Lekce 1 - Pixel art - Co to vlastně je?
Pixel art
Pro někoho kostrbatá grafika, pro někoho retro a pro někoho styl, který v sobě ukrývá nejen oldschool, ale také určitý stupeň umění. Bylo by nezodpovědné definovat Pixel art jako jasný druh umění, protože v sobě ukrývá mnohem víc.

Kategorií je pixel art bitmapovou grafikou. Je to druh vykreslování obrazu pomocí sítě bodů. Nejmenší součástí bitmapového obrazu je tzv. pixel - obrazový bod, který má své souřadnice a barvu.
Stylem se pixel art váže na začátky počítačové grafiky - když
ještě v jeskyních naši rodiče mučili ZX spektrum. Rozlišení obrazu pro
tyto počítače bylo 256x192
bodů a proto nemělo smysl dělat
detailnější grafiku. Při běžné velikosti Spritu (vizuální podoby
objektu ve hře) 32x32
bodů by představovala postavička 1/6
obrazovky - a to nepočítám s rezervou pro GUI. Výpočetní možnosti na
rozměr pohyblivého obrazu i na jeho vykreslování a pestrost barev byly
omezené a proto je taková "8bitová" grafika považována dnes za umění.
Odtud pixel "art".
Samozřejmě, tehdy to nikomu nepřišlo jako něco výjimečného (nic
jiného nebylo) a až dnes, pokud se má grafik vejít do rozměru
32x32
nebo 16x16
bodového pole, uvědomí si, že je
to téměř nemožné. Vždyť zkuste si otevřít bitmapový editor (klidně i
skicák windowsu), nazoomovat si a hodnověrně zobrazit postavičku, která má
svůj osobitý, rozpoznatelný charakter. Tento kostrbatý a na dnešní
možnosti "dřevorubecký" vizuální styl postupně překročil obrazovky
počítačů a inspiroval umělce celého světa.

V éře, kdy je virtuální realita už reálnější než reálná, je vektorová grafika (např. GTA V) a pixel art (v Minecraftu) jednou z možností jak si zablbnout, trochu odpočinout a otestovat, co ve vás je. I díky zmiňované hře Minecraft, která je sice o něčem jiném, si mohli lidé vzpomenout na 8bitové hry, na první začátky počítačové grafiky a vnést do hraní opět trošku osvěžení, když už hráč nevěděl, či sleduje televizi, hraje hru nebo se jen tak dívá z okna ...
Ono to má něco do sebe, když je sice grafika low, ale pohyby reálné a neomezené díky frame to frame animaci. Kromě toho díky relativně jednoduchému technickému zobrazení je možné vytvořit pixel art z lega, víček z lahví, připomínkových lístků apod.

Čili ještě jednou: Pixel art je bitmapová grafika s výrazným zrnem (velkým obrazovým bodem) se snahou minimalizovat = abstrahovat = vystihnout podobu reálného objektu.
Já osobně beru tvorbu pixel art grafiky vždy jako výzvu a protože vím, že každá grafická tvorba má být hlavně o zábavě, přikláním se k názoru, že nejsou žádná pravidla a každá cesta, chápání a také tvorba pixel artu, je ta správná.
K velmi dobré škole pixel artu patří soutěže na
pixeljoint, kde musíte nejen dodržet téma, ale i rozměry
obrazu a počet barev. S tvorbou Vám tam pomůže nejen silná komunita, ale i
tisíce obrázků na inspiraci od fakt nadupaných autorů .
Proč s ním začít?
Pokud nám dnešní hardware dovoluje udělat něco tak detailní a hyperrealistické jako např. xcom2 nebo Far cry 5, proč tedy jít do pixel artu. Na síti v databázích existuje množství knihoven a podkladů pro vyhlazené aplikace a hry, proč pak mladé indie týmy sahají také po pixel artu a na Steamu je mají za lopatu na každé jedné straně?
Existují tři hlavní důvody
- 1. Vizuál - Pixel art je super. Má to něco do sebe, pokud můžete při tvorbě vlastního vizuálu rozhodovat o každém jednom pixelu v obrázku. Každý bod může být vlasem, střelou a úspěchem - doslova na každém záleží.
- 2. Nostalgie - Pixel art je retro a přináší zpět původní revoluční prvky své doby. Nejen z her 8bitových počítačů, ale i prvních herních konzolí.
- 3. Zvládnutí - Mnoho lidí tvrdí, že pixel art styl se dá velmi rychle naučit. Podle mě dobrý pixel art není jednoduchý, na druhé straně mu dokážeme hodně odpustit. Základní práce se skládá z přidávání a ubírání bodů na omezeném obrazovém poli a k jeho tvorbě reálné stačí dva nástroje. Tužka (pencil tool) a guma (Eraser). Kromě toho k animaci pixel artu tak jaksi patří problikávání mezi polohami a ne plynulý pohyb. Čili i na animaci je jednodušší. Další prvky takových her, jako jsou okna menu nebo realizace dialogů, opět urychlují tvorbu nakolik jim nejvíc sedne jednoduchost.

Chcete-li se soustředit na programování a grafiku v nižším počtu
vývojářů, neboť nebodaj v jedné osobě, je pixel art efektivní volba . Výpočet takto zjednodušené
grafiky je méně náročný na operační paměť a umožňuje Vám více se
věnovat algoritmu a kódu. Navíc množství userfriendly editorů na tvorbu
her má přímo v sobě jednoduchý bitmapový editor a protože jsme my lidé
pohodlní, je pro nás snazší v jednom programu i kódovat, kreslit, testovat
a hrát.
Budoucnost herních stylů je nejistá. Pokud si rozdělíte grafiku na drobné, tak se všechny styly kvůli své zajímavosti a výjimečnosti v dané době opakují a točí. V éře absolutního 3D přišla vektorová grafika, později kombinace 3D a pixel artu a následně průnik reálných obrazů - skic do virtuálního prostoru a pak opět od začátku. Ani jeden styl není dobré zatracovat nakolik jsou budoucností všechny z nich.
V příští lekci,Tvoříme vlastní Pixel art, si zkusíme v tomto stylu něco vytvořit krok po kroku.
Pokud by Vás zajímaly podrobnější informace o tomto stylu a chtěli jste vidět více ukázek, můžete je dále najít na:
- MortMort
- Pixeljoint
- Pixilart a dalších...
Poznámka autora: Nepatřím mezi lidi, kteří potřebují na všechno jasné poučky a definice. Snažím se věci prakticky realizovat a ne jen pojmenovávat. Na to jsou jiní. Proto berte tento můj příspěvek jako můj názor a ne jako Wikipedii. Názor grafika, který dělá nejen pixel art (např. Ve vektorech dám klidně i Ježíše) a podle někoho to dělám i dobře.