IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 2 - PyCharm a první konzolová aplikace v Pythonu

V minulé lekci, Úvod do Pythonu, jsme si řekli něco o Pythonu, ukázali si základní vlastnosti tohoto jazyka a k čemu se dá využít.

V tomto Python tutoriálu se zaměříme především na IDE PyCharm. Ukážeme si, jak se toto vývojové prostředí instaluje i používá, a naprogramujeme první jednoduchou konzolovou aplikaci.

Příprava prostředí

Začněme přípravou prostředí pro vývoj v Pythonu.

Instalace IDE

Začneme tím, že stáhneme IDE PyCharm. IDE je zkratka pro Integrated Development Environment (integrované vývojové prostředí) a jednoduše řečeno se jedná o aplikaci, ve které píšeme zdrojový kód a pomocí které potom naši aplikaci testujeme a ladíme. Existuje více různých IDE, populární je také například PyDev.

My však použijeme IDE PyCharm, které je volně dostupné ke stažení na stránce společnosti JetBrains. Pro naše účely nám postačí Community Edition, která je zdarma. Kliknutím na tlačítko Download se spustí stahování instalátoru.

Pro našince není bez zajímavosti, že IntelliJ vyvíjí společnost JetBrains, která byla založena v Praze.

Instalaci odklikáme (vynextíme), není třeba nic nastavovat.

Instalace Dropboxu – Zálohování

Kromě IDE potřebujeme nějaký nástroj, který bude zálohovat a verzovat naši práci. Nemůžeme se spolehnout na to, že program prostě budeme ukládat, protože jsme lidé, a ne stroje. Lidé dělají chyby, a když přijdete o několikadenní, nebo dokonce několikatýdenní práci, může to zabolet. Je dobré naučit se na toto myslet hned od začátku. Velmi doporučujeme program Dropbox, který je extrémně jednoduchý a sám naše soubory verzuje (tedy zachovává změny v čase a je možné se vrátit ke starším verzím projektu) a zároveň synchronizuje s webovým úložištěm. I kdybychom si projekt omylem smazali, přepsali, ukradli nám notebook nebo nám zkolaboval pevný disk, naše data zůstanou v bezpečí. Dropbox také umožňuje sdílet jeden projekt mezi více vývojáři. Více o Dropboxu píšeme v článku Dropbox - Sen všech ajťáků, který rovněž obsahuje pozvánku do Dropboxu s 0,5 GB prostoru navíc.

Jako další verzovací nástroj se hojně používá Git, jeho nastavení ale vydalo na samostatný kurz a Dropbox zatím pro naše účely bohatě postačuje.

Vytvoření Python projektu

Spustíme si PyCharm a v konfiguračním okně, které se nám zobrazí, zvolíme Do not import settings a klikneme na tlačítko OK:

Konfigurace - Základní konstrukce jazyka Python

Poté se nám zobrazí úvodní okno Welcome to PyCharm. Zde klikneme na tlačítko s plusem a popisem New Project:

Hlavní nabídka - Základní konstrukce jazyka Python

V okně New Project zadáme nejprve název naší aplikace. Jako jméno aplikace zvolíme PrvniAplikace. Dále zvolíme umístění projektu. V Dropboxu si vytvoříme složku na naše projekty, např. PyCharmProjects/. U lokace pomocí tlačítka s ikonou složky vybereme složku C:\Users\vase_jmeno\Dropbox\PyCharmProjects\. Dále věnujme pozornost zaškrtávacímu políčku Create a main.py welcome script. Je-li zaškrtnuto, tak jej zrušme. Budeme si totiž chtít vše psát sami 😉 Okno bude vypadat takto:

Okno Nový projekt - Základní konstrukce jazyka Python

Formulář následně potvrdíme kliknutím na tlačítko Create.

Instalace Pythonu

Pokud již máme kvůli některému programu či hře Python nainstalovaný, otevře se nám editační okno pro náš kód a následující postup přeskočíme. V opačném případě nás IDE informuje, že musí nainstalovat jazyk Python na náš počítač. Stačí udělit povolení správci souborů k instalaci, která na nás automaticky vyskočí, a chvilku počkat, než instalace doběhne:

Instalace Pythonu - Základní konstrukce jazyka Python

Instalace interpreteru

V ojedinělých případech je ještě nutné ručně doinstalovat interpreter. V PyCharmu klikneme vpravo dole na výběr interpreteru:

Volba interpreteru - Základní konstrukce jazyka Python

Následně klikneme na Add New Interpreter, dále na Add Local Interpreter… a otevře se nám dialogové okno. V něm nejprve klikneme vlevo na System Interpreter a poté vpravo zvolíme naši instalaci Pythonu:

Výběr interpreteru - Základní konstrukce jazyka Python

Tímto máme vše hotové a můžeme se pustit do vytvoření prvního programu.

Vytvoření prvního programu

V PyCharmu jsme právě založili nový projekt:

Okno projektu - Základní konstrukce jazyka Python

Panel Project

Při pohledu do levého panelu Project si všimněme stromového zobrazení složky s naším projektem a všemi jeho důležitými součástmi. Klikneme pravým tlačítkem na složku PrvniAplikace, následně z nabídky vybereme New a Python File:

Vytvoření nového souboru - Základní konstrukce jazyka Python

Nový Python soubor pojmenujeme main:

Pojmenování souboru - Základní konstrukce jazyka Python

Vytvoření souboru potvrdíme klávesou Enter.

Kód programu

Po této akci se nám vytvoří a otevře nový soubor, do kterého budeme psát první program:

První Python aplikace - Základní konstrukce jazyka Python

Je zažitým zvykem, že prvním programem v nějakém novém jazyce bývá tzv. Hello world. Jedná se o program, který jakýmkoli způsobem uživateli zobrazí hlášku "Hello world", případně nějaký podobný text.

K výpisu textu slouží:

print("Text")

Textu budeme říkat textový řetězec nebo jen řetězec (anglicky string) a budeme ho psát do uvozovek, aby tomu Python rozuměl a nezaměňoval ho s jinými příkazy.

Python je velice jednoduchý a nevyžaduje žádnou hlavní třídu ani funkci. Do souboru v IDE napišme následující kód:

print("Hello World!")

Spuštění programu

Před pokusem o spuštění nezapomeneme náš soubor nejprve pomocí klávesové zkratky Ctrl + S uložit. Program spustíme kliknutím na zelené tlačítko Play v pravém horním rohu nebo klávesovou zkratkou Ctrl + Shift + F10:

Spuštění programu - Základní konstrukce jazyka Python

Gratuluji, právě jste se stali programátorem 😊

V příští lekci, Proměnné a typový systém v Pythonu, se naučíme pracovat s proměnnými, vysvětlíme si rozdíl mezi dynamickým a statickým typovým systémem a na závěr si napíšeme jednoduchý program.


 

Předchozí článek
Úvod do Pythonu
Všechny články v sekci
Základní konstrukce jazyka Python
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Proměnné a typový systém v Pythonu
Článek pro vás napsal Vašek Doškář
Avatar
Uživatelské hodnocení:
1354 hlasů
Autor pracuje jako pedagog v oblasti elektroniky, elektrotechniky a programování. Rád tvoří appky všeho druhu. Má přehled v jazycích C#, Java, Kotlin, Javascript, Python a Rust
Aktivity