IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

GameMaker tutorial - 1. Díl

Vítejte u Gamemaker tutorialu. První díl vás provede úplnými základy, proto prosím pokročilejší aby si ještě pár týdnů počkali :)

 

Co je potřeba?

Gamemaker 8 - můžete stahovat ZDE

Chuť se učit programovat

 

Prostředí Gamemakeru:

Když se dostanete přes první okno, otevře se vám samotný Gamemaker. Doporučuji aktivovat pokročilý režim. To uděláte tak, že kliknete na File a zaškrtnete "Advanced Mode". Teď máte všechny funkce které trialová verze Gamemakeru má. Určitě si všimnete horní nástrojové lišty, která vypadá takto:

Nástrojová lišta Gamemakeru

Popíšeme si jednotlivá tlačítka:

nový projekt, otevřít, uložit | vytvořit spustitelný (*.exe) soubor, sdílet na web | spustit hru, spustit hru v debug modu | vytvořir sprite, zvuk, pozadí, cestu, script, font, časovou přímku, objekt, místnost | info o hře, globální (hlavní) nastavení hry, doplňky | nápověda

pozn. pokud máte lite verzi Gamemakera, je vedle tlačítka pro nápovědu také zlatý zámek, ten slouží pro povýšení na PRO verzi.

 

 

Složky, kam se ukládá obsah hry

Ještě byste měli vědět, co je to vlastně za složky v tom levém sloupci. Tyhle složky slouží k přehlednému us­pořádání obsahu hry - ukládá se do nich všechno co ve hře vytvoříte. Teď si popíšeme to nejzákladnější:

Sprites - Obrázky pro objekty, bez nich byste je těžko našli :)

Sounds - Ozvučení hry

Backgrounds - Pozadí roomů

Objects - Téměř nejdůležitější část hry, objekty jsou nutností pro hru. Bez nich si nezahrajete nic :)

Rooms - A tohle je ta nejdůležitější část, bez herních místností byste hru ani nespustili. Dávají se do nich objekty.

Game information - Informace o hře, které se zobrazí při stisknutí F1. Můžete si tam napsat cokoliv, na hru to nemá vliv.

Global Game Settings - Globální (hlavní) nastavení hry. Pokud u objektu něco nenastavíte, bude se řídit těmito pravidly

 

Sprity a jak na ně

Sprity mají ve hře důležitou roli. Jsou to vlastně textury objektů, které kdyby nebyly, žádného panáčka ve hře neuvidíte. Ale jak je vlastně vytvořit? Je to velmi jednoduché, stačí kliknout na ikonku červeného Pac-Mana a mělo by se vám otevřít takovéhle okno:

Okno pro vytvoření nového spritu

 

Obrázek nahrajete kliknutím na tlačítko "Load Sprite". Vyskočí na vás okno, ve kterém si najdete obrázek. Pokud chcete aby měl průhledné pozadí, zaškrtněte pod náhledem obrázku políčko "Remove Background". To se vám podaří ale jen v případě, že máte jako pozadí stejnou barvu. Nejčastěji se používá růžová, ale měla by fungovat jakákoliv. Kliknete na OK a potom znovu na OK. A máte vyhráno, sprite je na světě!

 

Zvuky dělají atmosféru hry

"Ozvučovací" oknoBez zvuků by byla hra taková, jak bych to řekl, tichá :) Pro vytvoření pěkného zvuku musíte udělat více než u spritu. Začněte kliknutím na tlačítko reproduktoru. Ukáže se "ozvučovací" okno, které má podobu obrázku vlevo. Kliknete na "Load Sound" a vyberete si zvuk. Pokud chcete mít tento zvuk pěkný, můžete ho trošku upravit efekty, které jsou v dolním boxu. Na výběr máte pět efektů, každý je trošku jiný. Ze své zkušenosti, pokud budete v místnosti s diskotékou, dal bych tam Flanger :) . V boxu "Kind" si můžete nastavit typ zvuku:

Normal sound - klasický zvuk, který zazní např. při kolizi

Background music - hudba, která bude hrát na pozadí třeba v menu. To je ta hlavní hudební složka tvořící herní atmosféru

3D sound - vytvoří prostorový zvuk - tady je nutnost více reproduktorů a lepší zvuk

Use multimedia player - použije při přehrání váš defaultní hudební přehrávač (takže např. Windows media player, VLC media player, Winamp a další)

Přes "Volume" si nastavíte hlasitost přehrávaného zvuku. Tlačítkem "Edit Sound" je možné si zvuk trošku poupravit, ale nejspíše je nutnost mít na to nějaký editor, protože na mě vždycky vyskočí hláška, že nemám přiřazený žádný externí editor, ale to asi stejnak zatím nevyužijete :)

Po kliknutí na OK se vám zvuk uloží do složky "Sounds" a můžete si vytořit další.

 

 

 

 

Pozadí hry - Kde to vlastně jsem?

Bez podadí byste ve hře nezjistili, v jakém prostředí jste. Vědět kde jste je užitečná věc, proto vám teď řeknu, jak vytvořit ono pozadí. Je to snadnější než tvorba spritu - jednoduše klikneme na ikonku obrázku a otevře se okno:

Okno tvorby pozadí

Tady jen klikneme na "Load Background" a otevřeme obrázek. Pak už zbývá jen kliknout na OK a pozadí je hotové.

 

Objekty

Bez objektů by to byl jen ozvučený obrázek. Jejich nastavování vyžaduje většinou trpělivost a zapojení logiky. Je zde hodně funkcí, které si všechny podrobně popíšeme v příštím tutorialu. Nyní se pouze podíváme jen na vytvoření. Klikneme tedy na modrou kouli v nástrojové liště. Okno vypadá takto:

Okno tvorby nového objektu

Teď si budeme všímat pouze levého bloku - základní nastavení objektu. Sprite si vyberete kliknutím na ikonku seznamu. Pokud jste zapoměli udělat sprite, nemusíte toto okno zavírat, stačí kliknout na tlačítko "New" pod výběrem spritu. Pokud chcete aby objekt nebyl vidět, odtrhněte políčko Visible (hodí se např. na hranice místnosti, od kterých se bude odrážet třeba kulička). Pokud tento objekt bude zastávat roli viditelné zdi, zatrhněte políčko "Solid". Pokud máte více objektů se stejným chováním, můžete chování napsat jen do jednoho objektu (rodiče) a ten potom nastavit jako parrent dalším objektům, které zdědí jeho chování. Depth je v podstatě vzdálenost objektu od kamery, objekty s vyšší hodnotou se vykreslují později a jsou v pozadí, objekty s nižší hodnotou se vykreslují přes ně.Tlačítko "Show Information" slouží k zobrazení informací o objektu.

 

Rooms - základ hry

Roms, čili herní místnosti jsou úplnými základy při tvorbě hry. Bez nich by hra nešla ani spustit. Ale jak na jejich vytvoření? Stačí kliknout na ikonu pro vytvoření místnosti. Okno vypadá následovně:

Toto je okno pro vytvoření místnosti

Nejprve bych doporučil dát místnosti pozadí. To uděláte kliknutím na záložku "backgrounds" v levo nahoře. Tady jen kliknete na ikonu seznamu pod "Foreground image"  a vyberete si. Potom se vrátíte zpět na záložku "objects" a začnete přidávat objekty. To se dělá tak, že kliknete na ikonu seznamu, vyberete si objekt a kliknete do políčka ve mřížce. Pokud chcete objekty přidávat s větší přesností, zmenšete číslo vedle "Snap X" a "Snap Y" které jsou nahoře. Mřížku si můžete vypnout kliknutím na její ikonu (vedle "Snap Y"). Až bubete mít místnost kokončenou, kliknete na zelenou fajfku v levém horním rohu.


To by bylo pro začátek vše. V příštím tutorialu se podrobně podíváme na všechny funkce objektů.


 

Stáhnout

Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami

Staženo 1005x (32.12 kB)

 

Předchozí článek
Pohyb v GML část 4.
Všechny články v sekci
GameMaker - základy a ikonky
Článek pro vás napsal Shift
Avatar
Uživatelské hodnocení:
6 hlasů
Autor se věnuje převážně průmyslové automatizaci. Dále hudební a literární tvorbě, ve volných chvílích také programování v GameMakeru a podobných IDE.
Aktivity