Java týden
30 % bodů zdarma na online výuku díky naší Slevové akci!
Pouze tento týden sleva až 80 % na e-learning týkající se Javy.

Lekce 14 - Animace v Adobe Illustrator

V předchozí lekci, Uložit a Exportovat v Adobe Illustrator, jsme si ukázali ukládání a export. Dnes se budeme věnovat tématu animací.

I když Illustrator je vektorový program přednostně určený pro tvorbu statických vektorů, nabízí nám kromě toho i 3D modelování a dokonce snadnou tvorbu animací.

Animace

Ve zkratce je animace uměle-vytvořený pohyb pomocí dvou základních principů. Buď pomocí frame to frame - neboli tvorby po obrázcích, nebo pomocí tvorby kosterního objektu a pohybu jeho jednotlivých částí. Nejedná se o záznam pohybu!

Možnost animovat v Illustrator vznikla ještě v době, kdy všichni ITčkáři věřili v budoucnost programu Flash a v jeho komplexní možnosti. Ten totiž obsahoval možnost tvorby grafiky, animací a programování v jednom kompletním balíčku. Když se ale ukázaly všechny díry v jeho struktuře, zůstaly nám po něm už jen vektorové hry a pár bannerových prvků na stránkách a pro nás zajímavý formát flashového videa - .swf. Právě do tohoto formátu dokážeme z Illustratoru exportovat jednotlivé vrstvy a rychle vytvořit animaci.

Upozornění: flash doplňky je třeba mít nainstalované! Nebo je otvírat pomocí Windows Exploreru.

Skákající míček

Ideálním způsobem představení principu je skákající míč. Abychom si to zjednodušili, omezíme si pohyb míče na 4 pozice. Vytvoříme si kruh - Základní tvary - elipsa a při tvorbě držíme klávesu Shift.

Nastavíme kruhu černou výplň a zrušíme obrys. Označíme kružnici myší. Stiskneme Alt a podržením levého tlačítka myši nad kružnicí a posunutím směrem nahoru vytvoříme kruhu kopii.

Vytvoříme ještě jednu kopii opět o něco výše a poslední kopie bude na místě té druhé. Zkontrolujeme si umístění kruhů tak, že na ně budeme v okně vrstev postupně klikat. Odspodu směrem nahoru by měly být kružnice v pozici - dole, uprostřed, nahoře, uprostřed. Máme 4 kružnice a pokud bychom jejich vrstvy postupně znovu a znovu zapínali, vytvoří se nám animace pohybu původní kružnice.

Abychom uměli tyto elipsy postupně do animace exportovat, musíme pro každou jednu kružnici vytvořit extra vrstvu. To provedeme v okně vrstev. Nová vrstva se vytváří pomocí ikony v okně vrstev vlevo před košem, nebo přes rozšířené možnosti vrstev v pravém horním rohu okna. Jelikož v původní vrstvě zůstává jen jedna kružnice, dotvoříme si nové vrstvy 3. Postupně si do nich myší přesuneme kružnice a opětovně si zkontrolujeme jejich pozici klikáním na jednotlivé vrstvy. Odspodu směrem vzhůru ve vrstvách se nám označí spodní, střední a vrchní střední kružnice.

Pokud nám pořadí sedí, stiskneme Soubor, Exportovat a ve formátech si zvolíme flash animaci - .swf.

Tento výukový obsah pomáhají rozvíjet následující firmy, které dost možná hledají právě tebe!

V okně Export pro .swf se nacházejí dvě záložky. Obě jsou pro nás důležité, protože obsahují komplexnější nastavení výstupu. V záložce Základní si nastavíme Exportovat jako: vrstvy do snímků! (Ostatní měnit nebudeme)

V okně Další si ověříme ppi 75, kmitočty 8, potvrzené opakování a odškrtnuté (odznačené) exportování statické vrstvy. Pokud bychom chtěli zvýšit rychlost animace, tak do okna kmitočtů zapíšeme číslo větší než 8. Možnost exportovat statické pozadí využijeme v případě, pokud bychom měli na scéně pozadí a nechtěli ho kopírovat do každé vrstvy zvlášť.

Potvrdíme Ok a animace je hotová.

Abychom ji dokázali přehrát, otevíráme ji v programu Microsoft Explorer nebo s nainstalovaným flash doplňkem v jiném libovolném prohlížeči.

Jednoduchý princip, který jsme si právě ukázali, je efektivní zejména při nízkém počtu snímků a použitím opakování. Není nic lehčího, než vytvořit problikávající text na web nebo elementární animaci.

