IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 4 - LMMS - MIDI - Online kurz

V předchozí lekci, Efekty, nástroje a Triple oscillator v LMMS, jsme si ukázali různé základní efekty a vysvětlili si pojem triple oscillator. Dnes se zaměříme na MIDI, které nám tvorbu elektronické hudby značně ulehčuje a zrychluje.

MIDI

MIDI, neboli Musical Instrument Digital Interface, specifikuje hardware a software pro digitální komunikaci mezi hudebními nástroji, počítači, atd. MIDI 1.0 bylo standardizováno v roce 1983 a ovlivnilo vývoj hudby. MIDI představilo řadu funkcí, které změnily způsob práce mnoha hudebníků. Umožnilo skladby nahrávat levněji, protože není potřeba velkého množství živých hudebníků. Tuto technologii je možno používat také ke generování notových zápisů z průběhu zahraných not. MIDI se také používá k distribuci skladeb ve formátu .SMF - Standard MIDI File (*.mid).

MIDI nepřenáší analogové signály (zvuk), ale informace o událostech - stisk klávesy, sešlápnutí pedálu, otočení pitch bendem atd.

Zpráva se skládá ze 3 bytů:

  • Stavový byte (0b1XXXXXX) - obsahuje typ zprávy (např.: stisk klávesy) a na na jaký kanál se posílá (např.: 5, tedy 0b0101)
  • Datový byte (0b0XXXXXX) - obsahuje hodnotu (např.: číslo noty)
  • Datový byte (0b0XXXXXX) - obsahuje další hodnotu (např.: rychlost stisku)

Jak vidíte, stavový byte se od datového bytu odlišuje nejvýznamnějším bytem, tedy rozsahem hodnot. Podle toho se dá snadno poznat, o jaký ze 2 typů bytu se jedná.

Hodnoty, které jednotlivé byty vyjadřují:

I. Stavový byte II. Datový byte III. Datový byte
128 - 255 0 - 127 0 - 127

Například tedy:

1001 0000 01111111 01110110
9 - Stisk klávesy 0 - kanál 1* 127 - G9 Síla stisku 118

* je zde uvedena proto, že se z nějakého důvodu počítá od kanálu 1 do kanálu 16. Ano, je to trochu matoucí.

Zde je tabulka typů MIDI zpráv:

Message Status Data 1 Data 2
Note off 1000n Číslo noty Rychlost puštění
Note on 1001n Číslo noty Rychlost stisku
Polyfonický aftertouch 1010n Číslo noty Tlak na klávesu
Událost v kontroléru 1011n Typ kontroléru Data
Změna programu 1100n Číslo programu -
Kanálový aftertouch 1101n Tlak na klávesu -
Pitch bend 1110n LSB (nejméně významný byte) MSB (nejvíce významný byte)
Systémové zprávy 1111x Data 1 Data 2

n je čtveřice bitů kanálu. Systémovými zprávami se zde nebudeme zabývat. Důležité je, že v druhé půlce stavového bytu není číslo kanálu, tedy n.

Note off a Note on

  • Note on spouští notu a Note off ji ukončuje
  • maximální možný počet not je 128
  • rychlost stisku ovlivňuje hlasitost a barvu zvuku
  • když se stiskne více kláves najednou, pošle se to jako:

[1001n][Číslo noty][Rychlost stisku][Číslo noty][Rychlost stisku][Číslo noty][Rychlost stisku] = když více datových bytů má stejný stavový byte, pošle se stavový byte a za ním série datových bytů. Díky tomu se posílá méně bitů (např.: místo 48 jen 40 či místo 240 jen 168).

Aftertouch

  • zpráva typu Aftertouch nese informace o tlaku na klávesu
  • je dvojího typu - polyfonický a kanálový
    • Polyfonický Aftertouch dává informace o konkrétní klávese. Tato schopnost se ale dost prodraží - musíte mít totiž senzor na každé klávese.
    • Kanálový Aftertouch dává informace obecně o přibližném celkovém tlaku na všechny klávesy (v celém kanálu). Většina MIDI kláves tedy poskytuje pouze Kanálový aftertouch.

