Hledáme programátora do rostoucího týmu ITnetwork.cz, 100% home office, 100% flexibilní pracovní doba. Více informací
Black Friday je tu! Využij jedinečnou příležitost a získej až 80 % znalostí navíc zdarma! Více zde

Příručka freelancera: Účtovat za hodinu či projekt? Nové

Hodinová sazba má mnoho výhod. Jedna z prvních je, že je vhodná pro začátečníky. V jistých momentech se ti ovšem může vymstít. Které to jsou? Kdy je hodinová sazba tvým přítelem a kdy už ti řeže větev pod nohama? Existují i jiné způsoby, jak si účtovat za čas strávený na projektu?

Pro zkušenější podnikatele existuje i metoda účtování za projekt. Co to znamená? Vyplatí se to a pokud ano, tak kdy především?

(Občas) Hubené hodiny

Mnoho podnikatelů na volné noze pracuje na základě hodinové sazby. Jak jsme si ukázali v minulém díle příručky freelancerů, je třeba do ní započítat náklady na 'přežití' a mnohem víc.

Důvod, proč ji tolik podnikatelů preferuje, je, že jim připadá nejspravedlivější a pravděpodobně i nejjednodušší na stanovení. Jakmile jednou víš, kolik potřebuješ na přežití, více méně je to jako Ctrl + C a CtrlV. Ale málokdo skutečně z těchto podnikatelů začátečníků ví, kolik strávil na tom či onom projektu a kolik si tedy vlastně nechat zaplatit.

Kdy je hodinovka tvým nepřítelem?

Čím lepší jsi ve svém oboru, tím rychleji a efektivněji děláš svou práci. Pokud si účtuješ pouze za čas, který ti práce zabrala, jsi vlastně penalizován za všechny znalosti a zkušenosti, díky kterým jsi schopen odvést skvělou práci za kratší dobu.

To se týká zejména případů, kdy pro klienta děláš opravdu dlouhodobé projekty. Čím lépe budeš obeznámen s tím, co klient chce, tím rychleji budeš schopen poskytovat vynikající služby. Za to bys měl být právoplatně odměněn.

Hodinová sazba nezohledňuje tvé dlouholeté zkušenosti. Pokud dokážeš práci odvést dvakrát rychleji, proč bys měl být placen o polovinu méně?

A co když se ukáže, že projekt trvá déle, než je stanovený počet hodin, na kterém jste se dohodli? Mohlo by se stát, že projektu věnuješ navíc nezaplacený čas.

Hodinová sazba nezohledňuje tvé dlouholeté zkušenosti. Pokud dokážeš práci odvést dvakrát rychleji, proč bys měl být placen o polovinu méně?

Je třeba zdůraznit, že v popisovaném problému tápou především začátečníci a právě těm je třeba nabídnout všechny možnosti účtování sazby, aby si mohli vybrat a vyzkoušet, která jim vyhovuje nejvíce. Možná si říkáš, že stačí přidat pár hodin, ale víš, kolik přesně, aby jsi na tom vydělal a tvůj zákazník byl spokojený?

Proč milovat časem stanovenou sazbu?

Mohlo by se zdát, že hodinovka je past na každého, kdo se pokusí ji využít ve svůj prospěch. Není to pravda. Stanovení ceny, jako takové, je těžký oříšek, to už bylo několikrát zmíněno. Ale to je vždycky všechno na začátku. Stejně je tomu tak i u hodinové sazby.

Důvod, proč bychom ji měli mít rádi, je ten, že freelancera chrání před komplikovanými zakázkami, které se nafukují a nafukují.

Každému vyhovuje něco jiného, a proto zmíníme ještě další možnosti, jak si někdo může účtovat za své služby vztažené na čas. Třeba se i tobě bude lépe pracovat, když vyzkoušíš:

Denní sazbu

Pokud klient trvá na časové sazbě, jedním ze způsobů, jak si pomoci dostat zaplaceno za své zkušenosti, je nabídnout denní sazbu. Pokud je tvá denní sazba o něco nižší než ta, kterou by sis běžně účtoval za 7,5 hodiny, klient získá slevu a ty budeš mít zajištěnou konkrétní částku, i když práci dokončíš za kratší dobu.

Týdenní sazbu

Aby jsi předešel sporům o to, že jsi si vyúčtoval úvodní schůzku s klientem, kdy ti popisoval, co přesně po tobě bude chtít, zkus týdenní sazbu.

Pozornost se odkloní od toho - kdo, kdy a kde - a soustředí se výhradně na to, co se udělalo.

Server doubleyourfre­elancing.com zdůrazňuje, že častým omylem bývá pro mnoho freelancerů, že týdenní fakturace znamená 40 hodin práce pro klienta. Není to tak úplně pravda. Tvůj týdenní produkt je konzistentní množství vytvořené hodnoty a rozsah této hodnoty se každý týden s klientem vyjednává. Při rozhovorech s potenciálními klienty přesuň pozornost od pronájmu svého času k týdenním výsledkům. Zaměř se méně na čas a více na výsledky.

Tvůj týdenní produkt je konzistentní množství vytvořené hodnoty a rozsah této hodnoty se každý týden vyjednává. Při rozhovorech s potenciálními klienty přesuň pozornost od pronájmu svého času k týdenním výsledkům. Jednoduše se zaměř méně na čas a více na výsledky.

