NOVINKA! E-learningové kurzy umělé inteligence. Nyní AI za nejlepší ceny. Zjisti více:
NOVINKA – Víkendový online kurz Software tester, který tě posune dál. Zjisti, jak na to!

Rozhovor s Mgr. Pejšou - Z učitele lektorem rekvalifikací

Tentokrát jsme vyzpovídali našeho dlouholetého lektora Mgr. Jaroslava Pejšu. Původně středoškolského učitele informatiky, který stál u zrodu ITnetowork.cz. Vedl kurzy Základů programování a mnoho dalších. Dnes zastřešuje rekvalifikace, ale jinak se dnes naplno věnuje programování v pražské firmě. Říká, že toho dosáhl díky ITnetworku, který ho "pošťouchl" správným směrem. S jakým jazykem doporučuje začít? Co si myslí o českém vzdělávání? A je pravda, že IT je jen pro mladé?

Blog ITnetwork.cz

Od školních lavic k lektorování

Jardo, jak jsi se vlastně dostal k IT?

Počítače mě lákaly v podstatě odmalička, i když tehdy ještě vlastně moc nebyly, takže to bylo takové složitější. Vždycky jsem chtěl domů počítač. Po střední škole jsem nakonec šel na Masarykovu univerzitu a v rámci učitelského oboru jsem chodil na matiku na přírodovědeckou fakultu a na informatiku na fakultu informatiky. Pak jsem vlastně 15 let učil na střední škole. Tam jsem se profiloval hodně do programování. Počítačové sítě, operační systémy a multimédia mě úplně netáhly, takže jsem se snažil i tu výuku soustředit především na programování. To mě bavilo nejvíc.

Jak by jsi popsal sám sebe jako učitele?

Ne že bych si úplně mohl vybrat. Člověk dostal nějakou roli od těch žáků. Byl jsem spíš autoritářský. Soustředil jsem se především na odbornou rovinu těch předmětů než na tu pedagogickou. Nebyl jsem tedy tolik zaměřen na to vymýšlet metody, jak žáky zaujmout, ale předat jim ty znalosti. Proto mi asi lektorství vyhovovalo víc.

Jak jsi se o ITnetworku dozvěděl a stal se lektorem?

Už nevím přesně. Myslím, že jsem hledal nějakou informaci. Tehdy to vlastně ještě nebyl ITnetwork, ale Devbook. Sháněl jsem nějaké materiály k učení. Zdálo se mi, že ten článek, ze kterého jsem čerpal, nebyl úplně dobře popsaný, nebo byl trošičku jinak popsaný, než se mi zdálo vhodné. Napsal jsem do diskuze a David Čápka mi odpověděl, ať to zkusím napsat. Nakonec z toho vzešlo článků několik a vedl jsem nějaké kurzy - především základy programování, OOP a další. Teď to převzal někdo jiný a já sem tam napíšu ještě článek, ale mám méně času. Nyní sbírám zkušenosti v praxi o technologiích Microsoftu.

Jaké je pro tebe lektorování?

Šel jsem si to vyzkoušet ještě když jsem učil. Přišlo potom rozčarování. Tehdy v kontrastu s těmi středoškoláky jsem viděl zájemce o kurz. Přijel jsem o víkendu do Prahy na jednodenní školení a tam čekalo 12 lidí, kteří se to opravdu chtěli naučit, vyřídili si rekvalifikaci nebo si to zaplatili sami. Zůstali klidně o půl hodiny déle a skutečně se ptali a projevovali zájem. Pak jsem šel do práce do školy a tam jsem se jim snažil říct to samé a je to nezajímalo. Ten diametrálně odlišný přístup mě asi vyhnal ze školství.

Přijel jsem o víkendu do Prahy na jednodenní školení a tam čekalo 12 lidí, kteří se to opravdu chtěli naučit, vyřídili si rekvalifikaci nebo si to zaplatili sami. ... projevovali zájem. Pak jsem šel do práce do školy a tam jsem se jim snažil říct to samé a je to nezajímalo. Ten diametrálně odlišný přístup mě asi vyhnal ze školství.

