Lekce 1 - Kreativní fotografování a jeho rozvoj
Vítejte u minisérie věnované kreativnímu focení. Na webu už jeden článek o kreativitě je, avšak to je podle mě pouhý úvod, a proto se dnes a v příštích pár dílech naší malé série o kreativitě podíváme na cesty, kterými svojí kreativitu můžete nastartovat od úplné nuly nebo ji při nejmenším podpořit.
Inspirace
Na samotném začátku naší cesty ke kreativitě by rozhodně nebylo od
věci zmínit inspiraci, ze které můžeme čerpat při všech dalších
technikách, které ke kreativitě vedou. Říká se, že inspirace může
pramenit téměř odkudkoliv. A já s takovým výrokem na 100
%
souhlasím!
Inspirace může přijít kdykoliv v jakékoliv podobě a může v nás zasít nápad, který už nás nepustí. Občas je ale potřeba jít inspiraci naproti. Jak na to?
V minulém článku o kreativitě jsem zmínil, jak hledat inspiraci přímo v oboru, tedy v práci těch nejlepších fotografů, avšak dnes se u našeho oboru nezastavíme. Půjdeme ještě dál! A když říkám dál, myslím tím do dalších uměleckých oborů. Inspirace pro fotografii může přijít i v podobě skladby, básně, může to být třeba něco jako tapiserie. Obecně řečeno, inspirace může přijít naprosto z čehokoliv, co v nás vyvolává nějakou vizuální představou nebo dokonce i emoce a pocity.
My tedy cíleně můžeme vyhledávat umělecká díla, která pro nás mají svojí hodnotu. Pro mě osobně je to inspirace v podobě surrealistického umění. Pro vás to můžou být básně od Jana Nerudy a pro někoho dalšího zase zvuk kláves.
1928 Portrait by painter René Magritte
Inspiraci je dokonce možné čerpat i z mezikulturní výměny. Znáte ten pocit, když přijedete z exotické dovolené naplnění zážitky a novými zkušenostmi. Přesně takový pocit indikuje, že jste se na dovolené seznámili s něčím novým, neobvyklým. No a proč čerstvě nabytých zážitků a zkušeností nevyužít při focení.
Zkušenosti
Zkušenosti. Každý nějaké máme. Někdo víc, někdo méně. O zkušenostech se všeobecně mluví, jako o pozitivních vlastnostech. Co když vám teď ale řeknu, že ne vždy to musí být pravda? Zkušenosti můžou být kolikrát i na obtíž. Proč tomu tak je? To proto, že občas bezmyšlenkovitě fotíme zaběhlými způsoby. Využíváme k tomu naše nabyté zkušenosti a tím se připravujeme o kreativní proces. O proces plný experimentování, plný zdlouhavého zkoušení všech možných způsobů, které můžou vést k něčemu naprosto nevídanému. Ano, samozřejmě jsou situace, kdy na experimentování není čas a je nezbytné využít zkušenosti, které jsme za roky focení nasbírali. Příkladem takové situace může být focení události, sportu, portrétu. Zjednodušeně řečeno - focení, při kterých není čas na experimentování anebo jsou focena na zakázku podle jasných požadavků.
Zapustit představu
O dobré fotografii se říká, že by měla vyvolat emoce. Pokud tuto radu posuneme ještě o kousek dál, zjistíme, že ty nejlepší fotografie zasévají nejen emoce, ale i myšlenku, která už nikdy neopustí naší hlavu. Na instagramu se pravděpodobně denně setkáváte s fotografiemi, které jsou možná pěkně nasvícené, možná pěkně naaranžované, ale něco v nich prostě chybí. Je to myšlenka! Je to důvod, proč byly zachyceny. Takových fotografiích denně vznikají tisíce, avšak jenom málo z nich je opravdu dobře technicky zpracováno a navíc je v nich TO něco, co jim přidává hodnotu a vyzdvihuje je nad všechny ostatní fotografie. TO něco, co v nás zaseje myšlenku, která nám v hlavě bude vrtat i dlouho po zhlédnutí fotografie.
