Lekce 2 - Internetové bankovnictví - Přihlášení a rozhraní Nové
V předchozí lekci, Internetové bankovnictví - Úvod a bezpečnost, jsme si přiblížili, jak funguje internetové bankovnictví. Prošli jsme základní bezpečnostní pravidla, dvoufázové ověření i nejčastější podvodné taktiky.
V tomto tutoriálu se podíváme na to, jak probíhá přihlášení do internetového bankovnictví, jaké způsoby přihlášení můžeme využít a kde najdeme nejdůležitější části uživatelského rozhraní. Pro ukázku použijeme prostředí George od České spořitelny. Základní principy přihlašování i celkové uspořádání uspořádání internetového bankovnictví bývají u většiny bank velmi podobné.
Internetové bankovnictví George
George představuje moderní internetové bankovnictví České spořitelny. Lze ho používat jak ve webovém prohlížeči na počítači nebo notebooku, tak v mobilní aplikaci. Nabízí správu účtů, přehled plateb, práci s kartami, nastavení notifikací i řadu dalších funkcí.
V této lekci se zaměříme na webovou verzi, protože v ní probíhá většina základní práce s účtem.
Založení účtu
Před samotným přihlášením je potřeba mít založený účet, do kterého se můžeme přihlásit. Účet si vytvoříme pomocí aplikace George, kterou najdeme na stránkách České spořitelny:

Na stránce klikneme na tlačítko Chci George a dostaneme se do části, kde si můžeme aplikaci stáhnout pomocí QR kódu nebo zadáním svého telefonního čísla. Na toto číslo následně obdržíme SMS s odkazem na instalaci aplikace.
Po stažení a spuštění aplikace zvolíme možnost Založit si účet a poté nás aplikace jednoduše provede celým procesem založení účtu. Nakonec pro celkovou aktivaci účtu budeme muset zajít na pobočku České spořitelny, kde proběhne ověření naší totožnosti podle bankovních pravidel.
Přihlášení do internetového bankovnictví George
Pokud už máme účet založený a aktivovaný, samotné přihlášení do internetového bankovnictví je poměrně jednoduché. Nejprve si otevřeme přihlašovací stránku George:

Následně zadáme naše uživatelské jméno nebo klientské číslo a přihlášení potvrdíme v mobilní aplikaci George.
Pokud si nepamatujeme klientské číslo nebo uživatelské jméno, klikneme na odkaz Nepamatuji si uživatelské jméno přímo pod přihlašovacím formulářem. George nás poté krok za krokem provede procesem obnovení údajů pomocí AI asistenta. Alternativně můžeme osobně navštívit pobočku České spořitelny, kde nám s obnovením údajů pomohou.
Rozhraní George
Po přihlášení se nám jako výchozí stránka zobrazí hlavní přehled. Nejprve si všimneme horní lišty:

Zde se nacházejí následující sekce:
- Přehled,
- Vaše produkty,
- Rozšíření,
- Extra,
- FIT,
- Kontakty.
Na pravé straně lišty pak nalezneme:
- ikonu pro zobrazení našeho profilu
- a tlačítko pro Odhlášení.
Pojďme se podívat, k čemu jednotlivé sekce slouží.
Přehled
Přehled je výchozí stránka, která se zobrazí po přihlášení do internetového bankovnictví:

V horní části vidíme panel pro rychlé vyhledávání transakcí, kde lze pracovat s částkou, datem a dalšími filtry. Vpravo je k dispozici možnost Přizpůsobit, která upravuje způsob zobrazení.
Pod hlavní lištou se nachází sekce Vaše produkty. Každý produkt je zobrazen na samostatné kartě – například běžný účet, spořicí účet, platební karta nebo nabídka úvěrových možností. Karty zobrazují základní informace, jako je zůstatek, poslední pohyby nebo rychlé odkazy (např. Nová platba nebo Zobrazit platby).
Níže pak vidíme další skupiny, jako například Investice, které představují další část finančního přehledu.
Vaše produkty
Tato sekce zobrazuje všechny naše produkty v podobě seznamu, který doplňuje základní přehled na úvodní stránce.
Rozšíření
V sekci Rozšíření najdeme několik užitečných nástrojů, mezi kterými patří k nejčastěji používaným Správce financí. Ten nabízí přehledné grafické zobrazení našich výdajů a příjmů za vybrané období. Můžeme si zde zobrazit výdaje po měsících, sledovat jejich vývoj v čase nebo si nastavit vlastní rozpočet:

