Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 1 - Dá se charisma naučit?

Máme silnou vizi, nápad na službu nebo produkt, který dokonale zaplňuje díru na trhu? Že už jsme dokonce vymysleli konkrétní know-how a začínáme podnikat? Gratuluji, učinili jsme podstatný krok k naplnění našeho snu.

V tuto chvíli jsme však pouze v poločase. Má-li být náš úspěch skutečně pronikavý, musíme své znalosti, osobnost i firmu umět také prodat. V kurzu Základy copywritingu jsme si ukazovali, jak na takovou kratochvíli jít v textové formě. Tato výbava představuje v dnešním online světě solidní zbraň a troufám si říct, že teď už se neztratíme. Po webu, e-mailu či sociálních sítích lze demonstrovat, zařídit a zorganizovat opravdu ledacos.

Na tu skutečně top úroveň podnikání však potřebujeme zvládnout ještě jednu dovednost – osobní vystupování. Na jednáních s důležitým klientem či potenciálním obchodním partnerem, kde se skutečně láme chleba, už si prostě s psaným textem nevystačíme. Nemluvě o metě, když konečně zakládáme firmu a musíme se stát inspirativním lídrem, za kterým naši zaměstnanci jdou. Mnoho vizionářů v tomto bodě selhává, protože "to s lidmi neumí".

Pořád se přitom bavíme o situaci, že sami podnikáme. Možná jsme spokojený zaměstnanec, který však je v pracovním kolektivu nespravedlivě upozaděný. Možná nám fungování ve skupině nejde ani v soukromém životě, kdy si mezi lidmi připadáme nezapadající a že na nás ostatní koukají skrz prsty. Tento status v naší hlavě pak nezřídka ještě objektivně přiživíme tím, že v nervózní snaze zapadnout, nějakou fakt prapodivnou věc či hlášku skutečně vypustíme… Pak jen se závistí pozorujeme ty suverénní charismatické vypravěče, kteří jsou středobodem společnosti, a sami se smiřujeme s vlastní "divností", kterou už jsme prostě dostali do vínku a nedá se s ní nic dělat.

Magnet na klienty - Efektivní vystupování

Stop. Ještě než sami učiníme podobné závěry, projděme si tento kurz. V této lekci se podíváme se na to, co vlastně znamená být pro ostatní přitažlivý a jak toho můžeme dosáhnout i my.

Přirozená autorita je jako židle

Tím kouzlem a zaklínadlem dělajícím z člověka osobnost, která nás přitahuje a máme před ní tak nějak automaticky respekt, je charisma, chceme-li přirozená autorita. Problém je ten, že tyto vlastnosti má mnoho lidí tendenci brát jako něco transcendentního, s čím se buď narodíme, nebo nenarodíme. Pokud patříme do té druhé skupiny, nemá ani cenu na sobě v tomto směru nějak cíleně pracovat. Máme prostě smůlu a musíme se s tím smířit.

Ano, svět není spravedlivý a ani tady určitě nejsme všichni na stejné startovní čáře. Někdo je poznamenán důsledky špatně vedené výchovy rodičů či absence kladných vzorů v dětství. Někomu zase hladší začlenění do kolektivu komplikují genetické předpoklady, jako je malá výška, sklon k obezitě či třeba nějaký typ postižení.

Pro někoho to prostě bude těžší. Ale vězme, že vybudovat si kouzlo a přitažlivost pro ostatní lidi může úplně každý. V dalších řádcích a kapitolách si povíme, co všechno vlastně do charismatu patří a jak pracovat na tom, abychom si jednotlivé dovednosti osvojili taky. Sami uvidíme, že některé změny nám zase až takovou práci nedají. Jen na ně myslet a hlídat si je.

Představme si přirozenou autoritu jako klasickou židli. Ta, aby byla skutečně pevná a dobře se na ní sedělo, musí stát na čtyřech stabilních nohách. Každá noha pak symbolizuje jednu lidskou schopnost či kvalitu. Pojďme si je postupně představit. Uvidíme, že ani jedna z nich není nic vrozeného, co nemůžeme ovlivnit. Naopak, ve všech případech se jedná o oblasti, které budujeme a opečováváme vlastně celý svůj život.

Magnet na klienty - Efektivní vystupování

1.noha – Titul své funkce

Byli jsme někdy objednaní na jednání u nějakého vysokého manažera nebo dokonce ředitele nějaké firmy, jehož jsme před tím nikdy neviděli? Jak nám bylo?

Většinou platí, že do doby, než zjistíme, že ten člověk je ve skutečnosti neschopný idiot, máme tak nějak automaticky respekt už k té funkci, kterou zastává.

Totéž platí třeba u zubaře. Než na vlastní kůži pocítíme jeho skutečné schopnosti, stačí nám jen tento nápis na dveřích ordinace k přesvědčení, že tenhle člověk je odborník, jenž nám umí pomoct se zuby.

Opět tu jde o magickou sílu slova, která umí naprogramovat mysl – nejen ostatních, ale i tu naši.
Příklad:
Představme si člověka, který fotí a svoji aktivitu představuje druhým. Verze jedna: "Ale to nestojí za řeč. To je takové šudlání, když jdu do lesa na procházku. Spíš se to učím." Verze dva: "Já jsem fotograf, specializuju se především na krajinky". Co působí větší respekt?

