NOVINKA! E-learningové kurzy umělé inteligence. Nyní AI za nejlepší ceny. Zjisti více:
NOVINKA – Víkendový online kurz Software tester, který tě posune dál. Zjisti, jak na to!

Lekce 15 - Animace v Adobe Illustrator

V předchozím kvízu, Kvíz - Export, uložení, vektorizace a ořezové masky, jsme si ověřili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.

Dnes se budeme věnovat tématu animací.

I když Illustrator je vektorový program přednostně určený pro tvorbu statických vektorů, nabízí nám kromě toho i 3D modelování a dokonce snadnou tvorbu animací.

Animace

Ve zkratce je animace uměle-vytvořený pohyb pomocí dvou základních principů. Buď pomocí frame to frame - neboli tvorby po obrázcích, nebo pomocí tvorby kosterního objektu a pohybu jeho jednotlivých částí. Nejedná se o záznam pohybu!

Možnost animovat v Illustrator vznikla ještě v době, kdy všichni ITčkáři věřili v budoucnost programu Flash a v jeho komplexní možnosti. Ten totiž obsahoval možnost tvorby grafiky, animací a programování v jednom kompletním balíčku. Když se ale ukázaly všechny díry v jeho struktuře, zůstaly nám po něm už jen vektorové hry a pár bannerových prvků na stránkách a pro nás zajímavý formát flashového videa - .swf. Právě do tohoto formátu dokážeme z Illustratoru exportovat jednotlivé vrstvy a rychle vytvořit animaci.

Upozornění: flash doplňky je třeba mít nainstalované! Nebo je otvírat pomocí Windows Exploreru.

Skákající míček

Ideálním způsobem představení principu je skákající míč. Abychom si to zjednodušili, omezíme si pohyb míče na 4 pozice. Vytvoříme si kruh - Základní tvary - elipsa a při tvorbě držíme klávesu Shift.

Základy Adobe Illustrator

Nastavíme kruhu černou výplň a zrušíme obrys. Označíme kružnici myší. Stiskneme Alt a podržením levého tlačítka myši nad kružnicí a posunutím směrem nahoru vytvoříme kruhu kopii.

Základy Adobe Illustrator

Vytvoříme ještě jednu kopii opět o něco výše a poslední kopie bude na místě té druhé. Zkontrolujeme si umístění kruhů tak, že na ně budeme v okně vrstev postupně klikat. Odspodu směrem nahoru by měly být kružnice v pozici - dole, uprostřed, nahoře, uprostřed. Máme 4 kružnice a pokud bychom jejich vrstvy postupně znovu a znovu zapínali, vytvoří se nám animace pohybu původní kružnice.

Základy Adobe Illustrator

Abychom uměli tyto elipsy postupně do animace exportovat, musíme pro každou jednu kružnici vytvořit extra vrstvu. To provedeme v okně vrstev. Nová vrstva se vytváří pomocí ikony v okně vrstev vlevo před košem, nebo přes rozšířené možnosti vrstev v pravém horním rohu okna. Jelikož v původní vrstvě zůstává jen jedna kružnice, dotvoříme si nové vrstvy 3. Postupně si do nich myší přesuneme kružnice a opětovně si zkontrolujeme jejich pozici klikáním na jednotlivé vrstvy. Odspodu směrem vzhůru ve vrstvách se nám označí spodní, střední a vrchní střední kružnice.

Základy Adobe Illustrator

Pokud nám pořadí sedí, stiskneme Soubor, Exportovat a ve formátech si zvolíme flash animaci - .swf.

Základy Adobe Illustrator

V okně Export pro .swf se nacházejí dvě záložky. Obě jsou pro nás důležité, protože obsahují komplexnější nastavení výstupu. V záložce Základní si nastavíme Exportovat jako: vrstvy do snímků! (Ostatní měnit nebudeme)

Základy Adobe Illustrator

V okně Další si ověříme ppi 75, kmitočty 8, potvrzené opakování a odškrtnuté (odznačené) exportování statické vrstvy. Pokud bychom chtěli zvýšit rychlost animace, tak do okna kmitočtů zapíšeme číslo větší než 8. Možnost exportovat statické pozadí využijeme v případě, pokud bychom měli na scéně pozadí a nechtěli ho kopírovat do každé vrstvy zvlášť.

Základy Adobe Illustrator

Potvrdíme Ok a animace je hotová.

Abychom ji dokázali přehrát, otevíráme ji v programu Microsoft Explorer nebo s nainstalovaným flash doplňkem v jiném libovolném prohlížeči.

Jednoduchý princip, který jsme si právě ukázali, je efektivní zejména při nízkém počtu snímků a použitím opakování. Není nic lehčího, než vytvořit problikávající text na web nebo elementární animaci.

