1. díl - Úvod do Windows Forms aplikací

C# .NET Windows Forms Úvod do Windows Forms aplikací

Vítejte u prvního dílu seriálu, ve kterém se naučíme vytvářet okenní (formulářové) aplikace v C# .NET a vyzkoušíme si použití jednotlivých komponent. Budeme pracovat s tlačítky, textovými poli, tabulkami, ale i s obrázky, časovači a dalšími tzv. kontrolkami (anglicky control), které máme v těchto aplikacích k dispozici.

Seriál budu psát tak, abyste nepotřebovali žádné pokročilé znalosti. Předpokládám však, že znáte alespoň základy objektově orientovaného programování.

Windows Forms

Windows Forms je prvním frameworkem z .NETu, který umožňuje jednoduchou tvorbu formulářových aplikací pomocí grafického designeru. Nalezneme zde plnou sadu připravených kontrolek (nekdy označovaných jako komponenty) pro většinu situací. A pokud nám nebudou stačit, můžeme si samozřejmě vytvořit vlastní nebo upravit nějakou existující. Právě Windows Forms se budeme v tomto seriálu věnovat.

V současné době existuje spolu s Winforms ještě jeden modernější framework WPF (Windows Presentation Foundation). Obsahuje lepší oddělení logiky a výstupu, podporu rychlejšího vykreslování, animací, bindingů a dalších nových technologií. V praxi se u formulářových aplikací používají oba frameworky, u novějších aplikací WPF, existující aplikace z většiny používají Winforms. V současné době není Winforms označen za zastaralý a stále se používá, jeho použití je jednoduché a určitě se v praxi setkáte s mnoha aplikacemi, které jsou ve Winforms napsané. Měli byste o nich tedy mít alespoň nějaké povědomí, i když je určitě lepší tvořit nové aplikace rovnou ve WPF, které je technologicky mnohem dále.

První formulářová aplikace

Nezačneme jinak, než klasickou aplikací Hello World, tentokrát formulářovou :) Pokud jste nečetli zdejší seriál, tak zopakuji, že je to jednoduchá aplikace, která nedělá nic jiného, než že vypíše nějaký Text.

Vytvořte si nový projekt, jako typ projektu vyberte Windows Forms Application. Jako název zvolíme HelloForms.

Založení nového projektu Windows Forms ve Visual Studio

Okno vašeho Visual Studia by nyní mělo vypadat asi takto:

Windows Forms aplikace ve Visual Studio

Popišme si jeho jednotlivé části, které budeme při vývoji formulářových aplikací používat. Důležité části jsou na obrázku výše zvýrazněné červeně.

  • Designer (Grafický návrhář) - V Designeru vidíme, jak formulář vypadá. Zatím je to jen prázdné okno.
  • Properties (Vlastnosti) - V okně Properties vidíme vlastnosti aktuálně označeného prvku na formuláři. Pokud okno nevidíte, zapněte si ho v menu View -> Properties Window.
  • Toolbox (Panel nástrojů) - Toolbox je vyjížděcí okno, které slouží jako paleta s jednotlivými kontrolkami, které můžeme na formulář vložit.

Nastavení vlastností kontrolek

Když označíme nějakou kontrolku na formuláři nebo formulář samotný, můžeme v okně Properties měnit jednotlivé vlastnosti kontrolky.

Jelikož na formuláři žádný prvek nemáme, je označený právě formulář. Formuláři změníme titulek na Pozdrav. Vyhledejte si vlastnost Text a do ní vložte hodnotu Pozdrav. Výsledek se hned projeví v návrháři. Tímto způsobem budeme nastavovat vlastnosti všech kontrolek na formuláři.

Vložení kontrolek na formulář

Nyní otevřeme Toolbox a vybereme kontrolku Label, což je textový popisek. Vložíme ji do formuláře buď dvojklikem nebo přesunutím myší. Formulář si zmenšete a label myší jednoduše přesuňte doprostřed. Označenému labelu v oknu Properties nastavte text na "Pozdrav z formuláře".

Vaši první okenní aplikaci můžete spustit jako vždy zeleným tlačítkem Play nebo klávesou F5. Měli byste dostat podobný výsledek:

První okenní aplikace v C# .NET

Pod pokličkou

Vysvětleme si, jak aplikace funguje uvnitř. Samotný formulář je samozřejmě objekt (jak jinak :)). Je definován třídou Form1, kterou nalezneme v souboru Form1.cs. Soubor si samozřejmě můžete přejmenovat v Solution Exploreru, přejmenuje se i třída. Pro naší aplikaci by se formulář mohl jmenovat např. PozdravForm, přejmenujte si ho tak, jelikož se v aplikaci poté budete lépe orientovat.

Visual Studio zobrazuje buď grafický náhled formuláře nebo jeho zdrojový kód. Mezi těmito režimy můžeme přepínat buď pravým kliknutím na formulář (resp. na kód) a výběrem možnosti View Code (resp. View Designer). Užitečné je znát klávesové zkratky Shift + F7 k přesunu do návrháře a CTRL + ALT + 0 k přesunu do kódu. Musí se jednat o nulu na alfanumercké klávesnici (tu vlevo).

