2. díl - Visual Studio a první konzolová aplikace

C# .NET Základní konstrukce Visual Studio a první konzolová aplikace American English version English version

Unicorn College ONEbit hosting Tento obsah je dostupný zdarma v rámci projektu IT lidem. Vydávání, hosting a aktualizace umožňují jeho sponzoři.

V minulém tutoriálu jsme si řekli něco o jazyce jako takovém a také jsme pochopili, co je to .NET framework. Dnes se zaměříme hlavně na IDE Visual Studio, ukážeme si, jak se používá a naprogramujeme si jednoduchou konzolovou aplikaci.

IDE je zkratka Integrated Development Environment (integrované vývojové prostředí) a jednoduše řečeno se jedná o aplikaci, ve které píšeme zdrojový kód a pomocí které potom naši aplikaci testujeme a ladíme.

Začít musíme samozřejmě tím, že si Visual Studio nainstalujeme. Pokud studujete IT školu, je velmi pravděpodobné, že máte přes MSDN přístup k ostré verzi Visual Studio Enterprise zdarma. Pokud ne, nezoufejte, protože Visual Studio (dále jen VS) má edici Community, která je zcela zdarma a to dokonce i pro komerční účely. I ta vám bude dlouho stačit, protože její omezení nejsou nijak velká. Zde máte link ke stažení Visual Studio Community.

Instalace

Pokud máte alespoň elementární znalosti angličtiny, doporučuji VS nainstalovat v tomto jazyce, až budete pokročilí programátoři, ušetří vám to spoustu nepříjemností. Ideálně by se měl psát anglicky i kód, ale pro názornost budu v celém seriálu a i v některých ukázkových programech používat české identifikátory. Je na vás a vašich znalostech angličtiny jak vaše programy budete psát. Výhodou anglického programu je samozřejmě to, že jako velmi pokročilí můžete diskutovat velmi složité problémy na mezinárodních fórech, kde se vyskytují experti na danou oblast. U pokročilých věcí jako jsou databáze nebo web. aplikace je třeba ve VS nastavit mnoho specifických věcí, manuály v češtině nemusíte najít a pak jen přemýšlíte, jaký je asi překlad tohoto checkboxu. Angličtina je v programování standardem. Čeština samozřejmě teď pro začátek není žádný problém a na vaše programy nemá žádný vliv, myslím to spíše do budoucna.

Instalace se vás zeptá na preferovaný jazyk, pochopitelně zvolíte C#, jinak není třeba nic extra nastavovat, stačí "vynextit". Pokud máte VS Express, je třeba ho zaregistrovat, registrace je zdarma a obdržíte poté sériové číslo, které vám umožňuje program zdarma a legálně používat.

Zálohování a verzování

Kromě IDE programátor potřebuje nějaký nástroj, který bude zálohovat a verzovat jeho práci. Nemůžeme se spolehnout na to, že program prostě budeme ukládat, protože jsme lidé a ne stroje. Lidé dělají chyby a když přijdete o několikadenní nebo dokonce několikatýdenní práci, může to zabolet. Je dobré naučit se na toto myslet hned od začátku. Velmi doporučuji program DropBox, který je extrémně jednoduchý a sám vaše soubory verzuje (tedy zachovává změny v čase a je možné se vrátit ke starším verzím projektu) a zároveň synchronizuje s webovým úložištěm, i kdyby jste si projekt omylem smazali, přepsali, ukradli vám notebook nebo vám zkolaboval pevný disk, vaše data zůstanou v bezpečí. DropBox také umožňuje sdílet jeden projekt mezi více vývojáři. Více o DropBoxu viz tento článek, který obsahuje zároveň pozvánku do DropBoxu s 0,5 GB prostoru navíc.

Jako další verzovací nástroj se hojně používá GIT, jeho nastavení by ale vydalo na samostatný článek a DropBox pro naše účely bohatě postačuje.

Vytvoření projektu

Spustíme VS a v aplikačním menu zvolíme položku File -> New -> Project.

