Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Diskuze: Velikost třídy - výkon, paměť

Aktivity
Avatar
Martin Konečný (pavelco1998):6.11.2017 15:14

Ahoj,
má velikost třídy nějaký vliv na rychlost práce s objektem nebo vyšší náročnost na paměť? Předpokládám, že čím více atributů bude třída mít, tím více zabere paměti, ale jak je to s metodami?
Pokud budu mít např. třídu, která bude mít 50 metod a 1500 řádků kódu, nebo 2 metody a 50 řádků, bude v rychlosti práce s jejími objekty rozdíl (aniž bych ty metody používal)?

Editováno 6.11.2017 15:14
Odpovědět
6.11.2017 15:14
Aktuálně připravuji browser RPG, FB stránka - https://www.facebook.com/AlteiraCZ
Avatar
Odpovídá na Martin Konečný (pavelco1998)
Michal Štěpánek:6.11.2017 15:52

Jedna třída by se měla starat jen o jednu věc. Jestli musíš mít v té třídě 50 metod, tak je asi něco špatně...

Nahoru Odpovědět
6.11.2017 15:52
Nikdy neříkej nahlas, že to nejde. Vždycky se totiž najde blbec, který to neví a udělá to...
Avatar
Odpovídá na Michal Štěpánek
Martin Konečný (pavelco1998):6.11.2017 16:53

Mám entitu, která má několik relací na jiné entity, a jelikož projekt není úplně malý, tak se to postupně trochu nakupilo. Možná by se dalo něco delegovat jinam, ale velikost třídy hned nemusí znamenat porušení SRP.
Nicméně to není odpověď na mou otázku :P

Editováno 6.11.2017 16:56
Nahoru Odpovědět
6.11.2017 16:53
Aktuálně připravuji browser RPG, FB stránka - https://www.facebook.com/AlteiraCZ
Avatar
Petr Homola
Tvůrce
Avatar
Odpovídá na Martin Konečný (pavelco1998)
Petr Homola:7.11.2017 12:18

Atributy zabírají paměť pro každou instanci. Metody jsou kód, který sice zabírá místo v paměti, ale její velikost nezávisí na počtu instancí.

 
Nahoru Odpovědět
7.11.2017 12:18
Avatar
Odpovídá na Martin Konečný (pavelco1998)
Marian Benčat:7.11.2017 12:56

Kdyby si věděl, jak PHP zachází pamětí vnitřně, tak vůbec neřešíš, jak je tvůj objekt velký a jaký to má dopad na výkon. Takže to v PHP fakt neřeš. Koukni se, jak je naimplementované takové běžné Neasociativní pole v PHP a pochopíš, že fakt nemá smysl řešit takovéto optimalizace na úrovni tvého kódu, protože to stejně silně dojebe už PHP samo o sobě.

Nahoru Odpovědět
7.11.2017 12:56
Totalitní admini..
Avatar
David Hartinger
Vlastník
Avatar
Odpovídá na Martin Konečný (pavelco1998)
David Hartinger:7.11.2017 13:06

Tohle vůbec nemá smysl řešit, pokud tě trápí výkon, přejdi na PHP 7, které je asi 2,5x rychlejší než PHP 5. Třídu s 50 metodami bys mít neměl, protože bude asi porušovat SRP, viz - https://www.itnetwork.cz/…vrh-softwaru

Nahoru Odpovědět
7.11.2017 13:06
New kid back on the block with a R.I.P
Avatar
Martin Konečný (pavelco1998):7.11.2017 13:21

Petr Homola, Marian Benčat Právě vůbec netuším, jak s tím PHP pracuje a zda je výkonnostní problém mít nějaký větší objekt. Nerad bych pak řešil problém, když by se instancí velké třídy udělalo třeba 100 během jednoho requestu. Děkuji za odpovědi!

David Hartinger Taktéž děkuji za odpověď. Výkon mě v tuto chvíli netrápí, na PHP 7 to běží, jen bych nerad, aby později začal výkon upadat kvůli takové kravině, jako je velký objekt :D Tak mě jen zajímalo, zda to má nějaký patrný vliv.
Ohledně porušení SRP je to diskutabilní, třída je sice velká, ale stále je to entita pracující jen se svými atributy. Navíc řada metod je spíše pro intuitivnější použití objektu, abych např. místo

if ($item->type === "weapon" || $item->type === "armor" || $item->type === "shield")

mohl napsat

if ($item->isWeapon() || $item->isArmor() || $tem->isShield())

Tudíž si nemyslím, že by nutně SRP porušovalo, ale možné to samozřejmě být může. Bez ukázky kódu to ale řešit moc nejde a nechce se mi produkční kód celé třídy dávat veřejně.
Každopádně ještě jednou děkuji všem za odpověď.