Úspěšný vstup na IT trh pro začátečníky

Jak se stát IT profesionálem? Kde najít všechny potřebné informace na jednom místě, aniž bys musel platit za spoustu kurzů? ITnetwork.cz ti nabízí řešení v podobě rekvalifikace. Za 4 měsíce získáš v kurzu Junior programátor WWW aplikací vše potřebné, abys úspěšně nastartoval svou IT kariéru. Vyber si technologii, která tě zajímá a získej osvědčení o rekvalifikaci akreditované MŠMT.

Cena za projekt

Tento způsob účtování se hodí už pro zkušenější freelancery, kteří tuší, kolik času a námahy jednotlivé zakázky 'sežerou'.

Obě strany zde kladou důraz na výsledek, nikoli na množství času, které ti zabere dokončení projektu. Při výpočtu projektového poplatku se snažíš zohlednit své zkušenosti, spolehlivost a rychlost. Již se neřídíš pouze počtem hodin, které si myslíš, že ti to zabere. Klient nepotřebuje vědět, jak jsi ke svému honoráři došel. Potřebuje pouze vědět, kolik bude stát provedení práce.

Jestli jsi někdy slyšel o normohodinách, pak tato metoda funguje na velmi podobném principu. Víš, jaká je její náročnost v průměru a podle toho ji pak i účtuješ. Plus můžeš započítat poplatky, které víš, že u některých zakázek budeš potřebovat. Ze zkušenosti totiž víš, že jsou komplikované. Můžeš z nich slevit, pokud všechno proběhne bez problémů. To ovšem souvisí s následující kapitolou.

Zřejmou výhodou ceny za projekt je skutečnost, že projekt můžeš dokončit rychleji. Na druhou stranu může také trvat déle, než jsi očekával. Co když si to klient rozmyslí, nebo jasně nevysvětlí, co chce? Projekt by také mohl být časově náročnější v důsledku přidání nových prvků či nepředvídaných problémů. Co dělat, aby jsi se ochránil?

Ceník pro všechno

Dobrým způsobem, jak zajistit, aby tvá pevná cena zůstala spravedlivá, je vytvořit si ceník. Ten pak můžeš upravovat pro všechny projekty na volné noze. Využij své zkušenosti s prací na podobných projektech k určení toho, co považuješ za spravedlivou cenu, a ukaž, kolik si účtuješ v případě dalších požadavků. Nikdy nezapomeň, že cenu lze upravit, pokud se změní rozsah nebo směr projektu.

Nikdy nezapomeň, že cenu lze upravit, pokud se změní rozsah nebo směr projektu.

Účtuj si za výnos

Stanovení ceny na základě hodnoty projektu není totéž jako stanovení pevného poplatku za projekt.

Již nebudeš stanovovat cenu podle toho, co projekt obnáší pro tebe. Stanovuješ ve skutečnosti cenu svých služeb na základě hodnoty, kterou přinese klientovi.

Jedná se o složitější způsob účtování, který nejde použít na všechny typy práce. Může se však uplatnit v případě, že tvá práce přímo přispívá k zisku, kterého klient může dosáhnout.

Pokud například práce, kterou odvedeš, může přinést klientovi značný objem nových zakázek, účtuješ si jako odměnu procento z tohoto nového vypočteného zisku. Nezáleží na tom, kolik času nebo úsilí jsi do projektu vložil - vychází pouze z toho, kolik peněz klient díky tvé práci vydělá.

Příklad

Portál waveapps.com uvádí tento konkrétní příklad:

"Pokud se předpokládá, že interaktivní ukázky produktů, které přidáte na webové stránky klienta, přinesou dodatečné tržby ve výši 50 000 USD, můžete si účtovat 20 % z této částky, tedy 10 000 USD. I když to může být více, než byste si obvykle účtovali za hodinu nebo za projekt za stejnou práci, klientovi to může připadat naprosto přiměřené na základě toho, kolik peněz vydělá."

Rovní partneři

K tomu, aby to tak fungovalo, je třeba, aby tě klient vnímal jako partnera, nikoli jako námezdní sílu. To vyžaduje velkou důvěru a sdílení mnoha informací. Stanovení cen podle (výnosové) hodnoty projektu může fungovat pouze tehdy, pokud máš všechny informace, potřebné k určení hodnoty, kterou můžeš přinést klientovu podnikání. Vymyslet správnou cenu může také zabrat hodně času a úsilí.

Toto si můžeš dovolit stanovit s takovým zákazníkem, se kterým se znáte a respektujete.

Nejdůležitější ovšem je, že klient musí být připraven zaplatit ti cenu, na které jste se dohodli. A to bez ohledu na to, zda přijde plný objem předpokládaných nových zakázek, nebo ne.

Někdy můžeš klientovi nabídnout něco, co jiní nemohou, a to pro něj bude velkým přínosem. Pak je cenotvorba založená na hodnotě výnosu projektu příjemným způsobem, jak si vydělat na živobytí.

Nejdůležitější je, že klient musí být připraven zaplatit ti cenu, na které jste se dohodli. A to bez ohledu na to, zda přijde plný objem předpokládaných nových zakázek, nebo ne.

Příště

Probereme, jak si říct o zálohy a kolik je běžný průměr. Plus co je to zádržné a kdy se používá? Dále si povíme o příplatcích a mimořádných službách. Zajímá tě to?

Další zajímavé články


 

Všechny články v sekci
Blog ITnetwork.cz
Článek pro vás napsala Tereza Blažková 23. listopadu 18:34
Avatar
Terka
Aktivity