NOVINKA - Online rekvalifikační kurz Java programátor. Oblíbená a studenty ověřená rekvalifikace - nyní i online.
NOVINKA – Víkendový online kurz Software tester, který tě posune dál. Zjisti, jak na to!

Diskuze: Dependency injection

V předchozím kvízu, Online test znalostí PHP, jsme si ověřili nabyté zkušenosti z kurzu.

Aktivity
Avatar
Martin Štěpánek :1.4.2017 16:15

Ahoj,
asi možná chápu špatně chápu DI, ale chtěl bych se zeptat, proč se nevytváří instance v konstruktoru.
Jestli se nemýlím, tak cílem DI je, aby bylo jasné na čem je třída závislá.
To znamená, proč se vytváří DI container, který třídě předá závislosti, když si je třída může vytvořit sama a přesto bude jasné, na čem je závislá?

Uvedu příklad:

Normální DI:

class Article{

        private $connection;

        public function __construct(Connection $connection){
                $this->connection = $connection;
        }

}

Ale podle mě by bylo jednodušší udělat toto:

class Article{

        private $connection;

        public function __construct(){
                $this->connection = new Connection();
        }

}

Nemusím nic předávat, ale zároveň hned při pohledu na konstruktor vím, na čem je třída závislá a nemusím se dívat do implementace třídy.

Je dost pravděpodobné, nebo spíše 100%, že jsem princip DI pochopil špatně, proto prosím za lepší vysvětlení a opravu, pokud tomu tak je. :-)

A rovnou se zeptám, jak se v případě DI řeší potřeba mít n instancí stejné třídy? Například pokud budu chtít předat n spojení s třeba n databázemi, jak se to aplikuje? Vím, že je nepravděpodobné, že by nastala tato příležitost, ale přece... :-)

Předem moc děkuji za odpovědi. :-)

Odpovědět
1.4.2017 16:15
Všechno jde naprogramovat, chce to jen čas a chuť...
Avatar
TomasGlawaty
Člen
Avatar
Odpovídá na Martin Štěpánek
TomasGlawaty:1.4.2017 16:26

Ahoj,
Jde o to, že chceš většinou v aplikaci mit jen jednu instanci connection ad. Takhle by jsi si vytvořil v aplikaci X spojení k databázi.
Navíc Connection bude určitě mít také svoje závislosti, takže by jsi je opět vytvářel znovu.
Cílem je dělat věci chytře, znovupoužitelně a mít možnost při refaktoringu vyměnit část logiky tak, at si toho zbylá část "nevšimne".

V případě, ze potřebuješ mít více instancí (typicky různé vykreslitelné komponenty atd.) tak se používá návrhový vzor Factory. Ty už si pak injectneš pouze tuto továrničku.

Akceptované řešení
+20 Zkušeností
+2,50 Kč
Řešení problému
 
Nahoru Odpovědět
1.4.2017 16:26
Avatar
Odpovídá na Martin Štěpánek
Martin Konečný (pavelco1998):1.4.2017 16:27

Ahoj,

problém ve druhém případě je, že objekt třídy Connection může vyžadovat své vlastní závislosti. A ty ve třídě Article vezmeš kde?

Nahoru Odpovědět
1.4.2017 16:27
Aktuálně připravuji browser RPG, FB stránka - https://www.facebook.com/AlteiraCZ
Avatar
Odpovídá na TomasGlawaty
Dominik Klapuch:8.4.2017 10:10

To, jestli vytvoříš víc spojení nebo ne, ti může klidně i řešit anti-pattern Singleton, u kterýho žádné DI nepotřebuješ.

Nejde přeci zase tolik o to, že ta třídy by vyžadovala další závisloti. Je přeci zcela v pořádku uvnitř metody vytvářet nový objekt (vyžadující závislosti) a ten vrátit. DI tím taky neporušuješ.

Injectovat si továrnu mi přijde jako dost veký anti-pattern. To je jako si injectnout celý DIC.

Osobně jako mnohem větší výhodu vidím to, že za běhu můžeš jakkoliv měnit implementaci, bez jakéhokoliv zásahu do kodu. Nicméně, pokud člověk nepoužívá rozhraní, tak je to všechno stejně zbytené.

Nahoru Odpovědět
8.4.2017 10:10
Kód a data patří k sobě.
Avatar
TomasGlawaty
Člen
Avatar
Odpovídá na Dominik Klapuch
TomasGlawaty:8.4.2017 10:55

A co takhle třeba globální proměnná? :)
Otázka směřovala na constructor injection vs. ruční incializace v konstruktoru. O statickém antipaternu se tu nikdo nebavil.
A vytvářet v aplikaci XX připojení k jedné databází ručně prostě nedává logický smyl a má to negativní vliv na výkon. Jestli to porušuje/neporušuje principy DI je úplně jedno, je to prostě blbost.

A Factory rozhodně není anti-pattern a tvrzení Inject Továrny === Inject Containeru jsem jaksi nepochopil.
Továrna mívá většinou stejné závislosti jako objekt, který vytváří. A proč ji použít? protože drží všechny závoslosti a vrací hotové objekty, aniž by jsi o závislostech zvenčí věděl. Když budeš objekt ručně inicializovat na 20 místech a přibyde ti jedna závislost, musíš upravit 20 míst. V případě Factory jen jedno :)

 
Nahoru Odpovědět
8.4.2017 10:55
Avatar
Odpovídá na TomasGlawaty
Martin Štěpánek :9.4.2017 22:13

Ono zrovna připojení k databázi byl příklad a jak koukám, tak i nevhodný. Zrovna databázi mám řešeno statickou třídou, myslel jsem celkově vytváření více instancí a to zase nemá až takový vliv na rychlost. :-)

Nahoru Odpovědět
9.4.2017 22:13
Všechno jde naprogramovat, chce to jen čas a chuť...
Avatar
Odpovídá na Dominik Klapuch
Martin Štěpánek :9.4.2017 22:15

Jak přesně jsi myslel změnu implementace za běhu bez zásahu do kódu? :-)

Nahoru Odpovědět
9.4.2017 22:15
Všechno jde naprogramovat, chce to jen čas a chuť...
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 7 zpráv z 7.