Prvnímu čtenáři GDPR slíbili víno. Ohlásil se až za 3 měsíce
Když se řekne cookies, provozní podmínky nebo GDPR, mnohým z nás se vybaví především otravná vyskakovací okna, která člověka jen zdržují. Velmi rychle je proto odklikneme a nad samotným obsahem sdělení se už v naprosté většině případů více nepozastavujeme. Tuto teorii si chtěli na vlastní kůži vyzkoušet i v jedné britské neziskovce, když před několika měsíci spustili svůj úsměvný experiment.
Kdo se přihlásil o odměnu? A proč se jednalo o menší podvod?
Čte někdo GDPR?
Netradiční experiment vymyslela a zrealizovala britská nezisková organizace Tax Policy Associates. Její představitelé totiž chtěli zjistit, zda lidé doopravdy čtou GDPR. Do svých zásad na ochranu osobních údajů proto vložili následující větu: „Prvnímu, kdo si toto přečte, pošleme lahev dobrého vína.“
Jednoduché a snadno splnitelné zadání, dalo by se říct. Nicméně šťastný výherce se ne a ne přihlásit. Ze dní se staly týdny a z týdnů měsíce. První člověk se skutečně ozval až po čtvrt roce od spuštění experimentu.
Oceněný čtenář však nebyl nějaký velký nadšenec zásad GDPR ani znuděný právník. Dalo by se říct, že měl spíše štěstí. Zásady si totiž četl, aby se inspiroval při tvorbě vlastního webu. Šéf Tax Policy Associates Dan Neidle proto v rozhovoru pro BBC podotkl, že výherce svým jednáním „trochu podváděl“. I přes to mu ale slíbenou odměnu daroval. Jednalo se údajně o lahev Château de Sales 2013/14, Pomerol, jejíž cena se u nás běžně pohybuje okolo 1000 korun.
Potřebuješ si také na svůj web napsat GDPR, ale nevíš, jak na to? Máme pro tebe super kurz, kde se vše ohledně zásad zpracování osobních údajů dozvíš.
Zajímá tě svět technologií a chtěl by ses naučit programovat? Přihlas se do našeho akreditovaného rekvalifikačního kurzu a získej práci snů. Kromě bezkonkurenčního platu na tebe čeká také home office, flexibilita a mnoho dalších benefitů. Nakopni svou kariéru ještě dnes:
Dětinský protest proti GDPR
Sám Neidle tento výsledek více než očekával, podobný experiment totiž podnikl už před dvěma lety. Tehdy dokonce trvalo celé čtyři měsíce, než se přihlásil první čtenář. „Udělali jsme to znovu, abychom zjistili, zda dnes lidé dávají větší pozor. A nedávají,“ přiznal vedoucí Tax Policy Associates.
Dnes tedy na místě, kde dříve v zásadách čekala pobídka k vínu, stojí věta: „Víme, že to nikdo nečte, protože jsme v únoru napsali, že prvnímu, kdo nás kontaktuje, pošleme lahev vína. Reakci jsme ale dostali až v květnu.“ Text v originále si můžeš přečíst na následujícím obrázku.
Zdroj: Tax Policy Associates
Jako důvod, proč samotný experiment vůbec spustili, uvedl Neidle absurditu celého principu uveřejňování podmínek GDPR. Všechny weby, které jakkoliv pracují s osobními daty, včetně malých kaváren nebo třeba neziskových organizací, je totiž musí podle zákona mít. Uživatelé je přitom až na velmi malé výjimky vůbec nečtou. „Vždyť je to šílené. Jsou to vyhozené peníze,“ zakončil Dan Neidle. Svůj experiment tedy v rozhovoru označil jako osobní dětinský protest.
Hledáš novou příležitost a kariérní cestu? Začni s programováním a získej skvělé peníze, flexibilní pracovní podmínky, home office a mnoho dalšího. Rekvalifikuj se v našem akreditovaném kurzu pro junior programátory WWW aplikací. Nauč se pracovat s moderními nástroji budoucnosti a vybírej si z nekonečného množství pracovních nabídek. Nikdy není pozdě začít:
Přečti si také: