První novoroční výprodej PHP týden
80 % bodů zdarma díky akci Black Friday!
Pouze tento týden sleva až 80 % na e-learning týkající se PHP

Jak nainstalovat Windows z HDD

Unicorn College Tento obsah je dostupný zdarma v rámci projektu IT lidem.
Vydávání, hosting a aktualizace umožňují jeho sponzoři.

Jednoho dne jsem si chtěl nainstalovat Windows 7, ale neměl jsem doma žádné prázdné DVD a ani USB flash disk o kapacitě cca +4GB. Přemýšlel jsem nad jiným způsobem a napadlo mě, že bych si mohl vytvořit druhý partition, chcete-li oddíl (mám pouze jeden HDD) a z něj nainstaloval systém. Chtěl bych se s vámi podělit o tuto moji zkušenost.

Následující postup funguje pro: Windows Vista, 7, 8, 8.1. Na jiných operačních systémech se může mírně lišit.

Rozdělení disku

Nejdříve si potřebujeme rozdělit disk na dva oddíly, pokud nemáme dva disky (pokud zvládáte správu disků, můžete přeskočit na další bod). Já mám pouze jeden HDD a tak budu dělit.

Najedeme si do: Ovládací panely\Nástroje pro správu\Správa počítače\Úložiš­tě\Správa disků a dostaneme se do tohoto okna:

Správa disků ve Windows

Já mám už disk rozdělený na dva oddíly. Zmenším si svazek D: o 5-6GB (odhadovaná velikost instalace Windows 7 včetně rezervy).

Takže klikneme na disk, který chceme rozdělit pravým tlačítkem myši a zvolíme 'Zmenšit svazek...'

Zmenšení oddílu disku ve Windows

Do políčka: "Zadejte velikost zmenšení (MB)" zadáme o kolik MB chceme svazek zmenšit, čili tolik, kolik bude třeba pro instalačku Windows.

Zmenšení oddílu disku ve Windows
Naši partneři možná hledají právě tebe!

Dole v grafickém znázornění se nám zobrazí u našeho disku volné místo.

Volné místo disku

Klikneme na něj pravým tlačítkem myši a zvolíme: 'Nový jednoduchý svazek' a proklikáme se až na konec, můžeme si změnit písmeno, popisek, formátování svazku apod. pokud chceme.

Nový svazek disku ve Windows

Já si ho pojmenuji třeba Installation partition.

Nový svazek disku ve Windows

Jak vidíme, tak se nám po potvrzení vytvořil náš nový svazek.

Nový disk ve Windows

Nahrání dat

Nyní vložíme naše médium s Windows Vista, 7, 8 nebo 8.1 (nebo připojíme do virtuální mechaniky) a otevřeme si ho společně s naším nově vytvořeným oddílem.

Tvorba instalačního média Windows

Označíme všechny soubory a složky a překopírujeme je na náš nově vytvořený oddíl

Tvorba instalačního média Windows

Nyní si stáhneme program pro úpravu zavaděče systému - EasyBCD ho a následně spustíme.

Klikneme na tlačítko "Add New Entry" a v Portable/External Media vybereme záložku WinPE.

Program pro úpravu zavaděče systému Windows EasyBCD

Type zvolíme WIM Image (Ramdisk). Name je název, pod kterým se bude naše instalace zobrazovat v zavaděči. Já si tam napíši třeba Installation from HDD. Path je cesta k souboru, který se nám postará o nabootování instalace, jmenuje se boot.wim.

Klikneme na složku s dalekohledem EasyBCD

a proklikáme se do: *Náš oddíl pro instalačku*\sou­rces\boot.wim

EasyBCD

Potvrdíme a klikneme na "Add Entry". Pokud jsme vše udělali správně, tak se nám v "Edit Boot Menu" zobrazí náš svazek.

Editace boot menu Windows

Zavřeme program a restartujeme počítač. Jak vidíme, tak v zavaděči máme náš svazek pro instalaci a tak ho zvolíme. Instalace se spustí a zbytek je už stejný jako u instalace z DVD/USB Flashisku.

