IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.
Avatar
vb
Člen
Avatar
vb:31.1.2014 15:05

Zdravím nenašla by se zde dobrá duše, která by se podělila o zkušenosti programováni na iOS připadně Mac pomocí objective-c (v xCode)? Bohužel v CZ jazyce není tutoriálu moc a dokumentace od Applu je poměrně složitá :-(

 
Odpovědět
31.1.2014 15:05
Avatar
Honza
Člen
Avatar
Honza:11.2.2014 15:22

Ahoj, řešil jsem obdobný problém. V češtině toho skutečně moc není (resp. téměř nic). Částečně to může být zapřičiněné tím že v našich končinách nejsou tolik rozšířené jablečné počítače, které jsou pro práci s Xcode potřeba.

Sice se dají koupit nějaké příručky v češtině, ale obecně nejsou moc kvalitní a hlavně zastarávají oproti aktuální verzi SDK.

Nejlepší je říct si co chceš naprogramovat a pak googlit a googlit. Bez studování materiálů v angličtině se tady ale stejně neobejdeš, protože Apple poměrně často rozšiřuje SDK o důležité funkce (zhruba 1x až 2x za rok) které uživatelé chtějí používat.

Základy se dají najít i na stránkách Apple (kde jsou i referenční přůručky), popř. jsou i videotutoriály na Youtube (tam si ale dej bacha pro jakou verzi Xcode to je, některé rozdíly ve verzích jsou dost podstatné).

Editováno 11.2.2014 15:22
Nahoru Odpovědět
11.2.2014 15:22
Snadnou cestou se daleko nedostanete, je tam velká tlačenice...
Avatar
Neaktivní uživatel:25.2.2014 13:04

Už o tom asi tři čtvrtě roku uvažuji, možná se na to jednoho dne dostanu :-D

Mohl bys mi prosím napsat, proč se zajímáš o programování pro iOS? Docela by mne zajímalo, jakou mají motivaci lidé pro učení se Objective-c a iOS SDK. Přecijenom je to poměrně náročné a je potřeba k tomu mít i vybavení.

Nahoru Odpovědět
25.2.2014 13:04
Neaktivní uživatelský účet
Avatar
alino
Člen
Avatar
alino:27.2.2014 13:24

Ahojte,

zaujimam sa o Objective C som v celku zaciatocnik.
Ludia ktory nepouzivaju Apple nikdy nepochopia preco je Apple pre nas take dobre.
Programovanie v Objecitve C nieje az take zlozite ako si niektory myslia.
Pride mi to jednoduche a krasne.
Prirovnal by som to Jave (javu az tak neovladam ale podla toho co som videl kod tak sa mu velmi podobal)
Ak si majitelom nejakeho Apple zariadenia tak uricte chapes v com je Apple tak dobry.
Tiez mi pride jednoduchsie optimalizovat aplikaciu pre 5 zariadeni iOS ako 20000 zariadeni Android kde si pcha kazdy vyrobca co chce.

Na nete som nasiel niekolko clankov kde sa vanuju problematike Objective C ale ziaden z nich nebol tak dobry ako su tu tutorialy pre C# alebo C++.
Urite by som aj ja nejaky uvytal =)

@Lubos uz davno nieje pravda ze potrebujes vybavenie.
Staci ti hociake PC kde si nainstalujes:
http://www.embarcadero.com/…-development

A mozes kodit.
Samozrejme na testovanie je lepsie mat aj mobil, no existuje kopec nadsencov ktory ti to zradostou odtestuju.
Kludne aj ja ak niekto potrebuje. =)

Urcite si kup knihu Objecitve C 2.0 je tam navod ako spravit kalkulacku.
Kniha ta prevedie od uplneho zaciatku az po vytvorenie aplikacie je dost dobra.
Aj ked ja by som prijal nieco lepsie napisane ako napr Heuretovo C.

Teraz hladam komunitu kde by som sa mohol delit o sovje problemy pripadne pomahat inym.
Velmi by som u vital ak by majitelia stranky tu otvorili novu skupinu iOS.

@hhackerik ako si na tom s ucenim? uz vies nieco kodovat?

Avatar
Odpovídá na alino
Neaktivní uživatel:6.3.2014 17:06

O tom Embarcaderu jsem ještě neslyšel, nicméně viděl jsem několik produktů, které byly určené pro programování pro iOS a musím říci, že je to jen takové polovičaté řešení.
Uznávám, že využití pro "obyčejného" nadšence, který si jen chce něco napsat pro svoje zařízení s iOS, se může najít, nicméně neviděl bych to na žádnou seriózní práci.

