Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 14 - Diář s databází v C#

V předešlém cvičení, Řešené úlohy k 12.-13. lekci OOP v C# .NET, jsme si procvičili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.

Dnes si v C# tutoriálu do Listu zkusíme uložit objekty.

Prvně jsem chtěl udělat databázi uživatelů, ale uživatele jsme tu již několikrát měli. Jelikož jsme se nedávno naučili datum a čas, naprogramujeme si diář. Do databáze budeme ukládat jednotlivé záznamy a vždy vypíšeme ten dnešní a zítřejší. Databáze to nebude samozřejmě ta v tom pravém slova smyslu (na to ještě nemáme zkušenosti), ale bude se jednat právě o List v operační paměti počítače. Bude umožňovat záznamy přidávat, hledat je podle data a mazat podle data a času.

Založte si nový projekt, který pojmenujeme Diar.

Záznam

Prvně si udělejme třídu, jejíž instance budeme ukládat. Nazvěme ji Zaznam. Záznam v diáři se bude vázat k nějakému datu a času. Také bude obsahovat nějaký text. Např.: "12. ledna 2018 - Vyvenčit psa". To je asi vše, třída může vypadat takto:

class Zaznam
{
    public DateTime DatumCas { get; set; }
    public string Text { get; set; }

    public Zaznam (DateTime datumCas, string text)
    {
        DatumCas = datumCas;
        Text = text;
    }

    public override string ToString()
    {
        return DatumCas + " " + Text;
    }
}

Třída v podstatě slouží jen k záznamu dat a nemá žádné metody (až na konstruktor a ToString()). Všimněte si, že v konstruktoru již nemusíme používat this, jak jsme byli zvyklí u atributů, protože nyní se jedná o vlastnosti s velkými písmeny.

Databáze

Protože program bude o něco složitější, rozdělíme ho do více objektů (vrstev). Záznam máme, nyní si vytvoříme objekt Databaze, ve které budou záznamy uloženy. Opět bude mít privátní List, jako měl Losovac. Ten bude nyní typu Zaznam. Diář bude umožňovat záznamy přidávat, mazat a vyhledávat podle data. K projektu tedy přidáme třídu Databaze. Bude velmi podobná minulému Losovači:

class Databaze
{
    private List<Zaznam> zaznamy;

    public Databaze()
    {
        zaznamy = new List<Zaznam>();
    }

}

Třída tedy slouží pouze pro manipulaci s daty. Obsahuje vnitřní kolekci zaznamy, ta se inicializuje v konstruktoru. Mohli bychom použít i inicializaci bez konstruktoru přímo u deklarace ve formě:

private List<Zaznam> zaznamy = new List<Zaznam>();

Dodejme třídě metody pro přidání, vymazání a vyhledání záznamu. Přidání záznamu by mělo být jasné:

public void PridejZaznam(DateTime datumCas, string text)
{
    zaznamy.Add(new Zaznam(datumCas, text));
}

Jako druhou metodu přidejme nalezení záznamů v daný den. Metoda bude vracet List nalezených záznamů, protože jich pro ten den může být v databázi více. Záznamy budeme moci vyhledávat podle data i času nebo jen podle data. Můžeme tak najít záznamy v konkrétní den bez ohledu na to, v jakou jsou hodinu. Podle čeho budeme chtít vyhledávat bude udávat parametr dleCasu typu bool. Pokud bude false, hledáme jen podle data bez ohledu na čas. List si nejprve vytvoříme a poté do něj přidáváme záznamy, které odpovídají hledanému datu. Odpovídat musí buď celé datum a čas (pokud hledáme i podle času) nebo jen část Date, pokud hledáme jen podle data. Naplněný List s nalezenými záznamy vrátíme.

public List<Zaznam> NajdiZaznamy(DateTime datum, bool dleCasu)
{
    List<Zaznam> nalezene = new List<Zaznam>();
    foreach (Zaznam z in zaznamy)
    {
        if (((dleCasu) && (z.DatumCas == datum)) // dle času a data
        ||
        ((!dleCasu) && (z.DatumCas.Date == datum.Date))) // pouze dle data
            nalezene.Add(z);
    }
    return nalezene;
}