Založení nového projektu ve Visual Studio

V okně New project vybereme template Visual C# -> Windows a v nabídce vedle zvolíme Console Application. Jako jméno aplikace zvolíme PrvniAplikace. Target framework nahoře přepneme na .NET Framework 3.5 (to z toho důvodu, aby naše programy bez problému fungovaly na Windows 7 bez nutnosti doinstalování novějšího .NETu, pro Windows 8 použijte .NET 4.5). V Dropboxu si vytvořte nějakou složku na vaše projekty, např. CSharp. U lokace pomocí tlačítka Browse vybereme složku C:\Users\vase_jme­no\Dropbox\Cshar­p. Nějakou dobu zůstaneme u konzolových aplikací (příkazová řádka), protože k jejich obsluze potřebujeme minimální znalosti z objektového světa a jsou tedy ideální k naučení základů jazyka. Okno by mělo vypadat asi takto:

Vytvoření projektu konzolové aplikace v C#

Formulář potvrdíme.

Ovládání Visual Studia

Okno nyní vypadá asi takto, já jsem ho hodně zmenšil, aby se mi sem vešlo :)

Okno Visual Studia

Zajímat nás bude zejména prostřední okno, do kterého nám VS vygeneroval kostru zdrojového kódu. Možná může být překvapením, že nezačínáme s prázdným oknem, ale rovnou s kusem kódu. Proč tomu tak je pochopíte, až si kód alespoň intuitivně vysvětlíme, vše bude vysvětleno během seriálu a některé části jsou na pochopení poměrně složité, proto nám zatím bude stačit vědět, že tam prostě jsou.

Prvních několik řádků nám říká, jaké knihovny z .NET budeme využívat, asi zásadní je pro nás ta System, bez ní bychom asi těžko něco naprogramovali, protože obsahuje např. základní metody pro práci s konzolí. Namespace a class zatím nebudeme řešit, spokojíme se s tím, že je to určitý způsob, jak se aplikace v C# strukturují. Klíčová pro nás bude metoda Main, mezi ty složené závorky pod ní (tedy do jejího těla) budeme psát náš kód. Main je vyhrazené slovo a C# ví, že má po spuštění aplikace vykonat právě tuto metodu (může jich tam být totiž více, ale o tom opět později). Vlastně můžeme zatím ignorovat úplně všechno až na tělo metody Main().

Druhým důležitým prvkem v okně pro nás bude zelené tlačítko Play v horní liště, které program zkompiluje a spustí. Můžete si to zkusit, protože náš program zatím nic nedělá, hned se zase vypne. Spuštění můžeme provést též klávesovou zkratkou F5. Klávesové zkratky má VS velmi dobře řešené a ty pokročilejší připomínají systém akordů, když je budete znát, práce vám půjde rychleji od ruky. Vedle ikony šipky máme vybráno Debug. To znamená, že se program bude kompilovat v Debug módu a bude obsahovat určité rutiny k výpisu chyb. Tento mód se používá zejména pro testování programu (když ho vyvíjíme) a běh programu může být kvůli tomu o něco pomalejší. Jakmile si budeme jisti, že je program hotový, přepneme na Release a spustíme. Výsledkem bude vytvoření s spuštění programu tak, jak je ho možné šířit mezi lidi.

Adresářová struktura konzolové aplikace

Podíváme se, jak vypadá naše aplikace na disku. Otevřeme si složku s aplikací, tedy C:\Users\vase_jme­no\Dropbox\Cshar­p\PrvniAplika­ce. Nalezneme v ní soubor PrvniAplikace.sln, který zastupuje tzv. solution Visual Studia. Solution (řešení) je soubor projektů a může tedy obsahovat více aplikací, v praxi se toho využívá např. ve vícevrstvých aplikacích nebo při testování, pro nás je zajímavé jen to, že právě přes tento soubor budeme naše aplikace potom otevírat. Nalézá se zde také složka PrvniAplikace, ve které již sídlí náš projekt. Otevřeme si ji.

Soubor PrvniAplikace­.csproj obsahuje soubor našeho projektu, i přes něj lze naši aplikaci otevřít. Program.cs obsahuje samotný zdrojový kód. Zajímat nás bude ještě složka bin, jejíž název napovídá, že obsahuje binární (strojový) kód naší aplikace. Otevřeme ji.