Objective-c bych moc nepřirovnával k Javě. Vychází z C, takže spíše k němu. Nicméně je pravda, že současné Objective-c se podstatně změnilo oproti tomu původnímu, kde například chybělo ARC, nebo storyboardy, které jsou také velice užitečné.

Návody v CZ opravdu nejsou. Já jsem také začal s dokumentací od Applu, ale velice rychle mne to omrzelo, takže jsem prostě začal postupnými kroky tvořit aplikaci a učit se za běhu jednu věc po druhé. Osobně bych pro učení se doporučil přednášky ze Stanfordu, které jsou dostupné zdarma v iTunes. Jsou ale samozřejmě v angličtině.

Zařízení od Applu jsou rozhodně kvalitní zařízení, nicméně zase bych neviděl všechno černobíle. Macbook je podle mne skvělý notebook a také iPad je podle lepší než jiné tablety, nicméně jako telefon jsem si stejně koupil Lumii, protože mne iPhone zase tak moc nevyhovuje, a jsem z ní naprosto nadšený. Takže chápu ty, kteří tvrdí, že Apple zařízení jsou nejlepší, ale zase si nemyslím, že jsou nejlepší pro každého. Jsme prostě každý jiný.

Jinak musím souhlasit s tím, že programování pro iOS vlastně není tak složité. Složitý na něm vnímám ten přechod z jiné platformy/jazyka. Je dost odlišný od ostatních jazyků, takže člověku se moc nechce do toho pouštět.

Nahoru Odpovědět
6.3.2014 17:06
Neaktivní uživatelský účet
Avatar
alino
Člen
Avatar
alino:6.3.2014 18:13

Nechcel som samozrejme tym povedat ze apple je najlepsi na svete. =)
Plne stebou suhlasim v tom ze kazdy nech si vyberie sam co mu vyhovuje.

Som nadsencom Apple a chcem sa naucit pre neho vyvyjat aplikacie.
Urcite by som nepovedal ze len pre svoju potrebu.
Niekde zacat musim.
To ze opznam prostredie xCode a aj objective C mi nezaruci ze nieco naprogramujem.
Pred troma mesiacmi som zacal stym ze pred tym som nevyvyjal v ziadnom jazyku.
Ak nepocitam Sql, html, css a male upravy v PHP a Jquery.

Dnes som v stadiu kedy som si vytvoril jednoduchu aplikaciu.
Ktoracita XML a parsuje ich.

No potreboval by som niekoho kto popise funkcie da nejaky typ na to ako robit veci spravnejsie.

Stiahol som si material ktory si spominal. Je dost dobry.
Zial neviem anglicky az natolko aby som mu plne porozumel aj ked znacnej casti rozumiem.

A prave preto by som nejaky cesko/slovensky "tutorial" bol pre mna zaujimavy.

Avatar
Honza
Člen
Avatar
Honza:10.3.2014 7:59

Pokud budu mluvit za sebe, tak mě k programování pro iOS přimělo to, že se ke mě kdysi náhodou dostal jeden iPad (ještě první verze) a hned jsem si chtěl vyzkoušet něco pro něj napsat a hodit na App Store.

Je pravda že hodně lidí odradí nutonost vlastnit hardware od Apple, který nepatří k nejlevnějším. Pro umístění aplikace na appstore je potřeba mít iPhone nebo iPad a placený developerský účet u Apple (ten zas ale není tak drahý).

Problém je už se samotným vývojem. Embarcader neznám a v zásadě proti němu nic nemám, nicméně dle mého názoru (netvrdím že je správný) si myslím, že je lepší programovat v nativním prostředí pro danou platformu, tedy Xcode. To přináší nutnost vlastnit něco na čem běží OSX.

Na druhou stranu když vezmu výhody, tak jak tu už zaznělo, tím že Apple má jen pár typů zařízení je mnohem jednodušší aplikace a hry optimalizovat pro fané rozlišení/velikost displeje. A taky jsem se začátku měl pocit (teď už si nemyslím že to tak uplně platí), že na iOS mám větší šanci prodávat moje aplikace, protože na Androidu si je lidi budou krást zdarma :D Zkoušel jsem něco napsat i pro Windows Phone (ještě pro verzi 7.x) ale výsledek byl takový, že si aplikace nikdo nestahoval ani když jsem je dal zdarma.

Jinak co se týká složitosti programování, vše je jen o zvyku. Když jsem zapnul poprvé Xcode, byl jsem zděšený. Teď se v něm pohybuju stejně jako třeba ve Visual Studiu. Na druhou stranu např. stejný problém mám teď s Eclipse kde nechápu co a jak, ale zas to je jen o tom tomu věnovat trochu času.