Nahoru Odpovědět
7.11.2017 13:21
Aktuálně připravuji browser RPG, FB stránka - https://www.facebook.com/AlteiraCZ
Avatar
David Hartinger
Vlastník
Avatar
Odpovídá na Martin Konečný (pavelco1998)
David Hartinger:7.11.2017 13:27

Na tohle jsou návrhové vzory, ty metody isWeapon(), isArmor() a podobně přeci nemusíš mít v té třídě, to je úplně samostatná úloha něco rozlišovat :) Jestli jich je tam hodně, rozdělil bych odpovědnost do další třídy a psal něco jako:

if ($item->getClassifier()->isWeapon()) // ...

nebo třeba:

if ($itemClassifier->isWeapon($item)) // ...

Záleží jak to máš napsané, co všechno se tam dělá, to musíš vědět ty :)

Editováno 7.11.2017 13:42
Nahoru Odpovědět
7.11.2017 13:27
New kid back on the block with a R.I.P
Avatar
Odpovídá na David Hartinger
Martin Konečný (pavelco1998):7.11.2017 13:36

Hmm, je fakt, že hodně podobných metod je napláclých přímo v té třídě. Nicméně bych teď nerad přepisoval kus kódu, tak pokud bude později třeba, třeba se na to podívám. Díky :)

Nahoru Odpovědět
7.11.2017 13:36
Aktuálně připravuji browser RPG, FB stránka - https://www.facebook.com/AlteiraCZ
Avatar
David Hartinger
Vlastník
Avatar
Odpovídá na Martin Konečný (pavelco1998)
David Hartinger:7.11.2017 13:37

Právě to "později třeba" většinou již nikdy nenastane, proto by se ta odpovědnost měla rozumně přidělovat již když to člověk píše. Zrovna tahle úprava je poměrně jednoduchá, horší je to když je to něco vázané na strukturu databáze třeba.

Nahoru Odpovědět
7.11.2017 13:37
New kid back on the block with a R.I.P
Avatar
Odpovídá na David Hartinger
Martin Konečný (pavelco1998):7.11.2017 14:18

Jsem si vědom toho, že odkládání je spíše negativní, jen se mi z jistých důvodů nechce v tuto chvíli přepisovat fungující kód. Na databázi to vázané je, tudíž nedokážu hned z hlavy odhadnout, jakou práci by dalo tu třídu upravit. Osobně si nemyslím, že je to napsané "špatně", spíš jen by to možná šlo napsat "lépe" :D
Jelikož to tedy nemá dopad na výkon, nechám to prozatím tak. Děkuji za vysvětlení.

Nahoru Odpovědět
7.11.2017 14:18
Aktuálně připravuji browser RPG, FB stránka - https://www.facebook.com/AlteiraCZ
Avatar
David Hartinger
Vlastník
Avatar
Odpovídá na Martin Konečný (pavelco1998)
David Hartinger:7.11.2017 14:46

Myslel jsem to tak, že k tomu nemusíš změnit databázi. Dokud se refaktoruje jen kód, tak se to docela dá. Databáze, soubory a pod. mají obvykle více sideeffects :)

Nahoru Odpovědět
7.11.2017 14:46
New kid back on the block with a R.I.P
Avatar
Odpovídá na David Hartinger
Martin Konečný (pavelco1998):7.11.2017 15:03

Jasné, už rozumím. Zde je možná trochu problém, že je to entita, která své atributy má přímo namapované na sloupce v databázi (používám ORM). Tudíž pokud bych např. "typ" předmětu delegoval na jinou třídu, musel bych obejít výchozí chování frameworku. Možná by to šlo řešit jednoduše, ale nenapadá mě v tuto chvíli jak a nerad bych teď dával čas do úprav, které by to nakonec kvůli omezení frameworku ještě mohly zhoršit :D

Nahoru Odpovědět
7.11.2017 15:03
Aktuálně připravuji browser RPG, FB stránka - https://www.facebook.com/AlteiraCZ
Avatar
Odpovídá na David Hartinger
Marian Benčat:7.11.2017 17:01

if ($item->getClassifier()->isWeapon()) // ...

šéfe kážeš o návrhových vzorech a pravidlech a hned v prvním příkladu porušíš demetera... ty ty ty ;-)

Nahoru Odpovědět
7.11.2017 17:01
Totalitní admini..
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 14 zpráv z 14.