Vidíme, že obsahuje podsložky Debug a Release. V nich jsou poté samotné exe soubory naší aplikace (pokud jsme ji samozřejmě alespoň jednou spustili v této konfiguraci). Pokud se budete chtít se svými aplikacemi někomu pochlubit, exe soubor ve složce Release je právě to, co mu pošlete. Dalších souborů si nemusíte všímat.

Hello world

Je zarytým zvykem, že prvním programem v nějakém novém jazyce bývá tzv. Hello world. Jedná se o program, který jakýmkoli způsobem uživateli zobrazí hlášku "Hello world", případně nějaký podobný text. Opět zopakuji, že příkazy budeme psát do těla metody main. Budeme potřebovat dva příkazy (pozn. výraz příkazy používám k zjednodušení), jeden k zobrazení textu a další k vyčkání na stisk libovolné klávesy, aby program hned neskončil.

K výpisu textu složí:

Console.WriteLine("Text");

A k vyčkání na klávesu:

Console.ReadKey();

Console je tzv. třída. Pojmem třída budeme zatím chápat soubor nějakých příkazů, příkazům se v C# říká metody. Console tedy obsahuje metody k obsluze konzole. Voláme na ni metodu WriteLine, která vypíše text. Vidíme, že metodu na třídě voláme pomocí operátoru tečka. Každá metoda může obsahovat nějaké vstupní parametry, které se zadávají do závorky a jsou oddělené čárkou. V případě metody WriteLine je parametrem text k vypsání. Textu budeme říkat textový řetězec nebo jen řetězec (anglicky string) a budeme ho psát do uvozovek, aby tomu C# rozuměl a nezaměňoval ho s jinými příkazy. Metoda ReadKey nemá žádné parametry, přesto však za její název musíme napsat závorku, ta je v C# povinná. Příkazy píšeme na samostatné řádky a za každý píšeme středník. Naše metoda Main tedy bude nyní vypadat nějak takto:

static void Main(string[] args)
{
        Console.WriteLine("Hello ITnetwork!");
        Console.ReadKey();
}

Program spustíme pomocí klávesy F5.

Konzolová aplikace
Hello ITnetwork!

Gratuluji, právě jste se stali programátorem :) To bude pro dnešek vše, příště se podívame na základní datové typy a vytvoříme si jednoduchou kalkulačku.

Dnešní projekt je přiložen jako soubor na konci článku, i u dalších tutoriálů budu vždy výsledek přikládat ke stažení. Doporučuji si ale nejprve projekt vytvořit pomocí tutoriálu a ke stažení se uchýlit jen v případě, když vám něco nepůjde. Pokud program hned jen stáhnete, nic se nenaučíte :)


 

Stáhnout

Staženo 2569x (36.76 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce C#

 

  Aktivity (8)

Článek pro vás napsal David Čápka
Avatar
Autor pracuje jako softwarový architekt a pedagog na projektu ITnetwork.cz (a jeho zahraničních verzích). Velmi si váží svobody podnikání v naší zemi a věří, že když se člověk neštítí práce, tak dokáže úplně cokoli.
Unicorn College Autor se informační technologie naučil na Unicorn College - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.

Jak se ti líbí článek?
Celkem (72 hlasů) :
4.930554.930554.930554.930554.93055


 


Miniatura
Předchozí článek
Úvod do C# a .NET frameworku
Miniatura
Všechny články v sekci
Základní konstrukce jazyka C#

 

 

Komentáře
Zobrazit starší komentáře (95)

Avatar
Lukáš Vomáčka:

Zdravím, je opravdu nutné mít explorer10 neviužívám ho neboť to je snad nejhorší prohlížeč co znám, ale před instalací ho to vyžaduje a nechce mě to pustit dál, a při opětovnem spuštění mi to píše že mam malou verzi systemu windows, mam 7ultimate

Editováno 16. února 12:01
 
Odpovědět 16. února 11:59
Avatar
Lukáš Vomáčka:

Měl bych ještě jeden dotaz, pakliže se mi povede naprogramovat daný příklad tak že bude vykonávat přesně to co má ale po kontrole ze staženým kontrolním souborem bude můj zdrojový kod psaný jinak je to špatně či opravdu ne víc možnosti jak daný program napsat tak aby fungoval? Toto se mi stávalo když sem podle vašich stránek zkoušel Javu, díky.

