Diskuze: Mam ísť na 8-rocne gymnazium?
Člen
Zobrazeno 18 zpráv z 18.
//= Settings::TRACKING_CODE_B ?> //= Settings::TRACKING_CODE ?>
Záleží co chceš. Na IT se asi naučíš více IT, i když často se tam učí čtvrt roku for cyklus, úroveň dost kolísá, chce to dobře vybrat. Na gymplu budeš zase v normálnějším kolektivu a získáš přehled i o jiných věcech, což je pro technické lidi občas také docela důležité
Tenhle rok maturuju právě na osmiletém gymplu a svého rozhodnutí nelituju. Oproti jiným školám mi to dalo obrovský rozhled (přestože na to pořád nadáváme, tak i ZSV a dějepis mají nějaký smysl). Mnohem více se zde řeší matika, mám kamaráda na průmyslovce a to, co se tam učí, je fakt málo, pokud plánuješ matiku dál využívat (a na informatice ji využiješ). Další rozdíl jsou třeba jazyky, dobrej gympl ti dá do života hodně slušnou angličtinu a ještě jeden cizí jazyk, což není vůbec k zahození. Takže já bych do toho určitě šel A kdyby se ti tam náhodou nelíbilo, tak stejně můžeš po kvartě přejít na jinou střední školu (třeba zaměřenou na IT)
Urcite ano, ale ja bych na rozdil od Martina posleze zvazila jinou skolu nez
gympl. Prece jen jeden nevi, co se stane a mit pripadne jen gympl je fakt k
nicemu. Takze ja bych pak volila nejakou odbornou skolu. Matiku, jazyky a tak se
prece muzes ucit sam na tajmacku.
Ja mam treba strojni prumku konstrukter, technolog a pak FI MU a jsem
presvedcena, ze tato stredni skola mi dala do zivota mnohem vic nez gympl.
Prinejmensim nejsem sklenikove dite, ale poradne ostrilenej clovek vychovanej
intrem, spoluzaky a zivotem... A taky mam mnohem vic moznosti pri hledani prace
- tedy pokud pocitam ty, co potrebuji videt nejaka ta razitka a nezajima je az
tak moc, co dokazes.
Nicmene ted na osmiletak urcite bez a pak se rozhodnes snad sam dobre pro sebe.
Já bych zase doporučil ten osmiletý gympl dochodit, hlavně pokud budeš chtít pak jít na vysokou. Budeš slušné všeobecné vzdělání, které pak můžeš zaměřit patřičným směrem vhodně zvolenou VŠ (která nemusí být vůbec zaměřená na IT... třeba zjistíš, že IT tě nakonec netáhne tolik jako jiné obory). Pokud tě bude IT zajímat, i na gymnáziu se obvykle dají zvolit některé předměty tak, aby tě v tomto zájmu podporovaly.
Matiku, jazyky atd. se sice můžeš naučit sám, ale tento přístup, ač daleko efektivnější než nějaká škola, chce silnou vůli, kterou většina lidí nemá.
Stále je tu možnost - počkat a případně studovat čtyřleté
gymnázium.
A co se týká IT - podle mně jsi ještě moc mladý na to abys už teď
rozhodoval o své budoucnosti.
To co se dnes jeví jako dobrá volba - je nedostatek ajťáků - firmy se o ně
přetahují - nemusí za patnáct let až dostuduješ vůbec platit.
Kdo ví co bude za patnáct let - v té době můžou IT být součástí
základní gramotnosti :
čtení, psaní, počítání,programování
navíc jak už bylo psáno - je velká pravděpodobnost, že tě chytí úplně něco jiného.
Tahle možnost není dobrá, sám to vidím na na mé paralelní třídě - je úplně marná. Gympl je mnohem lepší studovat od začátku, dá ti víc než klasická ZŠ. To u mi přijde lepší jít na 4 rok na gymnázium a pak přejít na jinou SŠ.
Ten trend o nedostatku lidí v IT platí v podstatě od začátku a nemění se, dokud někdo nevyvine umělou inteligenci, tak těch lidí bude pořád málo, jelikož programovat může opravdu jen zlomek populace. Z praktických zkušeností vím, že kdybys zavedl programování povinně do škol, tak se nic moc nezmění, potřebuješ k tomu určitý typ myšlení a hodně sebekázně, protože je to prostě frustrující. Jen málo lidí to dokáže.
