Diskuze: Zvukové formáty
Člen
Zobrazeno 8 zpráv z 8.
//= Settings::TRACKING_CODE_B ?> //= Settings::TRACKING_CODE ?>
Myslím že v tom co vše je v nich obsaženo Nebo minimálně to tak tvrdila wiki
Jako zvukař můžu říct, že se to liší hlavně kvalitou při přehrávání na nějakém profi aparátu (doma pravděpodobně nikdo rozdíl mezi wav a mp3 nepozná). Celkově záleží také dost na tom, kdo a z čeho daný hudební soubor vytvářel, protože pokud je to udělané neodborně, tak je celkem jedno, jaký to má formát, ale zní to špatně (nekonkrétní výšky např u skoro každé mp3). Wav je nejlepší, ale zabírá nějaké to místo , u mp3 záleží taky na typu (64, 128 atd). S tím 3. formátem jsem se ještě nesetkal
.mp3 - audio formát pro ztrátovou kompresi
.ogg - audio a video formát od Xiph.org, který vznikl jako open-source
alternativa pro mpeg, na který byly patent issues
.wav - hodně starý audio formát původně bez komprese nebo s limitovanou
možností komprese (to později rozšířili)
spíš než .wav dneska najdeš .flac, což je audio formát s vysokou kvalitou bez komprese
Pepa má pravdu, že rozdíly prakticky nepoznáš. Nepotřebuješ sice profi aparaturu, ale pár desítek tisíc to bude stát, aby byl znát rozdíl. Většina lidí to ale nedá ani na kvalitní aparatuře. Rozdíl zvuku u ztrátové komprese je hlavně a dynamiky zvuku (basy, pokažené výšky, ticho na pozadí). Ale chce to mít hodně naposloucháno.
.mp3 je kompresní ztrátový formát - při uložení se zmenší velikost oproti nekomprimovanému zvuku, ale dojde ke zhoršení kvality,samozřejmě záleží na kodeku a výsledném datovém toku
.wav je původně od microsoftu a IBM, jedná se o nekompresní formát, který ty společnosti vytvořili již před docela dlouhou dobou k ukládání zvuků pro pc (doby win95 a dříve), a to 16-bitově. Vzhledem k tomu že nedojde ke kompresi jde o formát bez ztráty kvality. Samozřejmě je ale výsledný soubor velký, soubor mp3 mbps, který má 3 MB, má jako wav třeba 20 MB. Dnes se používá obdobný, modernější .flac, který je ale bezztrátově kompresní, čili zachová kvalitu při menším souboru, a navíc je pod BSD licencí. Existuje i wav 6.10 GSM, ktrý je jednokanálový (pouze mono - "záleží, do kterého reproduktoru ho pustíš, protože ho přehraje vždy jen jeden")
.ogg (přesněji Ogg Vorbis pro audio), je i audio i video formát, vyvinutý xiph.org jako alternativa k nesvobodným formátům pod BSD licencí. Vymysleli vlasní způsob zápisu souborů, který umožňuje uložit do jednoho souboru jak audio, tak i video nebo aplikaci. Používá se pro weby, nebo pro komerční účely v aplikacích (hrách). Audio je komprimované ztrátově (vychází z formátu vorbis), ale při velmi dobrém zachování kvality.
Další formáty:
.aiff je v podstatě .wav, ale od Applu
.ac3, .aac a další přípony - je formát ffmpeg - kompresní formát, dobrá
kvalita. MPEG se používá hlavně na video.
.mid je docela starý formát od Microsoftu. Používá se na zápis takové té
"8-bitové hudby", která se používala jako vyzvánění (viz. starší
tlačítkové Nokie a Samsungy), nebo ve starších hrách. V souboru jsou pro
každou stopu zapsané noty, jejich výška a délka, pomlky mezi nimi, a
nástroj na který se daná stopa hraje (syntetintetizátor, ze kterého zvuk
vychází). Těchto stop může být několik, celý souborr si můžeš
představit jako dirigentovu partituru
Jinak na internetu je hromada zdrojů, stačí prohnat Googlem. Na práci s audiem doporučuji freeware program Audacity - na to že je zdarma pod GNU licencí umí fakt hodně, dá se tam najít i řada zvukových formátů, do kterých umí exportovat a které umí otevřít
Zobrazeno 8 zpráv z 8.