Diskuze: Práce programátora ve firmě
V předchozím kvízu, Test znalostí C# .NET online, jsme si ověřili nabyté zkušenosti z kurzu.
Zobrazeno 5 zpráv z 5.
//= Settings::TRACKING_CODE_B ?> //= Settings::TRACKING_CODE ?>
V předchozím kvízu, Test znalostí C# .NET online, jsme si ověřili nabyté zkušenosti z kurzu.
Způsob komunikace záleží na velikosti týmu (a určitě i jiných věcech).
Je-li tým malý (mám zkušenost s velikostí 3), a tedy se vejde do jedné menší kanceláře, komunikace může probíhat tak nějak spontánně (při programování tě napadne, že nějaký bod návrhu by potřeboval trochu více prodiskutovat, tak se prostě zeptáš). Větší diskuze se provádějí trochu plánovaněji (když je potřeba navrhnout rozhraní, implementovat nějakou novou rozsáhlejší věc...). Každý +- může vědět, na čem dělají ostatní. Nutno říci, že tato spontánní komunikace je v době práce z domova trochu problém.
Ve větším týmu to řešíme ranními krátkými tzv. stand-upy, kde každý řekne, na čem minulý den pracoval, případně na jaké narazil problémy. To je dost užitečné, protože se může ozvat někdo jiný, kdo s takovými problémy má zkušenosti a může je pomoci vyřešit. Obvykle ale není třeba nějak do detailu vědět, na čem pracují ostatní (mimo těch, co pracují na tom samém, co ty). Pokud na projektu pracuje více týmů, též jako součást jednoho obvykle nepotřebuješ vědět, co přesně dělají členové týmu jiného (pokud zrovna není potřeba spolupracovat).
Tohle jsou moje zkušenosti. Asi dost záleží na konkrétní firmě; jak je velká, zda-li nadřízení mají nějaké vědomosti o řízení projektů, nebo se jedná o styl "já mám báječný nápad a vy mi ho naprogramujete".
Díky za odpověď. Tak bych si to představoval, že ohledně toho co se řeší se zapojuje celý tým, protože každý něco ví, něco řešil atd. Vedení něco nějak navrhne a pokud nikdo nenajde lepší řešení, tak se to tak udělá, ale opačný způsob jak píšeš "já mám báječný nápad a vy mi ho naprogramujete" mi přijde nešťastný. Proto se snažím zjistit, jestli je to běžný a úspěšný styl vedení, nebo spíš anomálie.
Tak bych si to představoval, že ohledně toho co se řeší se zapojuje celý tým, protože každý něco ví, něco řešil atd.
Ono je právě důležité najít hranici, aby tým nestrávil příliš času na "meetingách" místo reálné práce. Prostě rozdělit oblasti (a odpovědnosti) mezi jednotlivé členy, ať se nemusí dohadovat o každé blbosti.
Proto se snažím zjistit, jestli je to běžný a úspěšný styl vedení, nebo spíš anomálie.
To nedokážu říci. Existují firmy "neznalý vizionář + pár programátorů", kde tenhle problém hrozí, ale existují i jiné konfigurace.
ale opačný způsob jak píšeš "já mám báječný nápad a vy mi ho naprogramujete" mi přijde nešťastný.
Naopak, je vysoce žádoucí, jen je třeba udržovat patřičnou strukturu. Nápad je to, co tvoří hranici mezi úspěchem a neúspěchem. To je důvod, proč jsou porady na kterých se řeší patřičné záležitosti, volí či upravují se pracovní postupy, padají nové návrhy, apod.
Zadavatel vytváří požadavky a komunikuje s vedoucím projektu, ten spolupracuje s vedoucím designerů a programátorů, kteří mají pod sebou svůj vlastní tým. Porady probíhají v lokálním nastavení (vedoucovské, designerské, programátorské). Oba leadeři svých oddělení se dozvídají od vedoucího projektu, co se bude řešit, co přidávat, měnit, odstraňovat. Každý z nich probírá tyto informace se svým týmem samostatně, designeři se domlouvají na podobě způsobu implementace požadavku, programátoři se domlouvají na rozdělení práce a struktuře in/out. Sbírají informace od ostatních, které následně prodiskutovávají na vedoucovské poradě, kde se vybere vhodný postup o kterém budou opět informovat ostatní.
Programátoři tak mají představu o tom, kdo na čem v jejich týmu pracuje. Nemusejí však znát detaily. To jediné co potřebují je že jejich funkce korespondují mezi sebou. Designeři mají představu o tom co je třeba implementovat, na rozdíl od programátorů mají bližší přehled o tom co dělají kolegové i přesto, že pracují odděleně na své vlastní části. Vedoucí designerů a programátorů znají vše na čem jejich tým pracuje a je jejich prací koordinovat svůj tým správným směrem.
Každý se může podílet na nápadu, způsob předání je
prostřednictvím lokální porady, nikoli globálně napříč celou
firmou.
Leadeři svých týmů jsou kromě interní koordinace svého týmu i
důležitou spojkou v rámci předávání informací. Čím menší počet
lidí, tím někteří mohou zastávat vícero funkcí a komunikace tak může
probíhat rychleji.
Porady jsou nesmírně důležité. Měli by však zabírat pouze tolik času, aby se z nich vytěžilo maximum, ale zároveň nenarušilo stanovené datum odevzdání projektu ve stanoveném termínu.
Zobrazeno 5 zpráv z 5.