Lekce 1 - Úvod do Xamarin
Vítejte u kurzu vývoje multiplatformních mobilních aplikací v Xamarin a C# .NET pro začátečníky. Kurz předpokládá alespoň základní znalost C# .NET. Naučíte se zde vytvářet nativní aplikace pro Android, iOS a Windows. Začneme klasickou aplikací, která nás bude umět pozdravit, a postupně se dostaneme až k využití databáze, fotoaparátu, kontaktů, notifikací a načtení obsahu z webu pomocí API.
Úvod do mobilních aplikací
Mobilní aplikace, stejně jako aplikace webové, jsou dnes na vzestupu. Zamysleme se, proč jsou tyto aplikace tak populární jak pro uživatele, tak pro firmy. Je to velmi jednoduché.
Pokud si uživatel nainstaluje naší aplikaci, můžeme ho jednoduše informovat o novinkách, výhodách atd. přímo na jeho telefon a tím zvýšit šanci něco prodat. Toho bychom asi jen těžko dosáhli pomocí nějakého emailového newsletteru, který uživatel většinou rovnou vymaže bez toho, aby ho vůbec četl. Jako bonus ještě dostaneme informace o jeho zařízení jako je třeba poloha a tím můžeme cílit naše nabídky na konkrétní město / lokalitu a podle toho i upravit nabídku produktů. Pro uživatele jsou mobilní aplikace zas výhodné v tom, že většinu obsahu může procházet off-line, např. při cestě metrem.
Zní to dobře, že? Přejděme také k úskalí vývoje mobilních aplikací. V současné době existují 3 platformy (Android, iOS a Windows) a pro každou z nich se používá jiný programovací jazyk.
Pokud tedy zákazník bude chtít vytvořit aplikaci pro všechny platformy, pořádně se u toho asi zapotíte. Jestli vás někdy napadlo, že je zbytečné stejnou aplikaci psát 3x – jednu pro Android, druhou pro iOS, třetí pro Windows a ještě k tomu každou v jiném jazyce, pak jste na správném místě.
Co je to Xamarin

Xamarin je platforma spravovaná Microsoftem, která je určená pro nativní vývoj aplikací pro operační systémy Android, iOS, Windows, Mac, Tizen a další.
A jak to vlastně funguje? Jak jsem již zmiňoval, revoluční je právě to, že vývoj v Xamarin je nativní a přitom se používá pouze C# .NET pro všechny platformy s rozdílnými nativními jazyky. Princip je velmi jednoduchý. Při buildu se projekt kompiluje na dané nativní subsystémy (Java pro Android, Swift pro iOS) a každá aplikace tak vypadá a chová se, jako by byla napsána v nativním jazyce pro danou platformu. Jistě teď už všichni vidíme zásadní výhody Xamarin.
Další nespornou výhodou je, že pokud neovládáme Javu nebo Swift a chceme tvořit aplikaci např. pouze pro Android nebo iOS, tak můžeme. Xamarin nám nabízí několik základních druhů řešení podle toho, pro jaký systém chceme aplikaci psát. Pár si jich uvedeme:
- Aplikace pro Android
- Aplikace pro iOS
- Aplikace pro Android Wear
- Aplikace pro WatchOS
- Aplikace pro Mac
- Xamarin.Forms (vývoj pro více systémů najednou)
Můžeme si tak pohodlně vybrat, co zrovna potřebujeme. V tomto kurzu se však zaměříme zejména na vývoj v Xamarin.Forms. S dalšími druhy řešení si jistě každý z vás již poradí.
Xamarin.Forms
Xamarin.Forms umožňuje nativní vývoj aplikací pro všechny platformy najednou a to s minimem skriptů pro daný OS. Vše pouze s použitím jazyků C# .NET a XAML. Můžeme tak sdílet okolo 90% společného kódu pro všechny platformy. Že jste ještě neslyšeli o XAML? Vůbec nevadí. Jak již název napovídá, je to klasické XML s rozšířenou syntaxí (eXtensible Application Markup Language) a pomocí něj budeme řešit designové rozložení prvků v našich aplikacích, které "oživíme" C# skripty.
Upozornění: Pro testování aplikací na iOS je třeba pracovat na MACu nebo mít s PC spárované zařízení s iOS. Bez toho nebudete moci iOS verze testovat.
Instalace vývojového prostředí
Jak už to bývá, budeme potřebovat nějaké IDE. Jelikož se jedná o Microsoft technologii, tak nikoho asi nepřekvapí, že to bude Visual Studio. Já použiji verzi Community. Stahovat můžete na adrese https://visualstudio.microsoft.com/cs/. Pokud máte jinou verzi, mohou nastat drobné odlišnosti.
Po stažení spusťte instalátor. Načte se instalační stránka s nástroji, tam si zaškrtejte, co budete potřebovat + sadu "Vývoj mobilních aplikací pomocí .NET". V pravé části ještě zaškrtněte "Instalace sady Android SDK" a "IntelliCode". Pokud budete chtít tvořit i aplikace pro Windows Phone, je třeba zaškrtnout ještě UWP (Universal Windows Platform).
Jako jediná jazyková sada je defaultně nastavena čeština. Nevím jak vám, ale v každém IDE mi osobně čeština vadí a nemohu v ní nic najít, takže v záložce Jazykové sady si zaškrtneme angličtinu a klikneme na "instalovat".

