IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Úvod (teorie) do particles (částic) v GameMakeru

Poznámka: Následující fce lze používat pouze v GM verze Pro

Úvod

Pokud ve své hře používáte několik malých objektů, z nichž každý dělá nějakou akci(effekt) -> hra se zpomaluje. Proto byly vytvořeny částice (particles), které jsou pro tyto úkony optimalizovány a hru zpomalují minimálně.

Postup pro používání částic pomocí ikonek

  1. Vytvoříme částicový systém GameMaker - Efekty Tato fce musí být zavolána před používáním dalších fcí -> nastaví používání částic. Dále také nastaví hloubku, pro překrývání objektů, tiles a ostatních částic.
  2. Vytvoříme typ částice pomocí GameMaker - Efekty Na výběr máte při použití ikonek až z 15 různých typů částic. V GML neomezeně.
  3. Přiřadíme částicím různé vlastnosti -> GameMaker - Efekty velikost, GameMaker - Efekty barva, alpha (průsvitnost nebo průhlednost) GameMaker - Efekty živostnost, GameMaker - Efekty rychlost, tření, směr a GameMaker - Efekty gravitaci (Další vlastnosti jsou dostupné v kódu GML) Pokud jste v nastavení částic dotázání na vyplnění něčeho min, max -> znamená to, že se náhodně vybere mezi těmito dvěmi čísly (a vším co je mezi nimi).
  4. GameMaker - Efekty život částice určuje, po kolik kroků částice bude v místnosti. Vychází z toho barva a alpha průhlednost. Pokud například nastavíme částici životnost na 5, změna alpha průhlednosti z 1 na 0 bude trvat 5 kroků. Což je velice praktické, pokud chcete nechat částici pomaličku vymizet.
GameMaker - Efekty
  1. Emitter udává jak bude částice vytvořena. Nejprve emitter vytvoříme pomocí GameMaker - Efekty Create Emitter. Nastavíme index a pozici kde se budou náhodně čásitce vytvářet.
  2. Také můžete v místnosti částice vytvořit použitím GameMaker - Efekty Stream From Emitter (bude neustále tvořit částice) nebo GameMaker - Efekty Burst From Emitter (najednou vytvoří zadaný počet částic). Vyberete typ částice, jejich počet (záporné hodnoty určují šanci na jejich vytvoření -> -1/x pokud zadáte například -4 vytvoří se 1x během 4kroků) a emitter.
  3. Dále můžete vytvořit částice pomocí GameMaker - Efekty Particle Secondary. Vyberete která částice, kolikrát, zda každým krokem nebo pouze když zmizí vytvoří další částici. Částice se vytvoří na stejné pozici jako je současná pozice rodiče.
  4. K zničení systému částic slouží fce GameMaker - Efekty Destroy Part system. Pro vyčištění částicového systému použijte GameMaker - Efekty Clear Part System nebo zničte emitter pomocí GameMaker - Efekty Destroy Emitter.

    Poznámka: Pokud používáte nějaké akce v GML musíte je v GML také ničit. Pomocí ikonek se nezničí.

Dodatek:

Částice jsou globální, což znamená, že vytvoříte-li je pro jeden objekt, budou zde i pro ostatní objekty. Dokonce i pro create event místnosti.

Částice a emittery jsou persistentní (trvalý) -> nezničí se pokud změníte místnost. Musíte je zničit manuálně, pokud nechcete, aby vám dělali neplechu.


 

Všechny články v sekci
GameMaker - Efekty
Článek pro vás napsal David Jančík
Avatar
Uživatelské hodnocení:
2 hlasů
Autor je vášnivý programátor. Nezná slovo "nelze", nebojí se zkoušet nepoznané a pronikat do nových technologií.
Aktivity