Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

MonoGame - Úvod a instalace

Vítejte u první lekce on-line kurzu MonoGame, vyspělém herním frameworku, ve kterém lze jednoduše vytvářet profesionální 2D a 3D hry. Na rozdíl od různých klikacích nástrojů (GameMaker a podobně.) se s MonoGame naučíte doopravdy programovat, nebudete mít v budoucnu problém se zaměstnáním a dosáhnete vysoké kvality a rychlosti vytvořených her. Některé možná i překvapí, že tvorba profesionálních her je relativně snadná.

MonoGame je založeno na původním frameworku XNA od Microsoft, jehož vývoj byl poté ukončen.

Co je to MonoGame

Všichni jste se jistě setkali s pojmem DirectX. Je to sada knihoven, které umožňují přímé ovládání grafické karty. Dosáhne se tak maximálního výkonu a tuto technologii využívají všechny moderní počítačové hry. Jak už to bývá, vysoký výkon je bohužel často spojen s nízkou úrovní programování. Přímá práce s DirectX je problémová a je většinou realizována přes C++, tedy nízký jazyk s manuální správou paměti. Díky tomu je vývoj složitý a těžkopádný. S příchodem technologie .NET a moderního jazyka C# přišel Microsoft s novou verzi DirectX, tzv. Managed DirectX (managed jako řízený, je tím na mysli zejména automatická správa paměti). Zájemce o podrobnější informace odkáži na úvodní článek o C# . Managed DirectX dokázalo využít až 98% výkonu DirectX a zároveň umožňovalo vysokoúrovňovou práci. Nakonec z něj vzešlo XNA, jako vysokoúrovňová nástavba nad DirectX pro C# .NET, určená pro pohodlnou tvorbu profesionálních her. No a z XNA později vzešlo MonoGame, které mu dodalo mimo jiné schopnost fungovat na různých platformách (Windows, macOS, Android, ...)

MonoGame je framework, to znamená, že to není nějaký program nebo jazyk. Je to sada knihoven do jazyka C#. Vývoj her v MonoGame probíhá ve Visual Studio. Díky této skutečnosti se při vývoji her učíte C#, ve kterém je po programátorech velká poptávka. Na rozdíl od klikání v GameMakeru tedy něco opravdu umíte a nemusíte se bát o zaměstnání :)

Pro koho je MonoGame?

MonoGame cílí na freelancery a vývojářská indie studia. Je tedy určené k tvorbě profesionálních her v malých firmách nebo v jednotlivci. MonoGame zbořilo mýty o tom, že profesionální hry musí být složitě programovány v C++ a dokázalo, že i ve vysokých jazycích můžeme dosáhnout vysokého výkonu. MonoGame umožňuje pokročilou tvorbu 2D a 3D her. Umožňuje operace se sprity, umí efekty, zobrazovat animované 3D modely, multiplayer a další.

Ukázky her

Jak vypadají MonoGame hry se můžete podívat v následujícím videu:

Pokud chcete ještě další ukázky her, které byly v MonoGame vytvořené, navštivte MonoGame ShowCase. Uděláte si tak představu co vše je s frameworkem možné vytvořit :) Jsou zde i veleúspěšné tituly na platformě Steam, za všechny jmenujme např. hru FEZ.

Podpora MonoGame

Svou MonoGamne hru můžete zkompilovat pro:

  • iOS
  • Android
  • MacOS
  • Linux
  • všechny Windows platforms
  • PS4
  • PSVita
  • Xbox One
  • Switch

MonoGame je Open-Source a hru na PC můžete libovolně distribuovat i prodávat. Na Xbox, Android a iOS se platí nějaký poplatek, jak již to na těchto zařízeních bývá zvykem.

Proč tvořit v MonoGame?

Jak již bylo řečeno, MonoGame je unikátní projekt, který umožňuje používat jednoduché rozhraní pro práci s multimédii a zároveň se perfektně naučíte programovat, což se u hotových enginů jako je např. Unity říci nedá.

Co není MonoGame

Ačkoli to tak může vypadat, MonoGame je framework, není to engine. To znamená, že zde nenalezneme žádnou předpřipravenou architekturu, fyzikální engine, kolize a podobně. MonoGame je jednoduše řečeno soubor rutin pro zobrazování spritů, 3D modelů, přehrávání zvuků a práci se vstupy od hráče. Je na samotném vývojáři, jak si komponenty hry vytvoří a naprogramuje.

Co potřebuji k vývoji her v MonoGame

Hned zpočátku bych rád upozornil, že kurz vyžaduje alespoň základní znalosti jazyka C# a objektového programování. Pokud s tímto nemáte zkušenosti, nezoufejte, máme zde velmi kvalitní a názorné tutoriály, se kterými vám stačí jen trochu trpělivosti, abyste do C# pronikli :)

Potřebovat budeme samozřejmě Visual Studio, viz odkazy výše. Dále budeme potřebovat samotný MonoGame framework.

Instalace je jednoduchá. Jednoduše stáhneme instalátor pro Windows a nainstalujeme, čímž se v našem Visual Studio zobrazí možnost vytvářet MonoGame projekty.

To je pro dnešek vše. Příště, v lekci , si vytvoříme první jednoduchou hru :)


 

Všechny články v sekci
MonoGame - Tvorba her v C# .NET
Článek pro vás napsal David Hartinger
Avatar
Uživatelské hodnocení:
5 hlasů
David je zakladatelem ITnetwork a programování se profesionálně věnuje 15 let. Má rád Nirvanu, nemovitosti a svobodu podnikání.
Unicorn university David se informační technologie naučil na Unicorn University - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.
Aktivity