Ze programovani neni pro kazdeho.
Tohle by bylo tema na hodne zajimavou diskuzi, kdyby se to treba nekdo rozhodl zpracovat jako takovej lite speach na nejaky setkavaci sraz, urcite bych stal o to si to poslechnout a diskutovat o tom. Je to vec, ktera me dost zajima, ve smyslu, proc si lidi mysli, ze to nejde, co k tomu potrebujes, co chybi ve skolstvi atd. Jak rikam, je to zajimavejsi, nez to vypada.
Můžu se zeptat, co je pro tebe programování? Je to přepis myšlenky do kódu? Nebo pro tebe programování znamená i to přemýšlení, jak to udělat a proč zrovna tak? Podle mě je programování jen přepis nějakého myšlenkového procesu do počítače a to by s nadsázkou zvládla i cvičená opice, stačí jí jen říct, co má dělat. To myšlení zatím už vyžaduje jisté schopnosti a každý ho nezvládne, nicméně si myslím, že i průměrný člověk se může stát alespoň průměrným programátorem (včetně toho přemýšlení).
Novou aplikaci ti nabuší i cvičená opice, když máš geniálního architekta, co ji dobře navrhne, na tom se shodneme. Jenže na většině pozic tad tebou ten neomylný architekt nebude, dost často tam nebude vůbec žádný architekt a neděláš vždy nový projekt, ale implementuješ rozšíření a změnové požadavky. A to je velmi nedeterministický proces, rovněž velmi pomalý a frustrující, zvláště když musíš předělávat něco, co nemá ani testy (ve většině firem tak bohužel vyvíjejí) a je to napsané neobjektově nějakým juniorem, který tam třeba ještě použil knihovny, co jsou teď zastaralé, abys je dal pryč, musíš refaktorovat půlku aplikace... Čím jsem starší, tím více zjišťuji, jak je těžké udělat něco opravdu dobře a najímám profíky i na úplné banality, protože když se špatně navrhou, tak se to v budoucnosti prodraží a zkomplikuje to další vývoj.
Myslim, ze dobre to vystihuje jakesi rozdeleni:
Coding monkey, programmer ... developer, architect ... samozrejme si kazdy muze
spojovat s temi pojmy vlastni predstavu. Ale rekl bych, ze rozdil mezi koderem a
programatorem lze vnimat intuitivne.
netvrdím, že je to pro každého a nikdy ani nebude, ale v populaci je
jistě dost schopných lidí, jen se věnují něčemu jinému - je to jen
záležitost poptávky - má - li někdo předpoklady být dobrým ekonomem,
konstruktérem - bude, když se na to zaměří i dobrým programátorem - je to
stejné jako v hudbě - důležitý je talent a hudební sluch - na nástroji
nezáleží
a to procento se bude zvyšovat - kdysi bylo i to čtení, psaní a počítání
vyhrazeno pouze mizivému počtu lidí
mimochodem já už si pamatuju doby s akutním nedostatkem ekonomů pak právníků, pak zubařů a nevím ještě čeho - takže se všichni to studovali a uplatnění nakonec našla jen část z nich -takže nesouhlasím s tebou, že potptávka po IT specialistech bude na věky taková jako je dnes
A navíc - platí to už dnes a v budoucnu to bude ještě výraznější - je potřeba lidi na "černou práci" - opravy,úpravy , rozšíření nějakého stávajícího kódu , takže je a bude několik úrovní "programátorů" - stejně jako je tomu i v jiných oborech, z nichž ta nejnižší bude vykonánavat tu nudnou rutinu a ten tvůrčí proces bude vyhrazen jen těm nejlepším. Když použiju opět příměr k hudbě - tam jsou skladatelé a pak interpreti, kteří nejsou sice schopni nic složit, zato skvěle ovládají své hlasy či nástroje
Taky věřím, že v tom horizontu 15 let budou nástroje typu Visual Studia za tebe hlídat mnohem víc , než dnešní syntaxi aj. - tím narážím na tebou zmíněnou umělou inteligenci - té se sice neobávám, ale technika bude taková, že vyloučí člověka ze spousty procesů, kde by mohl napáchat nějakou škodu
Taky věřím, že v tom horizontu 15 let budou nástroje typu Visual Studia za tebe hlídat mnohem víc , než dnešní syntaxi aj. - tím narážím na tebou zmíněnou umělou inteligenci - té se sice neobávám, ale technika bude taková, že vyloučí člověka ze spousty procesů, kde by mohl napáchat nějakou škodu
Schopnosti věcí jako Visual Studio se rozšiřovat budou, ale zase bych od nečekal nějaké zázraky, zejména co se týče testování a verifikace kódu. Tam narážíme na problémy, které v obecnosti (dokazatelně) nejsou algoritmicky řešitelné. Ač je velká snaha je řešit aspoň nějak, pořád to není ono, zejména u moderních jazyků, kde prostě při překladu buď není dostatek informací, nebo dostatek času (JIT). Aktuální trend v podobě umělé inteligence považuji za něco podobného, jako bylo (a ještě stále je) IoT – je kolem toho spousta povídání a tím to téměř končí (jistě, je tu spousta umělých inteligencí, které něco řeší, ale k reálné aplikaci jich má spousta daleko). Podobně se o umělé inteligenci smýšlelo i v 50. letech minulého století.