Přesuňte se do kódu formuláře, který vypadá asi takto (vynechal jsem usingy):

namespace HelloForms
{
    public partial class PozdravForm : Form
    {
        public PozdravForm()
        {
            InitializeComponent();
        }
    }
}

Vidíme, že formulář je třída, dědící z třídy Form. Nikde zde není ani památky po tom, co jsme naklikali, pouze v konstruktoru se volá podivná metoda InitializeCom­ponent().

Třída je označená jako partial, což znamená, že je definována ve více souborech. Konkrétně existuje ještě soubor PozdravForm.De­signer.cs, který obsahuje již méně přehledný kód, který se automaticky generuje tím, jak v návrháři klikáme.

Tento kód je schválně oddělen do dalšího souboru, aby nedělal zdrojový kód formuláře nepřehledným. Do souboru Designer.cs nikdy ručně nezasahujte a vlastně byste o jeho existenci ani nemuseli vědět. Ukažme si ale jeho obsah, abychom pochopili, jak aplikace funguje:

namespace HelloForms
{
    partial class PozdravForm
    {
        /// <summary>
        /// Required designer variable.
        /// </summary>
        private System.ComponentModel.IContainer components = null;

        /// <summary>
        /// Clean up any resources being used.
        /// </summary>
        /// <param name="disposing">true if managed resources should be disposed; otherwise, false.</param>
        protected override void Dispose(bool disposing)
        {
            if (disposing && (components != null))
            {
                components.Dispose();
            }
            base.Dispose(disposing);
        }

        #region Windows Form Designer generated code

        /// <summary>
        /// Required method for Designer support - do not modify
        /// the contents of this method with the code editor.
        /// </summary>
        private void InitializeComponent()
        {
            this.label1 = new System.Windows.Forms.Label();
            this.SuspendLayout();
            //
            // label1
            //
            this.label1.AutoSize = true;
            this.label1.Location = new System.Drawing.Point(75, 32);
            this.label1.Name = "label1";
            this.label1.Size = new System.Drawing.Size(135, 17);
            this.label1.TabIndex = 0;
            this.label1.Text = "Pozdrav z formuláře";
            //
            // Form1
            //
            this.AutoScaleDimensions = new System.Drawing.SizeF(8F, 16F);
            this.AutoScaleMode = System.Windows.Forms.AutoScaleMode.Font;
            this.ClientSize = new System.Drawing.Size(282, 80);
            this.Controls.Add(this.label1);
            this.Name = "Form1";
            this.Text = "Pozdrav";
            this.ResumeLayout(false);
            this.PerformLayout();

        }

        #endregion

        private System.Windows.Forms.Label label1;
    }
}

V kódu vidíme onu skrytou metodu InitializeCom­ponent(), která nedělá nic jiného, než že vytvoří postupně všechny prvky na formuláři a nastaví jim patřičné vlastnosti, které jsme zvolili. Vidíme zde, jak se tvoří náš label a nastavují se mu vlastnosti. Metoda se poté volá v konstruktoru, čímž se formulář inicializuje. Nezasvěcený programátor je tedy úplně odstíněn od kódu, co generuje návrhář. Je to samozřejmě hlavně proto, aby ho nemohl rozbít :) Nicméně je důležité vědět, jak to funguje, abyste byli schopni např. přidávat kontrolky za běhu aplikace nebo opravit chyby v souboru, co designer generuje.

Dnešní projekt je ke stažení v příloze článku včetně zdrojových kódu, bude tomu tak vždy. Pokud vám něco nešlo, můžete si najít chybu. Příště si vysvětlíme, jak fungují události a naprogramujeme si jednoduchou kalkulačku.


 

Stáhnout

Staženo 508x (47.9 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce C#

 

  Aktivity (1)

Článek pro vás napsal David Čápka
Avatar
Autor pracuje jako softwarový architekt a pedagog na projektu ITnetwork.cz (a jeho zahraničních verzích). Velmi si váží svobody podnikání v naší zemi a věří, že když se člověk neštítí práce, tak dokáže úplně cokoli.
Unicorn College Autor se informační technologie naučil na Unicorn College - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.

Jak se ti líbí článek?
Celkem (11 hlasů) :
4.181824.181824.181824.18182 4.18182


 


Miniatura
Všechny články v sekci
Okenní aplikace v C#

 

 

Komentáře

Avatar
Petr Čech (czubehead):

Tohle je mnohem lepší než to, co bylo předtím jako první.

Odpovědět 4.11.2013 15:02
Why so serious? -Joker
Avatar
nonsense
Člen
Avatar
nonsense:

Výborný článek,
jen

nešlo by zvolit nějaké jiné slovo než "kontrolka"?
Vždycky si pod tímto pojmen představím světýlko na palubní desce/televizi/ra­ketě/...

Chci říct, že tohle slovo je zažitý v úplně jiných souvislostech a zbytečně to mate. alespoň mne...
javascript:%20ap­pendSmiley(':)')

 
Odpovědět  +1 25.6.2014 16:41
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 2 zpráv z 2.