Neni na skodu se to naucit, neni to nic tezkeho.
Staci umet hexa soustavu a vedet, ze je aditivni scitani barev a je to
zakodovano ve forme dva znaky red, dva znaky green, dva znaky blue.
Pak vis, ze tmavsi barva je kdyz cisla snizis, svetlejsi kdyz pridas, zluta
je cervena s zelenou, kdyz z ji chces vic do oranzova, tak ze jen uberes
zelenou...
Hornerovo schéma má víc závorek. Neobsahuje mocniny, ale používá jen
násobení a sčítání. Výpočetně je mnohem jednodušší, používá se i
při náročných výpočtech. Dokonce některé procesory ho mají jako jednu
instrukci se třemi parametry.
V mnoha programovacích jazycích se nula na začátku čísla používá k
označení zápisu v osmičkové soustavě, "0x" pak v šestnáctkové. Takže
pozor na úvodní nuly, někdy mohou způsobit problémy.
nevím jak vy, ale já čísla do dvojkové soustavy jsem vždycky
převáděl pomocí takové tabulky:
32
16
8
4
2
1
X(zadané číslo v desítkové soustavě)
0
1
1
0
0
1
25
Jednoduše odčítám od zadaného čísla to co je v záhlaví (32, 16, ...)
pokud vyjde kladné napíšu 1 pokud záporné 0. Když napíšu kladné
zapamatuju si zbytek a vždy dále odčítám od zbytku. Počítám tak dlouho
dokud mi k pokračování nezbude nula.
25 - 32 = záporní (25 pokračuje) = 0
25 - 16 = kladné (9 pokračuje) = 1
9 - 8 = kladné (1 pokračuje) = 1
1 - 4 = záporné (1 pokračuje) = 0
1 - 2 = záporné (1 pokračuje) = 0
1 - 1 = kladné (0 pokračuje, končíme) = 1
a výsledek:
25 je v dvojkové soustavě 11001. V té tabulce to šlo lépe vidět.
To je právě ten způsob, který použil Artas. U větších
čísel je nevýhodný, protože si musíš spočítat všechny mocniny dvou,
které budeš potřebovat (tu tabulku). Opakované dělení dvěma bývá
výhodnější.
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.