Úvod (teorie) do particles (částic) v GameMakeru
Poznámka: Následující fce lze používat pouze v GM verze Pro
Úvod
Pokud ve své hře používáte několik malých objektů, z nichž každý dělá nějakou akci(effekt) -> hra se zpomaluje. Proto byly vytvořeny částice (particles), které jsou pro tyto úkony optimalizovány a hru zpomalují minimálně.
Postup pro používání částic pomocí ikonek
- Vytvoříme částicový systém
Tato fce musí být zavolána před používáním dalších fcí -> nastaví používání částic. Dále také nastaví hloubku, pro překrývání objektů, tiles a ostatních částic.
- Vytvoříme typ částice pomocí
Na výběr máte při použití ikonek až z 15 různých typů částic. V GML neomezeně.
- Přiřadíme částicím různé vlastnosti ->
velikost,
barva, alpha (průsvitnost nebo průhlednost)
živostnost,
rychlost, tření, směr a
gravitaci (Další vlastnosti jsou dostupné v kódu GML) Pokud jste v nastavení částic dotázání na vyplnění něčeho min, max -> znamená to, že se náhodně vybere mezi těmito dvěmi čísly (a vším co je mezi nimi).
život částice určuje, po kolik kroků částice bude v místnosti. Vychází z toho barva a alpha průhlednost. Pokud například nastavíme částici životnost na 5, změna alpha průhlednosti z 1 na 0 bude trvat 5 kroků. Což je velice praktické, pokud chcete nechat částici pomaličku vymizet.

- Emitter udává jak bude částice vytvořena. Nejprve emitter vytvoříme
pomocí
Create Emitter. Nastavíme index a pozici kde se budou náhodně čásitce vytvářet.
- Také můžete v místnosti částice vytvořit použitím
Stream From Emitter (bude neustále tvořit částice) nebo
Burst From Emitter (najednou vytvoří zadaný počet částic). Vyberete typ částice, jejich počet (záporné hodnoty určují šanci na jejich vytvoření -> -1/x pokud zadáte například -4 vytvoří se 1x během 4kroků) a emitter.
- Dále můžete vytvořit částice pomocí
Particle Secondary. Vyberete která částice, kolikrát, zda každým krokem nebo pouze když zmizí vytvoří další částici. Částice se vytvoří na stejné pozici jako je současná pozice rodiče.
- K zničení systému částic slouží fce
Destroy Part system. Pro vyčištění částicového systému použijte
Clear Part System nebo zničte emitter pomocí
Destroy Emitter.
Poznámka: Pokud používáte nějaké akce v GML musíte je v GML také ničit. Pomocí ikonek se nezničí.
Dodatek:
Částice jsou globální, což znamená, že vytvoříte-li je pro jeden objekt, budou zde i pro ostatní objekty. Dokonce i pro create event místnosti.
Částice a emittery jsou persistentní (trvalý) -> nezničí se pokud změníte místnost. Musíte je zničit manuálně, pokud nechcete, aby vám dělali neplechu.