Zlobí, nebo rozčiluje tě někdy něco na lektorské práci?

Ne. To bych to jinak nedělal. Kompenzuji si tím to, že už nejsem ve školství. Mě učení baví a možná se k němu nakonec i jednou vrátím. Asi je lektorství těžší v tom, že člověk musí mít široký rozhled. Až se mě někdo na něco zeptá, abych uměl odpovědět. Z toho mám trochu občas strach, že nebudu moci hned odpovědět.

Sbírání zkušeností

Říkal jsi, že programuješ na plný úvazek. Kde teď sbíráš zkušenosti?

Teďka vlastně programuji v pražské firmě v Adastře. Získal jsem zde obrovské zkušenosti za 4 roky, co pro ně pracuji.

Proč jsi začal naplno programovat a kde jsi začínal nabírat praktické zkušenosti?

Šel jsem do menší firmy, kde jsem si chtěl ověřit, jak moc je to, co jsem doteď učil, vzdálené praxi. Jestli to, co jsem učil 15 let, pořád funguje. Pak jsem se posunul do už větší firmy. Během toho jsem předával zkušenosti dál na kurzech. Teď už na to nemám časovou kapacitu. Kurzy v ITnetworku po mně převzal někdo jiný. Já už vlastně teď učím databáze jednou za tři měsíce a zastřešuji vzdělávací aktivity, které jdou přes ÚP, díky svým zkušenostem a pedagogické činnosti.

Chtěl jsem si ověřit, jak moc je to, co jsem doteď učil, vzdálené praxi. Jestli to, co jsem učil 15 let, pořád funguje. Zkušenosti jsem předával dál na kurzech.

Jak vypadá tvůj typický den?

Na první pohled docela nudně. (směje se) Pracuji z domova, takže se nic zajímavého neděje. Práce a rodina. Dělám teď, co mě baví.

Dostáváš otázky typu: "Jak začít programovat, jaký si vybrat jazyk, ...?"

Samozřejmě. Tohle jsme často řešili i ve škole: "Co vlastně v tom programování učit? Jaký vybrat postup? Co ještě učit a co už ne? V jakém jazyce?" Motali jsme se kolem toho dlouhé roky a snažili jsme se to vybrousit a vyšperkovat, aby to bylo co nejlepší. Kdo ví, jestli se to povedlo. Často se to právě potom překrývalo s tím, co teď nabízí ITnetwork. To znamená, to co má ITnetowork v základech, tak se učilo první půlrok na škole, možná trošku víc dopodrobna. Druhý půlrok OOP a pak navázaly databáze atd. Řekl bych, že to znamená, že jsme postupovali dobře.

Blog ITnetwork.cz

Jaký jazyk vybrat? Jestli má člověk dělat Javu, C# nebo C, si myslím, je u základů skoro jedno. Pokud člověk není vyhraněný, že chce rovnou dělat umělou inteligenci v Pythonu, tak si myslím, že ze začátku programování je to jedno, čím se začne. Důležité jsou ty algoritmy jako takové. Profilovat se do nějakého jazyka má cenu, až když člověk ví, kterým směrem se vydat. Technologie se často u programátora mění, podle toho, pro koho zrovna pracuje. Dostane nějakou slušnou nabídku, ale musí se naučit tohle.

Ke kterému jazyku tíhneš ty?

.NET a C# a celkově Microsoft technologie a microsoftové databáze.

Když se zasekneš při programování, co děláš?

Googlím. Vývojáři tak 20 % času tráví na internetu a hledají, bych řekl. Dávno to není o tom, že je třeba vymýšlet vše od začátku, protože víš, že už to někdo někdy vymyslel. Tak je skoro škoda tomu svůj čas obětovat, protože často jsou to postupy, které jsou nějakým způsobem prostě opakovatelné a jenom si je trošku upravíš. Takže vždycky, když narazím na něco nového, nebo neznám odpověď, tak hledám návod, jak to udělat. Najdu třeba dva tři a vyberu si z toho, co potřebuju. Najdu prostě nějaký mustr, který zkopíruju a upravím si tam 10 % kódu. Už je to o tom, že se používají řešení než, že se vymýšlí nové.