Jízda

Vytvoříme si jednoduché pozadí. Nejprve si vytvoříme nový dokument s rozměry 10 x 10 cm. Ořezové značky ani více pláten nepotřebujeme.

Základy Adobe Illustrator

Přes celou plochu plátna vytvoříme světlemodrý obdélník. Ve spodních dvou třetinách vytvoříme horizont pomocí okrové barvy.

Základy Adobe Illustrator

Během celé tvorby si dáváme pozor, aby se nám všechny prvky scény vešly do velikosti dokumentu a nevznikala nám po exportu kolem plátna bílá plocha. Víme totiž, že při exportu se ukládá vše, co se v dokumentu nachází. Pokud bychom chtěli objekty, které překračují plátno, tradičně oříznout exportem se zaškrtnutím volby "použít velikost plátna", přišli bychom o možnost animování!

Následně vytvoříme do obdélníku další dva, které nám budou simulovat prostor. Druhý bude tmavší a třetí nejtmavší.

Základy Adobe Illustrator

Následně vytvoříme na pozadí hory a cestu s krajnicí.

Základy Adobe Illustrator

Abychom vytvořili pohyb, umístíme na cestu nový objekt, který kreslíme pomocí funkce pero. Nejprve základní bílou plochu, na ni šedý stín vpravo, černou linii a stín, který je vrhán na krajnici s 50 % krytím. Skupinu těchto objektů spojíme po jejich označení klávesovou zkratkou Ctrl + G a přejmenujeme skupinu na milník.

Základy Adobe Illustrator

Milníku vytvoříme zmenšenou kopii a umístíme ji kompozičně tak, aby spolu vytvářely dojem prostoru. Následně oba milníky označíme, zkopírujeme (Ctrl + C a Ctrl + F) a pomocí kliknutí na Objekt - Transformovat - Zrcadlit je otočíme podle svislé osy y. Všechny milníky spojíme do skupiny milníky.

Základy Adobe Illustrator

Poslední uděláme auto. Pomocí nástroje pero si vytvoříme vlastní design a doplníme ho o jednotlivé komponenty. Pokud nemáme tvůrčí chvíli, můžeme se inspirovat Googlem a použít postup z lekce o ruční vektorizaci - GTA style. Do jedné skupiny vložíme všechny části auta a přejmenujeme ji na auto.

Základy Adobe Illustrator
Základy Adobe Illustrator

Když máme prvky scény hotové a všechny rozděleny do skupin a přejmenovány, vytvoříme si 4 nové vrstvy.

V původní Vrstvě1 zůstane jen pozadí. Do další vrstvy jsme přesunuli milníky a auto. V této Vrstvě2 s objekty nehýbeme, jen vytvoříme jejich kopie a přeneseme nové auto i milníky do Vrstvy3. Ve třetí vrstvě milníky transformujeme tak, aby vizuálně seděly k pohybu směrem od nás. Auto můžeme jemně pohnout na stranu. Zopakujeme kopie auta a milníků a opět skupinu Milníky zmenšíme a poopravíme.

Základy Adobe Illustrator

Pohyb milníků bude tvořen posunem po 1/4 vzdálenosti mezi levými milníky vpředu a vzadu. Teď máme 5 vrstev - ve Vrstvě1 je pozadí, v každé další je auto a pohybem ve vrstvách nahoru se milníky vzdalují.

Zkontrolujeme posloupnost vrstev a dáme soubor exportovat do flash .swf. V záložce Základní potvrdíme vrstvy do snímků a v Dalších jen přidáme volbu exportovat statickou vrstvu, kde si zvolíme tu, v níž se nachází pozadí (Vrstva1).

Pokud chceme scénu zatraktivnit, můžeme do ní vložit fleky na cestě, další milníky, oblaky nebo stromy. Pokud by se po exportu vykreslovaly vrstvy ve špatném pořadí, není problém to opravit, jelikož dokument máme díky přejmenování skupin přehledný a s rozumným počtem vrstev ;)

Věřím, že taková možnost animace někomu zpříjemní tvorbu a možná vyřeší zadání, kterým je rychle zanimovat prvky pro webovou stránku.

V následujícím cvičení, Řešené úlohy k 15. lekci Adobe Illustrator, si procvičíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.


 

Předchozí článek
Kvíz - Export, uložení, vektorizace a ořezové masky
Všechny články v sekci
Základy Adobe Illustrator
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Řešené úlohy k 15. lekci Adobe Illustrator
Článek pro vás napsal chain
Avatar
Uživatelské hodnocení:
2 hlasů
Venuje sa grafike, objektovemu programovaniu, vyuke a osobnemu rozvoju
Aktivity