Lekce 10 - Efekty v Adobe Illustrator
V předešlém cvičení, Řešené úlohy k 8. - 9. lekci Adobe Illustrator, jsme si procvičili nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.
V dnešní lekci se zaměříme na efekty.
Efekty v Illustrátoru
Jako všechny grafické programy i Illustrátor má své speciální funkce, které nazýváme efekty. Tato skupina speciálních manipulací s objektem je natolik rozsáhlá, že již v minulosti vývojáři dělili efekty na takzvané filtry a efekty. Dnes nám ponechali tyto funkce pouze jako efekty, ale i mezi nimi můžeme rozeznat takzvané vektorové a bitmapové efekty (v okně efektů - efekty v Illustratoru a efekty ve Photoshopu).
Nejsnáze si to představíme tak, že vektorové prostor mezi ovládacími body tvaru dělí na menší části, uměle do nich vkládají například Bézierovy funkce a bitmapové ovlivňují jejich vizuální vlastnosti, jako je například rozmazání nebo nebo efekt malby olejem. Samozřejmě takový popis je pouze symbolický. Nakolik je možnost kombinace a způsobu aplikování efektů rozsáhlý, ukážeme si vybrané z nich.
S efekty ale pozor!
- 1. Nikdy by se neměly používat samoúčelně. Kreativita je v tom vytvořit něco nového a ne jen aplikovat nástroj efektu.
- 2. Vysoký počet efektů v dokumentu zatěžuje operační paměť. Mějme stále na mysli, že ve vektorovém prostředí je vše tvořeno přes komplikované přepočty.
Vypustit a nafouknout
Jedná se o jeden ze základních efektů. Nachází se v horní lište Efekt - efekty v Illustrator - deformovat a transformovat. Vytvořme si klasickou pěticípou výchozí hvězdu. Aktivujeme výše uvedenou cestou efekt a zapneme náhled. Podle posunu hodnot na jednotlivé strany můžeme sledovat, jak se nám vizuál hvězdy změní na jiskru/ilustrovaný odlesk (posun směrem doleva) nebo základ na lupeny květu (posun směrem doprava).
![Základy Adobe Illustrator](images/3500/lekce9/0.jpg)
Roztřást
Tento efekt se rovněž nachází v části efektů pod skupinou
deformovat a transformovat. Jako každý efekt funguje tak, že
si nejprve označíme objekt, na který chceme efekt aplikovat,
a následně v okně efektu při aktivaci náhledu sledujeme
výsledek podle konkrétních nastavení. Abychom si ho lépe představili,
vytvoříme si chlupaté kolo .
Nejprve vytvoříme kruh, jehož výplní bude lineární
barevný přechod. S pomocí základních nástrojů tedy vytvoříme kruh.
Přepneme do popředí v okně nástrojů výplň a v okně
výplní následně vybereme (klikneme na) barvený
přechod. Nastavení barev je jednoduché - docílíme jej pomocí
klikání do okna přechodu a následným zvolením barvy z
barevné škály nebo ze vzorníku. Tento
přechod otočíme o 90
stupňů tak, aby světlejší barva byla
nahoře a tmavší dole.
![Základy Adobe Illustrator](images/3500/lekce9/obr1.jpg)
Nyní vytvoříme kopii tohoto kruhu tak, že kruh označíme, stiskneme klávesu Alt a potáhneme označený kruh na místo, kde chceme vytvořit kopii.
![Základy Adobe Illustrator](images/3500/lekce9/obr2.jpg)
Oba kruhy označíme a použijeme funkci
prolnutí. Tu opět aktivujeme přes horní
lištu programu Objekt - prolnutí - vytvořit. Tento
nástroj jsme popsali v předchozích lekcích týkajících se textu a proto
jej dnes již nebudeme zbytečně rozepisovat. Otevřeme si přes Objekt
- prolnutí - volby prolnutí (nebo přes nástroj prolnutí v okně
nástrojů) a nastavíme určenou vzdálenost na 3
mm.
![Základy Adobe Illustrator](images/3500/lekce9/obr3.jpg)
Označíme celé prolnutí a nahoře v liště zvolíme Efekty - efekty v Illustratoru - deformovat a transformovat - roztřást.
![Základy Adobe Illustrator](images/3500/lekce9/obr4.jpg)
V tomto okně trochu zpomalíme a aktivujeme si náhled. První nastavitelná hodnota nám určuje výšku nově vytvořených vrcholů na straně objektu, a druhý řádek jejich počet. Zkusme postupně nastavit tento efekt tak, jako je na obrázku níže, abychom dosáhli co nejvěrnější efekt srsti.
![Základy Adobe Illustrator](images/3500/lekce9/obr5.jpg)
Chlupatá housenka je hotová. Pokud chceme aplikovat tento efekt (prolnutí spolu s roztřesením) na cestu jiného tvaru, postačí nám k tomu tyto 2 kroky:
- 1. Cesta musí být otevřená! Vytvoříme si kruh, přepneme jej pouze do obrysu (vypneme mu výplň) a rozdělíme kružnici tak, že ji označíme, zvolíme nástroj nůžky (pod nástrojem guma v okně nástrojů) a označíme jím jeden libovolný bod kružnice. Kružnice bude mít vizuálně stejnou podobu, ale na místě původního bodu se vytvořil další a celistvost kružnice se rozdělila.
- 2. Označíme chlupatou housenku i rozdělenou kružnici a následně klikneme nahoře na Objekt - prolnutí - nahradit osu. Cesta původního prolnutí se vyměnila za náš rozdělený kruh.
