POUZE NYNÍ: Získej až 80 % extra kreditů ZDARMA na náš interaktivní e-learning. Zjistit více.
NOVINKA: Staň se datovým analytikem od 0 Kč a získej jistotu práce, lepší plat a nové kariérní možnosti. Více informací:

Lekce 3 - Komunikační aplikace WhatsApp a Messenger Nové

V minulé lekci, Správa aplikací, jsme se naučili spravovat aplikace v telefonu. Ukázali jsme si, jak je instalovat, aktualizovat i bezpečně odinstalovat z Google Play a App Storu.

V dnešním tutoriálu kurzu Aplikace na telefonu si představíme dvě z nejpoužívanějších komunikačních aplikací – WhatsApp a Messenger. Naučíme se je nainstalovat, propojit s naším telefonem a správně nastavit. Zaměříme se na přehled funkcí, které tyto aplikace nabízí, a ukážeme si, jak je efektivně využívat v každodenní komunikaci.

WhatsApp a Messenger

Aplikace jako WhatsApp a Messenger proměňují naši každodenní komunikaci. V době, kdy se svět díky internetu zmenšuje, představují tyto aplikace mosty mezi námi a našimi blízkými i kolegy. Umožňují nám komunikovat okamžitě a bez ohledu na vzdálenost, chrání soukromí šifrováním zpráv a nabízejí přehledná rozhraní, která propojují text, hlas i obraz. Díky nim můžeme udržovat vztahy, koordinovat projekty a sdílet zážitky s lehkostí, jakou klasické volání ani e‑mail dlouho nenabídly.

Stáhnutí aplikací

Tyto aplikace nejsou automaticky nainstalované v našem zařízení a tak si je musíme nejprve stáhnout.

  • V obchodě Google Play do vyhledávacího pole zadáme WhatsApp nebo Messenger a klepnutím na Instalovat zahájíme stahování:

    Instalace WhatsApp Android - Využívání aplikací na telefonu a tabletu
    Instalace Messenger Android - Využívání aplikací na telefonu a tabletu

    Po nainstalování se nám aplikace objeví na domovské obrazovce:

    Domovská obrazovka s aplikacemi - Využívání aplikací na telefonu a tabletu
  • V obchodě App Store do vyhledávacího pole zadáme WhatsApp nebo Messenger a klepnutím na Získat zahájíme stahování:

    Instalace WhatsApp na iPhone - Využívání aplikací na telefonu a tabletu
    Instalace Messengeru na iPhone - Využívání aplikací na telefonu a tabletu

    Po nainstalování se nám aplikace objeví na domovské obrazovce:

    WhatsApp a Messenger na domovské obrazovce na iPhonu - Využívání aplikací na telefonu a tabletu

První otevření WhatsApp

Klepnutím na ikonu aplikaci spustíme a uvítá nás úvodní obrazovka:

  • Úvodní obrazovka WhatsApp - Využívání aplikací na telefonu a tabletu

    Společně projdeme ověření telefonního čísla a vytvoření profilu, abychom mohli začít posílat zprávy a volat. Vybereme si jazyk, ve kterém budeme chtít aplikaci WhatsApp používat a klikneme na zelenou šipku.

  • Úvodní obrazovka aplikace WhatsApp na iPhonu - Využívání aplikací na telefonu a tabletu

    Společně projdeme ověření telefonního čísla a vytvoření profilu, abychom mohli začít posílat zprávy a volat. Klikneme na tlačítko Odsouhlasit a pokračovat.

Ověření a propojení účtu

V dalším kroku jsme dotázáni, zda chceme aplikaci WhatsApp povolit odesílání oznámení:

  • Potvrzení oznámení - Využívání aplikací na telefonu a tabletu

    Oznámení povolíme a můžeme přejít k přidání svého telefonního čísla:

    Přidání telefonního čísla - Využívání aplikací na telefonu a tabletu

    Zadáme své telefonní číslo a klikneme na Další. Na naše telefonní číslo přijde kód k ověření, zadáme ho:

    Ověření telefonního čísla - Využívání aplikací na telefonu a tabletu

    Pokud kód nedorazí, zkontrolujme, zda máme zapnuté mobilní data nebo příjem SMS a že jsme zadali správné číslo včetně předvolby.

  • Potvrzení oznámení - Využívání aplikací na telefonu a tabletu

    Oznámení povolíme a můžeme přejít k přidání svého telefonního čísla:

    Přidání telefonního čísla - Využívání aplikací na telefonu a tabletu

    Zadáme své telefonní číslo a klikneme na Další. Na naše telefonní číslo přijde kód k ověření, zadáme ho:

    Ověření telefonního čísla - Využívání aplikací na telefonu a tabletu

    Pokud kód nedorazí, zkontrolujme, zda máme zapnuté mobilní data nebo příjem SMS a že jsme zadali správné číslo včetně předvolby.

WhatsApp při registraci využívá tzv. dvoufázové ověření – ověří, že zadané číslo opravdu patří vám, a zároveň ho spojí s naším zařízením.

