracovní ploše, např. k okrajům jiných objektů, k základním mřížkám nebo k dalším definovaným umístěním.

Snap

V případě, že potřebujeme velmi přesně pracovat, využijeme doplněk pro práci s nástroji Výběr a transformace objektů a Úprava cest na úrovni uzlů - Snap.

Ve výchozím nastavení bývá Snap zpravidla aktivní. Řada začínajících uživatelů je pak roztrpčeno, že si objekty "dělají, co chtějí" a neustále se k něčemu "přilepují".

Snap nalezneme v pravém horním rohu programu. Jedná se o ikonu Inkscape pro rychlé zapnutí/vypnutí nástroje:

Inkscape

Nastavení přichytávání

Šipka (trojúhelník, viz předchozí obrázek) vedle této ikony také umožňuje zapnutí přichytávání, zároveň ale i pokročilé nastavení. Základní nabídka nastavení se skládá ze tří položek - Ohraničovací rámečky, Uzly a Zarovnání. Kliknutím na Pokročilý režim v dolní části nabídky se zobrazí podrobná nabídka pro přichytávání, kterou doplňují poměrně výstižné ikony:

Inkscape

Podle toho, zda s doplňkem Snap chceme nebo nechceme pracovat, můžeme ikony pro práci s přichytáváním zobrazit nebo skrýt na Panelu nabídek > Zobrazit > Panel přichytávání.

Praktické příklady

Když je funkce Snap aktivována, objekty, které jsou přesunuty blízko těchto "přichytávacích míst", se automaticky přichytí a umístí se přesně na toto místo. To znamená, že se nemusíme trápit s ručním zarovnáváním a můžeme na svých kresbách rychleji a přesněji pracovat. V následujících obrázcích si ukážeme praktické příklady přichytávání:

  • středový bod k ohraničení stránky:
Inkscape
  • počátek vodítka ke střednímu bodu řádku:
Inkscape
  • roh k rohu:
Inkscape
  • středový bod k rohu:
Inkscape
  • středový bod k cestě:
Inkscape

Při přiblížení se kreslícího prvku k objektu zarovnání se nám na krátký okamžik zobrazí "bublina" - nápověda, k čemu zarovnáváme.

Mřížka

Další možnost, jak přesně můžeme uspořádat objekty, je volbou z Panelu nabídek > Objekt > Zarovnat a rozmístit. V této lekci si ukážeme, jak více objektů zarovnat a rozmístit do přesně definované mřížky. V dialogovém okně Zarovnat a rozmístit zvolíme záložku Mřížka:

Inkscape

Jak naše mřížka bude vypadat nastavíme pomocí parametrů Řádky a Sloupce. Samozřejmě je vhodné volit mřížku podle počtu objektů. V případě, že máme jako na obrázku devět obdélníků, nastavíme hodnoty na 3 × 3:

Inkscape

Všechny obdélníky označíme pomocí nástroje Výběr levým tlačítkem myši. Aktivací tlačítka Nastavit mezeru ovlivníme velikost mezer mezi obrazci podle osy x a y. Zde si můžeme vybrat, v jakých jednotkách se bude mezera zadávat. U jednotek si musíme zkontrolovat, zda se nám shodují s jednotkami, které používáme v původním nastavení. Pokud nastavujeme parametr v pixelech, můžeme následně špatně zadávat souřadnice x a y pro umístění objektů. A to proto, že souřadnice x a y se nám na Panelu nabídek zobrazují v milimetrech. Veškeré nastavení potvrdíme kliknutím na Uspořádání:

Inkscape

Jestliže nejsme s výsledným efektem spokojeni, můžeme nastavení změnit a znovu potvrdit. Jednotlivé objekty můžeme zarovnat nejen do mřížky, ale i do řady (sloupce). Zde je již jen na nás, zda budeme požívat pro zarovnání záložku Zarovnání nebo Mřížka:

Inkscape

Zarovnání kruhových objektů

Pokud chceme zarovnat a rozmístit kruhové prvky, postupujeme následovně. Nejprve vybereme nástrojem Výběr všechny kruhové (elipsové) prvky, které chceme zarovnat a rozmístit:

Inkscape

V dialogovém okně Zarovnat a rozmístit vybereme záložku Circular:

Inkscape

Na této záložce můžeme měnit několik nastavení podle toho, jak chceme zarovnávat. Jako první můžeme zvolit kotevní bod, dále zarovnání na první nebo poslední námi vybraný objekt, nastavit vlastní parametry a nakonec rotaci.

Rozdíl v nastavení kotevního bodu při zarovnání elips je na následujícím obrázku, kdy u prvního obrázku vlevo byl pro zarovnání elips aktivován kotevní bod Objekty ohraničovacích rámečků, zatímco u druhého vpravo Středy otáčení objektů:

Inkscape

Na posledním obrázku je zobrazeno zarovnání elips podle parametru. Nastavení parametru je možné vidět v dialogovém okně. Pokud potřebujeme přesné zarovnání tak, aby objekty vytvořily například kruh, je nutné správně počítat. Někdy vystačí, když vytvoříme a spočítáme pouze polovinu kruhu a druhou k němu nakopírujeme pomocí klávesové zkratky Ctrl + C a Ctrl + V - za předchozího označení všech objektů Výběrem. Zde je na místě označené objekty i seskupit pomocí Ctrl + G, abychom si je nerozházeli. Následně je nutné zkopírovanou druhou polovinu ručně zarovnat. Záleží na tom, jak zdatní jsme. U některých kruhových objektů je jakákoli drobná výchylka velmi vidět:

Inkscape

V následujícím cvičení, Řešené úlohy k 11. – 15. lekci Inkscape, si procvičíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.


 

Předchozí článek
Kvíz - Práce s vrstvami, Ořezem a Maskou v Inkscape
Všechny články v sekci
Inkscape
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Řešené úlohy k 11. – 15. lekci Inkscape
Článek pro vás napsala Denisa Honsejková
Avatar
Uživatelské hodnocení:
4 hlasů
Aktivity