Black Friday je tu! Využij jedinečnou příležitost a získej až 80 % znalostí navíc zdarma! Více zde

Tvořit hry ve špičkovém studiu bez vejšky? Patrikův příběh Nové

Patrikova vášeň pro hry vznikla už v dětství a v dospělosti byla impulzem pro jeho budoucí kariéru. Na vysoké škole zjistil, že se více naučí praxí a odešel. Nějakou dobu potom freelanceroval a dnes pracuje v předním vývojovém studiu obklopen mistry svého oboru, IT, kteří ho inspirují každý den. Kde se vše naučil a jak drží krok s dobou?

Na volné noze

Co tě přivedlo k programování?

Vždy jsme měli doma počítač, co si pamatuji. Zajímalo mě, jak funguje. Pak přišly i hry a díky tomu jsem si uvědomil, co chci dělat dál (= vyvíjet hry - pozn. redakce). Nemusel jsem už hledat, co bych chtěl v životě dělat.

Jaké je tvé zaměstnání?

Jsem 3D grafikem v TINYSOFTu a podílím se na vytváření mobilních her. Mým momentálním projektem je Path of Evil. Mimo grafiky se věnuji i animacím a trošku programování.

Kde jsi získával znalosti, aby jsi se stal grafikem? Ve škole, na kurzech nebo jinak?

Mám střední školu grafickou a webdesignu. Byl jsem i pár let na vysoké škole, ale odtamtud jsem odešel kvůli práci. Dostal jsem nabídku pracovat jako animátor. To byl no brainer. Nejvíc vzdělání člověk stejně dostane v práci. Tohle jsem prostě chtěl dělat.

A pak jsem se vzdělával sám. Respektive moji kolegové mě vzdělávali.

Takže pracuješ stále pro tu samou firmu?

Tohle už je v pořadí druhé zaměstnání. V té první jsem pracoval rok. Potom jsem byl necelé 2 roky freelancer. Pak jsem se dostal sem do TINYSOFTu, kde pracuji už 2,5 roku.

Jaké pro tebe bylo freelancerování?

Zčásti mě to bavilo. Měl jsem celkem dost volného času a byl jsem pánem denního plánu. Nevýhoda byla, že jsem měl občas potíže se k té práci dokopat. A když jsem měl nějakou zakázku, tak jsem pak strávil poslední 4 dny prací do noci úplně zbytečně.

Základní výbava Game developera

Jak jsi se dozvěděl o ITnetworku a co jsi se zde naučil?

Učil jsem se tady C#. Vzhledem k tomu, že jsem hlavně grafikem, nepotřebuji široké povědomí o programování. Prošel jsem hlavně základy a vše, co je třeba znát jako game developer. Takže jsem se zajímal i o UNITY. A samozřejmě webdesign.

Nejužitečnější byly základní konstrukce jazyka, protože jako grafik jsem úplně neměl povědomí o programování. Naopak na střední jsem dokonce programování nesnášel. Díky tomu, jak je kurz ITnetworku koncipovaný, můžu dneska říct, že mám programování dokonce rád. Konečně mi to někdo vysvětlil, abych, jako obyčejný člověk, porozuměl, co se po mně chce a jak to má fungovat. Určitě bych to doporučil, pokud někdo začíná programovat.

Díky tomu, jak je kurz ITnetworku koncipovaný, můžu dneska říct, že mám programování dokonce rád. Konečně mi to někdo vysvětlil, abych, jako obyčejný člověk, porozuměl, co se po mně chce a jak to má fungovat. Určitě bych to doporučil, pokud někdo začíná programovat.

A potřebuje vlastně grafik umět nebo rozumět programování?

Měl by. Alespoň základy.

Vracíš se k informacím z kurzů ITnetwork?

Vracím se k nim poměrně dost často. Protože když se na to člověk podívá jednou, zapamatuje si z toho asi jen zhruba 10 %. Tím, že se na to člověk dívá pořád dokola, nebo ví, že tam byla nějaká další informace, ale zrovna si ji nepamatuje, tak neustále hledá. Určitě se k těm materiálům vracím. I jen pro ujištění, že to dělám správně.

Jak bys motivoval člověka, který se rozhoduje, zda začít programovat? Myslím jak děti, tak dospělé osoby.

V IT je pracovních míst vždycky dost a pravděpodobně jich bude dost i v budoucnu. Kde je technika, tam budou potřeba programátoři. Ale po herních programátorech je teď neskutečná poptávka v Brně i v Praze.

