IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 4 - Tvorba sudoku v Xamarin - Nahrání aplikace do mobilu

V minulé lekci, Tvorba sudoku v Xamarin - Základní uživatelské rozhraní, jsme si naprogramovali základní uživatelské rozhraní.

V dnešním Xamarin tutoriálu se naučíme nahrát aplikaci na iPhone a Android, nastavit mobil pro vývoj a aplikaci debugovat.

Nahrání aplikace do mobilu

Vyvíjíme-li aplikaci na platformě Xamarin, můžeme pro testování použít vestavěný simulátor. Pokud nemáme zapnutou hardwarovou akceleraci, je simulátor nepoužitelný, protože je neuvěřitelně pomalý.

My ale chceme reálně testovat naši aplikaci přímo na mobilu. To ale vyžaduje dva naprosto odlišné přístupy, jeden pro iOS a druhý pro Android. Je to spojeno s filozofií firem. Apple prosazuje uzavřené systémy, zatímco Google zase otevřené systémy. Každý ze systémů má své výhody i nevýhody.

Platforma iOS

Začneme s nahráním aplikace do iPhone, platformy iOS. K tomu, abychom mohli vyvíjet aplikace pro iOS musíme:

  • splnit základní předpoklady,
  • získat AppleID,
  • definovat parametry aplikace.

Základní předpoklady

Prvním základním předpokladem je vlastnit iPhone :-)

Dále potřebujeme účet u Apple, abychom získali AppleID. Jedná se o registraci na stránkách Apple, kde v podstatě jen zadáme přihlašovací jméno, heslo a e-mail.

A do třetice potřebujeme nainstalovat Visual studio, buď na platformě Windows nebo Mac.

Získání AppleID

Každá aplikace pro iOS musí mít přiděleno své jednoznačné identifikační číslo AppleID, které přiděluje Apple. Můžeme je získat zdarma nebo za poplatek :-)

Zdarma

Možnost získat AppleID zdarma existuje jen proto, aby existovala :-)

Musíme mít totiž počítač Mac, na kterém běží vývojový nástroj XCode. XCode je podobný Visual studiu, ale určený pro platformu Apple, pro kterou je volně stažitelný. V XCode vygenerujeme aplikaci, ve které nám bude přiděleno AppleID, a to pak ve Visual Studiu použijeme.

Životnost takto vytvořené aplikace je ale omezena na několik dní, poté se na mobilu zablokuje. Je to vysloveně pouze pro rychlé testování.

Za poplatek

Druhou, zpoplatněnou možností, je stát se Apple developerem. Po zaregistrování v Apple developer program a zaplacení 99 USD na účet Apple, se staneme Apple vývojářem na jeden rok. Máme možnost získat ze stránek Apple 50 klíčů pro naše aplikace.

Definování parametrů aplikace

Po získání AppleID už můžeme ve Visual Studiu definovat požadované parametry aplikace. V menu se navigujme na Debug -> Options -> Xamarin -> Apple Accounts -> Add -> Individuals Account. Otevře se nám okno Individual Account...:

API key - Xamarin aplikace Sudoku v C# .NET

V okně zadáme do pole:

  • Name název aplikace,
  • Issuer ID - dodá Apple,
  • Key ID - dodá Apple a
  • Private key soubor - dodá Apple.

Testování iOS aplikace

V tomto okamžiku jsme tedy zvládli:

  • připojit iPhone přes USB kabel,
  • ověřit důvěryhodnost pomocí šestimístného kódu, který nám Apple zaslal buď na e-mail nebo přímo do telefonu.

Nyní tedy můžeme přistoupit k nahrání aplikace do mobilu. V horní liště Visual Studia musíme navolit správná nastavení, jak je vidět na políčkách Debug, iPhone a SudokuX.iOS:

Ladenie iOS - Xamarin aplikace Sudoku v C# .NET

Po stisknutí tlačítka iPhone uživatele Daniel se aplikace nahraje do telefonu.

Alternativně můžeme použít i Visual Studio for Mac a ladit aplikaci přímo z Macu.

Jak vidět, není to tak úplně jednoduché, ale nakonec máme svoji aplikaci nahranou v iPhone :-)

Platforma Android

Nahrát aplikaci pro platformu Android je poměrně jednodušší. Android je otevřená platforma, poskytovaná Googlem firmám, které vyrábějí mobilní telefony. Tyto firmy si ji přizpůsobují, takže není možné uvést přesný postup nahrání aplikace. Jisté ale je, že nemusíme Google nic platit, pokud aplikaci nechceme zveřejnit na Google Play.

Pokud bychom chtěli aplikaci zveřejnit, pak musíme zaplatit cca 25 USD ročně.

Postup nahrání aplikace

Uvedeme si tedy přibližný postup nahrání aplikace ve čtyřech krocích.

