Základy Cheat Enginu
Cheat Engine je memory scanner/hex editor/debugger, který vytvořil Eric Heijnen ("Dark Byte"). Je využíván nejčastěji pro cheatování v singleplayerových hrách, ale funguje i na některé multiplayerovky, ale o tom později.
Memory scanning
Memory scanning je proces, při kterém je skenována operační paměť počítače a hledají se v ní specifické hodnoty, které můžeme následně upravovat. Pokud stejných hodnot nabývá více adres, musíme námi hledanou hodnotu změnit a znovu proskenovat již nalezené adresy a pozorovat, které z nich se změní.
Stažení
Doporučuji stahovat přímo z oficiálních stránek: http://www.cheatengine.org/downloads.php. Bohužel jediná podporovaná platforma je MS Windows.
Na jaké multiplayerové hry funguje?
Funguje pouze v takových multiplayerovkách, kde se operuje např. s hráčovými penězi na straně paměti hráčova počítače. Pokud se s penězi operuje na straně serveru, pak nám jsou nacheatované peníze k ničemu, protože si za ně stejně nic nekoupíme. Odzkoušeno to mám ve dvou hrách GTA San Andreas Multiplayer a Euro Truck Simulator 2 Multiplayer. U toho GTA to také nefunguje všude, protože každá sofistikovanější herní modifikace již s hráčovými penězi operuje na straně serveru skrz proměnné.
Tak, menší úvod máme za sebou a nyní se vrhněme na samotný návod.
Jak používat Cheat Engine?
Ukážeme si jak používat SpeedHack a jak měnit hodnoty v paměti.
Spuštění programu
První co na vás po spuštění programu vybafne bude pravděpodobně tutoriál. Můžete si ho projít, pokud chcete (je v angličtině jako zbytek programu), jinak odklikněte.
Nyní máme před sebou okno programu a vlevo nahoře nám barevně bliká tato ikona: . Po kliknutí na ni se objeví seznam aktuálně spuštěných procesů. To znamená, že abychom mohli vybrat proces, kde běží naše hra, musíme ji nejdříve spustit. Takže spusťte vaši hru (já si spustím GTA San Andreas Multiplayer). Potom se vrátíme se zpět do Cheat Enginu, klikneme na již zmiňovanou ikonu a vybereme proces naší hry (v mém případě gta-sa.exe) a zvolíme tlačítko Open.
Tak a teď jsme v podstatě řekli Cheat Enginu s jakým procesem chceme pracovat. Můžeme začít.
SpeedHack
Aplikovat speedhack je velice jednoduché, pouze zaškrtneme v pravé části okna checkbox 'Enable Speedhack', zvolíme si Speed (doporučuji to nepřehánět, může vám spadnout hra) a klikneme na tlačítko Apply.
Skenování a editování hodnot v paměti
Tak a teď přichází ta nejdůležitější část. Připojím se na náhodný server a zkusím si cheatnout peníze za které si následně něco koupím.
Jak jsem již psal, Cheat Engine je memory scanner, takže musíme skenovat hodnoty uložené v paměti a tak zjistit pod jakou adresou jsou uloženy peníze. Po připojení jsem získal $1000, napíši tedy v Cheat Enginu do políčka Value: 1000, ověřím si zda-li mám Scan Type nastavený na Exact Value a klepnu na First Scan.
Pokud máte štěstí, najde vám to jen 1 - 3 adresy, pokud víc jako mně (367), tak musíme skenovat dál, ale ještě předtím je nutno nějakým způsobem změnit množství peněz. Já si třeba koupím v obchodě nějaké jídlo za $1.
Jídlo koupeno a nyní mám $999, čili o $1 méně, vrátím se tedy do Cheat Enginu a stejně jako předtím do políčka Value: zadám aktuální hodnotu svých peněz(999) s tím rozdílem, že teď kliknu na tlačítko 'Next Scan'. Počet nalezených adres se snížil cca na polovinu. Opakuji tento krok, dokud se nedostanu k hledané adrese. Dostal jsem se na 3 adresy, níže už to v tomto případě nejde. Teď mi nezbývá nic jiného než tipovat, při nejhorším mi spadne hra. Vyzkouším hned tu první, kliknu na ni pravým tlačítkem myši a z kontextové nabídky zvolím druhou položku 'Change value of selected addresses', vyskočí okno do kterého zadáme na jakou hodnotu chceme aktuální hodnotu přepsat. Zadám například 100000.
Vrátím se zpět do hry a voala, peníze jsou tam.
Zkoušel jsem si koupit dům za $50.000 a všechno funguje.
Tak a to bude závěr tohoto článku. Snad vám byl užitečný, snažil jsem se ho napsat co nejjednodušeji jako vždycky.