Co jste možná nevěděli o IT
Víte, kdo vytvořil první počítačový virus? Jaké kódy používá NASA pro své raketoplány? Která byla první počítačová hra a čím se vlastně proslavil Steve Wozniak ještě před založením společnosti Apple?
První virus
Virus, který dostal přezdívku Brain, vytvořili dva bratři, Basit a Amjad Farooq Alviovi v Pákistánu roku 1986. Sourozenci provozovali obchod s počítači. Důvod tvorby Brainu byl, aby zabránili svým zákazníkům vytvářet kopie jejich softwaru bez svolení.
Na rozdíl od tradičních virů Brain obsahoval pouze skrytou zprávu o autorských právech a nepoškozoval ani nemazal žádné soubory nebo informace uživatele.
Kolik je na světě jazyků?
Těch, které používáme k dorozumívání pomocí řeči, je přibližně 6 500. Těch, co se používají ke kódování je asi 700 (oficiálních), ale není neobvyklé najít i daleko vyšší číslo (prostě všech). Z tohoto seznamu patří mezi nejoblíbenější jazyky Javascript , Python , Java , C# , PHP , TypeScript , C++ , C , které používají miliony uživatelů po celém světě. Neustále však vznikají nové programovací jazyky, tudíž toto číslo není v žádném případě definitivní.
Zdroj: Stack Overflow
Za vším hledej ženu
Ada Lovelace, dcera slavného básníka lorda Byrona, se narodila 10. prosince 1815 v Londýně a byla mimořádně nadanou matematičkou. Později v životě úzce spolupracovala s Charlesem Babbagem, mechanickým inženýrem, který vytvořil jeden z prvních mechanických počítačů.
Ada napsala teorii o kódování stroje pro výpočet Bernoulliho čísel. Tento počin je v podstatě první počítačový kód, který je čitelný stojem.
FORTRAN
Tento první oficiální programovací jazyk vyvinul tým vedený americkým počítačovým vědcem, panem Johnem Backusem. FORTRAN se poprvé objevil v roce 1964 a používá se dodnes. Především pomáhá počítačovým vědcům provádět složité testy v oblastech: numerická předpověď počasí, geofyzika, krystalografie a výpočetní chemie.
Ještě stojí za to zmínit Plankalkül. Jazyk, který byl vyvinut v letech 1942 -1945 Konradem Zusem. Tehdy se však neuchytil.
Hry nejsou jen pro děti
Mnozí majitelé velkých technologických společností v dětství milovali videohry. Jedním z příkladů je i Steve Wozniak a Steve Jobs. Tito spoluzakladatelé společnosti Apple nejprve dosáhli úspěchu tím, že Jobs dohodil pracovní nabídku Wozniakovi, aby vyvinul videohru Breakout, která se stala celosvětovým fenoménem. Odtud se pak stali dvěma nejvlivnějšími osobnostmi v oblasti technologií a v průběhu let vydělali miliardy dolarů.
Mimochodem ta duha, kterou dlouho používali ve svém logu, právě odkazovala na hru Breakout.
ITnetwork v 2020 trhal rekordy
Když jsme na ITnetwork, uveďme si fakt i o této IT akademii. Během roku 2020 využilo našich služeb neuvěřitelných 828 057 jednotlivců.
A trend pokračuje. Rok 2021 je rokem rekvalifikací. Kvůli korona viru přišlo o práci spousta lidí pracujících v gastronomii a dalších odvětvích. IT segment naopak v této době letí stále dopředu. Státy a EU proto uvolňují prostředky do hrazených rekvalifikačních programů.
Ukončení války
Alan Turing byl dalším neuvěřitelně slavným matematikem (jako jedna z mnoha jeho profesí nebo zálib), který se narodil v Anglii, 23. června 1912. V počítačové komunitě je převážně uznáván jako otec moderní informatiky.
