Diskuze: Programátor = Typing Monkey?
Člen
Zobrazeno 19 zpráv z 19.
//= Settings::TRACKING_CODE_B ?> //= Settings::TRACKING_CODE ?>
Je to práce a někdo ji dělat musí. Výhoda takového přístupu je, že pracuješ od 9 do 17, pak jdeš domů a nic neřešíš. Znám řadu lidí, kterým to vyhovuje, tedy proti gustu žádný dišputát.
Jakou práci budeš dělat sám, záleží jen na tobě. Existuje řada firem, kde se oceňuje kreativní tvorba, nadšení a snaha vyniknout. Často se také stane, že se pracuje po nocích nebo o víkendech, ale je to obvykle důsledkem toho, že takoví lidé svoji práci milují a dávají do toho vše. Musím říct, že dělat v takovém týmu je radost sama o sobě.
Bez vysoké školy je práce programátora složitá, protože ti budou chybět naprosté základy a často se to čitelně odráží na odvedené práci. Kreativita je důležitá, ale musí být podepřena znalostmi a zkušenostmi. Bez školy bude složité najít takové místo.
Díky za obsáhlou odpověď. Jestli víš, dal by jsi mi prosím nějaké příklady práce programátora v nějaké menší firmě? Díky moc
Nevím jak ti na to mám odpovědět.. své jsem napsal.. jestli se ti to
nezobrazilo tak:
Díky za obsáhlou odpověď. Jestli víš, dal by jsi mi prosím nějaké
příklady práce programátora v nějaké menší firmě? Díky moc
To proto, že nemám tušení, na co se ptáš? Jak bys popsal příklad práce zubaře, učitele nebo fotografa?
Tak záleží na tom, čím se firma zabívá. Dám příklad práce v seznamu. Zde jsou volná pracovní místa a počti si tam trošku http://seznam.sprace.cz/?….
Doufám, že jsem odpověděl dostatečně
on se neptá na to co je náplní práce při pohovoru, ho spíš (a mě taky) zajímá jak vypadá příkza nadřízeného? jestli je to třeb atak, že ráno přijde nadřízený "čus karle, dneska naprogramuješ kalkulačku, která bude umět faktoriál" a to je práce Karla, nebo je to jinak?
Moje vůbec první zadání v práci bylo napsat službu v Javě, která se pravidelně napojovala na webové rozhraní tehdejší eBanky, stahovala informace o platbách a zaváděla je do firemního systému. Ještě předtím jsem dostal za úkol napsat Applet (tehdy se vědělo, že Applety jsou budoucností webu ^^), který sloužil jako interaktivní rozhraní na úvodní stránce webu - na tom si zjišťovali, jak dobře umím programovat.
Pokud se podíváš na zdejší machry, neliší se jejich zadání až tak moc od reálné práce.
Asi se ptáš prostě na to, jak to kde chodí.
Zatím jsem pracoval ve 3 firmách, tak popíšu, jak jsem to vnímal já .
1. (C#, MSSQL, 3D "MMORPG", moje první práce jako programátor) - malá
firma, byli jsme tam 3 programátoři a při tomhle projektu se ještě dělaly
weby a různé jiné malé aplikace, ale já byl primárně na vývoj té
hry.
Hlavní programátor seděl vedle mě, řekl mi, co mám naprogramovat a jak -
na jaký místa budu muset šahat a jakej kód tam přidat/upravit.
Když jsem něco nevěděl, ptal jsem se ho, co a jak, případně když bylo
hotovo, tak co dělat dál.
Později už mi většinou jen stačilo říct, co se má udělat, případně
mi bylo řečena nějaká hrubá představa, jak by to mělo fungovat (pokud to
bylo něco složitějšího) a už jsem to tam zvládal implementovat celkem
sám.
2. (ASP.NET - C#, VB, MSSQL - web a desktop aplikace) - tohle bylo u kamaráda - u aplikace si řekl, co tam kde jak chce změnit, web řídil programátor, a obvykle jsem dostal zadaný Use Case, který jsem implementoval. Pokud to obnášelo vytvoření nějakých důležitějších tříd, tak se to obvykle konzultovalo s ním.
3. (C++, VBS) - přijde mi tiket s úkolem (něco změnit, přidat, ubrat)
nebo bugem a já ho pak řeším. Pokud je to něco, na čem jsem ještě
nedělal nebo když se potřebuju na něco zeptat (třeba když přijde zásek
), obvykle nejdřív
zjišťuju, koho se mám vlastně ptát, protože VBS a nástroje okolo mají
kolem 6M řádků kódu, takže se tu už nikdo nevyzná ve všem.
