Tvorba jednoduchého webu ve Flashi (AS3)
Často se jistě shledáváte s weby, které disponují jistými animacemi a
mají jakési kouzlo designu - jsou vytvořené ve flashi. Já vám zde ukážu
jak takový jednoduchý web vytvořit.
Budeme potřebovat:
Adobe Flash CS5 - trial verzi možno stáhnout zde
(pozn. příklad budu prezentovat na anglické verzi)
Produkt nainstalujete jednoduchým klikáním na ‘next‘ a odsouhlasením
licenčních podmínek.
Po instalaci program spusťte.
Z nabídky zvolte ActionScript 3.0 a pustíme se do práce.
Uživatelské prostředí (pozn. Vy jej máte jinak rozložené pouhým
kliknutím a tažením lze nabídky přesunout dle libosti)
- - Tool Bar - Panel nástrojů - zde jsou nástroje, které budeme používat
při kreslení a modifikování našich budoucích objektů na webu.
- - Time line - časová osa - zde budeme rozkládat snímky, které se budou
v naší animaci přehrávat a pomocí action scriptu jim budeme říkat, kdy se
mají přehrát a dávat jim pokyny.
- - FPS (fraps per second) - počet snímků za sekundu - optimálně tak 30
(podle toho na jakou animaci na náš web může být i standardních 24).
- - Size - velikost plátna na které budeme kreslit. Zvolil bych velikost
úměrnou naší stránce animace se roztáhne na celou plochu resp. můžeme
její velikost měnit. Např. 640 x 480 nebo ponechte původní hodnotu
záleží na tom, jak moc se chcete roztahovat a jak velké objekty chcete
kreslit.
- - Plátno - zde budeme kreslit a umísťovat aktivní prvky našeho
flashového webu.
Pozadí - jsou dva způsoby (doporučuji přečíst oba, ale udělat to tím
druhým)
Vezmeme z lišty nástroj Rectangle tool


Nyní klepněte na černou šipečku v panelu nástrojů Selection tool (V) klepněte jí na pozadí které jste nakreslili tím jej označíte a stiskněte F8.

Name - název - např. pozadi
Type - typ (aneb k čemu hodláme objekt použít)
Movie Clip (MC) - animovatelný objekt s možnostmi akce (ActionScriptu - AS)
Button - tlačítko - normální tlačítko s možnostmi akce (AS) a stylováním že se při přejetí myši změní nebo při kliku atd ...
Graphic - grafika - žádná akce jen stojí

My vybereme Graphic a klepneme na OK.
To byl ten složitý

2. Způsob
Pod rozlišením je Stage- tam jednoduše vyberete barvu pozadí a done

Nyní si rozvrhneme design webu. Já bych to viděl tak, že nahoru dáme obrázek doleva menu a napravo bude obsah. Jednoduché a prosté


Vložíme logo.
Nahoře v nabídce zvolíme záložku INSERT - New symbol
Name -např. logo_webu
Type -MC (po kliku na logo nás přesměruje na hlavní stránku u graphic by to nešlo)
Nyní se nám objevilo prázdné plátno.
Máme dvě možnosti - Naimportujeme obrázek ze souboru - FILE - IMPORT - Import to stage (zk. Ctrl + R).
Nebo něco nakreslíme - Rectangle tool (R), Pencil tool(Y), Text tool(T).... ve můžeme použít je to na vás.
(pozn. U text tool si dejte pozor na nastavení nejlepší je nastavit - Classic text, Static Text a dole anti-alias for Readabiliry)
Poté objekt nebo symbol jak chcete