Vývojářský režim

Na mobilu se musíme přepnout do vývojářského režimu. V nastavení telefonu najdeme informace o telefonu a číslo sestavy. Skoro na každém telefonu se tyto informace nacházejí jinde, takže je musíme jednoduše najít. Potom budeme na číslo sestavy klikat tak dlouho, dokud se nám nezobrazí oznámení o tom, že jsme vývojář:

Vyvojar - Xamarin aplikace Sudoku v C# .NET
Ladění přes USB

Po úspěšném zvládnutí prvního kroku se v nastavení na většině mobilů zobrazí sekce Vývojářské možnosti. V sekci je nutné povolit Ladění přes USB.

Přenos souborů

Po připojení mobilu k počítači se nám zobrazí dotaz, jak chceme využít USB. Vybereme možnost Přenos souborů.

Důvěryhodnost počítače

Posledním krokem je ověření důvěryhodnosti počítače se zobrazením digitálního otisku RSA počítače, což samozřejmě musíme potvrdit.

Testování Android aplikace

Po provedení výše uvedených čtyřech kroků, ověříme na mobilu úspěšnost zobrazením Informace o softwaru:

Ladenie USB key - Xamarin aplikace Sudoku v C# .NET

A ve Visual Studiu pak můžeme v rozbalovací nabídce vidět:

Vzber mobilu - Xamarin aplikace Sudoku v C# .NET

Debugování aplikace

Z výše ukázané rozbalovací nabídky vybereme náš mobil. Ten se nám pak zobrazí v liště, kde na obrázku výše vidíme SudokuX.Android. Stiskneme klávesu F5. Nahraná aplikace se v mobilu spustí a nám se zpřístupní tyto hlavní debugovací možnosti:

  • vložení break pointu F9,
  • krok přes funkci (step over) F10,
  • krok dovnitř funkce (step into) F11,
  • skok na konec funkce (step out) SHIFT+F11,
  • pokračování programu (continue) F5,
  • ukončení debuggingu (stop debugging) Shift+F5,
  • shlédnout hodnotu proměnných (watching).

Nahrání aplikace uživateli

Nakonec si ukážeme, jak nahrát naši aplikaci do mobilu za účelem jejího používání uživatelem, který nemá Visual Studio. Popíšeme si dvě možnosti.

Google play

První možností je zveřejnit aplikaci na Google play. Je to velmi komplikovaná cesta a není zdarma. Nejprve musíme zaplatit 25$ za rok, abychom se stali developerem. Potom musíme vytvořit projekt, kde popíšeme o čem naše aplikace je. Pokud to všechno zvládneme, posuneme aplikaci Google ke schválení.

Google posoudí aplikaci a vydá připomínky. Jednou z připomínek bývá stáří platformy, na kterou je aplikace určena. Google povoluje maximálně třetí nejstarší platformu od aktuálně používané.

Formát APK

Druhou možností je vytvořit z aplikace soubor s příponou .apk, který lze na mobilu instalovat.

APK aplikaci vytvoříme následujícím způsobem:

  1. V horní liště Visual Studia místo Debug nastavíme Release.
  2. V okně Solution Explorer označíme SudokuX.Android a poté pravým tlačítkem zvolíme Properties.
  3. Vybereme možnost Android Options a poté nastavíme Android Package Format na formát apk.
  4. Pravým tlačítkem stiskneme na SudokuX.Andoid a vybereme Archive.
  5. Po sestavení aplikace (building) zvolíme možnost Distibute.
  6. Vybereme možnost Ad Hoc.
  7. Vytvoříme Signing Identity, což je námi zvolené jméno a heslo.
  8. Označíme naše jméno a dáme uložit Save As.

Nyní již máme aplikaci, jako soubor s příponou .apk, uloženou na disku našeho počítače. Aplikaci v mobilu najdeme například pomocí volby Moje soubory. Můžeme ji přeposlat kamarádovi, který si ji teď může nainstalovat i bez Visual Studia :-)

V příští lekci, Tvorba sudoku v Xamarin - Kontrolní mechanismy, implementujeme kontrolní mechanismy Sudoku. Základem bude kontrola buněk, kterou zavoláme při kontrole sloupců, řádků i mřížky.


 

Měl jsi s čímkoli problém? Zdrojový kód vzorové aplikace je ke stažení každých pár lekcí. Zatím pokračuj dál, a pak si svou aplikaci porovnej se vzorem a snadno oprav.

Předchozí článek
Tvorba sudoku v Xamarin - Základní uživatelské rozhraní
Všechny články v sekci
Xamarin aplikace Sudoku v C# .NET
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Tvorba sudoku v Xamarin - Kontrolní mechanismy
Článek pro vás napsal Daniel Martinko
Avatar
Uživatelské hodnocení:
1 hlasů
Aktivity