Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 3 - Vytvoření první animace v Adobe After Effects

V minulé lekci, Vytvoření kompozice a vrstvy v Adobe After Effects, jsme si ukázali, jak tvořit kompozice a vrstvy v Adobe After Effects.

V dnešním tutoriálu Adobe After Effects si vytvoříme animovaný text a jednoduchý efekt. Také si představíme funkci masek a jak vytvořit Prekompozici.

Animace v Adobe After Effects

Animace je vlastně několik na sebe navazujících snímků, které se nějakým způsobem od sebe odlišují. To tvoří iluzi pohybu. Stejně jako se film skládá z 25 snímků a tvoří iluzi, že se objekt hýbe. Aby to tak ale vypadalo, musí dojít v obraze k nějaké změně. To znamená, že pokud budeme chtít animovat třeba logo nějaké firmy, musí se vlastnost loga v průběhu času nějak změnit. Logo se tedy třeba může začít točit nebo poskakovat.

Abychom programu Adobe After Effects nastavili, kdy ke změnám u našeho objektu má dojít, využíváme tzv. Klíčových snímků Základy Adobe After Effects. V programu jsou nazývány Keyframes. Tyto body značí, kdy se nějaký parametr ve vrstvě změní. Tuto funkci spustíme kliknutím na ikonu Stopek Základy Adobe After Effects (Stopwatches), která se nachází u každého parametru.

Animace textového objektu

Začneme jednoduchou animací textové objektu. Vytvoříme textové pole a napíšeme libovolný text. Zvolíme parametr Pozice (Position), abychom mohli změnit pozici objektu. Nyní klikneme na ikonu Stopek. Posuneme hlavní Časový posuvník na začátek. Změníme hodnotu parametru pozice textu tak, aby se nacházel vlevo. To můžeme udělat buď přes zadání číselné hodnoty odpovídající levé straně nebo prostým posunutím objektu po obrazovce. Posuneme Časový posuvník dále v čase. Text posuneme úplně doprava. Nyní máme celkem dva Klíčové snímky (na začátku animace a na konci). V těchto místech došlo ke změně parametrů objektu. Adobe After Effects najde místa mezi Klíčovými snímky a dopočítá pohyb objektu tak, aby objekt akorát dorazil na místo v dalším Klíčovém snímku. Výsledek potom vypadá jako by se text opravdu pohyboval:

Základy Adobe After Effects

Změny parametrů můžeme lépe vidět při zapnuté funkci Graph Editor Základy Adobe After Effects, která ukáže vývoj změn v grafu:

Základy Adobe After Effects

Můžeme ale také animovat po jednotlivých písmenech. To provedeme kliknutím na ikonu Animovat Základy Adobe After Effects (Animate) ve vrstvě s textem. Dále zvolíme Opacity. Ve vrstvě se objeví nová možnost Animator. Nastavíme hodnotu Opacity na 10 %, celý text nám tak zešedne. Zapneme funkci Stopek u parametru Start. Nastavíme hodnotu Start na začátku animace na 0 %. Dále se posuneme v čase a nastavíme hodnotu Start na 100 %, což bude konec naší animace. Tento parametr určuje na jak velkou část textového objektu bude daná změna parametru platit, v tomto případě tedy používáme změnu za pomoci vlastnosti Opacity. Výsledkem bude postupné zjevení jednotlivých písmen textového pole:

Základy Adobe After Effects

Parametr End musí být v tomto případě na hodnotě 100 %. Pokud budeme chtít vytvořit efekt odkrývání písmen z druhé strany, potom použijeme menu parametru End.

Linie pohybu objektu

Využitím základů práce s Klíčovými snímky můžeme jednoduše dosáhnout lineárního pohybu objektu. Můžeme tedy jednoduše animovat, aby se objekt dostal v přímé linii z bodu A do bodu B. Co když ale budeme místo toho chtít, aby se objekt pohyboval například po oblouku? To už tak jednoduché není, protože lineárním pohybem toho nedosáhneme. A právě k tomu v Adobe After Effects slouží funkce Keyframe Interpolation (prostorová interpolace). Vytvoříme několik Klíčových snímků a označíme je. Klikneme pravým tlačítkem a zvolíme možnost Keyframe Interpolation. Otevře se dialogové okno a nabídne dvě možnosti:

  • Temporal Interpolation - ovládá, jakým způsobem se bude vlastnost měnit v závislosti na čase,
  • Spatial Interpolation - ovládá, jak se bude měnit tvar dráhy, kterou se objekt pohybuje.