Událost v kontroléru

Pitch bend

  • Pitch bend je jediný kontrolér s vlastním stavovým bytem
    • díky tomu má větší přesnost - pro parametry má 2 datové byty. Má tedy 14-ti bitovou přesnost (2 další bity udávají, že je to datový byte)
    • je tedy celkem 16 384 možných hodnot
    • ve výchozí poloze má hodnotu 8192
      • taková zpráva by se napsala jako: [1110n][00000000][01000000]

MIDI v LMMS

Nyní si ukážeme, jak používat MIDI v LMMS.

Připojení MIDI keyboardu k počítači

Budeme potřebovat tzv. MIDI keyboard (existují sice i jiné MIDI nástroje, jako například MIDI kytara, ale keyboard je asi nejpoužívanější a nejversatilnější). Jsou to vlastně malé klávesy bez reproduktorů s DIN nebo USB portem. DIN se v dnešní době už moc nepoužívá a navíc se nedá přímo zapojit do počítače. Pokud máte keyboard s DIN MIDI výstupem, budete potřebovat převodník MIDI do USB.

„MIDI do USB převodník/MIDI to USB converter“ - Tvorba hudby v LMMS

Převodník MIDI do USB má 2 DIN konektory a USB konektor. 2 DIN konektory jsou IN a OUT. IN na převodníku se zapojuje do OUT v keyboardu a OUT na převodníku se zapojuje do IN v keyboardu. V tomto článku se posíláním dat do MIDI keyboardu nebudeme zabývat, takže nás převodníkový OUT/keyboardový IN v tuto chvíli nebude zajímat.

Pokud máte MIDI keyboard s USB výstupem, nemusíte nic řešit a stačí to zapojit přímo.

Keyboard musíte zapojit dříve, než spustíte LMMS.

LMMS

Otevřete si nový projekt v LMMS. V okně Editor Skladby klikněte na ozubené kolečko vedle TripleOscillator a proklikejte se do MIDI/Vstup/[název kláves nebo převodníku].

Když teď na keyboardu stisknete nějakou klávesu, měl by se ozvat TripleOscillator z počítače. Pokud se nic neozvalo a nemáte vypnutý zvuk na počítači, podívejte se do Úpravy/Nastavení/MIDI

Přes keyboard můžete ovládat i více než jen noty. Například zde:

M-AUDIO Oxygen 25 IV (MIDI/USB keyboard M-AUDIO Oxygen 25 IV (MIDI/USB keyboard M-AUDIO Oxygen 25 IV (MIDI/USB keyboard - Tvorba hudby v LMMS

Máme zde ještě 8 knobů, 1 fader a 8 citlivých padů (sensitive pad). Citlivé pady jsou často podsvícená tlačítka, která rychle reagují a kvůli tomu se často používají pro vytváření bicích stop. V dnešní době se používají stále víc.

Když v LMMS kliknete pravým tlačítkem na jakýkoliv ovládací prvek, vyjede vám nabídka. Klikněte na Připojit k ovladači a zobrazí se vám toto okénko:

Tvorba hudby v LMMS

Všimněte si zaškrtnutého políčka Autodetekce. Díky tomu stačí zmáčknout tlačítko nebo otočit knobem a všechno se vám nastaví samo.

To je pro dnešní lekci již vše. Pokračovat budeme zase příště :)


 

Předchozí článek
Efekty, nástroje a Triple oscillator v LMMS
Všechny články v sekci
Tvorba hudby v LMMS
Článek pro vás napsal Matěj Přerovský
Avatar
Uživatelské hodnocení:
Ještě nikdo nehodnotil, buď první!
Autor se věnuje programování v jazyce Java a PHP. Také vytváří hudbu s LMMS. 42
Aktivity