Lekce 15 - Animace v Adobe Illustrator
V předchozím kvízu, Kvíz - Export, uložení, vektorizace a ořezové masky, jsme si ověřili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.
Dnes se budeme věnovat tématu animací.
I když Illustrator je vektorový program přednostně určený pro tvorbu statických vektorů, nabízí nám kromě toho i 3D modelování a dokonce snadnou tvorbu animací.
Animace
Ve zkratce je animace uměle-vytvořený pohyb pomocí dvou základních principů. Buď pomocí frame to frame - neboli tvorby po obrázcích, nebo pomocí tvorby kosterního objektu a pohybu jeho jednotlivých částí. Nejedná se o záznam pohybu!
Možnost animovat v Illustrator vznikla ještě v době, kdy všichni
ITčkáři věřili v budoucnost programu Flash a v jeho
komplexní možnosti. Ten totiž obsahoval možnost tvorby grafiky, animací a
programování v jednom kompletním balíčku. Když se ale ukázaly všechny
díry v jeho struktuře, zůstaly nám po něm už jen vektorové hry a pár
bannerových prvků na stránkách a pro nás zajímavý formát flashového
videa - .swf
. Právě do tohoto formátu dokážeme z Illustratoru
exportovat jednotlivé vrstvy a rychle vytvořit animaci.
Upozornění: flash doplňky je třeba mít nainstalované! Nebo je otvírat pomocí Windows Exploreru.
Skákající míček
Ideálním způsobem představení principu je skákající míč. Abychom si
to zjednodušili, omezíme si pohyb míče na 4
pozice. Vytvoříme
si kruh - Základní tvary - elipsa a při
tvorbě držíme klávesu Shift.
Nastavíme kruhu černou výplň a zrušíme obrys. Označíme kružnici myší. Stiskneme Alt a podržením levého tlačítka myši nad kružnicí a posunutím směrem nahoru vytvoříme kruhu kopii.
Vytvoříme ještě jednu kopii opět o něco výše a poslední kopie bude
na místě té druhé. Zkontrolujeme si umístění kruhů tak, že na ně
budeme v okně vrstev postupně klikat. Odspodu směrem nahoru by měly být
kružnice v pozici - dole, uprostřed,
nahoře, uprostřed. Máme 4
kružnice a pokud bychom jejich vrstvy postupně znovu a znovu zapínali,
vytvoří se nám animace pohybu původní kružnice.
Abychom uměli tyto elipsy postupně do animace exportovat, musíme pro
každou jednu kružnici vytvořit extra vrstvu. To provedeme v
okně vrstev. Nová vrstva se vytváří pomocí
ikony v okně vrstev vlevo před košem, nebo přes
rozšířené možnosti vrstev v pravém horním rohu okna.
Jelikož v původní vrstvě zůstává jen jedna kružnice, dotvoříme si
nové vrstvy 3
. Postupně si do nich myší přesuneme kružnice a
opětovně si zkontrolujeme jejich pozici klikáním na jednotlivé vrstvy.
Odspodu směrem vzhůru ve vrstvách se nám označí spodní, střední a
vrchní střední kružnice.
Pokud nám pořadí sedí, stiskneme Soubor,
Exportovat a ve formátech si zvolíme flash
animaci - .swf
.
V okně Export pro .swf
se nacházejí dvě
záložky. Obě jsou pro nás důležité, protože obsahují komplexnější
nastavení výstupu. V záložce Základní si nastavíme
Exportovat jako: vrstvy do snímků! (Ostatní měnit
nebudeme)
V okně Další si ověříme ppi 75
, kmitočty
8
, potvrzené opakování a odškrtnuté (odznačené)
exportování statické vrstvy. Pokud bychom chtěli zvýšit rychlost animace,
tak do okna kmitočtů zapíšeme číslo větší než
8
. Možnost exportovat statické pozadí využijeme v
případě, pokud bychom měli na scéně pozadí a nechtěli ho kopírovat do
každé vrstvy zvlášť.
Potvrdíme Ok a animace je hotová.
Abychom ji dokázali přehrát, otevíráme ji v programu Microsoft Explorer nebo s nainstalovaným flash doplňkem v jiném libovolném prohlížeči.
