Úvod (teorie) do particles (částic) v GameMakeru
Poznámka: Následující fce lze používat pouze v GM verze Pro
Úvod
Pokud ve své hře používáte několik malých objektů, z nichž každý dělá nějakou akci(effekt) -> hra se zpomaluje. Proto byly vytvořeny částice (particles), které jsou pro tyto úkony optimalizovány a hru zpomalují minimálně.
Postup pro používání částic pomocí ikonek
- Vytvoříme částicový systém
Tato fce musí být zavolána před používáním
dalších fcí -> nastaví používání částic. Dále také nastaví
hloubku, pro překrývání objektů, tiles a ostatních částic. - Vytvoříme typ částice pomocí
Na výběr máte při použití ikonek až z 15 různých
typů částic. V GML neomezeně. - Přiřadíme částicím různé vlastnosti ->
velikost,
barva, alpha
(průsvitnost nebo průhlednost)
živostnost,
rychlost, tření, směr a
gravitaci (Další
vlastnosti jsou dostupné v kódu GML) Pokud jste v nastavení částic
dotázání na vyplnění něčeho min, max -> znamená to, že se náhodně
vybere mezi těmito dvěmi čísly (a vším co je mezi nimi).
život
částice určuje, po kolik kroků částice bude v místnosti. Vychází z toho
barva a alpha průhlednost. Pokud například nastavíme částici životnost na
5, změna alpha průhlednosti z 1 na 0 bude trvat 5 kroků. Což je velice
praktické, pokud chcete nechat částici pomaličku vymizet.

- Emitter udává jak bude částice vytvořena. Nejprve emitter vytvoříme
pomocí
Create
Emitter. Nastavíme index a pozici kde se budou náhodně čásitce
vytvářet. - Také můžete v místnosti částice vytvořit použitím
Stream From Emitter
(bude neustále tvořit částice) nebo
Burst From Emitter
(najednou vytvoří zadaný počet částic). Vyberete typ částice, jejich
počet (záporné hodnoty určují šanci na jejich vytvoření -> -1/x pokud
zadáte například -4 vytvoří se 1x během 4kroků) a emitter. - Dále můžete vytvořit částice pomocí
Particle Secondary.
Vyberete která částice, kolikrát, zda každým krokem nebo pouze když
zmizí vytvoří další částici. Částice se vytvoří na stejné pozici
jako je současná pozice rodiče. - K zničení systému částic slouží fce
Destroy Part
system. Pro vyčištění částicového systému použijte
Clear Part System
nebo zničte emitter pomocí
Destroy Emitter.
Poznámka: Pokud používáte nějaké akce v GML musíte je v GML také ničit. Pomocí ikonek se nezničí.
Dodatek:
Částice jsou globální, což znamená, že vytvoříte-li je pro jeden objekt, budou zde i pro ostatní objekty. Dokonce i pro create event místnosti.
Částice a emittery jsou persistentní (trvalý) -> nezničí se pokud změníte místnost. Musíte je zničit manuálně, pokud nechcete, aby vám dělali neplechu.

