Lekce 2 - Automatizační stopy a teorie efektů v LMMS
V předchozí lekci, Úvod do LMMS, jsme se uvedli do LMMS, takže už bychom měli být schopni naklikat jednoduchou skladbu. Dnes se podíváme, k čemu jsou a jak se používají automatizační stopy a efekty. Začneme také používat Mixážní panel.
Automatizační stopy
Editor automatizace umožňuje ovládat hodnotu jakéhokoliv automatizovaného ovládacího prvku kdykoliv během skladby.
Automatizovat lze například:
- otočné knoflíky (knobs)
- posuvníky (sliders)
- svítící tlačítka (zapnutí či ztlumení stopy)
- Digitální "sedmi-segmentové" displeje (rychlost v bpm, FX kanály, atd...)
- tlačítka možností
Přidání stopy
V Editoru skladby klikneme na Přidat stopu automatizace a přidá se nám automatizační stopa. Když klikneme do obdélníčku, změní barvu na fialovou a je na něm text - ten není vidět celý. Pro lepší přehlednost ho však můžeme prodloužit. Délka obdélníčku nám značí, kde všude bude automatizace platit. Nyní najedeme myší na prvek, který chceme zautomatizovat a při stisknutém Ctrl ho přetáhneme do fialového obdélníčku. Níže můžete vidět obrázek toho, jak to vypadá, když zkusíme přetáhnout ovladač hlavní hlasitosti:
Automatizace panorama
Naklikejme si tedy nějaký nový projekt, kde použijeme automatizační stopy. Nyní se pokusíme zautomatizovat tzv. panorama. To najdeme hned vedle ovladače hlasitosti v Editoru skladby . Panorama poznáme, pokud máme pravý i levý reproduktor (tedy například sluchátka). V editoru automatizace si pomocí bodů (které si zde přidáme kliknutím) nastavíme jeho změny.
Mimo jiné zde můžeme také nastavit i průběh - na výběr máme ze tří druhů:
- Terasový - prostě schody
- Lineární
- Křivkovitý
Já osobně používám hlavně křivkovitý.
Výsledek může ve finále vypadat nějak takhle:
Efekty
Nyní se pro vás pokusím shrnout pár nejzákladnějších efektů a vždy vám k nim poskytnout informace, abyste byli schopni si udělat představu o jejich použití a funkčnosti.
FX mixér
Chcete-li přidat kanál FX, stiskněte tlačítko +
vpravo v
okně Fx-mixér.
FX kanál můžeme odstranit nebo přesunout kliknutím pravého tlačítka myši a výběrem požadované možnosti z místní nabídky. Můžeme ho také libovolně přejmenovat dvojklikem myši na jeho současný název. Každý kanál má samostatný levý a pravý (stereo) indikátor hlasitosti umístěný na každé straně ovladače hlasitosti. Levý a pravý kanál však nelze ovládat samostatně, ovládají se vždy oba současně.
Chcete-li změnit hlasitost kanálu, přetáhněte jeho slider myší nahoru nebo dolů.
K vyvážení kanálů můžeme také přidat efekt zesilovač. Každý kanál má také pod svým názvem přepínač Ztlumit / Zapnout. Pokud budeme chtít daný kanál vybrat, učiníme tak kliknutím na jeho název. Jeho název se následně změní z bílé na zelenou, což nám pomůže odlišit, který máme zrovna v nabídce. Označen lze mít vždy a pouze právě jeden FX kanál. Pokud máme některý kanál vybraný, efektový řetězec se pro něj zobrazí v poli Efektový řetězec na pravém konci okna. Je zde k dispozici rovněž i možnost „Odeslat“ - Send - , díky níž docílíme toho, že odešleme signál na jiný kanál. Knoflíkem pak můžeme ovládat úroveň signálu odesílaného do kanálu.
Ve výchozím nastavení mají všechny nástroje svůj FX původně nastaven
na 0
, což je kanál Master na zcela
levém konci okna FX-Mixer. Master kanál
řídí celkovou hlasitost všech kombinovaných nástrojů a
FX kanálů.
Shrnutí: U každého hudebního nástroje
(zvuku) můžeme nastavit FX kanál. Výchozí je 0
, což je
hlavní stopa. Kanál můžete samozřejmě také změnit.
Chceme-li přidat efekt do kanálu FX, vybereme příslušný kanál (tj.
klikneme na jeho název) a poté klikneme na tlačítko +
pod
rámečkem Efekty.
Otevře se dialogové okno, ve kterém můžeme vybrat jeden efekt ze seznamu všech dostupných pluginů efektů. Další efekt můžeme přidat opětovným kliknutím na tlačítko Přidat efekt (současně můžeme přidávat vždy pouze jeden efekt). Zobrazí se dialogové okno Ovládací prvky přizpůsobené pro právě přidaný plugin efektů - zde můžeme upravit konfiguraci pluginu efektů. Všimněte si, že plugin efektů byl přidán jako položka ve spodní části zásobníku v poli Řetězce efektů.
W/D
Knoflík W/D (wet / dry) nastavuje poměr mezi vstupním signálem a efektovým signálem, který tvoří výstup.
Decay
Decay určuje, kolik ticha musí projít, než se efekt úplně vypne. Vypnutím efektu se sníží množství času procesoru, které se používá při zpracování, a snižuje se pravděpodobnost nežádoucího šumu. Pokud se však účinek vypne příliš brzy, může se do efektu zanést „oříznutý“ zvuk - například v případě reverbu. Je-li doba reverbu delší než decay, bude reverb před tím vypnut.
Reverb přidává do zvuku ozvěnu, aby nebyl suchý a nepřirozený.
Gate
Prahová hodnota brány reguluje úroveň hluku, ve kterém bude pod nástrojem považována za tichou. Efekt Flanger na nástroji s velmi dlouhým dozvukem (třeba cimbál) bude na konci téměř neslyšitelný. Předčasné ukončení efektu může snížit požadavky na CPU a šanci slyšet nežádoucí šum.
Charakter zvuku flangeru je dán přimícháním rozladěného a zpožděného signálu.
Příště, Efekty, nástroje a Triple oscillator v LMMS, už si konečně vytvoříme nějakou skladbu s efekty a nebudeme se tolik zabývat teorií .