Horizontálně a vertikálně ke středu.
Align to stage - zarovnává se absolutně přímo ve stage - pokud nemáte zašrtnuté zarovná se jen relativně.
Nyní máme logo hotové a tak se pod časovou osou překlikneme zpět na Scénu 1.
Naprav nahoře vybereme Library (pokud není - WINDOW nebo Ctrl + L).
A přetáhneme objekt logo_webu a umístíme jej nahorů na plochu.
Můžete si jej pomocí align zarovnat na top a horizontálně vycentrovat.
LOGO je hotové. (později poupravíme pomocí AS)
Nyní menu.
Zase vložíme symbol - MC. (INSERT - New Symbol (zk. Ctrl + F8)).
Zvolíme si rectangle tool , vybereme barvičku třeba i okraje a nakreslíme menu o rozměrech asi tak 150 x 50 (š. v.). (můžete pak vybrat ctrl + a dát záložku info a rozměry si změnit).
Horizontálně vycentrujeme a zarovnáme vertikálně na TOP.
Poté na časové ose klepneme na snímek 10 pravým myšítkem a zvolíme Insert keyframe. To samé uděláme u snímku č. 20.

Nyní klepneme na snímek 10 levým myšítkem klepneme do pole stiskneme Ctrl + A a napravo zvolíme záložku transform (ctrl + T).

Zkontrolujte Constrain (mění velikosti souměrně musí být rozpojeno)
U šipeček nahoru a dolu přepíšeme hodnotu na 300% a potvrdíme enterem.
V align zarovnáme na TOP.
A nyní uděláme kouzlo

Klepneme mezi 1 - 10 snímek pravým tlačítkem a zvolíme Create shape tween, to samé uděláme mezi 11 - 20 snímkem.