Ale jinak souhlasím se vším cca, co tu bylo řečeno.
S tou umelou inteligenci bych to videl malicko jinak. Souhlasim s pomerne presnym popisem soucasneho stavu veci, nicmene to kam budeme smerovat, ci porovnani s 50. lety minuleho stoleti, to uz neni uplne relevantni.
Ono je zasadne dulezite rozlisit, co si pred 60 lety myslela banda nadsencu bez soudnosti a co tvrdila odborna verejnost, (vetsina odborniku byla velmi skepticka) jenze se nasli taci (odbornici), kteri hledali zpusob jak one implementace dosahnout. Soucasnost dokazuje, ze AI ma nezanedbatelnou budoucnost, urcite bych se bal srovnavat veci jako AI, IoT a VR nebo AR, to jsou trendy soubezne, tezko muzu srovnavat neco, co se vyviji ve stejnou dobu.
Co chci rict, ze AI urcite je jednorozcem, to dokazuje firma DeepMind se svoji znacne vsestranou AI, ktera je schopna se uz dnes ucit v zdanlive nesouvisejicich oblastech. Navic, umela inteligence neni jen o strojovem uceni zejo. Jsou to veci jako optimalizace, teorie her, geneticke alg. evolucni programovani ... to nejsou veci, ktere podlehaji nejakemu trendovnimu boomu, to jsou dost racionalni veci. V tomhle proste musim tvrdit, ze si spousta lidi neuvedomuje potencial a rychlost, kterou se k nemu blizime, uz nekolik let je na trhu neco jako AI CMS, clovek tomu proste nasype text a nejaky fotky a ono to dokaze generovat web na zaklade nejake nalady obsahu. Nebo nedavno spustena AI appka, co sklada hudbu. Ja osobne se snazim vzdycky stat nohama na zemi, ale kdyz se divam na tu obrovskou rychlost, vazne nemam takovej problem uverit, ze do 100 let bude AI na pokraji schopnosti nejake opravdu primitivni koderiny. A nam na skole rekli uz prvni tyden jasne: Vetsina z vas bude v zivote pouzivat programovani jen k prehazovani dat virtualnima videlama. (CVUT FIT) Tohle muze delat i AIcko. V tom je ten potencial, zejo. Ze se nikdo nebude obtezovat psat scripty a jednoduchy programky, proste se na to pusti nejaka neuronova sit a ona sama ta data bude zpracovavat v realnem case. Napriklad.
Nejak jsem to cele neprecetla, ale ted je na rozcesti a potrebuje poradit ted
s timto rozcestnikem. Jaka rozcesti budou ci nebudou za ctyri (nebo pět) roky
prece nikdo nevime a to vcetne tazatele.
O tom lze jen, s ruznou uspesnosti, spekulovat, ze?
Takze jeste jednou, ted gympl (vzhledem ke stavu skolstvi) je jedina dobra
volba, a pak se uvidi.
Btw: Hodne stesti v rozhodovani. Priste se snad naucis, ptat se na to dulezite hlavne sam sebe...
Zobrazeno 18 zpráv z 18.