Správce financí tak poskytuje jednoduchý způsob, jak získat lepší přehled o tom, kam naše peníze odcházejí, a jak se vyvíjejí příjmy a výdaje během roku.
Položka Najdi a kup je zaměřená na investice. Umožňuje vyhledávat dostupné akcie, fondy, ETF nebo dluhopisy. Po zadání názvu nebo zkratky se zobrazí seznam titulů, které můžeme dále prozkoumat – například jejich základní informace, vývoj hodnoty nebo související dokumenty:

Tato část je vhodná spíše pro uživatele, kteří se chtějí orientovat v investiční nabídce a mají s investováním základní zkušenosti.
Extra
Sekce Extra nám přehledně zobrazuje nabídku produktů jak pro osobní, tak i podnikatelské účely. Navíc zde máme možnost vyhledávat v oblastech, které nás zajímají. Pokud si chceme například vypočítat, kolik budeme splácet za hypotéku, vybereme možnost Bydlení a následně Hypoteční kalkulačku:

FIT
Sekce FIT slouží jako pomocník pro lepší orientaci ve vlastních financích. Pracuje s daty o našich účtech a výdajích a na jejich základě vytváří jednoduché přehledy i doporučení, která nám mohou pomoci lépe plánovat rozpočet, budovat rezervu nebo přemýšlet o dlouhodobých cílech.
Po otevření vidíme několik oblastí, které se týkají klíčových částí finančního zdraví – rozpočet, rezervu, pojištění, investice nebo penzi. Každá položka obsahuje krátkou informaci o tom, jak si v dané oblasti vedeme, a po rozkliknutí nabízí podrobnější rozbor a další možnosti.

Sekce tak poskytuje rychlý způsob, jak zhodnotit naši aktuální situaci a případně upravit plánování tak, aby naše finanční rozhodnutí dávala dlouhodobě smysl.
Kontakty
V sekci Kontakty máme k dispozici několik možností, které nám usnadňují komunikaci s bankou:

Na levé straně vidíme nabídku jednotlivých částí, mezi kterými se můžeme přepínat podle toho, co právě potřebujeme.
- Kontakty – hlavní stránka s možností zahájit chat s podporou nebo spojit se s naším bankéřem. Pokud máme přiděleného osobního bankéře, zobrazí se zde jeho kontakt spolu s možností napsat zprávu nebo si domluvit schůzku.
- Zprávy – přehled veškeré komunikace, kterou jsme s bankou vedli přes zabezpečené zprávy.
- Smlouvy a dokumenty – místo, kde najdeme důležité dokumenty k našim produktům, výpisy a další soubory, které nám banka zpřístupnila.
- Chaty – historie chatových konverzací s virtuálním bankéřem nebo zákaznickou podporou.
- Oznámení banky – seznam upozornění o důležitých událostech, změnách nebo informacích týkajících se našich účtů. Položka ukazuje i počet nepřečtených oznámení.
- Schůzky – přehled všech sjednaných schůzek včetně možnosti zobrazit jejich detaily nebo si domluvit novou.
- Pobočky a bankomaty – mapa a seznam nejbližších poboček a bankomatů, které můžeme potřebovat při vyřizování osobních záležitostí.
Váš profil
V sekci Váš profil najdeme nastavení, která se týkají vzhledu prostředí, kontaktních údajů, bezpečnosti i práce s uloženými šablonami. V levém menu jsou dostupné jednotlivé oblasti, mezi kterými si můžeme vybírat podle toho, co chceme upravit.
V horní části obrazovky je umístěno nastavení vzhledu. Můžeme zde přepnout mezi světlým, tmavým nebo systémovým režimem a zvolit si, zda má internetové bankovnictví při transakcích přehrávat zvuk nebo zvýrazňovat odchozí platby:

Níže se nachází Nastavení bezpečnosti, kde můžeme spravovat bezpečnostní metody, změnit uživatelské jméno pro přihlášení nebo upravit denní limity plateb.
Další části nabídky umožňují upravit kontaktní údaje, spravovat šablony, nastavit informační zprávy nebo pracovat s bankovní identitou.
Tímto jsme prošli všechny klíčové části internetového bankovnictví George, které nám pomáhají lépe se v rozhraní orientovat a přizpůsobit si ho podle vlastních potřeb. Díky tomu máme přehled o tom, kde najdeme informace o účtech, nastavení a komunikaci s bankou.