Zvolíme Spatial Interpolation > Bezier. Teď můžeme objektem pohybovat v oblouku. Objekt posuneme na různá místa a a vytvoříme mezi nimi pomocí bodů obloukový pohyb. Náš objekt tedy může udělat pravidelnou zatáčku. Několika nově vzniklými body můžeme měnit strmost oblouku. Lineární a obloukový způsob pohybu můžeme libovolně kombinovat v rámci jednoho objektu. Existuje na to přímo nástroj Convert Vertex Tool Základy Adobe After Effects, který se skrývá mezi různými druhy Pera. Změnu z přímky na křivku lze také provést podržením kláves Ctrl + Alt při klikání na nějaký bod. Objekt tak získá velmi plynulý obloukový pohyb:

Základy Adobe After Effects

Bézierova křivka je druh parametrické křivky. Umožňuje prokládat body a interaktivně tak vytvářet křivku a modifikovat jí. Tomuto procesu se říká interpolace. V počítačové grafice se používá k definování křivek a ploch.

Efekt vyboulení objektu

Podobně jako se změnou parametrů textového pole se pracuje i s efekty. Můžeme využít již přednastavených animací v záložce na pravé straně Effects & Presets. Vyzkoušíme například efekt Bulge, tedy vyboulení. Zvolíme tento efekt pomocí kliknutí na záložku Effects & Presets > Obsolete > Bulge a přetáhneme ho na vrstvu. Na levé straně se nám otevře nové okno Effect Controls, kde efekt můžeme ovládat. Klikneme na ikonu Stopek u parametru Vertical Radius a změníme ho několikrát v závislosti na čase. Vytvoří se efekt roztažení a vyboulení objektu:

Základy Adobe After Effects

Prekompozice

Při větším množství efektů a změn parametrů je vhodné uzavírat vrstvy do Prekompozic. Tyto balíčky vrstev lze ovládat hromadně a měnit tak najednou vlastnosti několika vrstev. K stávajícímu efektu vyboulení textu přidáme ještě zvětšující se obdélník. Tyto dvě vrstvy označíme, klikneme na ně pravým tlačítkem a zvolíme možnost Pre-compose. Tím jsme vytvořili Prekompozici:

Základy Adobe After Effects

Této Prekompozici můžeme libovolně měnit vlastnosti nebo na ní dávat další efekty. Pokud budeme chtít nějakou vrstvu v Prekompozici upravit, rozklikneme celou Prekompozici. Tak se dostaneme do samotných vrstev, které můžeme upravit.

Masky

Masky umožňují, aby šla vidět jenom určitá část objektu. Můžeme ji buď nakreslit pomocí Pera nebo vytvořit pomocí pravidelného objektu. Nebo skrz tlačítko v horním panelu Layer > Mask > New Mask. Masku můžeme použít pro jednu vrstvu nebo pro celou Prekompozici:

Základy Adobe After Effects

Masku můžeme dále upravit pomocí parametrů:

  • Mask Path - mění pohyb masky,
  • Mask Feather - mění ostrost přechodu mezi maskou a dalšími objekty,
  • Mask Opacity - mění průhlednost masky,
  • Mask Expansion - může změnit dosah účinků masky.

Změnu tvaru masky můžeme provést přes tlačítko Layer > Mask > Mask Shape.

V následujícím cvičení, Řešené úlohy k 1. - 3. lekci Adobe After Effects, si procvičíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.


 

Předchozí článek
Vytvoření kompozice a vrstvy v Adobe After Effects
Všechny články v sekci
Základy Adobe After Effects
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Řešené úlohy k 1. - 3. lekci Adobe After Effects
Článek pro vás napsal Lukáš Diviš
Avatar
Uživatelské hodnocení:
3 hlasů
Aktivity