Česká mládež kraluje technologiím v EU, ukázal průzkum Nové
Mezinárodní průzkum ICILS potvrdil, že čeští žáci rozhodně patří ke špičce v oblasti počítačové a informační gramotnosti, a to nejen v Evropě, ale i na celém světě. Skvělých výsledků pak dosáhli také v dovednosti informatického myšlení. Tyto úspěchy dokazují, že Česko má pevný základ pro rozvoj moderních technologií a velký potenciál v celém oboru IT.
Na kterém místě čeští žáci ve výzkumu skončili? A co pomůže učitelům více zapojit technologie do výuky?
Výsledky, které překonaly očekávání
Čeští žáci osmých tříd a jejich vrstevníci z víceletých gymnázií se v oblasti počítačové gramotnosti mezinárodního výzkumu ICILS umístili na druhém místě, hned za Jižní Koreou. S průměrnými 525 body se tak stali vítězi alespoň v rámci Evropské unie, kde byl celkový průměr 497 bodů. Ve všech 34 zapojených státech z celého světa pak žáci průměrně nasbírali 476 bodů.
Kromě toho čeští studenti excelovali také v oblasti informatického myšlení, zahrnujícího schopnost analyzovat problémy a hledat inovativní technologická řešení. V něm průměrně získali 527 bodů, přičemž lepší už byli pouze žáci z Tchaj-wanu a Jižní Koreje.
„Naši žáci dosáhli v informační a počítačové gramotnosti a v informatickém myšlení jedny z nejlepších výsledků ve srovnání s ostatními zeměmi, které byly do mezinárodního šetření zapojeny. Možná se to na jednu stranu ukazuje jako překvapivé, ale na druhou stranu – pokud všechny skupiny žáků z hlediska jejich socioekonomického zázemí mají podmínky pro vzdělávání – tak se ukazuje, jak pozitivní efekt to může systémově mít,“ uvedl na tiskové konferenci pro ČTK ústřední ředitel České školní inspekce Tomáš Zatloukal.
Technologie mění české školství
Z průzkumu České školní inspekce 433 základních a 198 středních škol podle ČTK vyplynulo, že pouze 16 % našich školáků pracuje s digitálními technologiemi každý den. Průměr EU přitom tvoří okolo jedné třetiny. Naopak k zábavě používá moderní technologie déle než dvě hodiny denně 61 % dotazovaných českých dětí. Unijní průměr je přitom 55 %.
Velmi odlišný názor pak zastávají jednotlivé školy na používání telefonů. Zatímco 14 % škol mobily vůbec netoleruje, okolo 80 % je nějakým způsobem reguluje a pouze 5 % k žádnému omezení doposud nepřistoupilo.
Záměrem přitom je, aby žáci rozvíjeli své digitální dovednosti nejen v hodinách informatiky, ale i v jiných předmětech. Podle národního koordinátora průzkumu ICILS Josefa Basla jsou Češi teprve na začátku. „Dobrým základem je to, že ačkoliv má část učitelů rezervovaný postoj, tak převažuje ten kladný,“ vysvětlil ČTK odborník. Podle něj je podstatné vytvořit učitelům podmínky k jejich dalšímu vzdělávání, neboť se jejich vlastní důvěra v oblasti digitálních technologií následně překlopí i do samotné výuky.
Rozvíjej se v IT i ty
Úspěchy českých žáků ukazují, že rozvoj digitálních dovedností přináší skvělé výsledky a nabízí mnohé příležitosti. Obor IT je přitom otevřený úplně všem, bez ohledu na věk či předchozí zkušenosti. Stačí jen odhodlání a chuť na sobě pracovat.
Hledáš i ty novou příležitost a kariérní cestu? Začni s programováním a získej skvělé peníze, flexibilní pracovní podmínky, home office a mnoho dalšího. Rekvalifikuj se v našem akreditovaném kurzu pro junior programátory WWW aplikací. Nauč se pracovat s moderními nástroji budoucnosti a vybírej si z nekonečného množství pracovních nabídek. Nikdy není pozdě začít:
Přečti si také: