Lekce 3 - Komunikační aplikace WhatsApp a Messenger Nové
V minulé lekci, Správa aplikací, jsme se naučili spravovat aplikace v telefonu. Ukázali jsme si, jak je instalovat, aktualizovat i bezpečně odinstalovat z Google Play a App Storu.
V dnešním tutoriálu kurzu Aplikace na telefonu si představíme dvě z nejpoužívanějších komunikačních aplikací – WhatsApp a Messenger. Naučíme se je nainstalovat, propojit s naším telefonem a správně nastavit. Zaměříme se na přehled funkcí, které tyto aplikace nabízí, a ukážeme si, jak je efektivně využívat v každodenní komunikaci.
WhatsApp a Messenger
Aplikace jako WhatsApp a Messenger proměňují naši každodenní komunikaci. V době, kdy se svět díky internetu zmenšuje, představují tyto aplikace mosty mezi námi a našimi blízkými i kolegy. Umožňují nám komunikovat okamžitě a bez ohledu na vzdálenost, chrání soukromí šifrováním zpráv a nabízejí přehledná rozhraní, která propojují text, hlas i obraz. Díky nim můžeme udržovat vztahy, koordinovat projekty a sdílet zážitky s lehkostí, jakou klasické volání ani e‑mail dlouho nenabídly.
Stáhnutí aplikací
Tyto aplikace nejsou automaticky nainstalované v našem zařízení a tak si je musíme nejprve stáhnout.
-
V obchodě Google Play do vyhledávacího pole zadáme WhatsApp nebo Messenger a klepnutím na Instalovat zahájíme stahování:


Po nainstalování se nám aplikace objeví na domovské obrazovce:

-
V obchodě App Store do vyhledávacího pole zadáme WhatsApp nebo Messenger a klepnutím na Získat zahájíme stahování:


Po nainstalování se nám aplikace objeví na domovské obrazovce:

První otevření WhatsApp
Klepnutím na ikonu aplikaci spustíme a uvítá nás úvodní obrazovka:
-

Společně projdeme ověření telefonního čísla a vytvoření profilu, abychom mohli začít posílat zprávy a volat. Vybereme si jazyk, ve kterém budeme chtít aplikaci WhatsApp používat a klikneme na zelenou šipku.
-

Společně projdeme ověření telefonního čísla a vytvoření profilu, abychom mohli začít posílat zprávy a volat. Klikneme na tlačítko Odsouhlasit a pokračovat.
Ověření a propojení účtu
V dalším kroku jsme dotázáni, zda chceme aplikaci WhatsApp povolit odesílání oznámení:
-

Oznámení povolíme a můžeme přejít k přidání svého telefonního čísla:

Zadáme své telefonní číslo a klikneme na Další. Na naše telefonní číslo přijde kód k ověření, zadáme ho:

Pokud kód nedorazí, zkontrolujme, zda máme zapnuté mobilní data nebo příjem SMS a že jsme zadali správné číslo včetně předvolby.
-

Oznámení povolíme a můžeme přejít k přidání svého telefonního čísla:

Zadáme své telefonní číslo a klikneme na Další. Na naše telefonní číslo přijde kód k ověření, zadáme ho:

Pokud kód nedorazí, zkontrolujme, zda máme zapnuté mobilní data nebo příjem SMS a že jsme zadali správné číslo včetně předvolby.
WhatsApp při registraci využívá tzv. dvoufázové ověření – ověří, že zadané číslo opravdu patří vám, a zároveň ho spojí s naším zařízením.
Vytvoření profilu a zahájení komunikace
Po ověření účtu a propojení s naším telefonním číslem nastavíme své jméno a vybereme profilovou fotografii:
-

Naše jméno uvidí všichni, se kterými si píšeme – i ti, kteří nás ještě nemají uložené v kontaktech. Profilová fotografie je volitelná, ale pomáhá druhým nás snadno poznat. Poté se zobrazí domovská obrazovka, kde bychom viděli seznam konverzací:

Klikneme na Napsat zprávu, čímž se dostaneme do nabídky kontaktů:

-

Naše jméno uvidí všichni, se kterými si píšeme – i ti, kteří nás ještě nemají uložené v kontaktech. Profilová fotografie je volitelná, ale pomáhá druhým nás snadno poznat. Poté se zobrazí domovská obrazovka, kde bychom viděli seznam konverzací:

Klikneme na Napsat zprávu, čímž se dostaneme do nabídky kontaktů:

Přidání nového kontaktu
Přidáme si nový kontakt kliknutím na Nový kontakt:
U kontaktu vyplníme jméno, telefon a způsob uložení kontaktu. WhatsApp zobrazuje pouze kontakty, které mají aplikaci také nainstalovanou a používají stejné telefonní číslo, jaké jsme si uložili.
Zahájení nové konverzace
Konverzaci zahájíme kliknutím na kontakt a napsáním zprávy:
Po napsání zprávy klikneme na tlačítko šipky pro odeslání.
Aplikace používá koncové šifrování zpráv, což znamená, že obsah zprávy si mohou přečíst pouze vy a váš kontakt. Nikdo jiný – ani WhatsApp – k nim nemá přístup.
Zprávy s přílohou
Pokud bychom chtěli, můžeme ke zprávě přiložit například nějakou fotku. Klikneme na sponku a vybereme fotku z galerie:
Vidíme, že vedeme konverzaci v reálném čase. Náš kamarád nám hned odpovídá.
Fotku můžeme buď vybrat z galerie, nebo ji rovnou pořídit fotoaparátem. U zvukových zpráv stačí podržet mikrofon – nahrávání začne automaticky.
Přijímání a čtení zpráv
Při přijmutí nové zprávy se nám zobrazí upozornění s obsahem zprávy:
-