Instalace Windows z HDD

Doufám, že vám byl tento tutoriál užitečný a díky za přečtení. :)


 

 

Článek pro vás napsal Dominik Hošic
Avatar
Jak se ti líbí článek?
5 hlasů
Autor se věnuje převážně programování. V současné době se nejvíce C#. Dále má zkušenosti s PHP, HTML, CSS, PWN, GML, Javou a s Javascriptem. Mezi jeho další koníčky patří tvorba grafiky, hudby a videí, kterým se ale nevěnuje příliš často. Miluje učení a
Předchozí článek
Nová kniha: Jádro systému Windows
Všechny články v sekci
Windows
Miniatura
Následující článek
DOSBox a Virtual PC - staré hry na moderních OS
Aktivity (1)

 

 

Komentáře

Avatar
Honza Bittner
Šupák
Avatar
Honza Bittner:30.3.2014 17:29

Článek je hezký, avšak moc bych sem nedával obrázky, které potvrzují tvou nelegální činnost.

Odpovědět
30.3.2014 17:29
Student FIT ČVUT. In love with Dart &...
Avatar
David Čápka
Tým ITnetwork
Avatar
Odpovídá na Honza Bittner
David Čápka:30.3.2014 17:30

To bylo jen pro potřeby tutoriálu, víš jak :D

Odpovědět
30.3.2014 17:30
Jsem moc rád, že jsi na síti, a přeji ti top IT kariéru, ať jako zaměstnanec nebo podnikatel. Máš na to! :)
Avatar
Jan Demel
Redaktor
Avatar
Jan Demel:30.3.2014 19:07

Takováhle věc se dá vyřešit daleko jednodušeji :) Já jsem to vždycky dělal tak, že jsem si stáhl DAEMON tools a obraz windowsu .iso. Potom jsem ten iso spustil v DAEMON a normálně všechno fungovalo :)

Odpovědět
30.3.2014 19:07
To co se zdá být nemožné, je vždy možné.
Avatar
Dominik Hošic
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Jan Demel
Dominik Hošic:30.3.2014 19:26

Docela se divím, že to funguje i takto.. Já bych očekával spíš, že se ta virtuální mechanika odpojí :)

Odpovědět
30.3.2014 19:26
Klient: Nefunguje mi internet co s tím uděláte? Operátor: a co vidíte na monitoru? Klient: No signal...
Avatar
Odpovídá na Dominik Hošic
Neaktivní uživatel:30.3.2014 19:29

:) Pred instalaci si to nakopiruje inst. soubory na disk

Odpovědět
30.3.2014 19:29
Neaktivní uživatelský účet
Avatar
DeamoniX
Člen
Avatar
DeamoniX:30.3.2014 19:32

Instalovat ještě jednodušeji, to jde přes deamon tools :D , ale nedá se v té instalaci pracovat s disky, protože je to jako když to instalujete ve spuštěném systému místo nabootování

 
Odpovědět
30.3.2014 19:32
Avatar
Dominik Hošic
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Neaktivní uživatel
Dominik Hošic:30.3.2014 19:37

Máš pravdu. To jsem si teď nějak neuvědomil :) .. No co, proč to dělat jednoduše, když to jde složitě? :D

Odpovědět
30.3.2014 19:37
Klient: Nefunguje mi internet co s tím uděláte? Operátor: a co vidíte na monitoru? Klient: No signal...
Avatar

Člen
Avatar
Odpovídá na Honza Bittner
:31.3.2014 4:52

Kde tu potvrzoval nelegální činnost? o_O Nikde nepsal, jestli má Wokna koupený (i když já si myslim, že ne :P)

 
Odpovědět
31.3.2014 4:52
Avatar
Neaktivní uživatel:31.3.2014 7:32

Chlapi, co tu melete o nelegální činnosti :D? Každá druhá instalačka windows má sebou přibalený crack, jde pak jen o to, jestli má nebo nemá klíč, což nemá vůbec co dělat s tímhle článkem.

Odpovědět
31.3.2014 7:32
Neaktivní uživatelský účet
Avatar
Dominik Hošic
Redaktor
Avatar
Dominik Hošic:31.3.2014 14:55

Myslím, že tou nelegální činností myslel, že jsem tu instalačku zkopíroval ne? :D, ale no nevím.