Jestliže máte již Visual Studio nainstalované bez sady
"Vývoj mobilních aplikací pomocí .NET", tak stačí kliknout na položku
Tools
v aplikačním menu Visual Studia a poté zvolit položku
"Get Tools and Features…". Otevře se vám stejné instalační okno.
Instalace nějakou dobu potrvá podle vybraných funkcí a rychlosti vašeho připojení. V minimu má Visual Studio okolo 10GB.
Příprava vývojového prostředí
Po spuštění Visual Studia vybereme "Vytvořit nový projekt" a na další stránce "Mobilní aplikace (Xamarin.Forms)".

Na další záložce vybereme "prázdný" a klikneme na "vytvořit". I když jsme zvolili prázdný projekt, Visual Studio nám vygenerovalo celou adresářovou strukturu pro sdílený kód, Android i iOS, a pokud jste nainstalovali i UWP, tak i pro Windows. Strukturu si můžete prohlédnout vpravo v Solution Exploreru.
Než začneme se samotným rozborem struktury, je třeba doinstalovat několik součástí. Klikneme v menu na Tools -> Android -> Android SDK manager. Otevře se nám okno se 2 záložkami (Platforms a Tools). V záložce Platforms zaškrtneme vše od verze 7.0 a klikneme na "Apply Changes". Vývoj pro starší verze Android se již nevyplatí. Navíc Google při publikaci aplikace na Google Play požaduje nějaké minimální API, které je třeba maximálně 3 roky staré. Pokud budeme mít aplikaci postavenou na starším API, máme smůlu. Další výhodou použití novějšího API je možnost použití modernějších technik a více funkcí, grafických akcelerací atd. Vhodný výběr API je důležitou součástí úspěšnosti samotné aplikace. Když budeme stavět vše na poslední verzi, 80% lidí naši aplikaci ani nespustí, když zas na zastaralé, strýček Google nás praští přes prsty. Je proto dobré volit nějakou zlatou střední cestu. Více o této problematice si povíme v dalších lekcích.

Přejděme na druhou záložku Tools. Tam doinstalujeme Android SDK Build Tools a Android Emulator. Časem budeme instalovat ještě NDK a pár Google knihoven, teď je to však zbytečné.

Nyní máme prostředí připravené. Pokud jste udělali vše správně, mělo by Visual Studio vypadat nějak takto. Všimněte si zejména okna Warnings. Pokud dostáváte nějaké varovaní ohledně SDK, mělo by stačit Visual Studio restartovat.

To by pro dnešek bylo vše.
V příští lekci, Struktura Xamarin projektu a životní cyklus aplikace, si povíme co se v aplikaci děje od spuštění, přes pauzu, až do ukončení, probereme dané metody a rozebereme si strukturu Xamarin projektu.
Komentáře


Zobrazeno 10 zpráv z 11. Zobrazit vše