Nakonec přidáme vymazání záznamů v určitou dobu. To provedeme pomocí metody NajdiZaznamy() a nalezené záznamy jednoduše proiterujeme a z Listu odstraníme. Budeme mazat podle přesného data i času, 2. parametr u metody NajdiZaznamy() bude tedy true:

public void VymazZaznamy(DateTime datum)
{
    List<Zaznam> nalezeno = NajdiZaznamy(datum, true);
        foreach (Zaznam z in nalezeno)
                zaznamy.Remove(z);
}

Diář

Nyní si přidáme k projektu poslední třídu, bude to samotný diář. Nazvěme ji Diar. Ten již bude obsahovat metody pro komunikaci s uživatelem. Všimněte si, jak aplikaci rozdělujeme a jednotlivé její části zapouzdřujeme. List je zapouzdřen v databázi, která nad ním postavila další metody pro bezpečnou manipulaci s jeho obsahem. Samotnou databázi nyní vložíme do diáře. Tím oddělíme logiku a práci s daty od komunikace s uživatelem a dalšími vstupy/výstupy programu. Třída Diar tedy bude komunikovat s uživatelem a data od něj předá databázi.

Přidejme si privátní instanci databáze, kterou si vytvoříme v konstruktoru:

class Diar
{

    private Databaze databaze;

    public Diar()
    {
        databaze = new Databaze();
    }

}

Jako další přidejme pomocnou metodu ZjistiDatumCas(), která vyzve uživatele k zadání data a času a vrátí instanci DateTime nastavenou na tuto hodnotu. Jediným bodem k přemýšlení je zde validace vstupu od uživatele:

private DateTime ZjistiDatumCas()
{
    Console.WriteLine("Zadejte datum a čas ve tvaru [1.1.2012 14:00]:");
    DateTime datumCas;
    while (! DateTime.TryParse(Console.ReadLine(), out datumCas))
        Console.WriteLine("Chybné zadání, zadejte znovu datum a čas: ");
    return datumCas;
}

Přidejme metodu VypisZaznamy(), která najde záznamy v daný den a vypíše je:

public void VypisZaznamy(DateTime den)
{
    List<Zaznam> zaznamy = databaze.NajdiZaznamy(den, false);
    foreach (Zaznam z in zaznamy)
        Console.WriteLine(z);
}

Metoda pro vyzvání uživatele k vložení parametrů nového záznamu a jeho přidání do databáze bude následující:

public void PridejZaznam()
{
    DateTime datumCas = ZjistiDatumCas();
    Console.WriteLine("Zadejte text záznamu:");
    string text;
    while (string.IsNullOrWhiteSpace(text = Console.ReadLine()))
    {
        Console.WriteLine("Zadej text znovu:");
    }
    databaze.PridejZaznam(datumCas, text);
}

IsNullOrWhiteSpace

Pomocí metody IsNullOrWhiteSpace() ošetříme situace, kdy uživatel nic nezadá nebo zadá jen pár mezer. Jestliže se tak stane, tak uživatele vyzveme pro nové zadání textu. Tato metoda vrací hodnotu true, když řetězec, který jí předáme, má hodnotu null, je prázdný nebo obsahuje jen mezery. Můžete ji ve svých programech takto využívat.

Zbývá záznamy vyhledávat a mazat. Metoda k vyhledání vrátí List s nalezenými záznamy (jen podle data, přesný čas nebude hrát roli). Vyzveme uživatele k zadání data a to předáme databázi. Výsledek zobrazíme.

public void VyhledejZaznamy()
{
    // Zadání data uživatelem
    DateTime datumCas = ZjistiDatumCas();
    // Vyhledání záznamů
    List<Zaznam> zaznamy = databaze.NajdiZaznamy(datumCas, false);
    // Výpis záznamů
    if (zaznamy.Count() > 0)
    {
        Console.WriteLine("Nalezeny tyto záznamy: ");
        foreach (Zaznam z in zaznamy)
            Console.WriteLine(z);
    }
    else
        // Nenalezeno
        Console.WriteLine("Nebyly nalezeny žádné záznamy.");
}

Mazání záznamů je triviální:

public void VymazZaznamy()
{
    Console.WriteLine("Budou vymazány záznamy v daný den a hodinu");
    DateTime datumCas = ZjistiDatumCas();
    databaze.VymazZaznamy(datumCas);
}