Odpovědět
31.3.2014 14:55
Klient: Nefunguje mi internet co s tím uděláte? Operátor: a co vidíte na monitoru? Klient: No signal...
Avatar
Heroes Killer:25.5.2014 22:34

O původu (/legalitě) té verze Windows si každý můžeme myslet své, důležité však je (dle mého názoru), že přispěla k vytvoření pomocného článku, který bude pro spoustu lidí užitečný.

Článek samotný je opravdu kvalitně zpracovaný, a díky přiloženým obrázkům, které jsou navíc v češtině, zvládne ta okna nainstalovat i počítačový analfabet.
:D

Editováno 25.5.2014 22:34
 
Odpovědět
25.5.2014 22:34
Avatar
shiro
Člen
Avatar
shiro:9.6.2015 19:49

Neexistuje daco, ako bolo kedysi v dobach win98, ktory sa dal v pohode instalovat z instalacky skopirovanej na HDD a nepotreboval bootovacie medium? Dost by to pomohlo, predsalen DVDROM je uz dnes celkom pomala a brzdi instalaciu OS. Neda sa nejakym cinom proste spustit instalator z instalacky win7 nahratej na HDD po tom, co nabootujem do DOSu napr cez hirens boot cd?

 
Odpovědět
9.6.2015 19:49
Avatar
Odpovídá na shiro
Michal Štěpánek:9.6.2015 23:26

Nevím, co se to zdá na dvd pomalého. Instalace W7 trvá cca 25 minut, jak by sis představoval "rychlejší instalaci"?

Odpovědět
9.6.2015 23:26
Nikdy neříkej nahlas, že to nejde. Vždycky se totiž najde blbec, který to neví a udělá to...
Avatar
shiro
Člen
Avatar
shiro:10.6.2015 8:38

No kopirovanie z disku je X krat rychlejsie ako z dvd, pristupova doba detto...takze tu je co zlepsovat. Ked mozem z 25 minut spravit 5 minut, preco nie?

 
Odpovědět
10.6.2015 8:38
Avatar
shiro
Člen
Avatar
Odpovídá na shiro
shiro:10.6.2015 11:38

Navyse nemusim napalovat dvdcka, staci mi ISO subor s image disku

 
Odpovědět
10.6.2015 11:38
Avatar
Odpovídá na shiro
Michal Štěpánek:10.6.2015 17:00

Samotné čtení instalace (včetně kopírování dat na HDD) z DVD trvá cca 5 minut. Zbytek je samotná instalace. Ještě jsem neviděl systém, který by se dal nainstalovat za 5 minut. ISO můžeš stejně použít jen ve chvíli, kdy už tam nějaký systém máš. Pokud instaluješ na čistý disk, je ti ISO k ničemu, bo ho nemáš čím přečíst...

Odpovědět
10.6.2015 17:00
Nikdy neříkej nahlas, že to nejde. Vždycky se totiž najde blbec, který to neví a udělá to...
Avatar
Luboš Běhounek Satik
Autoredaktor
Avatar
Odpovídá na Michal Štěpánek
Luboš Běhounek Satik:10.6.2015 17:09

Když jsem asi před půl rokem instaloval Win10 preview do virtuálu, tak to trvalo asi 3 minuty, tak těch 5 minut není tak nereálných :)

Odpovědět
10.6.2015 17:09
https://www.facebook.com/peasantsandcastles/
Avatar
Odpovídá na Luboš Běhounek Satik
Michal Štěpánek:10.6.2015 17:12

Je otázka jak moc ovlivní rychlost instalace skutečnost, že jde o "virtuál"...

Odpovědět
10.6.2015 17:12
Nikdy neříkej nahlas, že to nejde. Vždycky se totiž najde blbec, který to neví a udělá to...
Naši partneři možná hledají právě tebe!
Avatar
Luboš Běhounek Satik
Autoredaktor
Avatar
Odpovídá na Michal Štěpánek
Luboš Běhounek Satik:10.6.2015 18:16

Může to jen zpomalit.

Odpovědět
10.6.2015 18:16
https://www.facebook.com/peasantsandcastles/
Avatar
shiro
Člen
Avatar
shiro:11.6.2015 13:54

Ano, v pripade ISO suboru by to problem bol. Ale to bola len odbocka, v ISO by som instalacku skladoval. Ked by som ju chcel pouzit, vykopirujem subory z ISO suboru dakam do adresara na HDD.