Vytvoření profilu a zahájení komunikace

Po ověření účtu a propojení s naším telefonním číslem nastavíme své jméno a vybereme profilovou fotografii:

  • Přidání jména a fotky - Využívání aplikací na telefonu a tabletu

    Naše jméno uvidí všichni, se kterými si píšeme – i ti, kteří nás ještě nemají uložené v kontaktech. Profilová fotografie je volitelná, ale pomáhá druhým nás snadno poznat. Poté se zobrazí domovská obrazovka, kde bychom viděli seznam konverzací:

    Domovská obrazovka WhatsApp - Využívání aplikací na telefonu a tabletu

    Klikneme na Napsat zprávu, čímž se dostaneme do nabídky kontaktů:

    Vybrat kontakt - Využívání aplikací na telefonu a tabletu
  • Přidání jména na WhatsApp - Využívání aplikací na telefonu a tabletu

    Naše jméno uvidí všichni, se kterými si píšeme – i ti, kteří nás ještě nemají uložené v kontaktech. Profilová fotografie je volitelná, ale pomáhá druhým nás snadno poznat. Poté se zobrazí domovská obrazovka, kde bychom viděli seznam konverzací:

    Domovská obrazovka WhatsApp - Využívání aplikací na telefonu a tabletu

    Klikneme na Napsat zprávu, čímž se dostaneme do nabídky kontaktů:

    Přidání kontaktu na iPhone - Využívání aplikací na telefonu a tabletu

Přidání nového kontaktu

Přidáme si nový kontakt kliknutím na Nový kontakt:

  • Přidání nového kontaktu - Využívání aplikací na telefonu a tabletu
  • Přidání nového kontaktu - Využívání aplikací na telefonu a tabletu

U kontaktu vyplníme jméno, telefon a způsob uložení kontaktu. WhatsApp zobrazuje pouze kontakty, které mají aplikaci také nainstalovanou a používají stejné telefonní číslo, jaké jsme si uložili.

Zahájení nové konverzace

Konverzaci zahájíme kliknutím na kontakt a napsáním zprávy:

  • Přidání nového kontaktu - Využívání aplikací na telefonu a tabletu
  • Nový chat v aplikaci WhatsApp - Využívání aplikací na telefonu a tabletu

Po napsání zprávy klikneme na tlačítko šipky pro odeslání.

Aplikace používá koncové šifrování zpráv, což znamená, že obsah zprávy si mohou přečíst pouze vy a váš kontakt. Nikdo jiný – ani WhatsApp – k nim nemá přístup.

Zprávy s přílohou

Pokud bychom chtěli, můžeme ke zprávě přiložit například nějakou fotku. Klikneme na sponku a vybereme fotku z galerie:

  • Poslání fotky - Využívání aplikací na telefonu a tabletu
  • Odeslání obrázku v aplikaci WhatsApp - Využívání aplikací na telefonu a tabletu

Vidíme, že vedeme konverzaci v reálném čase. Náš kamarád nám hned odpovídá.

Fotku můžeme buď vybrat z galerie, nebo ji rovnou pořídit fotoaparátem. U zvukových zpráv stačí podržet mikrofon – nahrávání začne automaticky.

Přijímání a čtení zpráv

Při přijmutí nové zprávy se nám zobrazí upozornění s obsahem zprávy:

  • Přijmutí zprávy - Využívání aplikací na telefonu a tabletu

    Pokud na upozornění včas klikneme, můžeme přímo přejít do konverzace. Případně můžeme odpovědět i v oznamovací oblasti nebo zprávy ztišit.

  • Oznámení nové zprávy na iPhonu - Využívání aplikací na telefonu a tabletu

Reakce a možnosti se zprávami

Na zprávy můžeme taky reagovat. Delším podržením zprávy můžeme vybrat některou z reakcí:

  • Reakce na zprávu - Využívání aplikací na telefonu a tabletu
  • Reakce na WhatsApp zprávu - Využívání aplikací na telefonu a tabletu

Zprávy se dají taky mazat nebo upravovat. U mazání zpráv si můžeme vybrat, zda chceme zprávu smazat jen pro sebe, nebo i pro všechny účastníky konverzace – ideální třeba při odeslání omylem.

Ztišení konverzace a další možnosti

Pokud bychom chtěli nějakou konverzaci ztišit, odstranit nebo třeba archivovat, můžeme toho docílit podržením konverzace:

  • Možnosti konverzace - Využívání aplikací na telefonu a tabletu
  • Ztišení konverzace na iPhonu - Využívání aplikací na telefonu a tabletu

Nahoře se zobrazí všechny možnosti. Tichým režimem ovlivníme jen vybranou konverzaci. Ztišení se hodí například u skupinových konverzací, kde chodí hodně zpráv, ale nechceme být neustále rušeni.

