Diskuze: Co by měl webař znát a umět?
V předchozím kvízu, Online test znalostí HTML a CSS, jsme si ověřili nabyté zkušenosti z kurzu.
Zobrazeno 5 zpráv z 5.
//= Settings::TRACKING_CODE_B ?> //= Settings::TRACKING_CODE ?>
V předchozím kvízu, Online test znalostí HTML a CSS, jsme si ověřili nabyté zkušenosti z kurzu.
Koukni se třeba na tohle http://www.vzhurudolu.cz/…webovy-koder
Podle me, kazdej webar by mel mit nekolik zdroju, ze kterych cerpa svoje snalosti - dokumentace, skvela je ta od Mozilly - MDN Network ... super tutorialky jsou na w3schools ... samozrejme nase ITN patri taky mezi hodne obsazny zdroje vseho moznyho navic v cestine s aktivni komunitou (je treba to ocenit ) ...
Jak psal Argo5 typek co pise vzhurudolu ma opravdu vyborny poznatky ohledne tvorby webu ... pak se oplati sledovat ruzny javascriptovy kouzelniky, co obcas pisou blogy o vsem moznym.
Ohledne jazyku, jsem si jistej, ze vybornou znalost HTML a CSS povazujeme vsichni za samozrejmost, ne vsichni webari si ale uz tak zakladaji na javascriptu, no ja osobne ocekavam od prumernyho webare alespon prumernou znalost javascriptu. Jednak se opravdu hodi umet vic nez kodovat v HTML a stylovat v CSS a jednak, javascript je na vzestupu, nikdy nevis kdy to budes chtit vyuzit.
A moderni browser API, jako file API, push notification API a spousta dalsich, ktera prisla s HTML5 ... to je dneska nutnost.
Ono je obecně dost jednoduché říkat u HTML a CSS "píšu výborný kód", protože i když to napíšeš jako prase, bude to fungovat, klient (nezasvěcený) tě bude milovat a milovat tě budou i méně zkušení kodéři.
Ze zkušeností však mohu říci, že snad u všech, kteří mi tvrdili, že píšou "výborný kód" jsem jej dokázal optimalizovat a třeba ze 100 řádků CSS jsem vykouzlil jen 50.
Není až tak těžké se naučit psát HTML a CSS, protože jazyky sami o sobě jsou velmi jednoduché; složité je naučit se psát kód tak, abys napsal co nejméně pravidel s co nejlepšími výsledky a optimalizací pro prohlížeče.
Pokud mluvíme o optimalizaci - pro většinu webíčků co budete dělat se tím v podstatě zabývat nemusíte, ale pokud děláte interaktivní javascriptovou aplikaci, kde chcete skrývat, zobrazovat, měnit stavy atp., už je docela rozdíl jestli je daná "věc" složena ze 3 elementů nebo z 10, když se ta "věc" využívá např. 1000x, rychlost skládání a práce s DOM bude pomalejší.
Obecně je potřeba znalost na takové úrovni, abys dokázal vytvořit cokoli, nebo si cokoli dokázat vyhledat a poté plynule navázat. Což třeba vyjmenovat selektory pro id elementu, např. <div id="pes">, jaké selektory bys pro tento element dokázal vymyslet? Co třeba vytvořit rozklikatelný "dropdown" pouze v HTML a CSS? Třeba takto http://codepen.io/HoBi/pen/MyjeJz.
Lidé si často nespojí věci, které jsou zřejmé a vytváří neoptimální řešení, která jsou na první pohled fajn a zákazníka tím uspokojíš, ale budoucí úpravy budou problém.
Souhlasim s poznatkem, nicmene casto je to veci praxe, clovek se posouva casem a prilezitosmi a v nasem oboru plati vic nez kdekoliv jinde, ze nejvetsi hruzu bys mel mit z predstavy, ze te dostihne tvuj x let starej (spatnej) kod.
Nicmene me k tematu napadlo jeste tohle, frameworky, knihovny a podobny doplnky, veci jako bootstrap, ember, react, angular, ne proto, ze by byly vsechny nutne skvely (v dnesni dobe), jen to je par jmen za skupinu nastroju, kterym se nevyhnes, dobrej webar by mel jit temhle vychytavkam vstric.
Zobrazeno 5 zpráv z 5.