Slo mi o to, ze keby sa dala spustit instalacia win7 alebo win8 len z obycajneho DOSu, ktory by si nabootoval napr. z hirens boot cd. Takto sa to dalo pri win98 kedysi davno. A instalujes z HDD na SSD, lietalo by to hodne rychlo. A nie byt limitovany rychlostou 16x DVD (nejakych 20MB/s a strasna pristupova doba), ked mozem mat citanie 90MB/s z klasickeho HDD.

Instalacia win7 netrva 5 minut, neviem skade take casy berete. O virtual pc sa tu samozrejme nebavim. Daj do sformatovaneho PC dvdcko win7 a pusti instalaciu. A meraj cas. 20-30 minut, kym sa dostanes na plochu.

 
Odpovědět
11.6.2015 13:54
Avatar
Martin Dráb
Redaktor
Avatar
Odpovídá na shiro
Martin Dráb:11.6.2015 14:03

Slo mi o to, ze keby sa dala spustit instalacia win7 alebo win8 len z obycajneho DOSu, ktory by si nabootoval napr. z hirens boot cd. Takto sa to dalo pri win98 kedysi davno. A instalujes z HDD na SSD, lietalo by to hodne rychlo. A nie byt limitovany rychlostou 16x DVD (nejakych 20MB/s a strasna pristupova doba), ked mozem mat citanie 90MB/s z klasickeho HDD.

Pochybuju, že tohle vůbec může jít (i teoreticky), protože od Windows Vista instalační média obsahují relativně minimalistické Windows, v rámci kterých běží daná instalace. Můžeš si tam spustit příkazový řádek (Ctrl+F10) a hrát si. I Správce úloh tam mají. Nedivil bych se, kdyby tam byl i třeba Editor registru.

Pokud se podíváš do kořenového adresáře instalačního média, uvidíš tam soubor setup.exe, což je vlastně instalátor (spouští se po nabootování z média). Teoreticky si tam můžeš dát, co chceš. Onehdy jsem si do instalačního média přidal OpenOffice a dokonce mi v tom minimalistickém prostředí šly spustit.

To minimalistické prostředí si můžeš trochu pozměnit úpravou souboru boot.wim, který na médiu také najdeš. Budeš k tomu potřebovat nějakou utilitu na mountování WIM souborů (součástí Windows AIK). Je tam ale nějaký limit na velikost toho WIM souboru, takže z toho full-featured instalaci fakt neuděláš.

Ale celkem se s tím dá vyhrát. Myslím si, že vytvořit si takhle nějaké záchranné médium by neměl být problém. U Windows 8 a novějších by snad ta instalačka měla jít umístit i na flashku (jakože je to oficiálně podporováno).

Řekl bych, že Windows 98 se právě instalovaly z DOSu, takže tam spouštění z jiného boot CD nebyl problém.

Na druhou stranu je tu otázka, jak často ty Windows instaluješ, aby jsi řešil pár minut (popř. nějakých 10-20). Když se nebavíme o virtuálkách.

Odpovědět
11.6.2015 14:03
2 + 2 = 5 for extremely large values of 2
Avatar
shiro
Člen
Avatar
shiro:14.6.2015 14:01

Pravda, priznam sa ze netusim preco MS presiel na takyto typ instalatora, beziaceho z nejakeho live windowsu ci z coho. Zbytocne dlho sa to nacitava a pritom to len kopiruje a spracuva textove informacie od uzivatela, ako to robil aj DOS-acky instalator.

Samozrejme, windows neinstalujes kazdy den. Ale ked potrebujes, aby to bolo rychlo, alebo v praci, kde to robime dost casto by sa daco taketo hodilo.

Editováno 14.6.2015 14:04
 
Odpovědět
14.6.2015 14:01
Avatar
Martin Dráb
Redaktor
Avatar
Odpovídá na shiro
Martin Dráb:14.6.2015 14:58

Já jsem naopak rád, že instalace probíhá z něčeho, co se dá více nazvat liveCD. V případě potřeby z toho jde celkem snadno udělat záchranné médium (prostě si tam přidat nějaké další nástroje). Nemyslím si, že by v načítání prostředí byl tak velký rozdíl oproti XP.