Jaké jsou tvé projekty a koukáš se na svou práci kriticky?

Dělám databázové, relativně jednoduché aplikace, kde se neřeší složité algoritmy. Zkouším stále nové postupy a technologie. Baví mě to. Taková práce je více o hledání a učení se používat nalezené postupy, než vymýšlení něčeho svého.

Když se podívám na svou starší práci a řeknu si: "To je strašný, to šlo napsat takhle," tak si myslím, že je to ještě dobrý. Znamená to, že se posouvám dál. Jakmile bych se podíval zpátky a řekl bych si: "To je super. To bych dneska takhle nevymyslel," bylo by to znamení, že degraduju.

Jak je na tom IT v Čechách?

Je přístup k informacím o programování v Česku dostatečný?

Dnes se lidé mohou dostat dál, než jsem byl já v jejich věku. Především díky takovým jako je server ITnetwork.cz. Je hlavně pro ty, co se snaží začít s programováním. V češtině je to velká studnice znalostí. Navíc se tady můžeš zeptat na fóru a ostatní ti pomůžou. Takže pro začátečníky a lidi, co se opravdu chtějí naučit programovat, je ITnetwork.cz super. I mě ze začátku postrčil dál. Když chceš o něčem psát, musíš to umět opravdu dobře a pak ještě o trochu víc, abys měla jistotu, že je to správně. Pomohl mi i v tom, že témata, která mě zajímala, jsem pořádně prostudoval a popsal potom do článků. Takové první kroky, které mě vlastně potom pošťouchly, že jsem odešel ze školy a zkusil jít pracovat do firmy.

Dnes se lidé mohou dostat dál, než jsem byl já v jejich věku. Především díky takovým jako je server ITnetwork.cz. Je hlavně pro ty, co se snaží začít s programováním. V češtině je to velká studnice znalostí. Takže pro začátečníky a lidi, co se opravdu chtějí naučit programovat, je ITnetwork.cz super. I mě ze začátku postrčil dál.

Blog ITnetwork.cz

Víš, že v informatice na škole dojde k “ revoluci "?

Jsem všemi deseti pro víc informatiky do škol. To, co je u nás na školách, je zoufalé. Nějaké algoritmizační úlohy rozvíjejí myšlení. To neznamená, že z nich budou programátoři už od školky. Ale je to správný přístup. Spousta věcí rozvíjí myšlení. Matematika například taky.

Špatně ovšem je, že žáci vůbec nepracují s počítači. Mají zakázaný telefon, počítač. Proč jim ale zakazovat využívat nástroje, které ti učitelé sami používají? Hledáš v atlasu na mapě, nebo jdeš do Google Mapy či Mapy.cz? Hledáš v tabulkách, nebo to prostě zadáš do vyhledávače? Takhle dneska sháníme informace všichni. Tohle mi hrozně chybí, že nepoužívají to, co používají všichni ostatní. Ať se naučí používat technologie tak, aby jim to usnadnilo práci. Aby si mohli nakonec vybrat, který nástroj budou na ten daný úkol používat. Psát něco do Wordu, do poznámek, nebo na lísteček či do sešitu?

Řekl bych, že díky covidu už nevyhnutelně museli jít správným směrem. Protože ten rok vlastně, kdy děti nechodily do škol, tak se IT ve školách konečně pohlo. Například, že pro ně ty materiály povedou v elektronické podobě a budou to někde sdílet a třeba zadávat i úkoly elektronicky. To byl docela rychlý krok. A společnost už nikdy nebude stejná.

Špatně ovšem je, že žáci vůbec nepracují s počítači. ... Proč jim ale zakazovat využívat nástroje, které ti učitelé sami používají? Měli by se naučit používat technologie tak, aby jim to usnadnilo práci. ... Ať se naučí používat technologie tak, aby jim to usnadnilo práci.

