Překlad tabulky číselných funkcí Game Makeru
Funkce pracující s reálnými čísly. Lze je používat jak v kódu GML, tak uvnitř ikon libovolně tam, kde patří číselné hodnoty. Pozor, některé funkce ( např. cyklometrické arc.. ) mají povolen jen určitý rozsah hodnot čistě z jejich matematického principu. Pokud dané funkci nerozumíte, prostudujte si její matematický popis např. na wikipedii.
- random(x) vrací náhodné reálné číslo v rozsahu 0 až x a výsledek je vždy menší než x. Např. random (1) nikdy nedá 1, ale různé desetinné šílenosti jako třeba 0.3984661 nebo 0.78161551
- random_range(x1,x2) vrací náhodné číslo v rozsahu x1 (včetně) až x2 (vyjma), čili totéž co x1+random(x2-x1)
- irandom(x) vrací náhodné celé číslo v rozsahu 0 až x ( pokud je x taky celé číslo, tak je rozsah včetně x )
- irandom_range(x1,x2) vrací reálná čísla v rozsahu x1 (včetně) až x2(včetně), obě x1 i x2 musí být celá čísla (jinak jsou zaokrouhlena dolů)
- random_set_seed(seed) nastaví hodnotu seed (celé číslo), která bude používána pro generování náhodných čísel, hodí se pokud je třeba opakovat stejnou náhodnou řadu generovaných čísel ( pozor, i některé akce a samotný systém používají náhodná čísla a seed platí pro všechno ) ,pro zajištění náhodnosti je zvykem seed naplnit časem spuštění programu
- random_get_seed() vrací současnou hodnotu seed
- randomize() nastaví seed na náhodnou hodnotu
- choose(val1,val2,val3,...) vrátí náhodně jednu z hodnot, kterých může být nejvýše 16
- abs(x) vrací absolutní hodnotu z x, čili abs(5) stejně jako abs(-5) se rovná 5
- sign(x) vrací jaké má x znaménko ( -1 záporné , 0 nula nebo 1 kladné)
- round(x) zaokrouhlí x na nejbližší celé číslo
- floor(x) zaokrouhlí x na celé číslo směrem dolů
- ceil(x) zaokrouhlí x na celé číslo směrem nahoru
- frac(x) vrací desetinnou část x, čili to co je za desetinnou tečkou
- sqrt(x) vrací odmocninu z x, kde x musí být kladné
- sqr(x) vrací x na druhou
- power(x,n) vrací x na n-tou
- exp(x) vrací e na x-tou
- ln(x) vrací přirozený logaritmus x
- log2(x) vrací dvojkový logaritmus x
- log10(x) vrací desítkový logaritmus x
- logn(n,x) vrací logaritmus x o základu n
- cos(x) vrací cosinus x, kde x je v radiánech
- tan(x) vrací tangens x, kde x je v radiánech
- arcsin(x) arkus sinus x, funkce inverzní k funkci sinus
- arccos(x) arkus cosinus x, funkce inverzní k funkci cosinus
- arctan(x) arkus tangens x, funkce inverzní k funkci tangens
- arctan2(y,x) počítá arkus tangens (y/x) a vrací úhel ve správném kvadrantu ( jinak taky úhel počítaný z poměru protilehlé ku přilehlé )
- degtorad(x) převede stupně na radiány
- radtodeg(x) převede radiány na stupně
- min(val1,val2,val3,...) vrací nejmenší z hodnot, může mít nejvýše 16 argumentů a ty musí být buď všechny číslo nebo všechny textový řetězec (string)
- max(val1,val2,val3,...) vrací největší z hodnot, může mít nejvýše 16 argumentů a ty musí být buď všechny číslo nebo všechny textový řetězec (string)
- mean(val1,val2,val3,...) vrací průměr z hodnot, může mít nejvýše 16 argumentů a ty musí být buď všechny číslo nebo všechny textový řetězec (string)
- median(val1,val2,val3,...) vrací medián, čili prostřední prvek po seřazení hodnot ( při sudém počtu vrací menší z hodnot ), maximálně 16 položek a všechny buď číslo nebo všechny textový řetězec
- point_distance(x1,y1,x2,y2) vrací vzdálenost mezi body (x1, y1) a (x2, y2), jinak taky jde o délku vektoru
- point_direction(x1,y1,x2,y2) vrací směr od bodu (x1, y1) k bodu (x2, y2) ve stupních, jinak jde o úhel vektoru
- lengthdir_x(len,dir) vrací x-ovou hodnotu vektoru určeného délkou (len) a směrem (dir)
- lengthdir_y(len,dir) vrací ypsilonovou hodnotu vektoru určeného délkou (len) a směrem (dir)
- is_real(x) vrací zda je x číslem ( čili není textovým řetězcem )
- is_string(x) vrací zda je x textovým řetězcem ( čili není číslem )
Správně použité funkce oživí vaše hry možnostmi jaké byste jinak těžko dosáhli.
Hodně štěstí s funkcemi přeje TomBen.