![Základy Adobe Illustrator](images/3500/lekce9/obr6.jpg)
Pokud chceme, můžeme ještě změnit rozměr kruhů v prolnutí pomocí transformace a dosáhnout žádaný vizuál a jeho různobarevné kopie.
![Základy Adobe Illustrator](images/3500/lekce9/obr8.jpg)
Klikyháky
Vybereme si nástroj text, klikneme jím do plátna
levým tlačítkem a výchozí Lorem ipsum
přepíšeme na "Kreslení". Tomuto textu přes horní interaktivní
lištu změníme písmo na libovolné hrubé nebo
klasické Arial s tučným řezem. Velikost textu změníme
pomocí transformační mřížky textu a
podržením klávesy Shift tak, aby byla
transformace proporční. Nyní si text označíme a stiskneme
postupně Ctrl + C a Ctrl + F. Takto
jsme vytvořili kopii označeného textu na totéž místo. Označíme si text,
který je ve vrstvách výše (čili je blíž a bude překrývat ten pod tím).
Přepneme tomuto vrchnímu textu barvu jen na obrys a ten
zvýšíme alespoň na 3
body (dle velikosti textu).
Nyní označíme nižší text, změníme mu barvu a vybereme Efekt - efekty v Illustrator - Stylizovat - klikyháky.
![Základy Adobe Illustrator](images/3500/lekce9/obr9.jpg)
V tomto okně si zapneme náhled a postupně měníme nastavení efektu. V nastavení si můžeme vybrat přednastavené možnosti nebo postupně vytvořit vlastní. V části úhel nastavíme sklon šrafůry, která nám nahradila text a v části překrytí cesty ponecháme původní hodnoty (kdybychom manipulovali těmito hodnotami, ztratil by se nám původní tvar - šrafůra by ho překročila). Oproti tomu v části volby čáry můžeme vesele experimentovat. Zakřivení nám pomáhá místo ostré šrafůry vytvořit kadeře, kolísání dává možnost náhody, respektive náhodný rozptyl oproti nastavenému rozměru.
Pokud máme text nastaven, doplníme ho o pár rýsovacích čar a rozmazané elipsy se sníženým krytím, abychom dosáhli podoby textu napsaného pomocí šablony na výkrese i s chybami .
![Základy Adobe Illustrator](images/3500/lekce9/obr10.jpg)
Další možností této funkce je použití k překreslení vloženého
obrázku. Umístíme si na plátno obrázek jablka. Pokud je obrázek označen,
interaktivní lišta nám nabízí možnost automatické
vektorizace, kterou využijeme kliknutím. Obraz se nám rozdělil na
černé a bílé plochy. Abychom podrobně
tuto automatickou vektorizaci nastavili, klikneme v interaktivní liště na
ikonku nastavení vektorizace. Ve výchozím nastavení
můžeme posouvat prahem a měnit obrázek na vyšší počet tmavých nebo
světlých ploch. My si ale zvolíme 3
barvy.
![Základy Adobe Illustrator](images/3500/lekce9/obr11.jpg)
Obrázek se nám vizuálně rozdělil na tři odstíny. Abychom ho rozdělili na konkrétní plochy, použijeme opět interaktivní lištu a zvolíme možnost rozdělit.
Místo vrstvy vloženého obrázku se nám ve vrstvách nachází skupina objektů, které představují jednotlivé barevné plochy vektorizovaného obrazu. Nevýhodou je někdy vysoký počet těchto ploch a proto je musíme umět spojit podle barvy.
Vybereme si nástroj kouzelná hůlka. Na tento nástroj
dvakrát klikneme myší a změníme toleranci na
0
.
![Základy Adobe Illustrator](images/3500/lekce9/obr12.jpg)
Nastavili jsme nyní citlivost nástroje tak, aby se nám při kliknutí nástrojem do plátna označily jen a jen ty objekty, které mají totožnou barvu s označenou plochou. Teď klávesovou zkratkou Ctrl + G všechny plochy jedné barvy sloučíme do jedné skupiny. Vybereme si nejprve nejsvětlejší plochu, zmáčkneme Ctrl + G, změníme její barvu na černou, aplikujeme Efekty - stylizovat - klikyháky a vybereme si v horní části přednastavený styl dětské kresby. V případě potřeby vzdálenost mezi tahy ještě zvýšíme.
![Základy Adobe Illustrator](images/3500/lekce9/obr13.jpg)
Nyní označíme střední odstín barvy, zmáčkneme Ctrl + G, barvu všech seskupených ploch opět změníme na černou a aplikujeme totožný efekt jen s tím rozdílem, že změníme úhel šrafůry a tím bude oproti té první výrazně hustší (vzdálenost tahů nižší).
Nejtmavší plochy budou opět šrafované a nejhustější.
![Základy Adobe Illustrator](images/3500/lekce9/obr14.jpg)
Jiný příklad, kde jsme použili vyššího počtu šrámů a celou scénu jsme překryli novým, černým čtvercem, který jsme také změnili na klikyháky.
![Základy Adobe Illustrator](images/3500/lekce9/obr16.jpg)
Kromě těchto efektů máme dále možnost deformace tvarů
i celých scén, vrhat světla a různé stíny, nafukovat
tvary a mnohé jiné a nic nám nebrání v tom si je individuálně vyzkoušet
.
V následujícím cvičení, Řešené úlohy k 10. lekci Adobe Illustrator, si procvičíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.