Mě k tomu motivovaly hodně hry. To je taky dobrý začátek, který může v uživateli probudit zájem o to, jak to vlastně funguje a chtít si vytvořit něco podobného. Navíc je to velmi motivující, protože člověk hned vidí, jak mu pod rukama vzniká jeho vlastní svět a hýbají se postavičky.

Taky to hodně rozvíjí mysl. Je třeba myslet logicky a abstraktně. Prostě jinak, než v normálním světě.

Doporučil bys ITnetwork dál?

Určitě. Protože ITnetwork je česká platforma. Není to něco obrovského, kde se zapomíná na jednotlivce. Myslím, že na českém internetu nic lepšího není. Takže rozhodně doporučuji.

...ITnetwork je česká platforma. Není to něco obrovského, kde se zapomíná na jednotlivce. Myslím, že na českém internetu nic lepšího není. Takže rozhodně doporučuji.

Podílet se na projektu od začátku

Podílíš se na tvorbě her úplně od začátku, kdy se rozhoduje o narativu a kdy je to tzv. teprve na papíře?

V podstatě ano. My jsme celkem ještě malý tým, takže každý se může vyjádřit a každý hlas je validní.

Kolik vás je v týmu?

V celé firmě je nás kolem 25 a v týmu na projektu je nás teď 6.

S čím jsi nejvíc bojoval, když jsi se učil design a programování?

Co se týče programování, napsat jednotlivé úkony (aby panáček chodil, apod.), je celkem jednoduché, ale dát to všechno dohromady, je většinou čas, kdy se začne všechno rozpadat.

U designu je to ten finiš. Dolaďování detailů, kdy jsem viděl různé chyby a chtěl jsem to všechno opravit. A pak člověk zjistí, že odpovědi na internetu nejsou. Potřeboval jsem kontakt na někoho, kdo to dělá 20 let a vysvětlí mi to. Hledat odpovědi na konkrétní problémy bývá docela složité. Tutoriály sice existují, ale každý to dělá jinak a většinou pokrývají základy.

To je překvapivá informace! U programování to bývá naopak.

Umím si představit, že v programování toho člověk už moc nového nevymyslí. Ale nevidím do toho tak hluboko jako v grafice… Ale jakmile člověk tvoří na nějaké úrovni, vidí v těch tutoriálech nedostatky a často hledá něco specifického. Těžko se to pak vyhledává. Na diskuzích často dostanu několik super připomínek a nápadů, ale pořád to není to, co bych opravdu potřeboval.

Co je tvým hnacím motorem?

Často jsou to deadliny. A taky to, že chci být dobrým grafikem. Chci se posouvat. Takže mi nevadí strávit 3 dny nad jedinou věcí, když mi to něco dá.

Jak se vzděláváš?

Zkouším různé věci. Sleduji například streamery ohledně programování i grafiky. Teď je jich poměrně hodně. A taky máme různá školení. Mám rád vzít si z každého něco. Nedávno jsem četl blog, ve kterém se psalo, že je jedno, kolik tutoriálů si člověk zhlédne, nebo kolik si jich přečte. To z toho člověka samo o sobě seniora neudělá. Ale sezení několika hodin u počítače a neustále tu činnost opakovat dokola a dokola, dokud není dokonalá ano. To je to mistrovství.

Samozřejmě najít si dobrý kurz, jako ITnetwork, je solidní základ, který člověku k dosažení dokonalosti rozhodně pomůže. Mít ucelenou představu, jak se má dělat to, čemu se chce věnovat, na začátku hodně pomůže.

Samozřejmě najít si dobrý kurz, jako ITnetwork, je solidní základ, který člověku k dosažení dokonalosti rozhodně pomůže. Mít ucelenou představu, jak se má dělat to, čemu se chce věnovat, na začátku hodně pomůže.

Jaký je tvůj typický den?

Dojdu do práce. Zkontroluju task list. Mnoho lidí tady pracuje i v noci. Buď je to grafika nebo tvoření nějaké hry. Nebo je tam i úkol, že někdo potřebuje doimplementovat do hry nějakou část, která celkové není úplně důležitá. Protože nejsem kdovíjaký programátor, tak píšu ty části hry, na kterých moc nestojí. Pokud by se to rozbilo, nespadne celá hra. Jsou to zároveň takové detaily ve hře, které potom zajistí to, že ta hra nevypadá tak plytce.

Kdo je tvůj vzor?

Moji kolegové. Máme zde opravdová esa v tom, co dělají. Ti mě inspirují každý den.

Další články


 

Všechny články v sekci
Blog ITnetwork.cz
Článek pro vás napsala Tereza Blažková 11. října 18:39
Avatar
Terka
Aktivity