A co se týká naučení se programovat, ze své vlstní zkušenosti (nejen s iOS) se mi nejvíc osvědčilo nehrabat se v příručkách, ale dát si za cíl udělat něšjakou lehkou aplikaci která je v mých možnostech a pak si sednou a googlit a hledat příklady. Důlěžitý je nevzdát to a dokončit to :)

Nahoru Odpovědět
10.3.2014 7:59
Snadnou cestou se daleko nedostanete, je tam velká tlačenice...
Avatar
Zdeněk Bauer
Tvůrce
Avatar
Odpovídá na Honza
Zdeněk Bauer:10.3.2014 9:54

A jaká je tedy podle tebe taková vhodná aplikace do začátku? Nějaká hra, plošinovka?

 
Nahoru Odpovědět
10.3.2014 9:54
Avatar
Honza
Člen
Avatar
Odpovídá na Zdeněk Bauer
Honza:10.3.2014 12:21

S hrou bych do začátku nezačínal, je potřeba se naučit jak vypadá základní koncept aplikace a jak se ovládá.

Pro začátek bych doporučoval nějakou jednoduchou formulářovou aplikaci, kde se budou využívat defaultní prvky UI (to ti ušetří hodně práce). Prostě textbox, tlačítko a po stisknutí udělej něco atd. Nejtěžší je mít dobrý nápad na jednoduchou a užitečnou aplikaci.

Nahoru Odpovědět
10.3.2014 12:21
Snadnou cestou se daleko nedostanete, je tam velká tlačenice...
Avatar
Odpovídá na Neaktivní uživatel
tripledoublecz:13.3.2014 11:19

Myslím si že programováni na iOS je celkově výhodnější (Pokud opomeneme to, že si musíte koupit mac). Na Appstore nepronikne kdejakej zmetek, takže se uživatelé nemusí prohrabávat hromadou špatných aplikací než náhodou narazí na tu vaši. Taky máte větši šanci že si aplikaci člověk koupí na appstore než na google play. Ovšem pokud by někdo chtěl dělat aplikaci zdarma a vydělávat jen na reklamách tak je zase lepší android.
Xcode je pro mně nejlepší IDE ve kterém jsem kdy pracoval. Objective-C je podle mě jednoduchý hlavně díky názvům jeho metod např. (stringByAppen­dingPathCompo­nent, spriteNodeWit­hImageNamed).

Jinak k těm tutoriálům a českým materiálům. Myslím si že nejlepší je si zaplatit třeba nějaké dobře hodnocené kurzy na udemy (Ano jsou v EN), ale bez ní se při programování pro iOS stejně neobejdete.

Zdeněk Bauer: Myslím že je snadné začít třeba tím. Zkuste si něco pročíst o SpriteKitu a osobně bych začal třeba vytvořením jednoduché hry, něco jako flappy bird (Hra skoro bez žádné fyziky, jednoduché generování levelu, jednoduché ovládání). SpriteKit je opravdu kvalitní (framework?), i když ještě některé věci jsou potřeba vyladit, jelikož je velice nový. Obsahuje v sobě přímo zabudovaný box2D engine, což je fyzikální engine na kterém jede třeba Angry Birds. Jelikož je to ale nyní přímo implementováno ve spritekitu, je s tím práce velice jednoduchá.

 
Nahoru Odpovědět
13.3.2014 11:19
Avatar
Honza
Člen
Avatar
Odpovídá na tripledoublecz
Honza:13.3.2014 11:35

Chtěl bych se zeptat, máte zkušenosti s reklamou od Google? Já totiž ve svých iOS aplikacích zatím používám iAd od Apple, ale přemýšlím že bych do něčeho zkusil dát reklamu Google. Jen nevím zda se to vyplatí, zda výdělky budou vyšší než od Apple. Jaký je Váš názor?

Myslím si že pokud Zdeněk ještě nikdy neprogramoval v Objective-C, bylo by lepší začít něčím jednodušším, aby zjistil jak správně pracovat s třídou, delegátem, pamětí atd. a aby se zorientoval v kódu. Ale je to jen můj názor.

Jinak děkuji za tip na SpriteKit. Já jsem experimentoval s CoCos2d a dokonce z toho vznikla i jednoduchá hra, ale je pravda že se spriteKitem by se mohlo pracovat ještě o trochu lépe, protože je (myslím) nativní a vyvijí ho Apple.

Ohledně IDE, u mě je na stejné úrovni MS Visual Studio a Xcode. Obě mají věci pro které je mám rád a naopak které mě štvou. Největší plus pro Visual Studio je u mě asi to, že se mi v něm líp debuguje (pokud dojde k vyjímce, líp se mi hledá příčina).

