Pouze tento týden sleva až 80 % na e-learning týkající se C# .NET. Zároveň využij akce až 50 % zdarma při nákupu e-learningu. Více informací:
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 2 - Unity (C#) Android: Nastavení prostředí

V minulé lekci, Úvod do Unity 3D, jsme si řekli o programování 3D a 2D her v Unity.

Vítejte v kurzu, kde v C# .NET naprogramujeme jednoduchou arkádovou hru pro Android pomocí engine Unity3D. Tento kurz je přepis a aktualizovaná verze videokurzu od vratislavino.

Co se v kurzu naučíš

  • Sestavit kompletní 2D hru pro platformu Android.
  • Reakce na vstup od uživatele - pohyb draka, plivání ohně.
  • Práci se sprite (grafický objekt) - vkládání na scénu (dynamicky / programově i manuálně), obarvování, rozdělování, ...
  • Vytváření uživatelských rozhraní (UI) programově i přetahováním prvků (menu, ukazatel zdraví, skóre,...).
  • Vytváření particle systému (částicový systém, např. oheň).
  • Ukládání nejvýše dosaženého skóre a dalších nastavení uživatele.
  • Nastavovat fyzikální vlastností objektům, jako je gravitace, kolize, ...
  • Přizpůsobení hry pro různé rozlišení.
  • Úvod do reprezentace barev.
  • Publikace hry na Google Play Store.

Popis hry

Jak již bylo zmíněno bude se jednat o hru pro zařízení s operačním systémem Android. Jedná se o 2D hru, kde hráč ovládá draka pomocí dotyku na displej (popř. kliknutí myši). Úkolem hráče je doletět s drakem co nejdále, v cestě se mu ovšem budou objevovat různé překážky. V tomto kurzu vytvoříme dva módy hry:

  • Arcade - Pro "arkádový" mód je potřeba dostat draka do vyznačeného cíle.
  • Survival - Cílem je doletět s drakem co nejdále a získat co nejvyšší skóre.

Ke hře patří také UI (uživatelské rozhraní), proto budou v rámci hry vytvořeny různé druhy menu (hlavní menu, pause menu,...) a to jak programově tak za pomocí přetahování grafických prvků na plátno - Canvas.

Požadavky na znalosti

Pro zvládnutí tohoto kurzu je potřeba mít základní znalosti jazyka C# a objektově orientovaného programování. Pokud výše zmíněné požadavky nesplňujete, pak doporučuji nejdříve nastudovat tyto kurzy:

Nastavení prostředí

Úvodní část dnešní lekce budeme věnovat nastavení prostředí.

Příprava

Předtím, než spustíme Unity, je potřeba, abychom udělali několik základních věcí.

JDK

Pokud nemáme nainstalované JDK, tak si ho stáhneme.. Po stažení balíčku si jej také nainstalujeme.

Android SDK

Dále budeme potřebovat Android SDK. V této chvíli máme více možností jak se stažením a instalací postupovat.

Pomocí stažení SDK

První možností je, že SDK stáhneme přímo na stránkách. Odkaz ke stažení najdeme v dolní části na odkazované stránce. Doporučuji i pro 64 bitové systémy stáhnout 32 bitovou verzi. 64 bitová verze totiž ne vždy dělá to, co by měla. Po odškrtnutí políčka, že jsme si přečetli podmínky, si můžeme soubor stáhnout. Balíček si rozbalíme na plochu.

Po otevření si ve složce najdeme SDK manager a spustíme ho. Otevře se nám okno, ve kterém zvolíme, co si chceme stáhnout a nainstalovat. Pokud nevíme, co přesně chceme stáhnout, tak označíme a nainstalujeme nejnovější verzi.

V extras nic stahovat nebudeme. Kdyby nám do budoucna něco chybělo, není problém si znovu spustit SDK manager a doinstalovat soubory, které nám chybí.

Přes Android Studio

Pokud by nám selhala či se nám nijak nezamlouvala možnost číslo jedna, můžeme využít možnost číslo dvě. Z odkazované stránky výše si můžeme stáhnout přímo Android studio a následně si ho nainstalovat. Poté můžeme Android studio spustit. Po spuštění klikneme v pravém dolním rohu na rozbalovací menu Configure, dále na SDK manager. V zaškrtávacím menu si zvolíme vše, co chceme stáhnout. A máme to.

Přes Unity

Jako třetí a poslední varianta je nechat si vše potřebné nainstalovat od Unity. O tom ale bude řeč až dále.