Jízda

Vytvoříme si jednoduché pozadí. Nejprve si vytvoříme nový dokument s rozměry 10 x 10 cm. Ořezové značky ani více pláten nepotřebujeme.

Přes celou plochu plátna vytvoříme světlemodrý obdélník. Ve spodních dvou třetinách vytvoříme horizont pomocí okrové barvy.

Během celé tvorby si dáváme pozor, aby se nám všechny prvky scény vešly do velikosti dokumentu a nevznikala nám po exportu kolem plátna bílá plocha. Víme totiž, že při exportu se ukládá vše, co se v dokumentu nachází. Pokud bychom chtěli objekty, které překračují plátno, tradičně oříznout exportem se zaškrtnutím volby "použít velikost plátna", přišli bychom o možnost animování!

Následně vytvoříme do obdélníku další dva, které nám budou simulovat prostor. Druhý bude tmavší a třetí nejtmavší.

Následně vytvoříme na pozadí hory a cestu s krajnicí.

Abychom vytvořili pohyb, umístíme na cestu nový objekt, který kreslíme pomocí funkce pero. Nejprve základní bílou plochu, na ni šedý stín vpravo, černou linii a stín, který je vrhán na krajnici s 50 % krytím. Skupinu těchto objektů spojíme po jejich označení klávesovou zkratkou Ctrl + G a přejmenujeme skupinu na milník.

Milníku vytvoříme zmenšenou kopii a umístíme ji kompozičně tak, aby spolu vytvářely dojem prostoru. Následně oba milníky označíme, zkopírujeme (Ctrl + C a Ctrl + F) a pomocí kliknutí na Objekt - Transformovat - Zrcadlit je otočíme podle svislé osy y. Všechny milníky spojíme do skupiny milníky.

Poslední uděláme auto. Pomocí nástroje pero si vytvoříme vlastní design a doplníme ho o jednotlivé komponenty. Pokud nemáme tvůrčí chvíli, můžeme se inspirovat Googlem a použít postup z lekce o ruční vektorizaci - GTA style. Do jedné skupiny vložíme všechny části auta a přejmenujeme ji na auto.

Když máme prvky scény hotové a všechny rozděleny do skupin a přejmenovány, vytvoříme si 4 nové vrstvy .

V původní Vrstvě1 zůstane jen pozadí. Do další vrstvy jsme přesunuli milníky a auto. V této Vrstvě2 s objekty nehýbeme, jen vytvoříme jejich kopie a přeneseme nové auto i milníky do Vrstvy3. Ve třetí vrstvě milníky transformujeme tak, aby vizuálně seděly k pohybu směrem od nás. Auto můžeme jemně pohnout na stranu. Zopakujeme kopie auta a milníků a opět skupinu Milníky zmenšíme a poopravíme.

Pohyb milníků bude tvořen posunem po 1/4 vzdálenosti mezi levými milníky vpředu a vzadu. Teď máme 5 vrstev - ve Vrstvě1 je pozadí, v každé další je auto a pohybem ve vrstvách nahoru se milníky vzdalují.

Zkontrolujeme posloupnost vrstev a dáme soubor exportovat do flash .swf. V záložce Základní potvrdíme vrstvy do snímků a v Dalších jen přidáme volbu exportovat statickou vrstvu, kde si zvolíme tu, v níž se nachází pozadí (Vrstva1).

Pokud chceme scénu zatraktivnit, můžeme do ní vložit fleky na cestě, další milníky, oblaky nebo stromy. Pokud by se po exportu vykreslovaly vrstvy ve špatném pořadí, není problém to opravit, jelikož dokument máme díky přejmenování skupin přehledný a s rozumným počtem vrstev ;)

Věřím, že taková možnost animace někomu zpříjemní tvorbu a možná vyřeší zadání, kterým je rychle zanimovat prvky pro webovou stránku.

Tím dnešní lekce končí.


 

Předchozí článek
Uložit a Exportovat v Adobe Illustrator
Všechny články v sekci
Adobe Illustrator
Článek pro vás napsal chain
Avatar
Jak se ti líbí článek?
Ještě nikdo nehodnotil, buď první!
Venuje sa grafike, objektovemu programovaniu, vyuke a osobnemu rozvoju
Aktivity (2)

 

 

Komentáře

Avatar
Petr Doležal:16. června 9:48

Flash je mrtvý a je doporučeno jej odinstalovat a z bezpečnostních důvodů nepoužívat. Šlo by napsat stejný článek s exportem do CSS + JS, Sal.js či Rellax.js.

Více zde: https://24ways.org/…s-animation/

 
Odpovědět
16. června 9:48
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 1 zpráv z 1.