Lekce 4 - LMMS - MIDI - Online kurz
V předchozí lekci, Efekty, nástroje a Triple oscillator v LMMS, jsme si ukázali různé základní efekty a vysvětlili si pojem triple oscillator. Dnes se zaměříme na MIDI, které nám tvorbu elektronické hudby značně ulehčuje a zrychluje.
MIDI
MIDI, neboli Musical Instrument Digital Interface,
specifikuje hardware a software pro digitální
komunikaci mezi hudebními nástroji, počítači, atd. MIDI 1.0 bylo
standardizováno v roce 1983
a ovlivnilo vývoj hudby. MIDI
představilo řadu funkcí, které změnily způsob práce mnoha hudebníků.
Umožnilo skladby nahrávat levněji, protože není potřeba velkého
množství živých hudebníků. Tuto technologii je možno používat také ke
generování notových zápisů z průběhu zahraných not.
MIDI se také používá k distribuci skladeb ve formátu .SMF
-
Standard MIDI File (*.mid
).
MIDI nepřenáší analogové signály (zvuk), ale informace o událostech - stisk klávesy, sešlápnutí pedálu, otočení pitch bendem atd.
Zpráva se skládá ze 3
bytů:
- Stavový byte (
0b1XXXXXX
) - obsahuje typ zprávy (např.: stisk klávesy) a na na jaký kanál se posílá (např.:5
, tedy0b0101
) - Datový byte (
0b0XXXXXX
) - obsahuje hodnotu (např.: číslo noty) - Datový byte (
0b0XXXXXX
) - obsahuje další hodnotu (např.: rychlost stisku)
Jak vidíte, stavový byte se od
datového bytu odlišuje nejvýznamnějším bytem, tedy
rozsahem hodnot. Podle toho se dá snadno poznat, o jaký ze
2
typů bytu se jedná.
Hodnoty, které jednotlivé byty vyjadřují:
I. Stavový byte | II. Datový byte | III. Datový byte |
---|---|---|
128 - 255 |
0 - 127 |
0 - 127 |
Například tedy:
1001 | 0000 | 01111111 | 01110110 |
---|---|---|---|
9 - Stisk klávesy |
0 - kanál 1 * |
127 - G9 |
Síla stisku 118 |
*
je zde uvedena proto, že se z nějakého důvodu
počítá od kanálu 1
do kanálu
16
. Ano, je to trochu matoucí.
Zde je tabulka typů MIDI zpráv:
Message | Status | Data 1 | Data 2 |
---|---|---|---|
Note off | 1000n |
Číslo noty | Rychlost puštění |
Note on | 1001n |
Číslo noty | Rychlost stisku |
Polyfonický aftertouch | 1010n |
Číslo noty | Tlak na klávesu |
Událost v kontroléru | 1011n |
Typ kontroléru | Data |
Změna programu | 1100n |
Číslo programu | - |
Kanálový aftertouch | 1101n |
Tlak na klávesu | - |
Pitch bend | 1110n |
LSB (nejméně významný byte) | MSB (nejvíce významný byte) |
Systémové zprávy | 1111x |
Data 1 | Data 2 |
n
je čtveřice bitů kanálu. Systémovými
zprávami se zde nebudeme zabývat. Důležité je, že v druhé půlce
stavového bytu není číslo kanálu, tedy n
.
Note off a Note on
Note on
spouští notu aNote off
ji ukončuje- maximální možný počet not je
128
- rychlost stisku ovlivňuje hlasitost a barvu zvuku
- když se stiskne více kláves najednou, pošle se to jako:
[1001n][Číslo noty][Rychlost stisku][Číslo noty][Rychlost stisku][Číslo noty][Rychlost stisku]
= když více datových bytů má stejný stavový byte, pošle
se stavový byte a za ním série datových bytů. Díky tomu se posílá méně
bitů (např.: místo 48
jen 40
či místo
240
jen 168
).
Aftertouch
- zpráva typu
Aftertouch
nese informace o tlaku na klávesu - je dvojího typu - polyfonický a kanálový
- Polyfonický Aftertouch dává informace o konkrétní klávese. Tato schopnost se ale dost prodraží - musíte mít totiž senzor na každé klávese.
- Kanálový Aftertouch dává informace obecně o přibližném celkovém tlaku na všechny klávesy (v celém kanálu). Většina MIDI kláves tedy poskytuje pouze Kanálový aftertouch.
Událost v kontroléru
- kontroléry - například pedály, modulační kolečka, atd.
- kompletní seznam naleznete na oficiálních stránkách MIDI - midi.org
Pitch bend
- Pitch bend je jediný kontrolér s vlastním stavovým bytem
- díky tomu má větší přesnost - pro parametry má
2
datové byty. Má tedy14
-ti bitovou přesnost (2
další bity udávají, že je to datový byte) - je tedy celkem
16 384
možných hodnot - ve výchozí poloze má hodnotu
8192
- taková zpráva by se napsala jako:
[1110n][00000000][01000000]
- taková zpráva by se napsala jako:
- díky tomu má větší přesnost - pro parametry má
MIDI v LMMS
Nyní si ukážeme, jak používat MIDI v LMMS.
Připojení MIDI keyboardu k počítači
Budeme potřebovat tzv. MIDI keyboard (existují sice i jiné MIDI nástroje, jako například MIDI kytara, ale keyboard je asi nejpoužívanější a nejversatilnější). Jsou to vlastně malé klávesy bez reproduktorů s DIN nebo USB portem. DIN se v dnešní době už moc nepoužívá a navíc se nedá přímo zapojit do počítače. Pokud máte keyboard s DIN MIDI výstupem, budete potřebovat převodník MIDI do USB.
Převodník MIDI do USB má 2
DIN konektory a USB konektor.
2
DIN konektory jsou IN a OUT. IN na převodníku se zapojuje do
OUT v keyboardu a OUT na převodníku se zapojuje do IN v keyboardu. V tomto
článku se posíláním dat do MIDI keyboardu nebudeme zabývat, takže nás
převodníkový OUT/keyboardový IN v tuto chvíli nebude zajímat.
Pokud máte MIDI keyboard s USB výstupem, nemusíte nic řešit a stačí to zapojit přímo.
Keyboard musíte zapojit dříve, než spustíte LMMS.
LMMS
Otevřete si nový projekt v LMMS. V okně Editor Skladby
klikněte na ozubené kolečko vedle TripleOscillator
a proklikejte
se do MIDI/Vstup/[název kláves nebo převodníku]
.
Když teď na keyboardu stisknete nějakou klávesu, měl by se ozvat
TripleOscillator z počítače. Pokud se nic neozvalo a nemáte vypnutý zvuk na
počítači, podívejte se do Úpravy/Nastavení/MIDI
Přes keyboard můžete ovládat i více než jen noty. Například zde:
Máme zde ještě 8
knobů, 1
fader a
8
citlivých padů (sensitive pad). Citlivé pady
jsou často podsvícená tlačítka, která rychle reagují a kvůli tomu se
často používají pro vytváření bicích stop. V dnešní době se
používají stále víc.
Když v LMMS kliknete pravým tlačítkem na jakýkoliv
ovládací prvek, vyjede vám nabídka. Klikněte na
Připojit k ovladači
a zobrazí se vám toto okénko:
Všimněte si zaškrtnutého políčka Autodetekce. Díky tomu stačí zmáčknout tlačítko nebo otočit knobem a všechno se vám nastaví samo.
To je pro dnešní lekci již vše. Pokračovat budeme zase příště