Nastavení

  • Všechna nastavení aplikace bychom našli kliknutím na tři tečky v pravém horním rohu a kliknutím na tlačítko Nastavení:

    Nastavení - Využívání aplikací na telefonu a tabletu

    Můžeme zde dále nastavovat různé možnosti jako například zabezpečení účtu, upozornění nebo třeba zálohování dat:

    Nastavení - Využívání aplikací na telefonu a tabletu
  • Všechna nastavení aplikace bychom našli klepnutím na tlačítko Nastavení ve spodní liště:

    Nastavení aplikace WhatsApp - Využívání aplikací na telefonu a tabletu

    Můžeme zde dále nastavovat různé možnosti jako například zabezpečení účtu, upozornění nebo třeba zálohování dat.

Můžeme si tak aplikaci přizpůsobit našim potřebám. V nastavení doporučujeme zkontrolovat zejména tyto části:

  • Účet - Dvoufázové ověření – zvýšíme tím bezpečnost svého účtu pomocí vlastního PIN kódu.
  • Chaty - Zálohování chatů – umožňuje pravidelně ukládat zprávy do Google Disku (Android) nebo iCloudu (iOS). V případě ztráty telefonu tak můžeme konverzace snadno obnovit.
  • Upozornění – zde si nastavíme, jak chceme být informováni o nových zprávách (vibrace, zvuky, LED kontrolka apod.).

Aplikace Messenger

Podobně jako WhatsApp funguje i aplikace Messenger. Jejím účelem je taky komunikace v reálném čase.

První spuštění Messengeru

Při prvním spuštění bude aplikace Messenger vyžadovat přihlášení:

  • Přihlášení Messenger - Využívání aplikací na telefonu a tabletu

    Pokud nemáme účet, musíme si ho vytvořit kliknutím na tlačítko Vytvořit nový účet. Dále si vybereme, jak budeme chtít aplikaci používat:

    Způsob použití aplikace Messenger - Využívání aplikací na telefonu a tabletu
  • Přihlášení do aplikace Messenger na iPhonu - Využívání aplikací na telefonu a tabletu

    Pokud nemáme účet, musíme si ho vytvořit kliknutím na tlačítko Vytvořit nový účet. Dále si vybereme, jak budeme chtít aplikaci používat:

    Způsob použití aplikace messenger - Využívání aplikací na telefonu a tabletu

Pokračovat můžeme buď s Facebookem nebo bez. Celý proces přihlášení je poté podobný jako tomu v aplikaci WhatsApp. Messenger je úzce propojený s Facebookem, takže většina uživatelů se přihlašuje právě pomocí svého Facebook účtu.

Pokud účet na Facebooku nemáme, můžeme si vytvořit nový přímo v aplikaci Messenger. Existuje i možnost používat Messenger bez Facebooku, ale s omezenými funkcemi (např. bez synchronizace přátel nebo historie z Facebooku).

Domovská stránka Messengeru

Po úspěšném přihlášení se nám zobrazí domovská stránka Messengeru:

  • Domovská stránka Messengeru - Využívání aplikací na telefonu a tabletu
  • Domovská stránka messengeru na iPhone - Využívání aplikací na telefonu a tabletu

Na domovské stránce se zobrazují všechny konverzace. My zatím žádné konverzace nemáme.

Zahájení konverzace

Konverzaci můžeme zahájit tím, že do políčka Hledat, které se nachází ve vrchní části aplikace zadáme jméno osoby, které chceme napsat. Po vyhledání osoby můžeme začít psát zprávu:

  • Napsání zprávy na Messengeru - Využívání aplikací na telefonu a tabletu
  • Nová zpráva v aplikaci Messenger na iPhonu - Využívání aplikací na telefonu a tabletu

Pokud danou osobu ještě nemáme v přátelích na Facebooku, Messenger nás upozorní, že zpráva bude odeslána jako žádost o kontakt. Příjemce ji musí nejprve potvrdit, aby se otevřela běžná konverzace. Podobně jako na WhatsAppu pošleme zprávu kliknutím na šipku vpravo.

Další možnosti Messengeru

Stejně jako v aplikaci WhatsApp můžeme v messengeru podržením konverzace dané konverzace mazat, archivovat nebo připnout. Můžeme si taky nastavovat libovolně nastavení, vypnout upozornění nebo třeba změnit profilovou fotku a jméno. V jednotlivých konverzacích si můžeme přizpůsobit:

  • Barevné motivy – změna barvy zpráv nebo pozadí,
  • Přezdívky – můžeme si nastavit přezdívku sobě i druhé osobě (např. "Máma" místo celého jména),
  • Emotikony – vybereme si oblíbený smajlík, který se bude v konverzaci zobrazovat častěji.

Messenger navíc umožňuje posílat:

  • GIFy, nálepky (stickery) a dokonce i ankety ve skupinových chatech,
  • Hlasové a videohovory, které můžeme kdykoliv spustit během psaní zprávy.

V příští lekci, Mapy a navigace, se budeme věnovat tomu, jak na chytrém telefonu nebo tabletu vyhledat místo, naplánovat trasu a spustit navigaci i bez připojení k internetu.


 

Předchozí článek
Správa aplikací
Všechny články v sekci
Využívání aplikací na telefonu a tabletu
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Mapy a navigace
Článek pro vás napsal Jan Rypáček
Avatar
Uživatelské hodnocení:
Ještě nikdo nehodnotil, buď první!
Jan Rypáček
Aktivity