Instalovat Windows by ale mělo jít i nějak vzdáleně (přes network boot?). Ale nevím, zda to není příliš drahé řešení. Pokud si ale vezmu počítačové laboratoře u nás ve škole, tak ty se přeinstalovávají snad jednou za tři měsíce... a neprobíhá to tak, že by těch x počítačů někdo obcházel s instalačním médiem. Někde na serveru jsou hotové instalační obrazy, které obsahují již předinstalovanou spoustu programů, které se prostě aplikují.

Odpovědět
14.6.2015 14:58
2 + 2 = 5 for extremely large values of 2
Avatar
shiro
Člen
Avatar
shiro:14.6.2015 18:03

U nas na slovensku to maju skoly vsetko v image suboroch, za 15min je ntb/pc hotove.
A co v IT servise, kde je kazde pc ine? O tom som vravel :-)

 
Odpovědět
14.6.2015 18:03
Avatar
Martin Dráb
Redaktor
Avatar
Odpovídá na shiro
Martin Dráb:14.6.2015 19:50

U nas na slovensku to maju skoly vsetko v image suboroch, za 15min je ntb/pc hotove.

A co v IT servise, kde je kazde pc ine? O tom som vravel :-)

Můžeš to nějak rozvést? Teď nechápu, co přesně ti vrtá hlavou. V servise sice potkají různé druhy NTB/PC, ale podle mě jim stačí určité množství obrazů, ze kterých tu instalaci udělají. Zas na kždý stroj zdaleka není třeba jiný obraz.

Odpovědět
14.6.2015 19:50
2 + 2 = 5 for extremely large values of 2
Avatar
shiro
Člen
Avatar
Odpovídá na Martin Dráb
shiro:15.6.2015 11:38

No praveze treba. Ved nikdy nemas rovnake PC na servis, ani rovnake ntb. A nechcem skladovat 20 roznych dvdcok. Keby to slo ako som popisoval, nemusis riesit ziadne image subory ci HW konfiguraciu. HW konfiguracia je vzdy problem, lebo je pouzitelna iba na konkretne PC alebo take, ktore sa malicko lisi. Staci ze mas inu dosku a si v prdeli, skoncis na 98% s BSOD, ked tam hodis image z ineho PC.

Nebudem sa ani babrat s nejakym image, ked nedokazem zarucit ze to pojde hned. Pretoze na hranie sa s tym a testovanie kde vsade dana image funguje, jednoducho nieje cas.

 
Odpovědět
15.6.2015 11:38
Avatar
Martin Dráb
Redaktor
Avatar
Odpovídá na shiro
Martin Dráb:15.6.2015 13:00

Moc nechápu, jak by tohle řešila instalace systému z HDD, když ty obrazy stejně leží někde na HDD. A řekl bych, že už dneska nebude problém. Pokud myslíš umístění na HDD stroje, který se má reinstalovat, tak to problém může maximálně v některých případech ulehičt, není to ale řešení.

A pokud ti na daný stroj jde nainstalovat Windows z instalačního média, tak pravděpodobně půjde i z obrazu, ledaže bys tam nějak ostře ořezal drivery. Jinak by to mělo v rámci startu systému najít dostatečně kompatibilní drivery (dobře, možná ne ideální, ale poběží to).

Odpovědět
15.6.2015 13:00
2 + 2 = 5 for extremely large values of 2
Avatar
Ondřej Štorc:4.8.2015 20:43

Ahoj, neví někdo jak udělat totéž, akorát s Windows 10?

Odpovědět
4.8.2015 20:43
Život je příliš krátký na to, abychom bezpečně odebírali USB z počítače..
Avatar
Odpovídá na Ondřej Štorc
Michal Štěpánek:4.8.2015 21:20

když si dáš vyhledat upgrade windovs 10 microsofti ti nabídnou vytvoření ISO souboru s Win 10 dle vlastního výběru

Odpovědět
4.8.2015 21:20
Nikdy neříkej nahlas, že to nejde. Vždycky se totiž najde blbec, který to neví a udělá to...
Avatar
Odpovídá na Michal Štěpánek
Ondřej Štorc:4.8.2015 21:25

To já to ISO mám, ale mám problém s tím bootováním. DVD mechaniku mám rozbitou (zápis jde, čtení ne) a doma mám jen 2GB flashku...