Unity

Po nainstalování, které zabere poměrně hodně času, spustíme Unity. V Unity si založíme nový projekt. Máme volbu mezi 2D a 3D. Pro naše účely zvolíme 2D projekt, následně si projekt pojmenujeme a potvrdíme.

2D projekt

To, že jsme si zvolili typ projektu 2D, má za následek automatické nastavení textur. Při importování se nám tedy každý nahraný obrázek/textura nastaví na typ Sprite a ne na typ Texture. Další a podstatnější věc je, že se nacházíme ve 2D. Tudíž nemůžeme otáčet kamerou. Kamera se dále nastavila na Orthographic namísto Perspective. To znamená, že ať máme kameru jakkoliv vzdálenou, vždy budou objekty/sprity stejně velké.

I tak se můžeme přepnout do 3D kliknutím na tlačítko 2D:

Přepnutí do 3D v Unity

Uložení scény

Po založení projektu si hned scénu uložíme. To snadno provedeme kliknutím na File -> Save scene a nebo můžeme použít známou zkratku Ctrl + S.

Vytvoření složek

Pro přehlednost si v projektu také založíme pár základních typů složek. Složku si můžeme vytvořit buď v klasickém Windows průzkumníku souborů a nebo když pravým tlačítkem klikneme do okénka Assets -> Create -> Folder. My si vytvoříme tyto složky:

  • Prefab - zde budou předpřipravené objekty
  • Scenes - zde budeme mít uloženy veškeré scény
  • Scripts - složka pro všechny skripty
  • Graphics - sem budeme ukládat veškerou importovanou grafiku
  • Others - a sem přijde všechno nezařazené

Pokud složku vytváříme přes průzkumníka souborů, může se stát, že se nám nezobrazí v okénku Project a Assets. V takovém případě klikneme do okénka pravým tlačítkem myši a zvolíme Refresh, případně můžeme rychleji přes zkratku Ctrl + R.

Android

V základním nastavení je projekt nastaven na PC. To znamená, že pokud se pokusíme náš projekt sestavit, tak se nám vytvoří exe soubor, který na Androidech nespustíme. Pro přizpůsobení projektu na Android zařízení klikneme na File -> Build Settings. Vybereme Android a tlačítkem Switch Platform potvrdíme. Tímto krokem by nám Unity samo mělo nainstalovat potřebné Java balíčky, pokud je nemá k dispozici.

Čím větší projekt máme, tím déle bude proces trvat. Proto je dobré na to nezapomínat a přepínat platformy hned při založení projektu pokud víme, pro které přístroje chceme hru dělat. Podle ikonky Unity poznáme, jakou platformu máme vybranou.

Výběr platformy v Unity 3D

Když se již nacházíme v Build Settings, klikneme na Player Settings v dolní části okénka. Otevře se nám nastavení projektu. Najdeme si Other Settings a Package Name. Package Name změníme na následující hodnotu: com.VaseJmeno.NazevProjektu.

V tuto chvíli zbývá už jen přejít do Edit -> Preferences -> External Tools. Zde nastavíme Unity cestu k našemu SDK, co jsme si stáhli, a nebo můžeme nechat Unity, aby to udělalo za nás. K tomu nám postačí zaškrtnutí políčka Android SDK Tools Installed with Unity.

Po tomto kroku již můžeme zkusit projekt sestavit. To uděláme tak, že v Build Settings klikneme na Build a vybereme kam projekt chceme "Buildnout" jako apk soubor. Ve složce s naším projektem si založíme další složku Builds/, kam budeme sestavovat náš projekt. Soubor si pojmenujeme například jako Test01 a uložíme.

Pokud bychom takovou aplikaci chtěli dát na Play Store, tak nám to ještě nepůjde. To si ukážeme až na konci s hotovou aplikací. Ale pokud chceme, můžeme si aplikaci přetáhnout do mobilu a nainstalovat. Po spuštění uvidíme jen prázdnou modrou obrazovku, protože jsme ještě nic neudělali :-)

V další lekci, Unity (C#) Android: Pohyb, grafika, particles, se podíváme na pohyby, grafiku a particles.


 

Předchozí článek
Úvod do Unity 3D
Všechny články v sekci
Tvorba 2D arkády pro Android v Unity
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Unity (C#) Android: Pohyb, grafika, particles
Článek pro vás napsal Jan Kubice
Avatar
Uživatelské hodnocení:
15 hlasů
Aktivity