Časová osa se nám takto změní a pokud zmáčkneme ENTER tak se nám menu krásně rozkládá a skládá. Pokud nefunguje zkontrolujte zda máte v záložce Control - povoleno -Enable live preview.
Nyní budeme chtít přidat na scénu tlačítka.
Ctrl + F8 a vytvoříme čtyři MC (v závorkách jsou uvedeny texty které u nich vytvořte) - menu_button (otevřít menu), close_menu (zavřít menu), test_button (zobrazit text), hyperlink_button (hyperlink).
Pozn. V Properties u textu lze nastavit schopnosti - Readonly - text nelze vybrat lze jen číst (nejde označit myší), Selectable - text lze vybrat, Editable - text lze vybrat a editovat
Je lepší doplnit samotné písmo ještě barevným nebo průhledným obdélníkem aby tlačítko lépe kolidovalo s myší.
Nyní když máme tlačítka vrátíme se zpět k menu - Library a poklepeme
na menu. (pozn. Klepejte tam jak je ta ikonka)
Vytvoříme novou vrstvu
Vložíme do ní dva prázdné keyframy (Insert - Blank KeyFrame) u snímku 1 a
10
Poté klepneme na Vrstvu 2 a snímek č. 1 a přetáhneme z library
menu_button.
Poté na Vrstvu 2 a snímek 10 a tam vložíme test button.
Klepneme na Vrstvu 2 a snímek 1 pravým myšítkem a dole zvolíme actions.
Otevře se nám okno kde můžeme psát Action Scriptem.
Napíšeme jednoduché - stop();
To samé uděláme u Vrstvy 2 a snímku 10.
Tento jednoduchý příkaz zajistí že ve výsledné animaci se přehrávání
zastaví na začátku když jej pak donutíme aby se přehrála tak se zastaví
na 10 a pak až jí dovolíme pokračovat skončí zase u prvního snímku.
Nyní se vrátíme na scénu 1 a vložíme menu do pole, stiskneme (V) a v
properties napište do instance name - menu .
Vytvoříme další symbol - text_area , typ - MC
Nakreslíme čtverec o rozměrech např. 250 px a zarovnáme jej horizontálně
ke středu a vertikálně k topu.
Pomocí text tool napíšeme text např. Vítej
Na časové ose vytvoříme keyframe u snímku 2 a text přepíšeme na
TEST.
A u obou napíšme do actions - stop();
Vrátíme se na scénu 1 a vložíme text_area do pole.
Pomocí nástroje Free transform tool (zk. Q) si jej můžete
převzorkovat.
Poté v properties napište do instance name - text_area
Nyní dáme web do chodu poklepeme na logo a dole na ose klepneme na 1. snimek a
dáme actions.
function logo_webu(evt:MouseEvent):void { Object(root).text_area.gotoAndStop(1); } addEventListener(MouseEvent.CLICK, logo_webu);
Příkaz říká - po klepnutí - objekt.text_area - zobrazí snímek č. 1 z
jeho časové osy a u něj se zastavý
Ikona zaměřovače se hodně hodí když hledáte cestu nemusíte přemýšlet
(dole si můžete vybrat mezi relativní a absolutní cestou jen krátce
příklad na adresách - http://itnetwork.cz/…a/soubor.php
- absolutní, slozka/soubor.php - relativní - použít můžete co chcete
záleží na situaci když se např změní název itnetwork.cz se přejmenuje
na itnetwork.cz a použijete absolutní tak to nebude fungovat a pokud
použijete relativní a změní se složka tak to taky nepůjde např (http://itnetwork.cz/…a/soubor.php,
soubor je ve slozce slozka2 a odkazuje na soubor ve slozce slozka -
../slozka/soubor.php) pokud slozku2 umístíte např do dalšího adresáře
nebude směrování fungovat)
Nyní poklepeme na menu a napíšeme trochu kódu do něj.
Dáme první snímek a poklepeme na tlačítko menu (klepnete mimo pole a pak na
tlačítko) a dole na ose dáte actions.
function menu_button(evt:MouseEvent):void { Object(root).menu.gotoAndPlay(2); } addEventListener(MouseEvent.CLICK, menu_button);
Description - Po klepnutí bude pokračovat v animaci (zastaví se u desítky kde je stop();)
Vrátíme se zpět dáme snímek 10
- menu_close - actions
function menu_close_button(evt:MouseEvent):void { Object(root).menu.gotoAndPlay(11); } addEventListener(MouseEvent.CLICK, menu_close_button);
(no comment šak víte kdo ne
je to o pár řádek výše)
Do hyperlink-button :
function test_button(evt:MouseEvent):void { var url:String = "http://www.itnetwork.cz/"; var request:URLRequest = new URLRequest(url); navigateToURL(request, '_blank'); } addEventListener(MouseEvent.CLICK, test_button);
A do test_button dáme to samé jako do logo_webu:
function logo_webu(evt:MouseEvent):void { Object(root).text_area.gotoAndStop(2); } addEventListener(MouseEvent.CLICK, logo_webu);
Krása nyní vítězoslastně
stiskněte CTRL + ENTER a pokochejte se vaším výtvorem.
Můžete udělat úpravy přidat nějaký text grafiku pohrát si s tím co jsme
se naučili a web dovést k dokonalosti.
Export
Prvně web uložíme jako *.fla projekt - Ctrl + S
A poté dáme File - Publish - web se vyexportuje do složky do které jsme
uložili *.fla projekt.
Ve File - Publish Settings si můžete nastavit co se má vyexportovat a
nějaké parametry.
Najďete soubor jmeno_projektu.html a otevřete jej v textovém editoru.
Všem mezi tagem <object ... ></object> je naše flashová animace
takže pokud budete někdy chtít vložit na stránky něco co vytvoříte ve
flashi stačí zkopírovat vše od tohoto tagu až po konec tohoto tagu včetně
tohoto tagu a vložit to do zdrojového kódu vašich stránek.
Pokud chcete web roztáhnout přes celou stránku najděte si v tagu object -
width a height a hodnoty změňte na ‘100%‘. Ale moc to nedoporučuji
zejména pokud používáte bitmapové obrázky stratí při deformování
kvalitu. Web vycentrujte připsáním align=“center“ do tagu <div>
který je před object a nebo jednoduše napíšeme nad tag <object ...>
tag <center>a pod </object> zase center ukončíme
</center>.
Tak a teď pokud jste to dokázali si můžete říct sakra sem dobrý/á umím
dělat jednoduchý weby ve Flashi, cheche .
Vám co se něco nevyvedlo přidávám zdrojové kód jako soubor ke článku,
abyste se mohli podívat, kde je chyba.
Stáhnout
Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami
Staženo 272x (369.32 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce Flash