Odpovědět
4.8.2015 21:25
Život je příliš krátký na to, abychom bezpečně odebírali USB z počítače..
Avatar
Odpovídá na Ondřej Štorc
Michal Štěpánek:4.8.2015 22:19

z Flashky jsem to nezkoušel, ale podle mě by to mělo fungovat stejně, jako když si do USB dáš externí DVD mechaniku... Když bude to medium bootovací, mělo by to být OK...

Odpovědět
4.8.2015 22:19
Nikdy neříkej nahlas, že to nejde. Vždycky se totiž najde blbec, který to neví a udělá to...
Avatar
Odpovídá na Ondřej Štorc
Michal Žůrek - misaz:5.8.2015 1:46

uděláš to úplně stejně jako v návodu a mělo by ti to fungovat. Jinak instalace z flešky je jistota.

 
Odpovědět
5.8.2015 1:46
Avatar
Msprg
Člen
Avatar
Msprg:17.9.2015 21:18

Problem je ale ten ze ked si stiahnete win 10 32+64 iso tak:

Ma cez 5 giga takze sa nevojde na klasicke dvd a pochybujem ze kazdy druhy clovek ma doma dvojvrstvove dvd,

Chcel som ho nabootovat cez usb ale usb mi chce bootovat iba z fat 32 (neviem ako urobit boot usb z ntfs resp. Ex.fat :-` ) takze ho tam neskopiruje. Inak usb ma 32 gb.

A teraz: cez usb to nejde, dvojvrstvove dvd sa vam kupovat nechce a tak prichadza do uvahy este instalacia z hdd.....ale je tu jeden malý problém.....a ten je obrovský
Totižto v iso instalacky winnu sa mimo ineho nachadzaju zložky:
X32 (alebo x86 nepamätám)
A x64
A teda sunto akokeby dve isa v jednom. Ako to iso napite a nabootojute tak si ako pri dual boote mozete zvolit x32 a x64
Ale boot.wim sa tu v podzlozkach nikde nenachadza (okrem x32 a x64 ) a zasa v obidvoch zlozkach x32 a x64 je sources/boot.wim ........

A teraz ktoré zvolit? Opdpoved sa zda byt jednoducha predsa podla toho aku architekturu chete instalovat!
Tak si zvolime napr.: iso/x64/sources/bo­ot.wim
Dobre, restartujeme pc a zvolime si installtion from hdd.
A instalacka zacne bootovat.....­.vsetko vyzera dobre az do bodu ked kliknete na instalovat vtedy namiesto zadania product key, a potvrdenie licencnych podmienok sa zobrazi akurat tak chyba, ze chyba ovladac od dvd mechaniky z ktorej vy ale ani náhodou neinštalujete.....a doinštalovali ste.
Samozrejme nehovorim ze to je nemozne......

P.s.:viem že som z toho urobil poviedku ale ked som sa uz rozpisal islo to samo :-`

 
Odpovědět
17.9.2015 21:18
Avatar
Dominik Hošic
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Msprg
Dominik Hošic:17.9.2015 21:28

Zkus na to bootování z flashky utilitu WinToBootic.

Odpovědět
17.9.2015 21:28
Klient: Nefunguje mi internet co s tím uděláte? Operátor: a co vidíte na monitoru? Klient: No signal...
Avatar
Msprg
Člen
Avatar
Odpovídá na Dominik Hošic
Msprg:17.9.2015 22:00

LOL hej po pridani komentu som si hned v google vyhladal "create a bootable usb ntfs" a medzi inymi aj tu utulitku aj tak dik teraz to skusam s diakpartom vela krat mi to nevyslo ale ja som v niektorych veciach tvrdohlavy ako mulica :-)

edit://
hej a teraz som si vsimol

Michal Žůrek - misaz Jinak instalace z flešky je jistota.

Editováno 17.9.2015 22:03
 
Odpovědět
17.9.2015 22:00
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 35 zpráv z 35.