Jednoduchý princip, který jsme si právě ukázali, je efektivní zejména při nízkém počtu snímků a použitím opakování. Není nic lehčího, než vytvořit problikávající text na web nebo elementární animaci.
Jízda
Vytvoříme si jednoduché pozadí. Nejprve si vytvoříme nový dokument s
rozměry 10
x 10
cm. Ořezové značky ani více
pláten nepotřebujeme.
Přes celou plochu plátna vytvoříme světlemodrý obdélník. Ve spodních dvou třetinách vytvoříme horizont pomocí okrové barvy.
Během celé tvorby si dáváme pozor, aby se nám všechny prvky scény vešly do velikosti dokumentu a nevznikala nám po exportu kolem plátna bílá plocha. Víme totiž, že při exportu se ukládá vše, co se v dokumentu nachází. Pokud bychom chtěli objekty, které překračují plátno, tradičně oříznout exportem se zaškrtnutím volby "použít velikost plátna", přišli bychom o možnost animování!
Následně vytvoříme do obdélníku další dva, které nám budou simulovat prostor. Druhý bude tmavší a třetí nejtmavší.
Následně vytvoříme na pozadí hory a cestu s krajnicí.
Abychom vytvořili pohyb, umístíme na cestu nový objekt, který kreslíme
pomocí funkce pero. Nejprve základní bílou plochu, na ni
šedý stín vpravo, černou linii a stín, který je vrhán na krajnici s
50
% krytím. Skupinu těchto objektů spojíme po jejich
označení klávesovou zkratkou Ctrl + G a přejmenujeme
skupinu na milník
.
Milníku vytvoříme zmenšenou kopii a umístíme ji kompozičně tak, aby
spolu vytvářely dojem prostoru. Následně oba milníky označíme,
zkopírujeme (Ctrl + C a Ctrl + F) a
pomocí kliknutí na Objekt - Transformovat - Zrcadlit je
otočíme podle svislé osy y
. Všechny milníky
spojíme do skupiny milníky
.
Poslední uděláme auto. Pomocí nástroje pero si
vytvoříme vlastní design a doplníme ho o jednotlivé komponenty. Pokud
nemáme tvůrčí chvíli, můžeme se inspirovat Googlem a použít postup z
lekce o ruční vektorizaci - GTA style. Do jedné skupiny vložíme
všechny části auta a přejmenujeme ji na auto
.
Když máme prvky scény hotové a všechny rozděleny do skupin a
přejmenovány, vytvoříme si 4
nové vrstvy.
V původní Vrstvě1
zůstane jen pozadí. Do další vrstvy
jsme přesunuli milníky a auto. V této Vrstvě2
s objekty
nehýbeme, jen vytvoříme jejich kopie a
přeneseme nové auto i milníky do Vrstvy3
. Ve
třetí vrstvě milníky transformujeme tak, aby vizuálně seděly k
pohybu směrem od nás. Auto můžeme jemně pohnout na stranu.
Zopakujeme kopie auta a milníků a opět skupinu Milníky
zmenšíme a poopravíme.
Pohyb milníků bude tvořen posunem po 1/4 vzdálenosti mezi levými
milníky vpředu a vzadu. Teď máme 5
vrstev - ve
Vrstvě1
je pozadí, v každé další je auto a pohybem ve
vrstvách nahoru se milníky vzdalují.
Zkontrolujeme posloupnost vrstev a dáme soubor exportovat do flash
.swf
. V záložce Základní potvrdíme vrstvy do
snímků a v Dalších jen přidáme volbu exportovat
statickou vrstvu, kde si zvolíme tu, v níž se nachází
pozadí (Vrstva1
).
Pokud chceme scénu zatraktivnit, můžeme do ní vložit fleky na cestě, další milníky, oblaky nebo stromy. Pokud by se po exportu vykreslovaly vrstvy ve špatném pořadí, není problém to opravit, jelikož dokument máme díky přejmenování skupin přehledný a s rozumným počtem vrstev
Věřím, že taková možnost animace někomu zpříjemní tvorbu a možná vyřeší zadání, kterým je rychle zanimovat prvky pro webovou stránku.
V následujícím cvičení, Řešené úlohy k 15. lekci Adobe Illustrator, si procvičíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.