Lekce 1 - Unity (C#) Android: Nastavení prostředí
Vítejte v kurzu, kde v C# .NET naprogramujeme jednoduchou arkádovou hru pro Android pomocí engine Unity3D. Tento kurz je přepis a aktualizovaná verze videokurzu od vratislavino.
Nastavení prostředí
Úvodní část dnešní lekce budeme věnovat nastavení prostředí.
Příprava
Předtím, než spustíme Unity, je potřeba, abychom udělali několik základních věcí.
JDK
Pokud nemáme nainstalované JDK, tak si ho stáhneme.. Po stažení balíčku si jej také nainstalujeme.
Android SDK
Dále budeme potřebovat Android SDK. V této chvíli máme více možností jak se stažením a instalací postupovat.
Pomocí stažení SDK
První možností je, že SDK stáhneme přímo na stránkách. Odkaz ke stažení najdeme v dolní části na odkazované stránce. Doporučuji i pro 64 bitové systémy stáhnout 32 bitovou verzi. 64 bitová verze totiž ne vždy dělá to, co by měla. Po odškrtnutí políčka, že jsme si přečetli podmínky, si můžeme soubor stáhnout. Balíček si rozbalíme na plochu.
Po otevření si ve složce najdeme SDK manager a spustíme ho. Otevře se nám okno, ve kterém zvolíme, co si chceme stáhnout a nainstalovat. Pokud nevíme, co přesně chceme stáhnout, tak označíme a nainstalujeme nejnovější verzi.
V extras nic stahovat nebudeme. Kdyby nám do budoucna něco chybělo, není problém si znovu spustit SDK manager a doinstalovat soubory, které nám chybí.
Přes Android Studio
Pokud by nám selhala či se nám nijak nezamlouvala možnost číslo jedna, můžeme využít možnost číslo dvě. Z odkazované stránky výše si můžeme stáhnout přímo Android studio a následně si ho nainstalovat. Poté můžeme Android studio spustit. Po spuštění klikneme v pravém dolním rohu na rozbalovací menu Configure, dále na SDK manager. V zaškrtávacím menu si zvolíme vše, co chceme stáhnout. A máme to.
Přes Unity
Jako třetí a poslední varianta je nechat si vše potřebné nainstalovat od Unity. O tom ale bude řeč až dále.
Unity
Po nainstalování, které zabere poměrně hodně času, spustíme Unity. V Unity si založíme nový projekt. Máme volbu mezi 2D a 3D. Pro naše účely zvolíme 2D projekt, následně si projekt pojmenujeme a potvrdíme.
2D projekt
To, že jsme si zvolili typ projektu 2D, má za následek automatické
nastavení textur. Při importování se nám tedy každý nahraný
obrázek/textura nastaví na typ Sprite
a ne na typ
Texture
. Další a podstatnější věc je, že se nacházíme ve
2D. Tudíž nemůžeme otáčet kamerou. Kamera se dále nastavila na
Orthographic
namísto Perspective
. To znamená, že
ať máme kameru jakkoliv vzdálenou, vždy budou objekty/sprity stejně
velké.
I tak se můžeme přepnout do 3D kliknutím na tlačítko 2D:

Uložení scény
Po založení projektu si hned scénu uložíme. To snadno provedeme kliknutím na File -> Save scene a nebo můžeme použít známou zkratku Ctrl + S.
Vytvoření složek
Pro přehlednost si v projektu také založíme pár základních typů složek. Složku si můžeme vytvořit buď v klasickém Windows průzkumníku souborů a nebo když pravým tlačítkem klikneme do okénka Assets -> Create -> Folder. My si vytvoříme tyto složky:
Prefab
- zde budou předpřipravené objektyScenes
- zde budeme mít uloženy veškeré scényScripts
- složka pro všechny skriptyGraphics
- sem budeme ukládat veškerou importovanou grafikuOthers
- a sem přijde všechno nezařazené
Pokud složku vytváříme přes průzkumníka souborů, může se stát, že se nám nezobrazí v okénku Project a Assets. V takovém případě klikneme do okénka pravým tlačítkem myši a zvolíme Refresh, případně můžeme rychleji přes zkratku Ctrl + R.
Android
V základním nastavení je projekt nastaven na PC. To znamená, že pokud se pokusíme náš projekt sestavit, tak se nám vytvoří exe soubor, který na Androidech nespustíme. Pro přizpůsobení projektu na Android zařízení klikneme na File -> Build Settings. Vybereme Android a tlačítkem Switch Platform potvrdíme. Tímto krokem by nám Unity samo mělo nainstalovat potřebné Java balíčky, pokud je nemá k dispozici.
Čím větší projekt máme, tím déle bude proces trvat. Proto je dobré na to nezapomínat a přepínat platformy hned při založení projektu pokud víme, pro které přístroje chceme hru dělat. Podle ikonky Unity poznáme, jakou platformu máme vybranou.

Když se již nacházíme v Build Settings, klikneme na Player
Settings v dolní části okénka. Otevře se nám nastavení projektu.
Najdeme si Other Settings a Package Name. Package
Name změníme na následující hodnotu:
com.VaseJmeno.NazevProjektu
.
V tuto chvíli zbývá už jen přejít do Edit -> Preferences -> External Tools. Zde nastavíme Unity cestu k našemu SDK, co jsme si stáhli, a nebo můžeme nechat Unity, aby to udělalo za nás. K tomu nám postačí zaškrtnutí políčka Android SDK Tools Installed with Unity.
Po tomto kroku již můžeme zkusit projekt sestavit. To uděláme tak, že v
Build Settings klikneme na Build a vybereme kam projekt chceme
"Buildnout" jako apk soubor. Ve složce s naším projektem si založíme
další složku Builds/
, kam budeme sestavovat náš projekt.
Soubor si pojmenujeme například jako Test01
a uložíme.
Pokud bychom takovou aplikaci chtěli dát na Play Store, tak nám to ještě
nepůjde. To si ukážeme až na konci s hotovou aplikací. Ale pokud chceme,
můžeme si aplikaci přetáhnout do mobilu a nainstalovat. Po spuštění
uvidíme jen prázdnou modrou obrazovku, protože jsme ještě nic neudělali
V další lekci, Unity (C#) Android: Pohyb, grafika, particles, se podíváme na pohyby, grafiku a particles.
Komentáře


Zobrazeno 3 zpráv z 3.