Nahoru Odpovědět
13.3.2014 11:35
Snadnou cestou se daleko nedostanete, je tam velká tlačenice...
Avatar
Odpovídá na Honza
tripledoublecz:13.3.2014 11:47

S reklamou v aplikacích nemám žádné zkušenosti, ale někde jsem viděl srovnání, které se týkalo myslím vyplácení peněz z reklam za počet aktivních instalací a myslím že vyšel google lépe. Nevím ale jestli se to netýkalo srovnání přímo platforem Android a iOS, ale jestli google vyplací peníze úplně stejně na iOS jako na Androidu, tak to nevím. (Ale osobně vůbec netuším jak se vyplácejí peníze za aplikace, jak je to s penězma za kliknutí nebo aktivní instalace).

 
Nahoru Odpovědět
13.3.2014 11:47
Avatar
Odpovídá na Honza
Neaktivní uživatel:13.3.2014 15:19

Sice reklamy máme v aplikacích několik způsobů, ale to, jak je to s penězmi od Googlu/Applu vůbec netuším. Mně se týká jenom implementace, zbytek je na zákazníkovi.

U těch debugovacích nástrojů bych řekl, že je to hodně o zkušenostech s danou platformou. Momentálně bojuji s debuggerem v ADT a oproti němu se mi zdá LLDB v Xcodu mnohem lepší, resp. se mi v něm mnohem lépe debuguje. Jenže kdybych začal s Androidem a pak šel programovat pro iOS, asi bych to viděl úplně obráceně ;-) Ve výsledku (a platí to ve spoustě věcí/situací) nejvíce (většinou) záleží na tom, jak jsi sžitý s daným produktem.

Nahoru Odpovědět
13.3.2014 15:19
Neaktivní uživatelský účet
Avatar

Člen
Avatar
:13.3.2014 15:48

Taky bych se rád přidal :) Jsme tu dva nadšenci z celého zapadákova, kde bydlíme, oba máme něco od Applu (já Maca, on iPad & iPhone ~ a místo pro vývoj i testování je postaráno)... no a oba programujem :) Takže kdyby se našla nějaká dobrá duše, co napíše pár tutorialů, bylo by to super :)

Editováno 13.3.2014 15:50
 
Nahoru Odpovědět
13.3.2014 15:48
Avatar
Neaktivní uživatel:12.8.2014 15:17

Zdravím, začal jsem zde psát seriál o ObjC a už se schvaluje první díl. Doufám, že ti pomůžu :)

Nahoru Odpovědět
12.8.2014 15:17
Neaktivní uživatelský účet
Avatar
vb
Člen
Avatar
vb:12.8.2014 15:29

Po pul roce se podivam a je tu docela dost komentu :-) Co me k tomu vede,jsem milovnik applu a vlastnik produktu od ipodu az po macbook a dalsi je ze jsem vyvojar php a fascinuje me si udelat appku ktera pomoci api v phpku muze ovladat uzivateluv webovy ucet atp.:-) Co se tyce Objective-C uz nema smysl se v nem ucit kdyz chce clovek programovat pro ios a mac os jelikoz Apple vydal v cervnu svuj novy programovaci jazyk Swift. Kdyby se tu nekdo objevil kdo ma zajem se ucit Swift rad se k nemu pridam :)

 
Nahoru Odpovědět
12.8.2014 15:29
Avatar
Neaktivní uživatel:18.9.2014 7:03

ok, swift mám taky v plánu psát, ale když už jsem začal objc, tak dopíšu alespoň pět dílů a pak rovnou na swift :)

Nahoru Odpovědět
18.9.2014 7:03
Neaktivní uživatelský účet
Avatar
vphamhung
Člen
Avatar
Odpovídá na Neaktivní uživatel
vphamhung:25.3.2015 22:09

ahoj jen takova otazka zda uz jsi to sepsal a zda se s tim podelis nekde za drobny peniz?:D

 
Nahoru Odpovědět
25.3.2015 22:09
Avatar
Neaktivní uživatel:26.3.2015 6:37

Ano právě píšu další díl. Ostatní se schvalují, takže to tu do pár týdnů bude...

Nahoru Odpovědět
26.3.2015 6:37
Neaktivní uživatelský účet
Avatar
Neaktivní uživatel:26.3.2015 6:58

Jenomže mám teď nějaké problémy s Xcodem, takže je budu muset nejdřív vyřešit :(

Nahoru Odpovědět
26.3.2015 6:58
Neaktivní uživatelský účet
Avatar
petr.skolar
Člen
Avatar
 
Nahoru Odpovědět
13.7.2015 16:35
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 21 zpráv z 21.