Samozřejmě, pokud jsme do té doby neměli foťák v ruce, jen s kecama dlouho nevystačíme. Ale garantujeme dvě věci:

  • Pokud je naše tvorba objektivně aspoň průměrná, je ve druhé verzi mnohem větší šance, že se ostatním bude líbit. Prostě jim tím úvodem vsugerujeme, že jsme odborník a že ty fotky tak "budou pravděpodobně dobré".
  • Naprogramujeme mysl sami sobě. Tenhle vnitřní závazek spojený s vyslovenou vizí a tím, že nás to baví, způsobí pozoruhodné výsledky.

Dosaďme si na tomto místě jakýkoli příklad. Chodíme si po práci zaběhat? Můžeme o tom mluvit třeba jako "chodím se občas trochu protáhnout na vzduch". Také ale můžeme říct "chodím běhat" nebo "sportuju". Co si pomyslí ostatní? "Ten má určitě dobrou kondici a pevnou vůli".

A dále. Označení "manžel" a "otec" evokuje na první poslech auru zodpovědnosti a klidu u rodinného krbu. Pokud o sobě někdo mluví jako o "zahrádkáři", nepochybujeme v tu chvíli, že se vyzná v pěstování květin, "kutil" získá v naší hlavě punc šikovnosti atd.

Takových funkcí – chceme-li životních vizí, můžeme mít v životě plno. A celé je to o tom, abychom si je určili a v hlavě povolili především my sami. Pokud na nich potom začneme makat s chutí a nadšením, máme pevnost první nohy židle naší autority zaručenou.

2. noha – Odbornost

Je to úplně stejné jako v reklamě. Když je produkt nekvalitní, sebelepší propagace ho nezachrání. Potenciálnímu klientovi můžeme naslibovat hory doly, svým podřízeným či kolegům se prezentovat jako novodobý Winston Churchill. To je v pořádku. Ale naši odbornost musíme pořád dokazovat i prakticky. Být skutečně dobří v tom co děláme. S tím, že měřítko kvality se neustále rychle posouvá.

Naše okolí tohle vidí. Pak můžeme být zlatoústý suverén jako z francouzské romantické komedie, ale pokud jsme ve svém oboru špatní a neschopní, i naše charisma se postupně rozplyne.

3. noha – Vzhled

Vzpomínám si, že na škole nás učil výpočetní technologie takový mladý ajťák. Do toho, co dělal, byl zažraný, uměl zaujmout výkladem, jeho hodiny měly hlavu a patu.

No jo, ale co z toho, když po celý rok nosil ten samý svetr, hřeben znal zřejmě jen z televize a dost nevábně zapáchal? Tipněme si, jaké se u nás asi těšil přirozené autoritě?

Magnet na klienty - Efektivní vystupování

Každý nemůže vypadat jako George Clooney nebo Angelina Jolie. Ale úplně každý je schopný používat mýdlo, šampón, decentní parfém a chodit upravený v čistém oblečení. Věřme, že to k udržování třetí nohy našeho charismatu bohatě stačí.

4. noha – Vystupování

S životními vizemi, odborností a příjemným vzhledem už se na židli naší přirozené autority dá balancovat docela slušně. Ale aby to posezení bylo skutečně pohodlné, měli bychom přidat ještě čtvrtou nohu. Na tu se teď podíváme trochu podrobněji.

Efektivní vystupování je schopnost, díky které to všechno dokážeme vykomunikovat a prodat ostatním. Mnoho lidí si myslí, že to souvisí s nastaveními, která jsou geneticky vrozená podle logiky "pokud někde příroda ubere, jinde zase přidá". Typicky se to týká například výřečnosti.

V dalších kapitolách tohohle kurzu ukážeme, že schopnost dobře komunikovat je pouze o dodržování několika pravidel a zákonitostí. Naprosto chápu, že ne všechny tyto principy do sebe lze dostat lusknutím prstů. Ale jako u každé jiné lidské dovednosti jsem přesvědčený, že naučit se ji nebo se v ní aspoň výrazně posunout zvládne každý.

Magnet na klienty - Efektivní vystupování

Postupně se podíváme na čtyři hlavní zásady efektivní respektuhodné komunikace:

  • vzbuzení sympatií,
  • ukázání pevného charakteru,
  • sebevědomého jednání,
  • efektivity.

Popíšeme si, v čem vlastně tyto charakteristiky spočívají a jak je do sebe můžeme nasát také. Uvidíme, že v mnoha případech to žádná vyšší dívčí není a změnu můžeme nastartovat okamžitě.

V příští lekci, Vzbuďme sympatie, se podíváme na to, jak u svého okolí vzbudit sympatie.


 

Všechny články v sekci
Magnet na klienty - Efektivní vystupování
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Vzbuďme sympatie
Článek pro vás napsal Vojtěch Marcín
Avatar
Uživatelské hodnocení:
18 hlasů
Tak trochu kravaťák s celoživotním zájmem o lidi a vše lidské. Notorický hledač a nacházeč těch nejlepších možných formulací, komunikátor, psavec a krotitel slov, která umí ve správný okamžik použít ve jménu vašeho úspěchu!
Aktivity