Myslíš, že je IT jen pro mladé?

Určitě ne. Je to o zkušenostech. Jestli to člověka baví, nebo nebaví a jestli na sobě pracuje, tak je schopný se dostat prostě daleko. Vždycky na to musí mít čas samozřejmě. Ale pokud ho to baví a posouvá se, tak si myslím, že ten věk není rozhodující. I když nebudu lhát, že sám nevidím, jak se mi nové věci učí dlouho, ale dá se to překonat.

Co bys řekl člověku, který by se tě zeptal na to, jestli má cenu zkusit to v IT?

Řekl bych určitě, ať si to zkusí. Ať vidí, jestli mu to jde. Vždyť na ITnetworku si ty začátky může vyzkoušet zdarma. Pokud by do toho šel někdo kvůli penězům, ale nešlo by mu to a trápil by se, tak bych mu řekl, aby toho raději nechal. Ale když tě něco baví a chceš to dělat, pak je jedno, kolik ti je a ten věk si myslím není rozhodující. Viděl jsem studenty, kteří byli nadšení a mohli hned jít po kurzu někam programovat. Setkal jsem se ale i s takovými, kteří potřebovali víc času a praxe. Záleží hodně na člověku.

Doporučil bys ITnetwork a případně proč?

Je to v podstatě nejucelenější sbírka materiálů z oblasti informačních technologií v češtině. Vidím obrovský přínos tady pro lidi v Čechách, kteří se chtějí naučit programovat. Hledat se dá prostě různě po světě. Materiálů jsou miliardy na internetu, ale v češtině toho moc není.

Takže pokud někdo začíná, třeba děti na základce (ideálně od druhého stupně základky) si to můžou procházet. Taky je unikátní to, že si to můžou vyzkoušet a nemusí do toho hned dávat peníze, protože jsou z valné většiny začátky kurzů neplacené. A když jim to půjde a bude je to bavit, tak už ty peníze za to můžou dát. Investují do svého rozvoje. Je málo věci, kam člověku nevadí dávat peníze a osobní rozvoj by mezi ně určitě měl patřit. Především dětí. Jednoho dne se totiž tahle investice s největší pravděpodobností vrátí.

Je to (ITnetwork.cz) v podstatě nejucelenější sbírka materiálů z oblasti informačních technologií v češtině.

Je sice fajn, že ve škole se bude více vyučovat informatika, ale je to nic oproti tomu, co se můžou naučit na ITnetworku. Těžko totiž ve škole přibydou najednou učitelé. Takže si myslím, že bude potíž s tím, kdo to bude učit. Někde to může třeba učit nějaký nadšenec, který nemá v Informatice příhodné vzdělání. Jinde, a myslím, že to bohužel bude většina škol, to mají jako okrajový předmět, kde to je na podobné úrovni jako výtvarná výchova. Někomu tím “zaplácnou” úvazek. Takže pokud se v tom ty děti chtějí posouvat, potřebují něco, co by je vedlo a ITnetwork je udělaný tak, že je může vést a posouvat dál. Je to sestavené tak, aby jednotlivé lekce a kurzy na sebe navazovaly. Dokáže tak nastartovat jak děti tak i dospělé. Nastartovalo to svým způsobem i mě. A díky tomu dělám dnes práci, která mě baví. A to je hrozně fajn.

Je sice fajn, že ve škole se bude více vyučovat informatika, ale je to nic oproti tomu, co se můžou naučit na ITnetworku. Ten je udělaný tak, že je může vést a posouvat dál. Je to v podstatě nejucelenější sbírka materiálů z oblasti IT v češtině.

Další zajímavé články


 

Všechny články v sekci
Blog ITnetwork.cz
Článek pro vás napsala Tereza Blažková 23.8.2021 19:05
Avatar
Autorka ráda zkouší nové formy online marketingu a má blízko k IT businessu. Díky home officu zvládá mateřství i sledovat rychlý svět technologií.
Aktivity