Nezaplatíš splátku? Auto ti samo odjede
Budoucnost, kde se veškerá vozidla pohybují a řídí úplně sama, se dnes zdá jako fantazie z románu od Julesa Verna. Mnohé velké technologické i automobilové firmy se však již nyní snaží tomuto snu přiblížit a jejich vozy se postupně objevují na našich silnicích. Například v německém městě Darmstadt plánují od května nasadit samořiditelná auta namísto některých linek místní hromadné dopravy. Společnost Ford potom nedávno požádala o patent na velmi netradiční způsob, jak se vypořádat s lidmi, kteří nezaplatí splátky za své auto.
Vzdálená budoucnost nebo realita zítřka?
O budoucnosti autonomních vozidel se mezi odborníky i laickou veřejností vedou rozsáhlé diskuze. Jak jsme tě již informovali v přechozím článku, mnoho lidí se shoduje, že budoucnost automobilů je v elektřině. O tom, zda ale budou schopné se řídit samy, se nyní dá pouze spekulovat. Faktem ale je, že už nyní investovaly velké společnosti, jako Ford, Tesla, Alphabet nebo GM do vývoje autonomních vozů miliardy dolarů. Dle slov firmy Waymo jsou dokonce tato auta „hned za rohem“.
Proč se tedy stále nekoná žádná dopravní revoluce? Důvody vysvětluje třeba James Peng, ředitel a spoluzakladatel společnosti Pony.ai, specializující se na výrobu samořiditelných vozidel. „Je to složité. Pokaždé, když dojde k technickému průlomu, objeví se problémy. Máme sice umělou inteligenci, počítačové čipy a senzory, které kdyby se spojily, tak vše půjde hladce. 99,9 % z nich ale není dostatečné dobrých.“
Zavedení autonomních vozidel na naše silnice komplikují také městské předpisy, které jejich provoz často zakazují nebo výrazně omezují. Další komplikací je potom i extrémně vysoká pořizovací cena aut, odrazující případné kupce. Někteří lidé se navíc jejich používání bojí kvůli smrtelné nehodě v Arizoně, při níž se střetlo samořiditelné vozidlo Uberu s chodcem.
Technologické společnosti se proto snaží testovat a s pomocí umělé inteligence trénovat automobily, aby byly schopné lépe předvídat nejrůznější situace. Jejich zavedení do provozu je však podle profesora na Michiganské univerzitě Erika Gordona potřebné, a to kvůli mnoha problémům, s nimiž se dnes řidiči potýkají. Od autonomních vozidel si americký vědec slibuje ulice bez nehod a troubení, dopravních zácp a vyhrazených pruhů pro samořídící vozy.
Podle různých zdrojů se dnes budoucnost autonomních vozidel nejslibněji jeví pro nákladní vozidla. Nějakou dobu se také již experimentuje s taxíky, které za poplatek přepraví cestující na vybrané místo. Jak vypadá cestování s "taxíky" společnosti Waymo se můžeš podívat v následujícím videu:
Zajímá tě svět technologií a chtěl by ses naučit programovat? Přihlas se do našeho akreditovaného rekvalifikačního kurzu a získej práci snů. Kromě luxusního platu na tebe čeká i mnoho dalších benefitů, třeba home office nebo flexibilita. Začni ještě dnes:
Autonomní vozidlo pro cestující na objednávku
Například německá dopravní společnost Deutsche Bahn nedávno přišla s velkou novinkou. Ve městě Darmstadt chce od letošního května uvést do provozu 14 samořiditelných vozidel jako součást městské hromadné dopravy. Podle společnosti se jedná o naprosto jedinečný a dosud nikde jinde nezrealizovaný projekt, který je přitom velmi potřebný.
„Především na venkově poptávka po veřejné dopravě dosahuje svých ekonomických limitů. V Německu bude navíc do roku 2023 chybět zhruba 87 tisíc řidičů autobusů. Tato kombinace nás staví před velký problém, protože pro dosažení našich klimatických cílů potřebujeme veřejnou dopravu. Autonomní elektromobily, které lze v případě potřeby zavolat, jsou proto skutečným převratem,“ popsal situaci Volker Wissing, spolkový ministr pro digitální záležitosti a dopravu.
Deutche Bahn věří, že tento typ dopravy představuje budoucnost pro obyvatele německého venkova, kteří se snadněji dostanou do svého cíle, aniž by museli vlastnit automobil. Do konce roku budou ještě na bezpečnost jízdy autonomních vozidel dohlížet vyškolení řidiči. Pokud vše půjde dobře, od příštího ledna budou auta jezdit zcela sama. „Novou technologii důkladně otestujeme, aby se naši cestující cítili pohodlně a bezpečně dorazili do cíle,“ ubezpečila Evelyn Palla, členka představenstva pro regionální dopravu Deutsche Bahn.
Ford si patentem posvítí na neplatiče
S překvapivou zprávou nedávno přišla také společnost Ford, která podle zpravodajského serveru Daily Mail podala žádost o velmi netradiční patent. Jejich autonomní vozidla totiž budou schopná sama odjet zpět do showroomu nebo na vrakoviště, pokud jejich majitel včas nezaplatí splátky.
Než však dojde k odebrání vozu, dostanou neplatiči několik upozornění. První z nich je formou obyčejné zprávy do jejich palubního systému. Pokud ji však budou ignorovat, Ford přitvrdí a uživatelům dočasně deaktivuje některé služby v autě, jako je rádio, GPS či klimatizace. Dalším, a ještě bizardnějším krokem společnosti, je potom snížení komfortu cestujících během jízdy pomocí přehrávání nepříjemných zvuků, tedy například zvonění či bzučení.
Pokud ani to nezabere, bude uživateli zamezen přístup do vozu v určité dny nebo třeba hodiny. Auto mu přitom nebude bránit cestovat k lékaři nebo do práce, aby se ještě více neomezovala jeho schopnost splácet dluhy. Posledním krokem je pak již zmíněné odebrání vozidla, které si do showroomu či na vrakoviště odjede samo. Podle tohoto plánu by se ti tak mohlo stát, že se jednou ráno probudíš a své auto už u domu nenajdeš.
Hledáš novou příležitost a kariérní cestu? Začni s programováním a získej skvělé peníze, flexibilní pracovní podmínky, home office a mnoho dalšího. Rekvalifikuj se v našem akreditovaném kurzu pro junior programátory WWW aplikací. Nauč se pracovat s moderními nástroji budoucnosti a vybírej si z nekonečného množství pracovních nabídek. Nikdy není pozdě začít:
Přečti si také: