Lekce 7 - Úvod do focení krajiny
V minulé lekci, Jak se naučit fotit z domova - Praxe, jsme dokončili téma tipů a triků focení z domova.
Dnes se uvedeme do prvního dílu série o focení krajiny. Na začátek si uvedeme něco o krajinářské fotografii a ukážeme si nějakou tu inspiraci. Řekneme si, co budeme potřebovat a rovnou se pustíme k základním technikám focení krajiny.
Focení krajiny
Krajinářská fotka je už taková klasika, kterou zkusil snad každý fotograf, ale málokterý u ní zůstal. Sice se to nezdá, ale krajina je na focení poměrně náročný žánr. Je k němu potřeba naprostá znalost kompozice a její cítění, cit pro krásy přírody a spoustu, opravdu spoustu trpělivosti. Občas trvá dny, než přijde to správné světlo, příroda se rozjasní a my vyfotíme onu očekávanou fotografii.
Trocha inspirace
Na začátek, než se vůbec do něčeho pustíme, bych vám rád ukázal nějakou inspiraci. Nebude to nikdo jiný, než nejznámější americký krajinář Ansel Adams. Jeho fotky amerických národních parků jsou dnes již nestárnoucím symbolem krajinářské fotografie, a proto není lepšího příkladu, než Adamse.

Zdroj obrázku: http://anseladams.com/
Zrcadlovka a objektiv
Pokud začínáte, bude vám stačit obyčejná zrcadlovka (výběr
fotoaparátu jsem již popsal v jedno z předchozích
článků) a na ní pevný (objektiv s pevnou ohniskovou
vzdáleností, nejde s ním zoomovat) širokoúhlý objektiv
přibližně 28mm
a méně. Širokoúhlý proto, protože se do
něj vejde celá focená scéna a pevný, protože má lepší
světelnost a ostrost oproti zoomovacímu
objektivu. Nesmím opomenout menší váhu, která vás nebude omezovat při
vašich cestách s vaší fototechnikou. Další vlastnost, kterou bych určitě
označil za výhodu, je to, že vás donutí ke kreativitě.
Omezení nemožnosti zoomovat vás donutí mnohem více zvažovat kompozici a
více přemýšlet nad fotografií.
Samozřejmě můžete použít i setový nebo zoomovací objektiv, ale ten pravděpodobně nebude tak široký a neuděláte na něj takové fotky, jako na pevné sklo. Na detailní snímky se může hodit i teleobjektiv, ten se však u krajinářské fotografie nepoužívá tak hojně jako široké objektivy, proto bych ho nebral jako základ, ale spíše jako objektiv s příležitostným využitím.
Stativ
K fotoaparátu a objektivu budete dále potřebovat stativ. Říká se, že stativ se kupuje na dvakrát, prvně laciný, nekvalitní, který vydrží půl roku a následně druhý, lepší. Proto bych vám hned na začátek doporučil koupit dražší, ale kvalitnější stativ. Představte si jak pokládáte svůj drahý foťák (který může vážit např. 1,5 Kg i s objektivem) na nestabilní, plastový stativ. Něčeho takového bych se být vámi radši vyvaroval. Vyberte si kvalitní stativ, u kterého se nebudete bát, že po položení foťáku se celý rozpadne. Já osobně mám dobré zkušenosti s hliníkovými stativy s kulovou hlavou. Stativ nepoužívám každý den, proto je pro mě kulová hlava naprosto dostačující a hliník bez úhony zvládne mé občasné používání. Pokud dopředu víte, že budete stativ používat denně, poohlédněte se po dražších, např. karbonových stativech s třícestnou hlavou.
Filtry
Filtry jsou příslušenství k objektivům, které slouží k vytváření efektivnějších fotografií. Pro focení krajiny se využívají dva základní filtry: ND filtr a Přechodový filtr.
ND filtr
ND filtr slouží k ztmavení expozice focené scény. Takže pokud chceme fotit s delším časem a do objektivů proniká nadbytek světla nebo pokud natáčíme video a chceme plynulé přechody mezi rozdílně nasvícenými scénami, na objektiv nasadíme právě ND filtr. Pokud se rozhodnete filtr kupovat a budete mít v úmyslu používat ho na všechny své objektivy, kupte si ho tak, aby průměrem seděl na váš nejširší objektiv. Na zbylé objektivy s nižším průměrem koupíte redukce, které jsou podstatně levnější. ND filtry jsou velikým pomocníkem všech fotografů krajiny, proto bych vám doporučil koupit tento filtr jako první.
Přechodový filtr
Přechodový filtr také slouží ke ztmavení scény, ale na rozdíl od ND
filtru ztmavuje jenom určitou část fotografie. Většinou je
to obloha. Tedy horní polovinu nebo 2/3
scény. Záleží na
filtru. Přechodový filtr se používá převážně v krajinářské
fotografii k focení silně kontrastních scén, a proto by ve
vaší výbavě neměl chybět.
Clona, čas a ISO
Nejdůležitější parametr, který při focení krajiny nastavujeme, je
clona. Od ní se odvíjí všechny ostatní parametry.
Jestliže fotíme krajinu jako celek a chceme mít ostrý každičký kousek
fotografie, nastavíme clonu na f8
či f11
. Proč tak
malou clonu, když můžeme nastavit f16
a ještě mnohem víc? To
proto, protože vyšší clonové číslo výrazně
zhoršuje kvalitu kresby fotografie. Sice se nám při vyšší
cloně přiostří okraje, ale zato se nám lehce rozostří střed fotografie a
to nám za to určitě nestojí. Každý objektiv se chová jinak, proto má i
nejlepší kresbu a ostrost při rozdílných parametrech. Ideální je proto si
sám vyzkoušet, při jaké cloně má zrovna váš objektiv tyto parametry
nejlepší.
No a co expoziční čas a ISO? Zde využijeme výše zmíněný stativ. Při
vyšší cloně je scéna zpravidla
podexponovaná, proto abychom dosáhli ideální kompozice,
musíme navolit delší čas. Čas, který bychom neudrželi v ruce bez
klepání rukou. Při extrémních případech, jako focení v noci, se
závěrka fotoaparátu otevře na 3Os
. To je čas, který už v
ruce prostě neudržíte a musíte sáhnout po stativu. No a ISO nám poslouží
k dodatečnému přisvětlení scény, pokud je potřeba.
Kompozice
O kompozici samotné je již vydaný samostatný článek, proto se v tomto článku více zaměříme na kompozici spojenou s krajinou, než na samotnou kompozici jako takovou.
Popředí a pozadí
V krajinářské fotografii je kladen velký důraz na popředí. Popředí obzvláštňuje kompozici a přináší do ní prvek, který při správném umístění dodává fotografii energii a krásu. Uvedu vám příklad. Jsem u moře, zapadá slunce a já tu krásu chci vyfotit. Můžu vyfotit moře samotné, takovou fotku však dokáže vyfotit každý a fotografie bude tuctová, protože moře vypadá skoro všude téměř stejně. Lepší možností je tedy například najít vhodné popředí. Může to být lávka, kameny na pláži, spadlý kmen stromu ve vodě apod. Tento prvek zahrnu do fotografie jako popředí a rázem mám jedinečnou fotografii, která při správném umístěné popředí působí vyváženě a energicky.

Detailní fotografie
Krajinu nemusíme fotit jenom klasicky, tudíž zahrneme do fotografie skoro všechno, co se vejde do hledáčku. V krajině se můžeme zaměřit na malé detaily, které dokáží být opravdu nádherné. Při takovémto focení nebudeme přemýšlet o popředí a pozadí, právě naopak. Pokusíme se do fotografie zahrnout jenom hlavní objekt – tedy onen detail v přírodě a vše ostatní okolo, co do fotografie nepatří, buď rozostříme, nebo odebereme z fotografie pomocí oříznutí.
Zaměření na detail květů
Detail moře
To bude pro dnešek vše.
V následujícím kvízu, Kvíz - Focení z domova a úvod do focení krajiny, si vyzkoušíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.