Juxtapozice
Že nevíte, co to ta juxtapozice je? Rád vás přesvědčím o opaku,
protože s největší pravděpodobností juxtapozici využíváte nebo jste ji
přinejmenším hned několikrát viděli. Jak by se na první pohled mohlo
zdát, juxtapozice není výhradně fotografický termín. Najít bychom jí
mohli i v literatuře, anebo v jiném uměleckém odvětví. Totiž juxtapozice
představuje spojení 2
objektů,
mezi kterými je vytvořený vztah. V literatuře jsou to
slova, která se spojují. Ve fotografii jsou to předměty,
které mezi sebou povětšinou vytvářejí kontrast anebo je
vztah mezi nimi očividně zřejmý, avšak určitým způsobem
zvláštní, či neobvyklý. Když mluvím o kontrastu, mám na mysli
například starého člověka vedle mladého, továrnu, z
které jde dým vedle hřbitova apod. Vytváření juxtapozice rozhodně není
žádná hračka, a proto si řekneme alespoň pár tipů, které nám při
vytváření pomohou:
- 1. Úhel pohledu, který napomůže vystihnout vztah mezi objekty
- 2. Eliminování rušivých předmětů
- 3. Kompozice, která náš záměr podtrhne
- 4. Správně vybrané ohnisko. Do
300
mm se nám zrovna moc děje (vzájemných vztahů) nevejde, avšak28
mm je už úplně něco jiného. Není náhodou, že90
% reportážních fotografů fotí na široká ohniska.
Juxtapozice dá rozhodně každému fotografovi zabrat, avšak pokud budete dostatečně pohotoví a hlavně všímaví, začnete kolem sebe vidět mnohem víc juxtapozic, než by vás kdy mohlo napadnout.
Koincidence
Koincidence, neboli shoda či splývání. Do praxe by se koincidence dala přeložit jako výskyt čehosi ve stejném čase na stejném místě. Povětšinou výskyt něčeho zvláštního. Henri Cartier-Bresson jednou řekl: "Existují jen koincidence." A rozhodně to nebyla jenom prázdná slova. Koincidence se nepřetržitě dějí okolo nás, my ale nejsme dost všímaví, abychom je viděli. Všímavost je přesně ta vlastnost, kterou by měl každý fotograf rozvíjet a pracovat na ní a vůbec nezáleží, jestli jste sportovní fotograf, portrétní anebo třeba produktový. Všímavost využije opravdu každý fotograf, a pokud chcete proniknout do tajů koincidence a juxtapozice, je všímavost nepostradatelnou fotografickou zbraní, která vám pomůže vytvářet ty nejkreativnější snímky.
Vyrážejte dech!
Šokujte! A to doslova. Vytvářejte fotografie, při kterých se lidem zatají dech. Něco takového není zrovna jednoduchého, žijeme v 21. století a nemálo lidí o sobě tvrdí, že viděli všechno a už je nic nemůže překvapit. Jak tedy překvapit i takové "vševědy"? Porušte tabu, jděte za hranice normálu a v neposlední řadě nabourejte všechna očekávání. Samozřejmě ne každý ocení váš pokus o šok. Rozhodně se najdou tací, kteří vaši práci budou hanit a nikdy jí nedocení. Bohužel ne každý je fanouškem porušování tabu, proto musíte počítat i s negativními reakcemi. O tom ale kreativita a samotná fotografie je! Nikdy se nezavděčíte každému, a pokud chcete být kreativní, je nezbytné vyjít ze zaběhlých standardů a předvést něco, co tu ještě nebylo, něco, co některé vaše diváky doslova posadí a některé naopak jenom pohorší a zklame.
To je pro dnešní lekci vše.
V příštím díle, Kreativní fotografování - Minimalismus, zkušenosti a řád, budeme v našich kreativních postupech pokračovat. Řekneme si něco o kompozici, minimalismu, řádu a chaosu. Bude toho opět spousta, takže je rozhodně na co se těšit.