 
Odpovědět 16. února 12:20
Avatar
Odpovídá na Lukáš Vomáčka
Michal Štěpánek:

Jestli si chceš nainstalovat VS2015, tak mám pocit, že to je až pro WIN8, takže pro W7 jen nižší verzi. Co se týče samotného programování, zrovna "Hello world" moc jinak (než je tady uvedeno) napsat nejde. U složitějších prográmků existuje samozřejmě mnoho možností, jak je napsat, nicméně předpokládám, že se to učíš, takže nevidím důvod, proč bys to měl psát jinak, než podle návodu zde. Až to budeš "ovládat", najdeš si určitě svůj způsob zápisu, který ti bude vyhovovat...

Odpovědět 16. února 13:19
Nikdy neříkej nahlas, že to nejde. Vždycky se totiž najde blbec, který to neví a udělá to...
Avatar
Odpovídá na Michal Štěpánek
Libor Šimo (libcosenior):

VS2015express mám na win7 a minulý rok to šlo nainstaliť bez problémov.

Odpovědět 16. února 15:36
Aj tisícmíľová cesta musí začať jednoduchým krokom.
Avatar
Libor Šimo (libcosenior):

Sorry, nie express, ale community.

Odpovědět 16. února 15:39
Aj tisícmíľová cesta musí začať jednoduchým krokom.
Avatar
Elisse
Člen
Avatar
Odpovídá na Libor Šimo (libcosenior)
Elisse:

Jak se ti to povedlo? Když jsem to instaloval u přítelkyně, tak

"This version of Visual Studio requires a computer with a newer version of Windows".

Windows update, žádné nové aktualizace...

Editováno 16. února 16:15
 
Odpovědět  +1 16. února 16:14
Avatar
Odpovídá na Michal Štěpánek
Lukáš Vomáčka:

Zdravím, díky za radu zkusím starší verzi, jinak stím psanim sem to myyslel tak že sem se v javě dostal do lekcí kde máš jen zadání a ukázano jakej ma byt výsledek a jak se ma chovat, stím že máš čerpat z předchozích ukázaných postupů, a když sem to sám sesmolil a dělalo to co mělo a otevřel sem pro kontrolu vzorec pro stažení, byl jiný, proto se na to ptám, zda je to špatně a za předpokladu že by se mi to stalo i zde jestli mám zkoumad předložené řešení nebo je zbytečné to řešit, když to dělá co má.

 
Odpovědět 16. února 16:58
Avatar
Odpovídá na Lukáš Vomáčka
Michal Štěpánek:

U těchto nejjednodušších příkladů je to asi šumák, nicméně je to tu ukázané asi tak, jak by se to správně mělo dělat, takže když si to osvojíš tímto způsobem, budeš to mít v budoucnu asi jednodušší...

Odpovědět  +1 16. února 17:16
Nikdy neříkej nahlas, že to nejde. Vždycky se totiž najde blbec, který to neví a udělá to...
Avatar
Odpovídá na Elisse
Libor Šimo (libcosenior):

Neviem, ani ma nenapadlo, že by to nešlo. Proste som to nainštaloval.

Odpovědět 16. února 17:38
Aj tisícmíľová cesta musí začať jednoduchým krokom.
Avatar
Odpovídá na Michal Štěpánek
Libor Šimo (libcosenior):

Teraz sa asi ukazalo, ze tvoje heslo: Nikdy nerikej nahlas, ze to nejde.... ;-)

Plati. :-D

Odpovědět  +1 16. února 18:38
Aj tisícmíľová cesta musí začať jednoduchým krokom.
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 10 zpráv z 105. Zobrazit vše