Jako poslední přidejme metodu pro vypsání úvodní obrazovky programu s aktuálním datem a časem a událostmi na dnešek a zítřek.

public void VypisUvodniObrazovku()
{
    Console.Clear();
    Console.WriteLine("Vítejte v diáři!");
    Console.WriteLine("Dnes je: {0}", DateTime.Now);
    Console.WriteLine();
    // výpis hlavní obrazovky
    Console.WriteLine("Dnes:\n-----");
    VypisZaznamy(DateTime.Today);
    Console.WriteLine();
    Console.WriteLine("Zítra:\n------");
    VypisZaznamy(DateTime.Now.AddDays(1));
    Console.WriteLine();
}

Můžeme vítězoslavně přejít do Program.cs a vytvořit instanci diáře. Zde umístíme také hlavní cyklus programu s menu programu a reakcí na volbu uživatele. Je to ta nejvyšší vrstva programu:

static void Main(string[] args)
{
    // instance diáře
    Diar diar = new Diar();
    char volba = '0';
    // hlavní cyklus
    while (volba != '4')
    {
        diar.VypisUvodniObrazovku();
        Console.WriteLine();
        Console.WriteLine("Vyberte si akci:");
        Console.WriteLine("1 - Přidat záznam");
        Console.WriteLine("2 - Vyhledat záznamy");
        Console.WriteLine("3 - Vymazat záznam");
        Console.WriteLine("4 - Konec");
        volba = Console.ReadKey().KeyChar;
        Console.WriteLine();
        // reakce na volbu
        switch (volba)
        {
            case '1':
                diar.PridejZaznam();
                break;
            case '2':
                diar.VyhledejZaznamy();
                break;
            case '3':
                diar.VymazZaznamy();
                break;
            case '4':
                Console.WriteLine("Libovolnou klávesou ukončíte program...");
                break;
            default:
                Console.WriteLine("Neplatná volba, stiskněte libovolnou klávesu a opakujte volbu.");
                break;
        }
        Console.ReadKey();
    }
}

Kód výše není složitý a již jsme tu podobný měli mockrát. Výslednou aplikaci jsem na vyzkoušení půjčil přítelkyni, zde vidíte výsledek :) :

Konzolová aplikace
Vítejte v diáři!
Dnes je: 13.6.2016 20:22:45

Dnes:
-----
13.6.2016 10:00:00 Shopping - Arkády Pankrác
13.6.2016 19:30:00 Vyvenčit mého yorkšírka Dennyho

Zítra:
------
14.6.2016 14:00:00 Power plate

Vyberte si akci:
1 - Přidat záznam
2 - Vyhledat záznamy
3 - Vymazat záznam
4 - Konec
2
Zadejte datum a čas ve tvaru [1.1.2012 14:00]:
15.6.2016
Nalezeny tyto záznamy:
15.6.2016 9:30:00 Zkouška - Ekonomika cestovního ruchu

Tímto jsme si List osvojili a bude nám poměrně dlouho stačit. Na závěr bych dodal, že takto si můžete udělat databázi čehokoli. Můžete použít např. třídu Uzivatel z lekce Vlastnosti nebo kteroukoli jinou třídu. Můžete ukládat články, úlohy, slony, cokoli, co chcete v databázi spravovat. A co dál?

V příští lekci, Rozhraní (interface), to bude o rozhraní. V OOP nás toho čeká ještě dost :).


 

Měl jsi s čímkoli problém? Stáhni si vzorovou aplikaci níže a porovnej ji se svým projektem, chybu tak snadno najdeš.

Stáhnout

Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami

Staženo 1455x (43.17 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce C#

 

Předchozí článek
Řešené úlohy k 12.-13. lekci OOP v C# .NET
Všechny články v sekci
Objektově orientované programování v C# .NET
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Rozhraní (interface)
Článek pro vás napsal David Hartinger
Avatar
Uživatelské hodnocení:
369 hlasů
David je zakladatelem ITnetwork a programování se profesionálně věnuje 15 let. Má rád Nirvanu, nemovitosti a svobodu podnikání.
Unicorn university David se informační technologie naučil na Unicorn University - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.
Aktivity