Naštěstí tam pracuje kamarád, který už o spoustě věcí něco tuší nebo
ví, případně koho se jít zeptat, takže mi to značně ulehčuje práci
Když je task/bug hotový, posílá se to testerům, když to přes ně projde,
tak na code review nadřízenému programátorovi a pak to jde do releasu.
Snad jsi se tedy ptal zhruba na tohle a neodpovídám na něco úplně jiného
Nadřízený: čus Karle, už jsi naprogramoval tu kalkulačku?
Zaměstnanec: jakou kalkulačku?
N: tu s faktoriálem
Z: jakou kalkulačku?
N: aha, tak naprogramuj kalkulačku, která bude umět faktoriál
.....
Z: tak už mám tu kalkulačku
N: jakou kalkulačku?
Z: tu s faktorálem, co jsi chtěl
N: to je skvělé! ale počítá to špatně
Z: ???
N: faktoriál 16 má být 4, ne? a při faktoriálu 256 to spadne!
Z: ne, to je odmocnina a faktoriál 256 je příliš velký
N: tak tam ještě přidej odmocninu
.....
Z: tak už mám tu kalkulačku
N: a co umí?
Z: faktoriál a odmocninu
N: super, hele, k čemu je tohle tlačítko?
Z: to je faktoriál
N: aha, pořád na něj omylem klikám a ono to padá, dej ho pryč
(s trochou nadsázky...)
Díky. To je také přesně to co jsem chtěl. Takže programátor není typing monkey jak vidím. Děkuji vám moc
Připomněl jsi mi tím, jak jsme implementovali obchodování mezi hráči - kompletně jsme to předělávali během těch 2-3 let nakonec asi 6x
Chvíle, kdy si člověk jako typing monkey připadá taky občas přijdou.
A občas se zase člověk na něčem třeba i na několik dní zasekne - obzvlášť pokud dostane pod ruku nějaký zapadlý projekt s obskurním neokomentovaným kódem a jediným způsobem, jak zjistit, co se tam vlastně děje, je trávit spoustu hodin krokováním a pokoušením se ten kód trochu pochopit
Já měl ten "start" taky zajímavej . Dělám v relativně malý firmě, každej z nás dělá projekt od A do Z (s tím, že základní třídy jsou pro většinu projektů stejný) co má samozřejmě svoje plusy a mínusy (ty mínusy pro nováčka zejména).
Tak že já nastoupil do firmy, první měsíc nebo dva jsem měl na starosti zapracování nějakých úprav (od úprav GUI, přes zásahy do logiky a databáze po výstupy) v nasazené aplikaci, která tady zbyla po někom a nikdo se k tomu zatím nedostal. Byl to docela masakr, protože jediný co jsem k tomu dostal byl soupis úprav co se tam mají dělat, kontakt na zákazníka kterej tu aplikaci používal a samozřejmě zdrojáky, a to bylo tak všechno . Když jsem se na něco zeptal tak se na mě koukalo jak na vola, když se něco udělalo zle, koukalo se na mě jak na vola, občas jsem si poslechnul něco jako "to vás ve škole neučili?", nebo "je to ve zdrojáku (kterej byl mimochodem místama hodně epickej )", samozřejmě to nebylo pokaždý, ale nepříjemný to je dost ... no naštěstí jsem se tím nějako prokousal.
Po týhle parádě jsem dostal nový zadání, který znělo asi nějak takhle "Hele Michale, támhle firma XXX dělá nějaký služby. Doteď to dělali v těchhle třech excelovskejch tabulkách. Koukni na ně a udělej na to aplikaci". Základní kostru projektu jsem jakž takž měl, ale architekturu "našich aplikací" jsem znal tak jako cestou okolo, v podstatě jenom z úprav předešlého projektu. No abych to nějako shrnul, vydal jsem se asi stovkou špatnejch cestiček při kterejch jsem si vytrhal kopec vlasů, okousal asi 50 tužek, strávil mraky času civěním do občas šíleného kódu kde byly například proměnné pojmenovány s,ss,sss,ssss,sssss atd. Každopádně mě to dost dalo, s kolegy vycházím dobře, ale ty začátky byly hodně do punku ...
V každé práci je hromada rutiny, která se opakuje. A programování není
vyjímkou. Takovou monkey work je potřeba dělat všude.
Nejlepší by bylo, kdyby člověk jen řekl počítači udělej tohle a tohle a
on by to udělal. vlastně to už tu je, funkcionální programování.
Zobrazeno 19 zpráv z 19.