Velké srovnání základních třídících algoritmů

Algoritmy Třídění Velké srovnání základních třídících algoritmů

Třídění je základní funkčností většiny počítačových programů i her, která se provádí velmi často. Setkáváme se s ní pokaždé, když počítač řadí kontakty podle abecedy, když hra vykresluje 2d scénu (nejprve si seřadí objekty podle vzdálenosti od kamery a až potom je může začít odzadu vykreslovat) nebo když zkrátka potřebujeme setřídit nějaké množství dat podle určitých kritérií, abychom z nich vytvořili nějaké statistiky. Můžeme tedy třídit např. žáky podle prospěchu, zaměstnance podle platu, kandidáty podle počtu hlasů atp. Třídění je spolu s vyhledáváním stěžejní vlastností také velkých obchodních informačních systémů. Jeho rychlost je tedy naprosto klíčová a závisí (kromě rychlosti počítače) na časové složitosti zvoleného třídícího algoritmu a také na velikosti a struktuře zpracovávaných dat. Pokud budeme znát principy a časové složitosti třídících algoritmů, můžeme dosáhnout obrovských časových úspor v našich programech. I hodinová operace se špatně zvoleným algoritmem se může jeho záměnou proměnit na záležitost několika málo vteřin.

Následující práce se zabývá porovnáním výkonu (benchmarkem) šesti třídících algoritmů. Cílem je přinést relativní porovnání rychlosti algoritmů na stejném stroji a stejných testovacích datech, která budou dostatečně objemná a různorodá. Měla by potvrdit očekávané chování a ohodnotit algoritmy podle času, který tříděním strávily, resp. zjistit, které algoritmy je vhodné použít na určitý typ dat a které nikoli.

2. Popis podmínek testování

V rámci této práce jsem testoval 6 třídících algoritmů založených na vzájemném porovnávání prvků. Následuje jejich seznam a hrubý popis funkčnosti, implementace a časové složitosti:


 

...konec náhledu článku...

Prémiový článek

Prémiový článek

Na itnetwork.cz se nachází největší a nejucelenější česká databáze s výukovými články, jejímž cílem je umožnit kvalitní vzdělání v oblasti IT úplně každému. Měsíčně zobrazíme k milionu článků a sklidíme desítky děkovných emailů, kde nám sdělujete, že jsme vám pomohli k lepšímu zaměstnání nebo vzdělání.

Ačkoli se snažíme držet většinu obsahu úplně zadarmo, udržovat síť v provozu a aktuální stojí obrovské úsilí. Proto je nějaký obsah, jako cvičení nebo odbornější články, přístupný pouze za body. Nebojte, nestojí to skoro nic :)

Popis článku

Požadovaný článek má následující obsah:

Velké srovnání základních třídících algoritmů selection sort, bubble sort, merge sort, heap sort, quick sort.
Pro přístup k článku potřebuješ 10 bodů
Na svém účtu máš aktuálně 0 bodů
10 bodů získáš za přidání svého článku na síť nebo za 25 Kč

Koupí článku k němu získáš neomezený přístup a to napořád. Posuneš své znalosti zas kousek dopředu a zároveň nám pomůžeš udržovat celý projekt při životě a pomáhat vám tak k lepší budoucnosti.

Obsah článku spadá pod licenci Premium, koupí článku souhlasíš se smluvními podmínkami.

Body získáš, když podpoříš naši síť. To můžeš udělat buď zasláním symbolické částky na podporu provozu nebo přidáním obsahu na síť.

Dobít body můžeš okamžitě např.:

Kartou SMS Převodem
Kartou SMS Převodem

  Aktivity (1)

Článek pro vás napsal David Čápka
Avatar
Autor pracuje jako softwarový architekt a pedagog na projektu ITnetwork.cz (a jeho zahraničních verzích). Velmi si váží svobody podnikání v naší zemi a věří, že když se člověk neštítí práce, tak dokáže úplně cokoli.
Unicorn College Autor se informační technologie naučil na Unicorn College - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.

Miniatura
Předchozí článek
Counting sort
Miniatura
Všechny články v sekci
Třídící/řadící algoritmy