Dárky bez stresu? Češi spoléhají na umělou inteligenci Nové
Už se to zase blíží… tradiční předvánoční horečka, přeplněná nákupní centra, dlouhé fronty u pokladen, stres a všudypřítomné napětí. Anebo ne? Podle nedávného průzkumu Perfect Crowd Češi stále častěji přesouvají vánoční nákupy do světa online. A letos si navíc na pomoc zavolali netradičního parťáka – umělou inteligenci.
V čem AI lidem při nákupech nejvíce pomáhá? A jak moc radám chytrých nástrojů nákupčí důvěřují?

AI mění vánoční nákupy
„Vánoční nákupy se přesouvají do online prostředí rychleji, než jsme ještě před pár lety čekali. Lidé dnes kombinují různé zdroje inspirace, od doporučení algoritmů až po obsah na sociálních sítích, a rozhodují se mnohem flexibilněji. Digitální nástroje se stávají přirozenou součástí toho, jak vybíráme dárky,“ vysvětlila ve zprávě Monika Brichtová z Allegro.cz.
Podle výsledků průzkumu Perfect Crowd je letošní sezona také silně ovlivněna umělou inteligencí. Až 68 % tázaných Čechů se přiznalo, že buď již AI využívá, nebo ji plánuje využít při procesu výběru dárku. Otevřenost k umělé inteligenci přitom roste napříč celou populací, nejvíce pak podle očekávání u mladší generace ve věku 18 až 24 let, která radám AI důvěřuje nejvíce.
Změny jsou vidět i ve světě
Podobný trend je vidět i mimo Česko. Z nedávného průzkumu společnosti Zeta Global například vyplynulo, že až 83 % lidí plánuje při letošním výběru dárků sáhnout po AI. A není to jen tak z rozmaru, pro zhruba tři čtvrtiny respondentů jsou doporučení od umělé inteligence stejně důvěryhodná jako rady kamarádů. Podobný počet lidí nemá problém svěřit AI i osobnější informace o svých blízkých, jen aby výsledná doporučení co nejlépe seděla. Není divu, když si více než 60 % dotázaných slibuje, že díky AI už jejich dárky nebudou obdarovaní chtít měnit nebo vracet.
Tři čtvrtiny účastníků průzkumu navíc věří, že jim AI letos výrazně uleví od stresu spojeného s výběrem dárků. Podle Zeta Global tak stojíme na začátku období, kdy bude umělá inteligence hrát při nakupování mnohem větší roli než doposud. Zákazníci ji totiž nevnímají jen jako experiment, ale jako praktický nástroj, který jim pomáhá rozhodovat se rychleji, jistěji a s lepším pocitem.

Chceš také ušetřit čas a naučit se s AI pracovat naplno? Přihlas se do akreditovaného kurzu Specialista na AI a zjisti, jak vytvořit vlastní e‑shop, navrhnout kreativní design nebo využívat umělou inteligenci v běžných kancelářských nástrojích a aplikacích:
Přečti si také: