Lekce 3 - Vytvoření první animace v Adobe After Effects
V minulé lekci, Vytvoření kompozice a vrstvy v Adobe After Effects, jsme si ukázali, jak tvořit kompozice a vrstvy v Adobe After Effects.
V dnešním tutoriálu Adobe After Effects si vytvoříme animovaný text a jednoduchý efekt. Také si představíme funkci masek a jak vytvořit Prekompozici.
Animace v Adobe After Effects
Animace je vlastně několik na sebe navazujících snímků, které se nějakým způsobem od sebe odlišují. To tvoří iluzi pohybu. Stejně jako se film skládá z 25 snímků a tvoří iluzi, že se objekt hýbe. Aby to tak ale vypadalo, musí dojít v obraze k nějaké změně. To znamená, že pokud budeme chtít animovat třeba logo nějaké firmy, musí se vlastnost loga v průběhu času nějak změnit. Logo se tedy třeba může začít točit nebo poskakovat.
Abychom programu Adobe After Effects nastavili, kdy ke
změnám u našeho objektu má dojít, využíváme tzv. Klíčových
snímků . V programu jsou nazývány
Keyframes. Tyto body značí, kdy se nějaký parametr ve vrstvě
změní. Tuto funkci spustíme kliknutím na ikonu Stopek
(Stopwatches), která se nachází u každého
parametru.
Animace textového objektu
Začneme jednoduchou animací textové objektu. Vytvoříme textové pole a napíšeme libovolný text. Zvolíme parametr Pozice (Position), abychom mohli změnit pozici objektu. Nyní klikneme na ikonu Stopek. Posuneme hlavní Časový posuvník na začátek. Změníme hodnotu parametru pozice textu tak, aby se nacházel vlevo. To můžeme udělat buď přes zadání číselné hodnoty odpovídající levé straně nebo prostým posunutím objektu po obrazovce. Posuneme Časový posuvník dále v čase. Text posuneme úplně doprava. Nyní máme celkem dva Klíčové snímky (na začátku animace a na konci). V těchto místech došlo ke změně parametrů objektu. Adobe After Effects najde místa mezi Klíčovými snímky a dopočítá pohyb objektu tak, aby objekt akorát dorazil na místo v dalším Klíčovém snímku. Výsledek potom vypadá jako by se text opravdu pohyboval:

Změny parametrů můžeme lépe vidět při zapnuté funkci Graph
Editor , která ukáže vývoj změn v grafu:

Můžeme ale také animovat po jednotlivých písmenech. To
provedeme kliknutím na ikonu Animovat
(Animate) ve vrstvě s textem. Dále zvolíme Opacity. Ve
vrstvě se objeví nová možnost Animator. Nastavíme hodnotu
Opacity na
10 %
, celý text nám tak zešedne. Zapneme
funkci Stopek u parametru Start. Nastavíme hodnotu
Start na začátku animace na 0 %
. Dále se posuneme v
čase a nastavíme hodnotu Start na 100 %
, což bude
konec naší animace. Tento parametr určuje na jak
velkou část textového objektu bude daná změna parametru platit, v
tomto případě tedy používáme změnu za pomoci vlastnosti Opacity.
Výsledkem bude postupné zjevení jednotlivých písmen textového pole:

Parametr End musí být v tomto případě na hodnotě
100 %
. Pokud budeme chtít vytvořit efekt odkrývání
písmen z druhé strany, potom použijeme menu parametru
End.
Linie pohybu objektu
Využitím základů práce s Klíčovými snímky můžeme
jednoduše dosáhnout lineárního pohybu objektu. Můžeme
tedy jednoduše animovat, aby se objekt dostal v přímé linii
z bodu A
do bodu B
. Co když ale budeme místo toho
chtít, aby se objekt pohyboval například po oblouku? To už
tak jednoduché není, protože lineárním pohybem toho nedosáhneme. A právě
k tomu v Adobe After Effects slouží funkce Keyframe
Interpolation (prostorová interpolace). Vytvoříme několik
Klíčových snímků a označíme je. Klikneme pravým
tlačítkem a zvolíme možnost Keyframe Interpolation. Otevře se
dialogové okno a nabídne dvě možnosti:
- Temporal Interpolation - ovládá, jakým způsobem se bude vlastnost měnit v závislosti na čase,
- Spatial Interpolation - ovládá, jak se bude měnit tvar dráhy, kterou se objekt pohybuje.
Zvolíme Spatial Interpolation > Bezier. Teď můžeme objektem
pohybovat v oblouku. Objekt posuneme na různá místa a a
vytvoříme mezi nimi pomocí bodů obloukový pohyb. Náš
objekt tedy může udělat pravidelnou zatáčku. Několika nově vzniklými
body můžeme měnit strmost oblouku. Lineární a obloukový způsob
pohybu můžeme libovolně kombinovat v rámci jednoho objektu.
Existuje na to přímo nástroj Convert Vertex Tool , který se skrývá mezi různými druhy Pera.
Změnu z přímky na křivku lze také provést podržením
kláves Ctrl + Alt při klikání na nějaký bod. Objekt
tak získá velmi plynulý obloukový pohyb:

Bézierova křivka je druh parametrické křivky. Umožňuje prokládat body a interaktivně tak vytvářet křivku a modifikovat jí. Tomuto procesu se říká interpolace. V počítačové grafice se používá k definování křivek a ploch.
Efekt vyboulení objektu
Podobně jako se změnou parametrů textového pole se pracuje i s efekty. Můžeme využít již přednastavených animací v záložce na pravé straně Effects & Presets. Vyzkoušíme například efekt Bulge, tedy vyboulení. Zvolíme tento efekt pomocí kliknutí na záložku Effects & Presets > Obsolete > Bulge a přetáhneme ho na vrstvu. Na levé straně se nám otevře nové okno Effect Controls, kde efekt můžeme ovládat. Klikneme na ikonu Stopek u parametru Vertical Radius a změníme ho několikrát v závislosti na čase. Vytvoří se efekt roztažení a vyboulení objektu:

Prekompozice
Při větším množství efektů a změn parametrů je vhodné uzavírat vrstvy do Prekompozic. Tyto balíčky vrstev lze ovládat hromadně a měnit tak najednou vlastnosti několika vrstev. K stávajícímu efektu vyboulení textu přidáme ještě zvětšující se obdélník. Tyto dvě vrstvy označíme, klikneme na ně pravým tlačítkem a zvolíme možnost Pre-compose. Tím jsme vytvořili Prekompozici:

Této Prekompozici můžeme libovolně měnit vlastnosti nebo na ní dávat další efekty. Pokud budeme chtít nějakou vrstvu v Prekompozici upravit, rozklikneme celou Prekompozici. Tak se dostaneme do samotných vrstev, které můžeme upravit.
Masky
Masky umožňují, aby šla vidět jenom určitá část objektu. Můžeme ji buď nakreslit pomocí Pera nebo vytvořit pomocí pravidelného objektu. Nebo skrz tlačítko v horním panelu Layer > Mask > New Mask. Masku můžeme použít pro jednu vrstvu nebo pro celou Prekompozici:

Masku můžeme dále upravit pomocí parametrů:
- Mask Path - mění pohyb masky,
- Mask Feather - mění ostrost přechodu mezi maskou a dalšími objekty,
- Mask Opacity - mění průhlednost masky,
- Mask Expansion - může změnit dosah účinků masky.
Změnu tvaru masky můžeme provést přes tlačítko Layer > Mask > Mask Shape.
V následujícím cvičení, Řešené úlohy k 1. - 3. lekci Adobe After Effects, si procvičíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.