Zasloužil se především o to, že spojenci ukončili druhou světovou válku. Během vrcholícího rozsáhlého konfliktu využil své schopnosti k rozluštění stroje Enigma. Oné šifry, kterou nacisté používali k ochraně své vojenské komunikace.
Bug
První počítačový skutečný "bug" byla můra v relé. Ve světě programování je bug chyba, která způsobí pád programu nebo jeho podivné chování. Termín "bug", který poprvé použil Thomas Edison v roce 1878 (pro označení tehdejších technických chyb), se nakonec začal používat v moderní výpočetní technice.
Tento termín byl použit i jako marketingový tah při uvedení mechanické hry pinball Baffle Ball na trh v roce 1931 - "bug-free".
Problémy s vojenským vybavením během druhé světové války byly označovány také jako bugy (nebo glitche) - závady.
Isaac Asimov použil výraz "brouk" ve vztahu k problémům s robotem v povídce "Chyťte toho králíka", vydané v roce 1944.
Ovšem první skutečný případ buga byl zaznamenán v roce 1947. Grace Hopperovou, admirálkou amerického námořnictva. Pracovala tehdy na počítači Mark II, když zjistila, že v relé uvízla můra a způsobila tak jeho nefunkčnost.
Jakmile můru odstranila, zapsala si do svého deníku "první skutečný případ buga" - a zbytek je historie.
Není IT jako IT
Nedávné studie ukazují, že přibližně 70 % pracovních pozic v oblasti kódování nemá vůbec nic společného s technologiemi. Přesně tak, vy nebo vaše dítě se můžete naučit programovat a tyto znalosti použít v tématech zcela oddělených od technologií - například v přírodovědě, zeměpisném výzkumu nebo ve filmu a designu.
Informační technologie zasahují téměř do všech oblastí našeho života. I toho běžného každodenního života.
Hry jsou zlatým dole, ne?
Úplně první počítačová hra přinesla týmu svých tvůrců nulový zisk. Spacewar vytvořil od základů mladý počítačový programátor Steve Russel a jeho nadšený tým kolegů vývojářů. Je neuvěřitelné, že Steve a jeho tým se rozhodli nevybírat za hraní Spacewar žádné poplatky a místo toho se o svůj výtvor s radostí podělili s každým, kdo si jej chtěl vyzkoušet.
Její napsání trvalo zhruba 200 hodin a inspirací příběhu hry byly knihy od autora E. E. Smithe.
Hodný, zlý a indiferentní
Existují tři velmi odlišné typy hackerů. Hodný, zlý a ... poslední je někde mezi nimi.
Ti zlí a oškliví se specializují na pronikání do počítačových sítí s úmyslem ukrást hesla, kreditní karty a další typy citlivých informací a uživatele internetu potom vydírat.
Ti hodní jsou často ti, kteří využívají své schopnosti především k dobrým účelům a jsou pravidelně najímáni firmami, aby hledali bezpečnostní díry v jejich online infrastruktuře.
A poslední skupina jsou směsicí obojího, pomáhají lidem, ale také běžně využívají webové zranitelnosti svých klientů, pokud za své služby nedostanou zaplaceno. Takže opatrně.
Pokrokem ke hvězdám...
NASA ve svých kosmických lodích stále používá programy ze 70. let 20. století. Proč? Nepíše nové kódy ani nenavrhuje nové programy pro rakety, protože by to bylo nesmírně nákladné, tvrdí odborníci. Zavádění nových programů vyžaduje také velké množství testů, aby se minimalizovala možnost, že dojde ke katastrofálnímu selhání. Místo toho se rozhodli držet starších technologií, které se osvědčily jako spolehlivé, bezpečné a nenákladné.
Je úžasné, že jedna z vlajkových lodí NASA, raketoplán Space Shuttle, běží na menším množství kódu než mnoho dnešních mobilních telefonů a dalších přístrojů.
Další shout-out ženské části programátorské komunity. Margaret Hamiltonová se podílela na vývoji softwaru projektu Appolo.
Další zajímavé články