Pokud na upozornění včas klikneme, můžeme přímo přejít do konverzace. Případně můžeme odpovědět i v oznamovací oblasti nebo zprávy ztišit.
-

Reakce a možnosti se zprávami
Na zprávy můžeme taky reagovat. Delším podržením zprávy můžeme vybrat některou z reakcí:
Zprávy se dají taky mazat nebo upravovat. U mazání zpráv si můžeme vybrat, zda chceme zprávu smazat jen pro sebe, nebo i pro všechny účastníky konverzace – ideální třeba při odeslání omylem.
Ztišení konverzace a další možnosti
Pokud bychom chtěli nějakou konverzaci ztišit, odstranit nebo třeba archivovat, můžeme toho docílit podržením konverzace:
Nahoře se zobrazí všechny možnosti. Tichým režimem ovlivníme jen vybranou konverzaci. Ztišení se hodí například u skupinových konverzací, kde chodí hodně zpráv, ale nechceme být neustále rušeni.
Nastavení
-
Všechna nastavení aplikace bychom našli kliknutím na tři tečky v pravém horním rohu a kliknutím na tlačítko Nastavení:

Můžeme zde dále nastavovat různé možnosti jako například zabezpečení účtu, upozornění nebo třeba zálohování dat:

-
Všechna nastavení aplikace bychom našli klepnutím na tlačítko Nastavení ve spodní liště:

Můžeme zde dále nastavovat různé možnosti jako například zabezpečení účtu, upozornění nebo třeba zálohování dat.
Můžeme si tak aplikaci přizpůsobit našim potřebám. V nastavení doporučujeme zkontrolovat zejména tyto části:
- Účet - Dvoufázové ověření – zvýšíme tím bezpečnost svého účtu pomocí vlastního PIN kódu.
- Chaty - Zálohování chatů – umožňuje pravidelně ukládat zprávy do Google Disku (Android) nebo iCloudu (iOS). V případě ztráty telefonu tak můžeme konverzace snadno obnovit.
- Upozornění – zde si nastavíme, jak chceme být informováni o nových zprávách (vibrace, zvuky, LED kontrolka apod.).
Aplikace Messenger
Podobně jako WhatsApp funguje i aplikace Messenger. Jejím účelem je taky komunikace v reálném čase.
První spuštění Messengeru
Při prvním spuštění bude aplikace Messenger vyžadovat přihlášení:
-

Pokud nemáme účet, musíme si ho vytvořit kliknutím na tlačítko Vytvořit nový účet. Dále si vybereme, jak budeme chtít aplikaci používat:

-

Pokud nemáme účet, musíme si ho vytvořit kliknutím na tlačítko Vytvořit nový účet. Dále si vybereme, jak budeme chtít aplikaci používat:

Pokračovat můžeme buď s Facebookem nebo bez. Celý proces přihlášení je poté podobný jako tomu v aplikaci WhatsApp. Messenger je úzce propojený s Facebookem, takže většina uživatelů se přihlašuje právě pomocí svého Facebook účtu.
Pokud účet na Facebooku nemáme, můžeme si vytvořit nový přímo v aplikaci Messenger. Existuje i možnost používat Messenger bez Facebooku, ale s omezenými funkcemi (např. bez synchronizace přátel nebo historie z Facebooku).
Domovská stránka Messengeru
Po úspěšném přihlášení se nám zobrazí domovská stránka Messengeru:
Na domovské stránce se zobrazují všechny konverzace. My zatím žádné konverzace nemáme.
Zahájení konverzace
Konverzaci můžeme zahájit tím, že do políčka Hledat, které se nachází ve vrchní části aplikace zadáme jméno osoby, které chceme napsat. Po vyhledání osoby můžeme začít psát zprávu:
Pokud danou osobu ještě nemáme v přátelích na Facebooku, Messenger nás upozorní, že zpráva bude odeslána jako žádost o kontakt. Příjemce ji musí nejprve potvrdit, aby se otevřela běžná konverzace. Podobně jako na WhatsAppu pošleme zprávu kliknutím na šipku vpravo.
Další možnosti Messengeru
Stejně jako v aplikaci WhatsApp můžeme v messengeru podržením konverzace dané konverzace mazat, archivovat nebo připnout. Můžeme si taky nastavovat libovolně nastavení, vypnout upozornění nebo třeba změnit profilovou fotku a jméno. V jednotlivých konverzacích si můžeme přizpůsobit:
- Barevné motivy – změna barvy zpráv nebo pozadí,
- Přezdívky – můžeme si nastavit přezdívku sobě i druhé osobě (např. "Máma" místo celého jména),
- Emotikony – vybereme si oblíbený smajlík, který se bude v konverzaci zobrazovat častěji.
Messenger navíc umožňuje posílat:
- GIFy, nálepky (stickery) a dokonce i ankety ve skupinových chatech,
- Hlasové a videohovory, které můžeme kdykoliv spustit během psaní zprávy.
V příští lekci, Mapy a navigace, se budeme věnovat tomu, jak na chytrém telefonu nebo tabletu vyhledat místo, naplánovat trasu a spustit navigaci i bez připojení k internetu.














